"Vanhan kansan" sanonnat, uskomukset ja tavat.

  • Viestiketjun aloittaja "kahden äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"kahden äiti"
Kerättäiskö ketju vanhan kansan sanonnoista? Eli mitä teille on jäänyt mieleen omista isovanhemmista.

Mun vaarilla oli tapana aina sanoa että "Haudan tällä puolella noustaan ennen puoltapäivää".
Myös tällä samaisella vaarilla oli tapa että ruokailuvälineitä ei saa ikinä laittaa ristiin. Opetti sen myös mulle, ja se on niin jäänyt mun mieleen että jos meillä on esim. tiskialtaassa välineet ristissä, niin mun on pakko korjata asia.

Mun mummuni sanoo aina keväällä, että jos salama lyö jäihin tulee kylmä kesä.
Ja sitten se että lunta ei ole tarpeeksi jos oraalla ei ole peittoa.

Laittakaa te omia muistojanne.
 
Mun anoppi sanoo aina että lapsi pitää pitää kotona ekat 3kk, jos sitä alkaa kuljettaa jossain sitä nuorempana niin siitä tulee levoton kuin mustalaisen lapsi. Kun mustalaisen lapset on kuulemma levottomia sen takia että niitä ei pidetä kotona niitä vauvoja ekaa 3 kuukautta...
 
har
[QUOTE="kahden äiti";25905793]Myös tällä samaisella vaarilla oli tapa että ruokailuvälineitä ei saa ikinä laittaa ristiin. [/QUOTE]

Onko tälle joku perustelukin olemassa?
Mun mummo on hyvin tarkka siitä että leipää ei laiteta ylösalaisin, se on epäkunnioittavaa ruokaa kohtaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Marakatti
ytrrft
Hahaa, munkin mummu on sanonut tosta, että vauvan kanssa ei sais kulkea pitkin kyliä ja reissata päivittäin, että tulee levoton lapsi ja juurikin mustalais-tai kiertolaislapsi :) eli se onkin ihan "oikea" vanhankansan juttu :)
 
"vieras"
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
Nähdä metsä puilta.
Kukin taaplaa tyylillään.
Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.
Mitä taakseen jättää sen edestään löytää.
Ei yksi pääsky kesää tee.
Ei mitään niin hyvää, ettei pahaakin. Ei mitään niin pahaa, ettei jotain hyvääkin.
Aikainen lintu se madon nappaa.
JNE...

Näitä olisi siis vaikka kuinka, sillä äitini kasvatettiin sananlaskuilla ja hän käytti samaa metodia minun kasvatuksessa...
 
har
[QUOTE="poks";25905957]Pihlaja ei kanna kahta taakkaa, eli jos on paljon pihlajanmarjoja, tulee vähäluminen talvi.[/QUOTE]

Tästä on myös se toinen versio että jos on paljon pihlajanmarjoja eli paljon ruokaa linnuille niin se on merkki siitä että luonto valmistelee lintuja vaikeaa (kylmää) talvea varten.
 
"Outsa"
Olen oppinut näitä sananparsia äidiltäni, joka oppi ne taas mummoltaan. Tässä muutamia:

Pieru on paskan postimies
Vie mennessäs, tuo tullessas
Ei vara venettä kaada
Sen minkä taakseen jättää sen edestään löytää
Niin metsä vastaan kuin sinne huudetaan
Niin makaa kuin petaa
Paha saa aina palkkansa
Jos nenää kutittaa niin on tulossa vieraita
Jos oikeaa kämmentä kutittaa,joku pyytää jotain esim.rahaa
Jos vasenta kämmentä kutittaa niin saa jotain esim.rahaa

Olen kuullut myös tämän, että pihlajanmarjoista ennustetaan tulevan talven säätä.
 
Kainuun korvessa käki kukkuu
Lumessa on rakeen koostumus muttunut,sanoi vanha emäntä kun tyttönä pissi hankeen jäi reikä lumeen,mutta nykyään kun pissin hankeen on kuin saunavastalla hotaistu?
 
anna 54 v
västäräkistä vähäsen ,pääskysestä ei päivääkään ja tarkoittaa kesän tuloa.lakanat kun vedettiin niin jos meni päät yhteen niin pääs naimsiin.jos s uola loppuu loppuu talossa leipä. veitsen putoaminen tietää mies vieraita. aterimia ei saa laittaa ristiin.leipää ei saa säilyttää väärinpäin.
 
Kuu kiurusta kesään, puoli kuuta peipposesta, västäräkistä vähäsen, pääskysestä ei päivääkään.
ei semitään ota ni jos ei se amnakkaan (jos miettii uskaltaako tehdä jotain)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä