Vammaisen lapsen päivähoidosta kysymys?

Eli meillä tilanne että lapsi 2vuotias kehitysvammainen,ei istu,makuulla vain oleilee,kääntyilee yms.eli eikös meillä ole mahdollisuus saada mahdolliseen hoitopaikkaan lapselle omahoitaja?!Ainakin sitä vaadin.Tuleeko hoitomaksu kalliimmaksi kuin sisaren joka terve?Ja sen takia mahdolliseen että mietin ja mietin olisinko valmis työelämään ja funtsailen eri vaihtoehtoja vasta.Mutta luulen että tässä käy niin että jatkan kotona oloa kun ei raaski erityislasta viedä vielä hoitoon.Kertokaa ystävät rakkaat omia kokemuksianne?!
 
Jos lapsenne metaa tarhaan niin hän saa oman erityisavustajan joka pääasiassa huolehtii päivisin lapsesta. Maksu menee ihan normaalin hoitomaksu kaavan mukaan eli jos teillä tulee olemaan korkein maksu niin ekasta lapsesta se on 200 euroa ja toisesta muistaakseni 180 euroa.

Jos käy hyvä tuuri niin saatee todela hyvän avustajan lapselle.. Liikkeellä on myös vähemmän hyviä tyyppejä...

Mut henkilökohtaisesta kokemuksesta voin sanoa että se aika minkä olen itse ollu kehitysvammaisen avustajana niin se oli todella antoisaa aikaa ja olisin heti valmis uudelleen samanlaiseen pestiin..

Mut toisaalta kannatta myös miettiä tarkaan onko päiväkoti hyvä paikka jos mahdollista olla kotona.. Eka vuosi tulee olemaan kuitenkin aikasta infektio rikasta aikaa...

Mut tsemppiä teille teette kumman päätöksen tahansa...
 
Kiitos kun vastasit!Joo,näitä asioita kelailen mielessäni että mikä kenellekin parasta!Olen ollut kotiäitinä jo vuosia,välilllä tuntuu että olisi kiva lähteä mutta juuri tämä erityislapsemme jarruttaa minua,vaikea ajatella että raaskisin viedä häntä hoitoon...Siksi olisikin kiva lukea teidän ratkaisuistanne!
 
onko teidän lähellä erityisryhmää,jossa olis vaan kehareita?
meidän poika aloitti tänä syksynä sellaisessa siinä on 6 lasta ja 5 hoitajaa.tekeevät kaiken näköisiä terapia-juttuja joka päivä.aivan loisto homma! eikä ole sen kalliimpi kuin normaali paikka..
 
keskustelu palsta
lapseni on reilun vuoden ja en vielä ole itse miettinyt vakavasti töihin paluuta, mutta minulle joskus sosiaalityöntekijä sairaalassa sanoi, että sitten kun rupean suunnittelemaan töihin paluuta, otan vaan yhteyden heihin ja he selvittävät vaihtoehdot jne..
Joissakin kunnissa voi myös hakea ilmaista hoitopaikkaa, kuntoutuksellisista syistä, toimii eritavalla paikasta riippuen, voi saada täysin ilmaisen, puoliksi maksettavan, kokonaan maksettavan, riippuu työajoista jne... näin olen käsittänyt lukiessani useita vanhempien kertomuksia aiheesta.
Minulle suositeltiin jossakin vaiheessa, että päiväkoti voi olla todella hyvä vaihtoehto juuri kuntoutuksellisesta syystä. Terapieat jne. on siellä helppo toteuttaa ja muutenkin päivät ovat monipuolisia.
Yksi asia mikä minua mietityttää on kuitenkin lukemani perusteella ajatus, että erityislapsi voisi tarvita juuri nimenomaan selkeää rytmiä hoitoon, eli jos on hoidossa, niin olisi sitten sen 5 päivää viikossa, helpompi monelle lapselle. Itse kun olen aikaisemminkin tehnyt vajaata viikkoa ja isompi lapsi ollut vain vähän hoidossa, niin vaikealta tuntuisi pitää lasta hoidossa "turhan takia", vaikka eihän se toki turhan takia ole, jos siitä apua lapsen sopeutumiseen..'
vaikeita asioita kirjoittaa ja miettiä... tsemppiä sinun ajatuksillesi!
 
