Vaihdevuosiketju

Onko muita jolla alkaneet jo vaihtikset? Tähän ketjuun toivoisin keskustelua ja vertaistukea sekä kokemuksia eri hoitokeinoista, kuten vaihtoehtohoidoista sekä hormoonihoidoista. Positiivisia ja negatiivisia puolia molemmista hoitovaihtoehdoista. Eli eikun keskustelemaan. =)
 
Minulla alkoi jo oireilemaan päälle 40:nä, jättihelokkikapseleilla pysyi aisoissa. Sitten kun oikeat vaihdevuodet alkoivat olin päälle 50, hormoonihoito oli ainoa vaihtoehto, koska muuten en olisi kestänyt sitä hikoilua ja ainaista heräämistä yöllä.
 
minulle sanoi gynekologi että läskien vuoksi elimistöni tuottaa omaa estrogeenia enempi...en sitte tiiä miten se menee mutta ...jotain oireiluja alkaa mullakin olla 45 vnä.asiaan vaikuttanee ritasyöpä ja stytostaattihoidot.kierto on pidempi ja kuukautiset runsaita.ovulaatiota ei tapahdu. joskus heräilen yöllä ja hikikin on.....mieliala vaihtelee...helokkiöljyä pitäis munkin alkaa taas syödä :D :/ |O kyllä me pärjätään siskot! toinen käsi lastassa niin ei voi käyttää isoja kirjaimia
 
Oli vaihdevuosioireita ja arvatkaapa, sitten syntyi vauva vuonna 2006 tosi nopeasti, ennätin olla todellakin sairaalassa 12 minuuttia! Tässä sitä nyt ollaan ja haluaisin muiden viestejä samasta asiasta. Ja muut lapset nyt 26- jne
 
Ja en ole aikonut hakea hoitoja, hikoilen jne. Ennen tämän vauvan syntymää samat oireet, joten en osannut raskautta ajatellakaan. Yällä on joskus vaikeaa, hiottaa ja ei nukuta. Samat oireet ovat jatkuneet, mutta tässä sitä mennään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti-65:
mulla mieliala vaihtelee,hikoilen....
mut miten ne vaihdevuodet oireillee tai mistä tietää,jotta on vaihdevuodet,voiko joku kertoo?reistaileeko menkat
Joo reistailee ja paljon, mullakin oli varmaan kolmisen vuotta kun tuli kk:t silloin tällöin joskus kolmen kk:den välein joskus ihan normaalisti, kunnes nyt viimeksi ei ole enää vuoteen tullut ja menin lääkärille FST arvon mittauttamaan ja siellähän arvot huimissa lukemissa eli selvät vaihdevuodet ja ikää nyt 48v.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti-65:
mulla mieliala vaihtelee,hikoilen....
mut miten ne vaihdevuodet oireillee tai mistä tietää,jotta on vaihdevuodet,voiko joku kertoo?reistaileeko menkat
Joo reistailee ja paljon, mullakin oli varmaan kolmisen vuotta kun tuli kk:t silloin tällöin joskus kolmen kk:den välein joskus ihan normaalisti, kunnes nyt viimeksi ei ole enää vuoteen tullut ja menin lääkärille FST arvon mittauttamaan ja siellähän arvot huimissa lukemissa eli selvät vaihdevuodet ja ikää nyt 48v.
voiko mulla olla vaihdevuodet,oon 42v
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti-65:
Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti-65:
mulla mieliala vaihtelee,hikoilen....
mut miten ne vaihdevuodet oireillee tai mistä tietää,jotta on vaihdevuodet,voiko joku kertoo?reistaileeko menkat
Joo reistailee ja paljon, mullakin oli varmaan kolmisen vuotta kun tuli kk:t silloin tällöin joskus kolmen kk:den välein joskus ihan normaalisti, kunnes nyt viimeksi ei ole enää vuoteen tullut ja menin lääkärille FST arvon mittauttamaan ja siellähän arvot huimissa lukemissa eli selvät vaihdevuodet ja ikää nyt 48v.
voiko mulla olla vaihdevuodet,oon 42v
Ehkä on ehkä ei ole, sehän selviää lääkärikäynnillä
=)
 
täällä kans yksi vaihdevuosien partaalla oleva 42v. naisimmeinen. eli menkat olleet epäsäännölliset ja mielialat heittelee ihan mahdottomasti. gyne sanoi että saattaapi olla vaihdevuodet tulollaan, katotaan vielä se fsh-näyte, ens viikolla siis labraan... olisin kyllä vielä kuumeillutkin, mutta jos näin on niin eletään sitten sen mukaan, eiks ni!!
 
Mulla kans :/ asiaan vaikuttaa varmaankin se että 40v leikattiin toinen munasarja pois, ja toisessakin oli kasvain. Siitä huolimatta tulin raskaaksi ja sain lapsen 41v mutta sen koommin ovat kk olleet miten sattuu.
Kävin lääkärissä ja nyt siis ei enää ole mitään toivoa saada lasta.
Univaikeuksien takia hoitona nyt Femoston 1/10 ja täytyy sanoa että se on parempi kuin ei mitään.
 
Täällä kanssa yksi. Olen 40 v ja vaihdevuodet taitaa olla jo loppusuoralla.
Menkkoja ei tule ilman lääkkeitä (eikä aina niilläkään) enää montaa kertaa vuodessa ja silloinkin erittäin niukkana. Joten estrogeenitaso alkaa olla jo todella alhaalla.
FSH on vasta 14, mutta lääkärin mielestä sillä ei ole mitään merkitystä.
Ajoittaisen kuivuuden lisäksi muita varsinaisia vaihdevuosioireita ei ole. Munasarjat tosin kipuilevat kun munasolut eivät enää tahdo irrota.
 
täytin 50 vuotta marraskuussa ja minulla ei mitään ihmeempiä oireita, palelen kyllä usein. menkat ihan säännöliset, ei väsymystä , ei mielialan vaihteluita, ei hikoilua... ei mitään. Odotan mielenkiinnolla mitä tuleman pitää. liikun kyllä kovasti, ja huomaan että sillä pysyy keho ja mieli virkeänä ja paino kurissa. Olen normaalipainoinen. lapset ovat 27v, 25v ja 10v, 9 v.
eräs sairaanhoitaja tosin väitti että voi myös palella ei olisi hikoilua vaan toisinpäin palelua. Kilpirauhas kokeet on otettu viimeksi kuukausi sitten ja aivan normaalit.
 

Yhteistyössä