vaivaako ärtynyt suoli?

  • Viestiketjun aloittaja Tiuhtituviuhtiti
  • Ensimmäinen viesti
Tiuhtituviuhtiti
Onko täällä kohtalotovereita joilla olisi todettu ärtynyt suoli.
Minulla on ollut jo reilu vuoden verran mahan kanssa ongelmia,
syksyllä mahakivut kohdentuivat oikealle rinnan alapuolelle.
Kipu on nykyään lähes jokapäiväistä ja alkaa hieman haitata elämää.

lääkärin diagnoosi oli ärtynyt suoli toukokuisen ultran ja lukuisten verikokeiden jälkeen.

kaipailisin nyt neuvoja miten tulette toimeen asian kanssa ja kuinka olette saaneet helpotusta oloonne.
Haluaisin myös kuulla jos teillä vaiva säteilee myös selän puolelle.

Kiitos kovasti jos haluat jakaa vaivasi kanssani
 
vieras Tampereelta
Täällä kohtalotoveri. Librax lääkitys käytössä, ei tosin poista ongelmaa, mutta vähentää kouristuksen aiheuttamaa kipua...useimmiten. Mulla pahin oire on lähes jatkuva ripuli sekä kivut myös ylävatsalla ja pahat kouristukset. Olen kärsinyt tästä ainakin 15 vuotta, ainoastaan raskausaikoina olen ollut 6 viimeistä kuukautta lähes oireeton.

Jaksamista AP, ei ole helppo sairaus tämäkään, vaikka ei ole vaarallinen.
 
mie kärsin siitä. tosin nyt on menossa helppo kausi, eli en tarvitse lääkkeitä, mut sit lääkitykseen taas heti kun tää oireeton kausi menee ohi. lopetin jopa maitohappobakteerien syönnin kun ei vaivaa. ennen oli kauheaa kun en päässy ees kauppaan ilman et sielläkin piti rynnätä pashalle.
nykyisin katson tarkkaan mitä syön.... ei kauheasti lisäaineita, makeutusaineita, mausteita,rasvaa yms...
 
En tiedä
mikä vaivaa, mutta oireet ovat seuraavat: oikealla ylävatsalla tuntemus, lievää kipuilua, sellaista näplimistä, ei kovaa kipua. Välillä kipu ollut vähän enemmän navan vieressä välillä taas kylkiluiden alla, tuntuu siltä, kuin siellä olisi jotain ylimääräistä. Välillä vatsa löysänä, ei kuitenkaan ripulia. Hirveä kaasunmuodostus, röyhtäyttää ja sitten erikoinen tuntemus kielenkärjessä, sellaista kihelmöintiä. Sappikivet todettu vuosia sitten, en tiedä johtuuko niistä vai mikä vaivaa. Välillä vatsassa ei ole mitään tuntemuksia ja välillä on ihan päivittäistä. Jätin pois vehnäleivät ja pullat ja vatsaa ei ainakaan turvota kuten aiemmin. Tohtorit, tehkää diagnoosi...
 
Tiuhtitiviuhtiti
minulla taas ei ole liioin ripulia ja harvemmin muutenkaan tulee kiire vessaan.
Pääasiallinen oire minulla on tosiaan tuo kipu oikella ylävatsalla ja tampereen vieraan mainitsemat kouristukset.. jotensakin tuntuu ettei jaksais enää et on kokoajan maha kipeänä.
Aamulla kun heräät on maha kipeä, töissä on maha kipeä, illalla on maha kipeä.
Sentään yleensä pystyn kuitenkin nukkumaan ilman että heräilisin kipuun...
 
Tiuhtituviuhtiti
Alkuperäinen kirjoittaja En tiedä:
mikä vaivaa, mutta oireet ovat seuraavat: oikealla ylävatsalla tuntemus, lievää kipuilua, sellaista näplimistä, ei kovaa kipua. Välillä kipu ollut vähän enemmän navan vieressä välillä taas kylkiluiden alla, tuntuu siltä, kuin siellä olisi jotain ylimääräistä. Välillä vatsa löysänä, ei kuitenkaan ripulia. Hirveä kaasunmuodostus, röyhtäyttää ja sitten erikoinen tuntemus kielenkärjessä, sellaista kihelmöintiä. Sappikivet todettu vuosia sitten, en tiedä johtuuko niistä vai mikä vaivaa. Välillä vatsassa ei ole mitään tuntemuksia ja välillä on ihan päivittäistä. Jätin pois vehnäleivät ja pullat ja vatsaa ei ainakaan turvota kuten aiemmin. Tohtorit, tehkää diagnoosi...
tämä kuulostaa niin tutulta. Minun tosin piti jättää ruisleipä pois kun se aiheutti kovia vatsanpuruja.

nyt odottelenkin aikaa tähystykseen jotta tutkivat ettei ole lisäksi keliakiaa...
 
