Vanhempainpäivärahan määrä...

Odotan lasta ja laskeskelin tuossa KELA:n sivuilla vanhempainpäivärahani määrää.

Sen verran taustaa että käyn "erikoisen" ammattini vuoksi työssä 80 km päässä kotoa. Saan siis verotuksessa täydet vähennykset matkoista.

Nyt kuitenkin päivärahan kohdalla käy niin, että saan jopa 30? per päivä vähemmän korvausta kuin jos minulla ei olisi näitä matkakuluja. Toisin sanoen työskentelisin lähempänä.

Olen luullut että tuon "verohelpotuksen" matkakuluista saa juuri siksi, että kaikille ei riitä työtä omalta paikkakunnalta ja näin mahdollistetaan työskenteleminen kauempanakin. Miksi sitten minua rangaistaan tästä pitkästä työmatkasta vanhempainpäivärahassa!?!? :eek:

Todellinen käteen jäävä rahasummahan kuitenkin on lähellä ja kaukana työskentelevälle lähes sama, sillä toisella on suuremmat matkakustannukset...

Menee NIIIN hermot. Ja KELA:ssa ei taas osata vastata kuin että se lukee sairasvakuutuslaissa. Niin lukee varmaan jossain juu, mutta miten hitossa näin voidaan menetellä että verotuksessa saatava matkakuluvähennys pienentää sitten päivärahoja????

Muilla kokemuksia?
 

Yhteistyössä