vammainen ihminen äidiksi

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Mitäs mieltä tämmöisestä? Kuulin, että yks lievästi kehitysvammainen oottaa vauvaa miehensä kans. Molemmat ovat suojatyössä. Ja on nyt rv 18. Tiedän ihmisen ja hänestä on hirveen hienoa olla raskaana ja tulla äidiksi. Mutta siihen se sitten jääkin, siis se tieto, mitä vastuuta vauva tuo tullessaan. Nämä ihmiset eivät osaa edes laittaa ruokaa, nainen on 8-9 -vuotiaan tasolla. Miehestä en tiedä, mutta suojatyössä hänkin on.

Minusta on kyllä menny jo liian pitkälle tämä juttu vammaisten ihmisten oikeudesta tulla vanhemmiksi. Missä menee raja, mitkä ovat viattoman vauvan oikeudet?



 
Tiedän pariskunnan jossa kumpikin ovat kehitysvammaisia. Heillä 2 lasta, joista toinen terve ja toinen lievästi kehitysvammainen. Kahdestaan ovat hoitaneet kodin ja lapset pääosin. Tottakai sukulaiset tarvittaessa auttavat niinkuin muitakin ns. "terveitä" vanhempia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mitäs mieltä tämmöisestä? Kuulin, että yks lievästi kehitysvammainen oottaa vauvaa miehensä kans. Molemmat ovat suojatyössä. Ja on nyt rv 18. Tiedän ihmisen ja hänestä on hirveen hienoa olla raskaana ja tulla äidiksi. Mutta siihen se sitten jääkin, siis se tieto, mitä vastuuta vauva tuo tullessaan. Nämä ihmiset eivät osaa edes laittaa ruokaa, nainen on 8-9 -vuotiaan tasolla. Miehestä en tiedä, mutta suojatyössä hänkin on.

Minusta on kyllä menny jo liian pitkälle tämä juttu vammaisten ihmisten oikeudesta tulla vanhemmiksi. Missä menee raja, mitkä ovat viattoman vauvan oikeudet?
Niin,,ja kuka voi määritellä vammaisen oikeudet+kyvyt? Ei se todella oo aivan yksinkertanen asia.
 
Helmi S
Kyllä tulee väistämättä paha mieli tollasesta. Vanhemmuus on vaativaa hommaa. Mahtavatko edes tukitoimien avulla pärjätä.. Kun vanhemmat itse tarvitsevat ulkopuolista hoivaa, miten he pystyisivät tarjoamaan lapselle kaiken hänen tarvitsemansa?
 
Keskitysleiri?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei todellakaan pidä olla oikeutta kehitysvammaisilla lapsiin. Lapselle on oikeus turvalliseen kotiin ja täyspäisiin vanhempiin.
Ensin kiellät kehitysvammaisilta oikeudet lapsiin.
Sitten kiellät 90% palstalaisista oikeudet lapsiin.


 
näin on
Tuosta kerran oli kaksplussassako aikoinaan kirjoitus eräältä äidiltä. Hän oli huolissaan kun kehitysvammaisella tyttärellään ja hänen samanlaisella kaverillaan oikeus saada lapsi. Äiti sanoi suoraan ettei hän haluaisi enää vauvaa alkaa hoitamaan kun tyttäressäkin riittää tukemista ja huolta jo nyt ilman lasta.
Tottahan se on että isovanhempien ja yhteiskunnan huoleksi ne lapset jäävät mieli saada heistä normaaleja ihmisiä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Mihinkäs se raja vedettäisi? Eivät kaikki muutkaan ihmiset tunnu etukäteen ymmärtävän sen vastuun määrää saatika että osaisivat ruokaa laittaa.
Mitäs jos se vedettäis vaikka siihen todettuun kehitysvammaisuuteen? Problem solved.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Mihinkäs se raja vedettäisi? Eivät kaikki muutkaan ihmiset tunnu etukäteen ymmärtävän sen vastuun määrää saatika että osaisivat ruokaa laittaa.
Sepä. Kuka on vammainen ja sen takia ehkä vaikeuksia, kuka luuhaa viinan perässä ja lapsen koti ei oo turvallinen, kuka pahoinpitelee ja kuka mitäkin...Yhtälailla vois kaikille vaatia testi ja näyttö että ois kelpo vanhempi.
 
???
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Mihinkäs se raja vedettäisi? Eivät kaikki muutkaan ihmiset tunnu etukäteen ymmärtävän sen vastuun määrää saatika että osaisivat ruokaa laittaa.
Mitäs jos se vedettäis vaikka siihen todettuun kehitysvammaisuuteen? Problem solved.
Kehitysvamma taitaa kuitenkin olla pienempi este, kuin esim. alkoholi tai tupakointi?
 
Tuttavani työskentelee kehitysvammaisten asuntolassa ja usein joutuu pohtimaan myös tätäkin puolta. Onko oikeutta kieltää lapsi kehitysvammaiselta. Ei tietenkään ole, kuka voisi sen oikeuden itselleen ottaa. Mutta onko oikein hankkia lasta kun omatkaan hommat ei luonaa ja itsekin on tuen varassa. Asuntolat ei aina ole parhaita paikkoja lapselle ja omatoiminen asuminen ei onnistu, miten silloin lapsi hoidetaan. Ja kun kyse ei ole fyysisistä esteistä vaan henkisen puolen ongelmista johon ei apuvälineitä ole vaan tarvitaan oikeaa ihmistä viereen sanomaan että lapsi pitää ruokkia vaikka ei nyt huvita tai sinä et voi ostaa olutta kun pitää hankkia vaippoja. Vaikka näinhän on joskus muidenkin kohdalla valitettavasti.