Mulla on ollut kans pari viikkoo maha kipeä... niinkun siis oikeastaan alavatsa vaan. Ja sit oikealta puolelta nivusesta kans vihloo välillä ilkeästi. Nyt muutaman päivän maha on ollut ihan sekaisin... ja oikeassa kyljessä tuntuu ilkeää painon tunnetta. En tiedä johtuuko suolesta... mutta kyllä aion lääkärille mennä juttelemaan. Kellään muulla saman tyyppisiä oireita?
 
mummo vain
ärtynyt suoli on vaivannut yli 5 vuotta, te joilla on ylävatsa kipuja sairattatte sappikiviä, jotka minulta leikattu jo 26 vuotiaana yli 20 vuotta sitten, ja lekuri totesi tämän siitä saa kun haluaan sektiolla synnyttää, vaikka ainoa sektio olikin hätäsektio. Viisi vuotta on tutkittu ja hutkittu, on tähystetty edestä ja takaa, mitään ei löydy mutta yö 3-9 on ainoa aika milloin ei tarvitse juosta vessa pikku tyhjennyksellä tunnin välein. Nyt aloitan uuden omatoimisen kokeilun tärkkelysintoleranssiin ja happotasapainon hoitoon, katsotaan taas mitä tapahtuu ja saispa stressin jollain hoituun niin uskoisin vatsankin hoituvan.
 
vieras
Tuttu on. Parani täysin, kun siirrytin noudattamaan ortoglykeemista ruokavaliota. Mikä parasta, samaisen ruokavalion ansiosta laski kolesteroli, parani alkava aikuisiän diabetes ja lähti kaikki liikakilot. Nyt olon terve kuin pukki ja todella energinen. Sain oikeastaan ihan uuden elämän! Vuosi oli aika rankaa noudattaa uutta ruokavaliota, mutta nykyään en edes muista miten söin kaikkea moskaa.
 
Huolestunut
Morjens,

Olen 21-vuotias nuori urheilullinen miehenalku. Mulla alko juuri tämmöinen paineen tunne ja kipu oikeassa kyljessä (kylkiluiden sisällä. tuntuu myös selän puolella) noin kuukausi sitten ihan yhtäkkiä kun aamulla heräsin baarireissun jälkeen. Painetta tuntui viikon verran, jonka jälkeen se lähti. Kun olin seuraavan kerran juhlimassa ja nautin lakoholia, oireet alkoivat jälleen seuraavana aamuna.

Nyt tosiaan kulunut se melkeen viisi viikkoa, ja oire tuli nyt vain yhden oluen jälkeen. En tietenkään ole varma juuri alkoholin yheydestä oiresiin, mutta siltä se vaikuttaa. Nyt pari päivää jälleen kouristellut ja painetta, välillä jopa pistävää kipua tuntuu kyljessä.

Eli taitaapi olla minullakin ärtynyt paksusuoli kyseessä? Onneks ei vakavampaa :D
 
hoitsu
Alkuperäinen kirjoittaja Huolestunut:
Morjens,

Olen 21-vuotias nuori urheilullinen miehenalku. Mulla alko juuri tämmöinen paineen tunne ja kipu oikeassa kyljessä (kylkiluiden sisällä. tuntuu myös selän puolella) noin kuukausi sitten ihan yhtäkkiä kun aamulla heräsin baarireissun jälkeen. Painetta tuntui viikon verran, jonka jälkeen se lähti. Kun olin seuraavan kerran juhlimassa ja nautin lakoholia, oireet alkoivat jälleen seuraavana aamuna.

Nyt tosiaan kulunut se melkeen viisi viikkoa, ja oire tuli nyt vain yhden oluen jälkeen. En tietenkään ole varma juuri alkoholin yheydestä oiresiin, mutta siltä se vaikuttaa. Nyt pari päivää jälleen kouristellut ja painetta, välillä jopa pistävää kipua tuntuu kyljessä.

Eli taitaapi olla minullakin ärtynyt paksusuoli kyseessä? Onneks ei vakavampaa :D
Niin, kyllä tuo kuulostaisi lievältä haimatulehdukselta...lueppa asiasta lisää...
 

Yhteistyössä