Vaitiolovelvollisuudesta kysyttävää!!

Viestiketju alueella 'Mitäs nyt? Aihe vapaa' , aloittaja vierailija, 28.01.2018.

1. vierailija

vierailija Vieras

No nyt varmaan nostattaa kohua tämä kysymys, mutta kysynpä kuitenkin sillä pitkään on vaivannut. Kysymys kuuluu: MIKSI salassapito on niin iso ja melua aiheuttava asia? Jos naapurin Martta mainitsee naapurin Pekalle, että näki vaikka tämän serkun laboratorion odotushuoneessa Martan ollessa töissä siellä miksi serkulle tämä olisi niin iso asia? Tai miksi vaikka on kiellettyä mainita työntekijänä, että Liisan äiti on palvelukodissa missä itse työskentelee? Tottakai ei näitä pahimpia sairauksia ja luottamuksellisia asioita ole tarkoitus levittää, mutta että salassapito koskee näinkin pieniä asioita...en ymmärrä vaikka itse olen alalla. PS. EN siis itse ole rikkonut salassapitoa vaikka näin ajattelenkin, pohdin vain välillä mielessäni tällaisia.

2. vierailija

vierailija Vieras

3. vierailija

vierailija Vieras

Kaikki hoitotyössä saatu tieto on luottamuksellista. On helpompaa, että raja on vedetty siihen, että mitään tietoja ei levitellä työpaikan ulkopuolelle.
    Minusta tiukka rajanveto on hyvä. Ei tarvitse miettiä mitä saa kertoa ja mitä ei, kun tietää että mitään ei saa kertoa. Helpottaa elämää.

4. vierailija

vierailija Vieras

5. vierailija

vierailija Vieras

6. vierailija

vierailija Vieras

Jos mietit itsesi kohdalla niin miltä tuntuisi että vastaanottovirkailija tai joku muu juoruilisi että näki sinut sukupuolitautienklinikalla?

7. vierailija

vierailija Vieras

https://twitter.com/petterij/status/930065390822154240

8. vierailija

vierailija Vieras

Eipä se kuulu kenellekään jos jossain tutkimuksissa käy. Kait siitä kertoo itse jos tuntuu siltä. Sä taidat olla se kylän pahin juoruakka, niin et varmasti ymmärrä.

9. vierailija

vierailija Vieras

Mites sellainen, onko rangaistava teko jos kysyy nettipalstalla vaikka että meillä on uusi naapuri joka huutaa kaikki yöt, sen nimi on pekka pervola onko jollain kokemuksia tälläisestä naapurista? niin voiko jostain ihmisestä kysyä nimellä vai onko se laitonta??

10. vierailija

vierailija Vieras

Jos kerrot mitä on oikeasti tapahtunut, se ei ole laitonta, mutta jos kuitenkin saat kunnianloukkaussyytteen, sinut pitää pystyä todistamaan väitteesi todeksi.

11. vierailija

vierailija Vieras

Jos vaan kysyy että onko kenellä kokemusta sellaisesta naapurista kuin Pekka pervola?
    Mä en syyllisty mihinkään mutta kysymykseen vastaajat sitten varmaan. Hö. :unsure:

12. vierailija

vierailija Vieras

Totta: edes puhelimessa eivät saa näyttää, että tuntevat, vaikka olisi kuinka tuttuja vaikka kotipihalta:)

13. vierailija

vierailija Vieras

Jos näkee, että kirurgin kädet tärisee, kerrotko eteenpäin?

14. vierailija

vierailija Vieras

15. vierailija

vierailija Vieras

16. vierailija

vierailija Vieras

:ninja:

17. vierailija

vierailija Vieras

ketä tarkoitat?

18. vierailija

vierailija Vieras

:censored:

19. vierailija

vierailija Vieras

Mutta, mitä tarkoittaa: "Tutkimusaineistossa henkilöön yhdistettävissä olevat tiedot korvataan esmerkiksi numerotunnisteilla tai muutetaan sellaiseen muotoon, ettei henkilö ole enää tunnistettavissa." L.K. Mauno19.4.2018
    Melkoiselta ruletilta vaikuttaa...

20. m1es

m1es Tunnettu jäsen

Rekisteröitynyt:
    01.10.2014
    Saadut tykkäykset:
    1 360
    Tuo tarkoittaa tyhjää lupausta vastaajan luottamuksen saavuttamiseksi. Kyllä nuo vastaukset voidaan myöhemmin yhdistää henkilöön jos halutaan.

Olen itse joskus saanut kyselyn (perinteisesti paperilomakkeilla) jossa luvattiin, että vastauksia ei voida mitenkään yhdistää henkilöön ja että kaikki kerätty aineisto on anonyymiä.

En ehtinyt vastaamaan. Parin viikon kuluttua tuli kirje, jossa pyydettiin vastaamaan kyselyyn, koska en vielä ollut vastannut. :confused:
    Laitoin kyselyn tekijälle "miten te sen voitte tietää"-kommentin...
    Paljastui, että lomakkeiden kulmassa oli viivakoodi, joka yhdisti palautetun lomakkeen siihen henkilöön, jolle kysely oli lähetetty.

21. vierailija

vierailija Vieras

Tuota esimerkiksi tarkoitin.

22. vierailija

vierailija Vieras

23. vierailija

vierailija Vieras

Ei koske päättäjien tietoja?

24. vierailija

vierailija Vieras

Merkelistä on nyt tehty elefantti lasikaappiin:whistle:

25. m1es