Vaitiolovelvollisuudesta kysyttävää!!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
No nyt varmaan nostattaa kohua tämä kysymys, mutta kysynpä kuitenkin sillä pitkään on vaivannut. Kysymys kuuluu: MIKSI salassapito on niin iso ja melua aiheuttava asia? Jos naapurin Martta mainitsee naapurin Pekalle, että näki vaikka tämän serkun laboratorion odotushuoneessa Martan ollessa töissä siellä miksi serkulle tämä olisi niin iso asia? Tai miksi vaikka on kiellettyä mainita työntekijänä, että Liisan äiti on palvelukodissa missä itse työskentelee? Tottakai ei näitä pahimpia sairauksia ja luottamuksellisia asioita ole tarkoitus levittää, mutta että salassapito koskee näinkin pieniä asioita...en ymmärrä vaikka itse olen alalla. PS. EN siis itse ole rikkonut salassapitoa vaikka näin ajattelenkin, pohdin vain välillä mielessäni tällaisia.
 
vierailija
Kaikki hoitotyössä saatu tieto on luottamuksellista. On helpompaa, että raja on vedetty siihen, että mitään tietoja ei levitellä työpaikan ulkopuolelle.
Minusta tiukka rajanveto on hyvä. Ei tarvitse miettiä mitä saa kertoa ja mitä ei, kun tietää että mitään ei saa kertoa. Helpottaa elämää.
 
vierailija
vierailija
Eipä se kuulu kenellekään jos jossain tutkimuksissa käy. Kait siitä kertoo itse jos tuntuu siltä. Sä taidat olla se kylän pahin juoruakka, niin et varmasti ymmärrä.
 
vierailija
Mites sellainen, onko rangaistava teko jos kysyy nettipalstalla vaikka että meillä on uusi naapuri joka huutaa kaikki yöt, sen nimi on pekka pervola onko jollain kokemuksia tälläisestä naapurista? niin voiko jostain ihmisestä kysyä nimellä vai onko se laitonta??
 
vierailija
Mites sellainen, onko rangaistava teko jos kysyy nettipalstalla vaikka että meillä on uusi naapuri joka huutaa kaikki yöt, sen nimi on pekka pervola onko jollain kokemuksia tälläisestä naapurista? niin voiko jostain ihmisestä kysyä nimellä vai onko se laitonta??
Jos kerrot mitä on oikeasti tapahtunut, se ei ole laitonta, mutta jos kuitenkin saat kunnianloukkaussyytteen, sinut pitää pystyä todistamaan väitteesi todeksi.
 
vierailija
Mutta, mitä tarkoittaa: "Tutkimusaineistossa henkilöön yhdistettävissä olevat tiedot korvataan esmerkiksi numerotunnisteilla tai muutetaan sellaiseen muotoon, ettei henkilö ole enää tunnistettavissa." L.K. Mauno19.4.2018
Melkoiselta ruletilta vaikuttaa...
 
Mutta, mitä tarkoittaa: "Tutkimusaineistossa henkilöön yhdistettävissä olevat tiedot korvataan esmerkiksi numerotunnisteilla tai muutetaan sellaiseen muotoon, ettei henkilö ole enää tunnistettavissa." L.K. Mauno19.4.2018
Melkoiselta ruletilta vaikuttaa...
Tuo tarkoittaa tyhjää lupausta vastaajan luottamuksen saavuttamiseksi. Kyllä nuo vastaukset voidaan myöhemmin yhdistää henkilöön jos halutaan.

Olen itse joskus saanut kyselyn (perinteisesti paperilomakkeilla) jossa luvattiin, että vastauksia ei voida mitenkään yhdistää henkilöön ja että kaikki kerätty aineisto on anonyymiä.

En ehtinyt vastaamaan. Parin viikon kuluttua tuli kirje, jossa pyydettiin vastaamaan kyselyyn, koska en vielä ollut vastannut. :confused:
Laitoin kyselyn tekijälle "miten te sen voitte tietää"-kommentin...
Paljastui, että lomakkeiden kulmassa oli viivakoodi, joka yhdisti palautetun lomakkeen siihen henkilöön, jolle kysely oli lähetetty.
 
vierailija
Tuo tarkoittaa tyhjää lupausta vastaajan luottamuksen saavuttamiseksi. Kyllä nuo vastaukset voidaan myöhemmin yhdistää henkilöön jos halutaan.

Olen itse joskus saanut kyselyn (perinteisesti paperilomakkeilla) jossa luvattiin, että vastauksia ei voida mitenkään yhdistää henkilöön ja että kaikki kerätty aineisto on anonyymiä.

En ehtinyt vastaamaan. Parin viikon kuluttua tuli kirje, jossa pyydettiin vastaamaan kyselyyn, koska en vielä ollut vastannut. :confused:
Laitoin kyselyn tekijälle "miten te sen voitte tietää"-kommentin...
Paljastui, että lomakkeiden kulmassa oli viivakoodi, joka yhdisti palautetun lomakkeen siihen henkilöön, jolle kysely oli lähetetty.
Tuota esimerkiksi tarkoitin.
 

Yhteistyössä