Vanhimmat ensisynnyttäjät?

  • Viestiketjun aloittaja Yllätys
  • Ensimmäinen viesti
Yllätys
Onko tietoa yli 45 vuotiaista ensisynnyttäjistä; joko täällä ryhmässä tai yleensä Suomessa?
Miten lapsen kanssa on jaksettu vauvasta murrosikään ja miten kanssaihmiset ovat suhtautuneet?
 
Tiesitkö että vaikka olisi aiemmin synnyttänyt, niin yli 45-vuotiaana synnyttävää sanotaan ensisynnyttäjäksi jos edellisen lapsen synnytyksestä on runsaasti aikaa. Näin kävi tutulleni jonka toinen lapsi syntyi 13v ennen kuopusta. Kuopuksen syntyessä tuttuni oli 45,5v ja häntä kutsuttiin ensisynnyttäjäksi...!
 
lumihiutale-82
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.09.2005 klo 13:15 vieras kirjoitti:
Tiesitkö että vaikka olisi aiemmin synnyttänyt, niin yli 45-vuotiaana synnyttävää sanotaan ensisynnyttäjäksi jos edellisen lapsen synnytyksestä on runsaasti aikaa. Näin kävi tutulleni jonka toinen lapsi syntyi 13v ennen kuopusta. Kuopuksen syntyessä tuttuni oli 45,5v ja häntä kutsuttiin ensisynnyttäjäksi...!
niin siis ensisynnyttäjäksi kutsutaan minkäikäistä tahansa jonka edellisestä synnytyksestä on 10 vuotta.
 
Ei minua ainakaan kutsuttu kertaakaan ensisynnyttäjäksi kun toukokuussa synnytin pojan 43 vuotiaana. Edellisestä synnytyksestäni oli kulunut lähes 11 v ! Enkä kokenut itseäni ensisynnyttäjäksi, todellakaan. Onhan 45 v aika korkea ikä ensisynnyttäjälle, mutta varmasti löytyy muitakin, minulla ei vaan ole tietoa ko. asiasta. Toivottavasti löydät kohtalotovereita ! Itselläni on ollut sekä netin kautta että muutenkin samanikäisiä iltatähtien äitejä juttukavereina, on ilo vaihtaa kokemuksia. Onnea sinulle ! :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.09.2005 klo 15:46 Vieras kirjoitti:
Olen 45 ja raskaana 23 viikolla. En ole ensisynnyttäjä. Hyvin olen jaksellut, ei ylipainoa, diabetestä tai verenpaineita.
Hurjan paljon ONNEA :flower:
Itse olin 45-vuotias kun sain tään nuorimmaisen.Hyvin meni odotus ja synnytys..poitsu on nytten 10kk vanha...Hyvää syksyn jatkoa =)
 
dolphin

Hei, Olen 46-vuotias ensisynnyttäjä. Laskettu aika on lokakuussa. Tammikuussa täytän 47. Raskaus alkoi spontaanisti ilman mitään hedelmöityshoitoja. Raskausaika on sujunut hyvin: ei kohonnutta verenpainetta, verensokeri OK eikä vielä supistuksia. Häpyliitoskipuja on ollut viime viikkoina, mutta teen vielä noin 1,5 tunnin kävelylenkin aamuisin.
 
Yli 30-vuotiaana esikoisensa saaneille on keskusteluyhteisö +30v mammat. Yläikärajaa ei ole, ainoastaan tuo alaikäraja, eli että on ollut +30v esikoisen synnyttyä.

Käy tutustumassa esittelyymme ja laita pienimuotoinen hakemus tulemaan!

http://msn.com
koti ja perhe
vanhemmuus
+30v mammat
 
40v
:flower: tiedän 47vuotiaan ensisynnyttäjän, hyvin meni hänellä kaikki.
itse synnytin viimevuonna 40v toisen lapseni.
esikoiseni täytti 16v muutamaa päivää ennen vauvan syntymää.
 
mai
Luin viime kuussa vanhoja vauva- ja kaks plus-lehtiä 90-luvun lopulta. Ja jossain niissä kerrottiin Ulla -nimisestä lahtelaisrouvasta, joka synnytti 47-vuotiaana hedelmöityshoitojen tuloksena kolmoset, ensimmäiset (lienee myös viimeiset) lapsensa. Huh, tälle pitää kyllä nostaa hattua!
 
Vauva-lehden odotus palstalla on KULTAINEN 60-LUKU ryhmä, joka kirjoittelee lähes päivittäin. Sieltä löytyy meille "vanhemmille" odottajille hyvä keskustelupalsta. Kannattaa tsekata.

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tt.asp?appid=103&cookieCheck=769690860
 
Pomperipossa
Harhauduin vähän vielä väärälle palstalle :ashamed:
Onnea ja hyvää vointia teille kaikille odottajille! Hienoa, kun meitä olevia ja tulevia äitiejä on niin monen ikäisiä!

