Vanhanaikainen sukupuolineutraali nimi

  • Viestiketjun aloittaja mikä nimeksi
  • Ensimmäinen viesti
mikä nimeksi
Haluan meistä syntyneelle ihmiselle nimen, joka on a) sukupuolineutraali (ei paljasta oitis lapsen sukupuolta, vaan sopii kummallekin) b) ns. vanhanaikainen eli tavalliselta kuulostava (ei mitään liian erikoisen ja modernin kuuloista).
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27604775]Ahdistava aloitus; "meistä syntyvälle ihmiselle"... Mitä helkettiä?! Jos sillä on pili, sen on poika ja jos sillä on pimpsa, se on tyttö. Ihminen se on, vaikka sillä sukupuoli olisikin.[/QUOTE]

Niin tietty jos se jalkojenvälissä oleva kapistus on tulkinnanvarainen, sittenhän se tietty on sukupuoleton noin alkuun... Ja sitten ymmärrän toki tuon nimivalinnankin. Mutta jos on selkeät värkit niin sitten en.
 
"mamma"
Antakaa lapselle nimeksi Toni. Silloin on ihan sama kumpi se on eikä tarvitse vaihtaa nimeä jos haluaa vaikka sukupuolta vaihtaa.
Tapasin jo 20 vuotta sitten erään naisen jonka nimi oli Toni ja hän olis silloin 70-vuotias joten ihan perinteinen nimi on ja sopii myös pojalle. Kansainvälinenkin on. Maailmalla myös Sam ja Kim ovat naisten nimiä. Mitään Vienoa en kyllä antaisi lapselle nimeksi, on melko kalvakka nimi.
 
Aek
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";27604803]Nykyaika? Käsittääkseni entisaikaan oli sukupuolineutraaleja nimiä enemmän kuin nykyään. Onnikin oli pitkään sellainen.[/QUOTE]

Käsitykseni mukaan ennen nimeä ei kitenkaan annettu siksi, että lapsen sukupuoli olisi salaisuus.
 
Mieh
[QUOTE="Vieras";27604795]Mä oon aina luullu et Mitja on vaan pojan nimi...[/QUOTE]

Ja mie luulin et on tytön nimi. Väestoliiton nimirekisteristä voi katsoa minkä verran mitäkin nimeä on annettu millekin sukupuolelle. Valkkaa sieltä sit semmoisen nimen mitä on melko yhtä paljon annettu kummallekin. sitten etunimet.net löytyy vanhoja nimiä, luontonimiä yms...

Mutta Kuura, Kaino, Havu, Toimi, Veini, Tenhi,
 
"Entinen Ksantippa S."
Käsitykseni mukaan ennen nimeä ei kitenkaan annettu siksi, että lapsen sukupuoli olisi salaisuus.
Onko aloittaja ilmaissut, että hän haluaa lapsensa sukupuolen olevan salaisuus? Veikkaisin, että ystävät ja tuttavat kyllä saavat tietää lapsen sukupuolen, pikemminkin kysymys on siitä, tarvitseeko joka ainoan ihmisen kaupan kassajonossa saada sitä ensimmäisenä selville lapsesta.

Oma lapseni on ainoa ollut erittäin sukupuolensa näköinen ja oloinen, joten meillä sukupuolineutraaliuden pyrkimys olisi kääntynyt koomiseksi. Mutta en minä katso kansalaisoikeudekseni, että minun pitäisi saada tietää jokaisesta vastaan tulevasta lapsesta heti, kumpaa sorttia tämä on.

AP: Itselleni tuli mieleen Kuura. En tosin tiedä, onko vanha vai uusi nimi, mutta ainakin suomalainen.
 

Yhteistyössä