Vaikea suhde lapsen äitiin. Masennusta, haukkumista, pompottelua.

Meillä on todella vaikea suhde miehen lapsen äidin kanssa. Tilanne ei sinänsä haittaisi mutta olemme tekemisissä miltei joka toinen viikonloppu kun lapsi tulee meille ja minä olen kaksin lapsen kanssa viikonlopun kun isä on töissä. Meillä on tietyt säännöt että lapsen äiti tuo lapsen minun hoiviin tiettyyn aikaan mutta joka kerta syntyy äidin puolesta jotain kiistaa. Milloin ei pidetä sovitusta aikataulusta kiinni milloin vaaditaan että minä haen lapsen kun äitiä ei kiinnosta kuskailla. Tietyt asiat on sovitti tarkkaan sillä miehen kanssa käymme molemmat töissä emmekä töistä voi lähteä kesken päivän vain siksi että äiti haluaa lapsivapaalleen aiemmin. Välillä lapsella ei ole mitään perus tarvikkeita mukana ei edes vaihto vaatteita. Olemmekin nyt miehen kanssa hommanneet kaikki perus tarvikkeet meille niin lapsen hyvin vointi ei ole kiinni äidin mielialasta. On todella surullista ja vaikeaa yrittää kaikin keinoin olla mukava äidille ettei tämä pahoittaisi mieltään ja sota syttyisi. Se ei kuitenkaan tuota tulosta van aina pitäisi mennä hänen pillin mukaan tai saan paskan niskaani. Teen tasan tarkkaan niin kuin isä ja äiti ovat keskenään sopineet ja pidän sopimuksesta kiinni mutta äiti yrittää sen ulkopuolella pompotella minua ja keksiä minulle lisää sääntöjä ja vastuita. Virstitse keskustelu on aina sitä että joka toisessa lauseessa äiti mollaa ja haukkuu minua, yritin olla kuinka asiallinen tahansa. Todella kuluttavaa. Rakastan lasta ja vietän tämän palleron kanssa aikaa enemmän kun mielelläni. Lapsen äiti on todella nuori, ei koulutusta, ei työpaikkaa, parisuhde epävakaa ja veikkaan että hänellä on masennusta mutta ei hae apua ongelmiinsa. Purkaa pahan olon vaan minuun ja monesti ollaan lastenvalvojallakin oltu näiden riitojen takia kun minun ja isän mielestä ei ole hyvä käyttäytyä lapsen läsnä ollessa näin miten äiti käyttäytyy. Lisäksi lapsen hoidon kannalta olisi parempi jos pystyisimme äidin kanssa keskustella esim milloin lapsi on syönyt ja miten. Onko lapsi nukkunut päivä unia tai onko lapsi kipeä. En kuitenkaan saa mitään tietoa äidiltä vaan mykkänä tuo lapsen minulle ja paiskoo ovet mennessään. Mies on kanssa yrittänyt äidille esittää pyyntöjä että yrittäisi toimia ja käyttäytyä lapsen vaihdon yhteydessä mutta tuloksetta.

Kaipaan vertaistukea ja neuvoja kuinka voisi sietää tätä tilannetta. Tässä kuitenkin eniten kärsii lapsi emmekä sitä halua. Tärkeintä on että lapsi on onnellinen ja hänellä on turvallinen ja tasapainoinen elämä. Miten te olette saaneet rakennettua toimivan menettelyn kumppaninne lapsen toiseen vanhempaan? Myös tämän toisen osapuolen näkökulmia voi antaa sillä olisi hyvä myös ymmärtää enemmän tätä äitiä.

Ymmärrän kyllä äitiä että tilanne voi olla vaikea ja aina ei ole hyvä fiilis mutta ei sitä pitäisi purkaa lapseen liittyvissä asioissa.
 
  • Tykkää
Reactions: Oulusta :(
Tee pian lastensuojeluilmoitus!! Eihän lapsen ole hyvä olla viikkojaan noin käyttäytyvän ihmisen vastuulla!!!!
Sitä olen ajatellutkin, mutta äiti käyttäytyy aina viranomaisten nähden siististi ja kypsästi ja lastenvalvoja ollut aina äidin puolella. Perus asiat lapsella kuitenkin on kunnossa ja se tärkeintä että lapsestaan huolehtivat ja rakastavat. Minä olen apuna minkä psytyn (ja saan). Yritinkin ehdottaa miehelle joskus että voisi koittaa vaihtaa lv.n mutta näillä ollaan menty tähän asti. Asiaa varmaan auttaisi myös se että lastenvalvoja esim näkisi viestit millaista tekstiä tämä äiti suoltaa ja jos tämä äiti suostuisi joskus lastenvalvoja tapaamisiin niin että minäkin olen mukana, olisi helpompaa sopia yhdessä asioista mutta en ole tervetullut minnekään missä äidin täytyisi olla samaan aikaan minun kanssa. Samaan aikaan äiti vaatii minua ottamaan vastuuta lapsesta mutta samaan aikaan myös kieltää osallistumasta lapsen elämään. Vaikeaa sanon minä!
 

Yhteistyössä