Väärinpäinhän se siellä

Oltiin ultrassa tänään, ja siellä todettiin, että vaavi on perätilassa, parin viikon (rv. 36) päästä koittavat kääntää jos edelleen on väärinpäin, mutta kuulemma hyvin harva kääntyy enää viikon 30 jälkeen itekseen ja me ollaan sentään jo 33 viikolla. En tiiä sit mitä mahtaa kääntöyritys sitten meinata..

Onks kellään kokemusta kääntöyrityksistä?

Nyt sitten pohdittiin sektion ja altiesynnytyksen eroja.. Kuulemma monesti suunniteltu sektio on turvallisempi perätilassa olevalle lapselle, varsinkin jos on mahdollisuus pikasynnytykselle. Aikasempi lapsi syntyii 4h:ssa, joten kuulemma tämä on tod.näk vielä nopeempi..

Mut jos synnytäs alateitse niin sais ainakin yleisöä.. olis lastenlääkäriä, synnytyslääkäriä, lastenhoitajaa ja kätilöä.. mihinköhän ne sen isän aatteli mahduttaa..

kai lähinnä mietin että kannattaako ees riskeerata lasta ja koittaa alateitse, vaik lantiokuvaksissa olisi minkämoiset luut.. kun yli 5% kuolee synnytyksessä ja yli 10% saa kallovamman yms..

Huomasin, kyllä toisen ketjun mutta, siinä keskityttiin lääkärien vastuuseen, joten ajattelin et jospa joku haluis jutella kokemuksistaan miten itse miettynyt mitäkin..
 
Mulla on viikkoja 35+1 ja vaavi perätilassa. Kääntyi väärin päin vasta viikko sitten. Viikko tolkulla oli ensin raivotarjonnassa. Elän nyt toivossa että kääntyisi takasin. Ensi viikolla yritetään kääntämistä, jos ei ole itse kääntynyt.
Olisi tosiaan kiva kuulla muiden kokemuksia tuosta kääntämisestä, sekä perätilasynnytyksestä. (Juu, luin kyllä vanhojakin ketjuja..) Myös että onko muiden vauvat kääntyneet yhtä myöhäisillä viikoilla kuin ver-den?
 
SusseN, miten teillä todettiin et toi perätila noinkin myöhään, tuntiko kätilö sen mahan läpi vai miten?

Ver-de, tosi hieno kuulla et voi vielä kääntyä joten toivoa on, tyrkin sitä sitten iltasella aina et alas mennä vauva toiseen suuntaan ;)
 
Mahan läpi tunti juu ja tunsin itsekin ettei ole enää niin kuin pitää. Silloin kuin kääntyi väärin päin, niin maha muljus tosi hurjan näkösesti ja sattu tosissaan. Ihan selkeesti tuntee nytkin että pyllyllään hää istuskelee tuolla.
Vähän pelottaa se kääntöyritys, mutta enempi kyllä pelottaa jos ei suostukkaan kääntymään tai jos ei jostain syystä voida kääntää...
 
Joo must tuntuu, kans et maha muljuu iltasella tosi kummallisesti, en tiiä jos tää kaveri koittaa kääntyy koko ajan johonkin , ei ekan kans ollut kyl tälläst.. normaalisti potki mut ei muuta..

Mä pidän sulle peukkuja et kääntys itestään tai viimestään kääntämis yrityksessä..

Mulla kans pää tuntuu ihan selkeesti tossa kylkiluiden vieressä, et huomaa sit jos on lähtenyt johonkin..
 
Siskollani vaavi oli ennen rv30 raivotarjonnassa, mutta muljautti itsensä sitten pepulleen istumaan.
Rv 32 olleessa neuvolassa kun täti oli tunnustellut oli poikittain.

rv35 oli sitten neuvolatädin omasta mielestä jo jotakuinkin pääalaspäin, mutta hiukan vinossa.