keskustelu palsta
vielä sellainen asia lisäksi tuohon edelliseen kirjoitukseen, kun siitä unohtui... että meillä myös toinen lapsi alle kouluikäinen ja kysyin onko meillä mahdollista saada lapsille kotiin hoitaja, kuulemma on kun tervesisarus vie yhden paikan ja keh. vammainen kaksi paikkaa, niin lasketaan kolmeksi lapseksi ja se on pienin ryhmä mille voi saada kotiin perhepäivähoitajan! Tämäkin vaihtoehto on kyllä miettimisen arvoinen, tiedä sitten miten toteutuu käytännössä...
 
Ehdottaisin että harkitsisit vakavasti kotiin hoitajaa, koska nykyään on niin suuret ryhmät päiväkodeissa ja vaikka lapsella olisikin omahoitaja se ei välttämättä aina toteudu, että hoitaja on koko ajan lapsen kanssa ja näin ollen olisi "kevyempi" lasku siihen kun äiti menee töihin.. :hug:
 
Ihanaa kun olette vastailleet omia kokemuksia :) Tuota hoitajaa kotiin olen myös miettinyt mutta sitten olen ajatellut että oisko se kuitenkin "virikkeellisempää"esim.päiväkodissa tms...Mutta täytyy sanoa että aivan puistattaa ajatus viedä lapsi johonkin isoon ryhmään ja jos tosiaan omahoitaja ei olekaan täysin omahoitaja :eek: Juuri painajaisen olen nähnyt sellaisesta että erityislapsemme nököttää yksin lattialla jossain viltillä ja kun hän ei etene muuta kuin pyörimällä jonkun verran eikä liioin puhu niin ei saa pidettyä puoliaan.En tiedä käsittelenkö tätä asiaa liiankin tunteellisesti...yön yli mietin asiaa ja kyllä vaaka alkaa painua suuntaan etten vielä lähde töihin.
 
Kyllä ainakin täällä päin lapsen avustaja on vain sitä "omaa lastaan" varten. Sit eri juttu jos lapsi pois hoidosta.. Ja nuo ovat toisaalta aina sellaisia juttuja joista kannaattaa puhua ennen kuin tarhan aloittaa..

Mäkin kävin silloin lapsen kotona käymäss ja juttelemassa vanhempien kannsa ennen hoidon aloitusta.. Sit päikkärissä tein hänen kanssaan toimintaterapeutin ohjeen mukaan juttuja. Ja sit vanhempien toiveena oli että saa mahdollisimman paljon läheisyyttä ja syliä ja niitä sitten hänelle tarjosin..

Mutta tosia kuten jo aikaisemmin sanoin niin ainahan voi käydä niin että avustaja ei ole työhänsä motivoitunut ja sit saattaa tulla näitä välinpitämättömyys juttuja mutta jos sellaiseen törmaa niin aina kannattaa asiasta huomauttaa ja ottaa yhteyttä erityispäivähoitoon ja jutella asiasta työntekijän esimeihen kanssa.. VAnhemmilla on kuitenkin oikeus vaatia astioita ja niitä täytyy kunnioittaa..

Tää saattaa kuulostaa aikasta rankalta tekstiltä, mutta alalla työskentelevänä sen sanon että vanhemmat turhaan jäävät miettimään, ett äuskaltavatko sanoa asioista ja ovat siksi vaan hiljaa vaikka sehän ei auta asiaa ollenkaan.. Työntekijöiden täytyy olla valmiita ottamaan vastaan myös negatiivistakin palautetta ja ennen kaikkea heidän tulee olla valmiita ottamaan vanhempien toiveet huomioon... Vanhemmat ovat kuitenkin lastensa parhaita asiantuntijoita..

Kiva jos jaksoitte lukea loppuun....
 
kuokkavieras
kyllä vammainen lapsi pärjää oikein hyvin päivähoidossa.ja kyllä siihen saa henkilökohtaisen avustajan jos sitä kuntoutus suunnitelmassa suositellaan.päivähoitopaikka sen sitten hankkii jos ei itellään oo mitää ehdokasta tiedossa.ehkä se rytmi on siinä kaikista isoin plussa.ja myös terapioiden pitäminen on helpompaa.täytyy myös muistaa että päiväkodissa on helpompaa harjotella sosiaalisia taitoja.kysäisin tässä lopuksi vielä äitien mielipidettä että onko vammaisesta lapsesta vaikeampaa päästää ns.irti kun lapsi on ohittanut sen vauva vaiheen?verrattuna siis ei vammaisiin sisaruksiin.
 