Vaikea asioita.
 
Oli kyseessä sitten kuka tahansa fyysisesti aikuinen ihminen, niin jos kyvyt hoitaa ja olla vastuussa lapsestaan on liian alhaiset, lasten oloja tulisi seurata erittäin tarkkaan ja tarvittaessa hommata tukiasunto perheelle, jossa olisi asiantuntevia ammattilaisia apuna 24/7. Jos ihminen sairaudestaan, vammaisuudestaan tai muusta vastaavasta huolimatta kykenee antamaan lapselleen täysipainoisen ja turvallisen lapsuuden, on hänellä mielestäni oikeus lapsiinsa.
 
tilhi
niin karua kuin se onkin niin mun mielestä ei pitäisi olla oikeutta hankkia lasta, vaikka fyysiset ominaisuudet siihen riittäisivätkin, jos henkilö on lapsen tasolla, ei silloin pidä hankkia alsta.. koska ei siitä pysty itse ottamaan avstuuta ja huolehtimaan, turvaamaan hyvät elinolot ja turvallisen lapsuuden. eihän kukaan antaiasi 9-10v lapselle vauvaa vastuulle!!! mä olen myös sitä mieltä että jos on fyysisesti sellainen vamma ettei lasta pysty hoitamaan niin silloinkaan ei pidä lasta hankkia, siis esim cp-vamma ym. koska silloin tarvitaan aina oma avustaja sille lapselle ja avustaja maksaa
 
otanpa minäkin tähän kantaa
Vaikea kysymyshän tuo on mutta kyllä minusta pitäisi kuitenkin ajatella sitä lapsen etua ja voiko rehellisesti sanoa että onko lapsen edunmukaista todellakaan että hänellä vanhemmat jotka eivät kykene kunnolla huolehtimaan edes itsestään saati siitä lapsesta. Mitä tulee tuohon vertaukseen alkoholisti/huumeäiteihin niin heidän elämässä kuitenkin se pieni mahdollisuus että pääsevät ns. kuiville ja pystyvät itse huolehtimaan lapsista kun taas nämä aikuiset kehitysvammaiset pysyvät sellaisina kuin ovat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Itse olen fyysisesti vammainen äiti ja tuo aloitus oli aika..mietin mitä sieltä takaa mahtaakaan löytyä.
Oletko siis myös aivovammainen kun olet liikuntavammainen?
Miksi kommentoit tähän vaikka asia ei liity sinuun?

On eri asia olla älyllisesti jälkeenjäänyt kuin liikuntavammainen. Vai halusitko vain haukkua aapeen ja korostaa itsesi paremmuutta?

Telkusta tuli dokumenttia älyllisesti kehitysvammaisista vanhemmista kuinka ne ei tajua lastensa parasta koska eivät voi tajuta ( äo niin matala ) ! Siinä oli tutkittu että kehitysvammaisten aikuisten lapset kärsivät vakavista psyykkisistä vammoista koska eivät saa turvaa ja tukea kotoota ja myös ovat helppoja uhreja pedofiileille. Siinä haastateltiin pedofiilien uhreja ja vammaista isää joka ei tajunnu edes mitä on hyväksikäyttö ja ei siksi voinut tukea lastaan. Lapsi romahti tämän takia täysin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:
niin karua kuin se onkin niin mun mielestä ei pitäisi olla oikeutta hankkia lasta, vaikka fyysiset ominaisuudet siihen riittäisivätkin, jos henkilö on lapsen tasolla, ei silloin pidä hankkia alsta.. koska ei siitä pysty itse ottamaan avstuuta ja huolehtimaan, turvaamaan hyvät elinolot ja turvallisen lapsuuden. eihän kukaan antaiasi 9-10v lapselle vauvaa vastuulle!!!olen myös sitä mieltä että jos on fyysisesti sellainen vamma ettei lasta pysty hoitamaan niin silloinkaan ei pidä lasta hankkia, siis esim cp-vamma ym. koska silloin tarvitaan aina oma avustaja sille lapselle ja avustaja maksaa
No, cp-vamma ei ollenkaan välttämättä tarkoita kehitysvammaisuutta, että aikamoiseen julmuuteen syyllistyttäisiin jos sinun kriteereilläsi kiellettäisiin ihmisiä hankkimasta lapsia.Cp-vamma ei myöskään välttämättä tarkoita sitä että henkilö olisi missään avustajan tarpeessa. Ja kyllä, minä esimerkiksi antaisin omat lapseni omien kummilasteni, jotka ovat nyt 9- ja 11-v, vastuulle, kuin joillekin lähisukulaisille, joilla on mielenterveys- ja päihdeongelmia. Kuitenkin viimeksimainituilla on oikeus lisääntyä koska vaan haluamallaan tahdilla.
 

Yhteistyössä