Rv38 oli sitten jo ihan hienosti kääntynyt raivotarjontaan. Eli joillain vauvoilla saattaa olla oma metkunsa.
Eipä käy loppuraskaus kovin joutilaaksi.

Toivon, että vaavit teillä oikeaan asentoon itsensä asettaisi tai kääntöyritys tuottaisi toivotun ja pysyvän lopputuloksen =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja paapelo:
Siskollani vaavi oli ennen rv30 raivotarjonnassa, mutta muljautti itsensä sitten pepulleen istumaan.
Rv 32 olleessa neuvolassa kun täti oli tunnustellut oli poikittain.

rv35 oli sitten neuvolatädin omasta mielestä jo jotakuinkin pääalaspäin, mutta hiukan vinossa.

Rv38 oli sitten jo ihan hienosti kääntynyt raivotarjontaan. Eli joillain vauvoilla saattaa olla oma metkunsa.
Eipä käy loppuraskaus kovin joutilaaksi.

Toivon, että vaavit teillä oikeaan asentoon itsensä asettaisi tai kääntöyritys tuottaisi toivotun ja pysyvän lopputuloksen =)

Kiitos :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja SusseN:
Meidän vauvasta taitaa tulla jonkin sortin koomikko. Sitä ollaan taas pää alaspäin. =)
Täh! No hyvä näin. Miten muuten toi synnytys? Onko ne suunnitellu et alakautta vai keisarilla, jos perätilassa?
Ei synnytystapaa keretty ees suunnitteleen.
Mutta toiveita on sullakin itsekseen kääntymiseen...
=) Pidän peukkuja!
 
Täällä kans perätila. Ei päästy kokeilemaan kääntämistä vähäisen lapsiveden vuoksi, eikä pikkuinen osoittanut kiinnostusta kääntyä itsekään.

Lantio on kuvattu ja alakautta olisi tarkoitus synnyttää jos nyt ei mitään ihmeempiä enää osu matkalle. Itse asiassa tässä odotellaan sitä synnytystä, kun menossa jo vko 40. Että täällä ainakin tarkoitus ois kokeilla synnyttää... Paljon olen lukenut netistä minäkin noista perätilasynnytyksistä, mutta ei kannata kaikkea ottaa aina tosissaan. Riskithän siinäkin on, mutta niinhän on myös "tavallisessa" alatiesynnytyksessä ja sektiossakin.

Mutta tuo on päätös jonka kukin tekee ja ei ne lääkärit/kätilötkään ihan ketä vain laita alakautta synnyttämään perätilassa, jos ei oikeasti edellytyksiä siihen ole. Ja äitihän sen lopullisen päätöksen tekee.

Meillä vain voi kohta tilanne vielä muuttua jos pikkuinen ei ala itsestään syntyä, kun eihän hänen voi antaa vain kasvaa masussa. Että liekö sit sektio edessä kuitenkin, jos ei kohta ala jotakin tapahtumaan... Odotellaan! :)
 
Minulla nuorimmainen on ollu perätilassa ja syntynytkin perätilassa alakautta.

kokoajan neuvolassa oltiin sitä mieltä et vauva on RT:ssa mut ite olin toistamieltä ja lääkäri laitto 37 viikol ylim ultraan.

38 yritettiin kääntää. oli ihan iisi juttu. ensin ultrattiin et on varmasti PT:ssa sit käyrään olisko ollu puol tuntii sit lääkäri mahanpäältä yritti nostaa peppua ja työntää päätä mut eihän se meidän ukkeli sielt mihinkään lähteny. sit lopuks ottivat käyrää jonkin aikaa.

sit ne magneettikuvas lantion ja lääkäri sen katto ja oli sitä mieltä et alakautta lähettäs synnytystä suunnittelee jos mulle passais ja TOTTAKAI se passas. arvio oli et4000g vauva mahtuu perätilas. 3400g oli sillon painoarvio.