Kyllä on aika paljonkin vaikeampaa,ainakin minulla.Esikoisen puolesta menisin jo töihin mutta nyt olen tehnyt päätökseni ja jään kotiin vielä,sillä en malta viedä hoitoon vielä tätä erityislasta.Vaikka alkaa välillä tympimään tämä ainainen rahojen vähyys kun ei koskaan saa mitään ylimääräistä mutta kaikkea ei mitata rahassa :)
 
ä67
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2005 klo 10:31 keskustelu palsta kirjoitti:
Yksi asia mikä minua mietityttää on kuitenkin lukemani perusteella ajatus, että erityislapsi voisi tarvita juuri nimenomaan selkeää rytmiä hoitoon, eli jos on hoidossa, niin olisi sitten sen 5 päivää viikossa, helpompi monelle lapselle. Itse kun olen aikaisemminkin tehnyt vajaata viikkoa ja isompi lapsi ollut vain vähän hoidossa, niin vaikealta tuntuisi pitää lasta hoidossa "turhan takia", vaikka eihän se toki turhan takia ole, jos siitä apua lapsen sopeutumiseen..'
vaikeita asioita kirjoittaa ja miettiä... tsemppiä sinun ajatuksillesi!
Olisiko mahdoton ajatus laittaa molemmat lapset tarhaan, mutta pitää erityislapsi siellä 5 päivää viikossa ja isompi lapsi olisi tarhassa vajaita viikkoja. Näin kaikki saisivat hyvät puolet asioista. Vanhempi lapsi enemmän huomiota kotona, koska erityislapsi kotona ollessaan vaatii aina enemmän kuin terve. Erityislapsi sosiaalista kanssakäymistä ja hoitoa omassa ryhmässään tarhassa ja äiti pientä lepohetkeä kotona.
 
Äiti Vantaalta
Kehtiysvammaisen päivähoidon tulee olla täysin maksutonta, varsinkin jos kyseessä on kuntouttava päivähoito. Mikäli ei ole kuntouttavaa päivähoitoa, 3-5 -vuotiaan kehtiysvammaisen lapsen hoito on joka tapauksessa maksutonta. Ja henkilökohtaisen avustajan saatte varmasti. Olet aloittanut viestin jo jokin aika sitten, mutta jos olette jo ehtineet maksaa maksuja, voitte hakea ne palautettaviksi.
 
keskustelu palsta
Hei ä67 ja muutkin...
ä67 kun kirjoitit, että jos vammainen lapsi olisi hoidossa 5pv/vko ja terve sisarus osan viikosta, kuulostaa kyllä miettimisen arvoiselta asialta. Nyt kun olen kotona lasten kanssa, niin välillä säälittää tuo terve lapsonen, kun ei jää sillä lailla aikaa leikkiä hänen kanssaa ja paljon eletään erityislapsen "ehdoilla" ja päivä muokkautuu hänen rytmiinsä... nytkin hänelle varmaan tekisi hyvää päästä välillä hoitoo ja lasten kanssa leikkimään ihan kunnolla!!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2005 klo 12:19 Äiti Vantaalta kirjoitti:
Kehtiysvammaisen päivähoidon tulee olla täysin maksutonta, varsinkin jos kyseessä on kuntouttava päivähoito. Mikäli ei ole kuntouttavaa päivähoitoa, 3-5 -vuotiaan kehtiysvammaisen lapsen hoito on joka tapauksessa maksutonta. Ja henkilökohtaisen avustajan saatte varmasti. Olet aloittanut viestin jo jokin aika sitten, mutta jos olette jo ehtineet maksaa maksuja, voitte hakea ne palautettaviksi.
tuo ei pidä kyllä paikkaansa,on kunta kohtainen asia ja esim. helsiki ei tunne ilmaista päivähoitoa..minkäänlaista :\|
 
Äiti Vantaalta
Ei ole kuntakohtainen asia. Ko. asiasta on hallinto-oikeuden ennakkopäätös. Meillä on juuri Helsingin kanssa "taistelu" monen vuoden takaisten päivähoitomaksujen palautuksesta meneillään, mutta nyt kun saatiin tämä ennakkopäätös, mihin ei myönnetty mitään valitusoikeutta, asia järjestynee. Vantaa on jo suostunut palauttamaan laittomasti perityt maksut, eikä Helsnikikään oikein muuta voi. Toki kun asiasta kaupungilta kysyy, on ensimmäinen vastaus, että maksutonta päivhoitoa ei ole mahdollista saada. Siitä ei kuitenkaan pidä lannistua. Mikäli asia on teillä ajankohtainen, voit saada minulta tarvittavat lainkohdat, mihin vetoamalla asiaa saa vietyä eteenpäin.

 
Juu,päätökseni sitten oli että jään kotiin vielä nyt ainakin hetkeksi...Tuo kyllä laittoi ajattelemaan että erityislapsen laittaisi hoitoon,se on nimittäin niin että kyllä esikoisemme 3v jää kyllä huomattavasti vähemmälle huomiolle,niin se vain on,vaikka kuinka yrittää.Mutta hän on kyllä hyvin sopeutunut asiaan ja teemme kyllä hänen kanssaan juttuja että kahdestaan saa mennä johonkin äidin tai isän kanssa.On tässä niin paljon asioita joita miettiä.Olisi kans kiva tietää tuo hoitomaksu asia,nimittäin joskus se on kuitenkin ajankohtaista.
 
Uteliaisuuttani kyselen tätä ilmaista päivähoito asiaa. Kun me saimme nimittäin kielteisen päätöksen kyseisestä asiasta ja nimen oaan sen takia, että lapset ovat vain autisteja. Lapsella pitää olla diagnoosissa myös kehitysvamma diagnoosi, jotta sitä lakipykälää voi käyttää hyväkseen, korjatkaa jos olen väärässä ja teillä on varma tieto asiasta. Kiitos
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2005 klo 21:58 mamma kirjoitti:
Uteliaisuuttani kyselen tätä ilmaista päivähoito asiaa. Kun me saimme nimittäin kielteisen päätöksen kyseisestä asiasta ja nimen oaan sen takia, että lapset ovat vain autisteja. Lapsella pitää olla diagnoosissa myös kehitysvamma diagnoosi, jotta sitä lakipykälää voi käyttää hyväkseen, korjatkaa jos olen väärässä ja teillä on varma tieto asiasta. Kiitos
Jos diagnoosissa on myös mainittu kehitysvamma TAI mikäli esim. autistinen lapsi on kuntouttavassa päivähoidossa, hoito on maksutonta. Muussa tapauksessa minulla ei ole tietoa lainkohdan tulkinnasta. Tosin Hämeenlinnan hallinto-oikeuden päätöksessä on ollut kyseessä poika, jolla mm. autistisia piirteitä ja kokonaiskehityksessä viivettä. Diagnoosia en tiedä.

Suomen perustuslain 6 §:ssä säädetään ihmisten yhdenvertaisuudesta lain edessä. Vammaisten ja kehitysvammaisten henkilöiden oikeuksien kannalta yhdenvertaisen kohtelun vaatimuksella on erityinen merkitys. Kehitysvammalaki on erityislaki, jossa säädettyjen palvelujen avulla kehitysvammaiset henkilöt saatetaan samaan asemaan vammattomien henkilöiden kanssa, jotta perustuslaissa säädetty yhdenvertaisuusperiaate toteutuisi. Koska kehitysvammalain, joka on päivähoitolakiin nähden erityislaki, soveltaminen johtaa hakijan kannalta edullisempaan johtopäätökseen, on kunnan sitä sovellettava.

Mutta niin kuin jo aiemmin mainitsin, minulla ei ole tietoa, voidaanko kehitysvammalakia soveltaa myös "pelkästään" autistisien lasten kohdalla. Asiaa kannattanee kuitenkin selvittää. Päivähoitomaksut on mahdollista saada takaisin jopa kolmen vuoden ajalta takautuvasti. Tuore hallinto-oikeuden ennakkopäätös asiassa helpottanee asian selvittelyä merkittävästi.

 

Yhteistyössä