synty 39 ja 4 synnytys oli nopee ja kaikista helpoin kolmesta mitkä oon synnyttäny. spinaalin sain 10cm. ei kerinny synnytykseen muut kuin lääkäri ja sekin tuli vasta ku jalat oli jo pihal. synnytyshän on semmonen et vyötäröön ponnistat ite ja sit lääkäri auttaa kädet ja pään, mut tietenki sillonki pitää ponnistaa.

saattaa olla sekavaa tekstiä mut kyselkää... tiedän mitä on olla tuos tilantees ku ei tiedä mistään mitään. :)
 
Nyt on sitten kääntöyritykseen aika, vähän kyllä mietityttää alanko siihen? Maha on muutenkin jo ihan yliherkkä kun vaavi pöyrii koko ajan.. Nyt se oli poikittain siellä?!? neuvolassa tunsivat sekä pepun, että pään? Tulee siitä varsinainen vastarannan kiiski.

Koska toi painoarvio tehdään? Samalla vai just ennen synnytystä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Nyt on sitten kääntöyritykseen aika, vähän kyllä mietityttää alanko siihen? Maha on muutenkin jo ihan yliherkkä kun vaavi pöyrii koko ajan.. Nyt se oli poikittain siellä?!? neuvolassa tunsivat sekä pepun, että pään? Tulee siitä varsinainen vastarannan kiiski.

Koska toi painoarvio tehdään? Samalla vai just ennen synnytystä?

mulle tehtiin sillon käännösyritys käynnillä.
 
Meillä kans vauva istuu tukevasti kohdussa. Lääkäri ei käyny edes yrittämään käännöstä kun oli vauva sellasessa asennossa :( Ja alatie synnytystä ei suositellut kun olen ensisynnyttäjä. Että elektiivinen sektio tiedossa. Toisaalta hyvä, että mieskin pääsee mukaan kun tietää millon mennään.
Koko arvion sain vauvasta pari viikoa sit neuvola lääkärillä, ja nyt kääntöyritys käynnillä, sama arvio...
 
Täällä syntyi viime viikolla alateitse esikoinen ja siitä kyllä selvittiin ihan hyvin. Tietenkään minulla ei ole vertailu pohtaa "normaaliin alatiesynnytykseen", kun ensi synnyttäjä olen kuitenkin.

Mutta ei se kyllä oo poissuljettu vaihtoehto jos lantionmitat vain antaa periksi. Meidän pojan pipo oli 1,5cm arvioitua suurempi, mutta vielä mahtui ulos tulemaan.

Mielellään vastailen, jos ketä nämä asiat mietityttää... Miten vain pienokaisen hoidosta aina kerkän. Itse mietin ja pohdin tätä synnytystä perätilan takia hyvinkin paljon, niin jos voin jossakin asiassa olla "avuksi" niin yritän ainakin :)
 
Mä synnytin molemmat lapset perätilaisina eikä ollut mitään probleemaa :) Kakkonen tuli kun oltiin oltu sairaalas alle 2 h, joten aika pikana sekin tuli. Esikoista oltiin synnyttämäs sairaalas jotain nelisen tuntia.

Kukaan ei sanonut mulle mitään prosentteja et miten paljon (muka) kuolee synnytykses tms, mun tietääkseni SUOMESSA ei synnytyksiin yleensä kuole kukaan... (?) Ja varsinkaan jos on SUUNNITELTU perätilan alatiesynnytys niin kyllä se on ihan oikeasti turvallista. Silloin jos lääkärit ovat sitä mieltä, alatiesynnytys on sektiota turvallisempi. Minä ainakin uskon kokeineita lääkäreitä tässä asiassa.

Vaikka olen itse pienikokoinen, mulla oli luut lantiossa tarpeeksi leveällä jotta vauva(t) mahtui helposti ulos, kakkosta ponnistinkin vaan alle 4 min. joten ei paha. Ja terveitä ovat molemmat :)

Saa laittaa yv jos joku haluaa pt-synnytyksestä lisätietoa :)
 

Yhteistyössä