Oma äitini oli 45-vuotias, kun tuli mummuksi tyttärelleni :D
Nuorin veljeni oli silloin 10-vuotias.
 
mie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2005 klo 12:14 pöö kirjoitti:
suomessa on 28 v isoäiti joka sai tyttären 14 vee ja tyttö samoin. upeaa
On vai? Ei minusta. Lapsi on lapsi eikä lapsen tarvitse alkaa äidiksi ja aikuiseksi liian aikaisin.
sitä paitsi en usko tuota juttua
 
Joku
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2005 klo 14:01 mie kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2005 klo 12:14 pöö kirjoitti:
suomessa on 28 v isoäiti joka sai tyttären 14 vee ja tyttö samoin. upeaa
On vai? Ei minusta. Lapsi on lapsi eikä lapsen tarvitse alkaa äidiksi ja aikuiseksi liian aikaisin.
sitä paitsi en usko tuota juttua
On se ihan totta. Kypsymättömät ihmiset kun eivät osaa käyttää ehkäisyä...
 
Lehdissä on ollut juttua Hollywood tähdistä, jotka ovat synnyttäneet 46v. ja 47v. En muista nimiä, kun en ole niin kiinnostunut näistä tähdistä. Geena Davis ???

Eli yleismaailmallinen trendi on, että äidit synnyttävät yhä kypsemmällä iällä.

Nykylääketiede pystyy ihmeiseen. On keinohedelmöitystä, kromosomihäiriöt ja muut viat voidaan todeta jo varhaisessa vaiheessa.

Minä saan toisen lapsen 4 viikon kuluttua 43v. iässä. Minäkin haluan kuulla lisää kypsällä iällä synnyttäneistä äideistä. Se on rohkaisevaa ja kannustavaa. Kun kaikki muuten suhtautuvat niin varauksella kypsän iän äiteihin. Ja se pelottelu vammaisen lapsen saannista on suurta. Aivan turhaan.
 
Old me
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2005 klo 21:01 venus kirjoitti:
Lehdissä on ollut juttua Hollywood tähdistä, jotka ovat synnyttäneet 46v. ja 47v. En muista nimiä, kun en ole niin kiinnostunut näistä tähdistä. Geena Davis ???

Eli yleismaailmallinen trendi on, että äidit synnyttävät yhä kypsemmällä iällä.

Nykylääketiede pystyy ihmeiseen. On keinohedelmöitystä, kromosomihäiriöt ja muut viat voidaan todeta jo varhaisessa vaiheessa.

Minä saan toisen lapsen 4 viikon kuluttua 43v. iässä. Minäkin haluan kuulla lisää kypsällä iällä synnyttäneistä äideistä. Se on rohkaisevaa ja kannustavaa. Kun kaikki muuten suhtautuvat niin varauksella kypsän iän äiteihin. Ja se pelottelu vammaisen lapsen saannista on suurta. Aivan turhaan.
Olen 43 v ekaa odotellen; kyllä omasta puolestani olen ollut yllättynyt siitä, kuinka korkeita nuo riskit jo ikäiselläni ovat, kolmevitosella ne ovat vain kymmenesosa omistani.
Paljon puhutaan vaan hedelmällisyyden laskusta ja riskien kasvusta, mutta yleensä vain hedelmällisyyden laskun numerotiedot annetaan.

Pelottelu on turhaa, mutta asiatieto kunniaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2005 klo 21:01 venus kirjoitti:
Lehdissä on ollut juttua Hollywood tähdistä, jotka ovat synnyttäneet 46v. ja 47v. En muista nimiä, kun en ole niin kiinnostunut näistä tähdistä. Geena Davis ???

Eli yleismaailmallinen trendi on, että äidit synnyttävät yhä kypsemmällä iällä.

Nykylääketiede pystyy ihmeiseen. On keinohedelmöitystä, kromosomihäiriöt ja muut viat voidaan todeta jo varhaisessa vaiheessa.

Minä saan toisen lapsen 4 viikon kuluttua 43v. iässä. Minäkin haluan kuulla lisää kypsällä iällä synnyttäneistä äideistä. Se on rohkaisevaa ja kannustavaa. Kun kaikki muuten suhtautuvat niin varauksella kypsän iän äiteihin. Ja se pelottelu vammaisen lapsen saannista on suurta. Aivan turhaan.
näyttää siltä että kaikki jotka saa lapsia 25-30+ ikärajan ulkopuolella, saavat ottaa vastaan vaikka minkälaista kommenttia, ja sietää aivan ihmeellistä pirujen seinille maalailua.
vaikkakin on totta että iän myötä riskit kasvaa, niin eihän se ole absoluuttinen totuus, että jos olet vanha, et voi saada tervettä lasta.
yhtälaisella varauksella suhtaudutaan myös "liian" nuoriin äiteihin :/ jos iäkkäämpinä lapsensa, tai varsinkin esikoisensa saanut kuulee kummallisia kommentteja lapsen terveydestä ja riskeistä ties mihin, niin kuulee niitä nuorikin. nuori ei ehkä saa kommentteja hedelmällisyyden laskusta tai muusta, mutta vammaiuudesta minä ainaki sain kuulla esikoista odottaessani. suurin osa ihmisistä oletti, että vien lapsen terveydn ryyppäämällä ja rällästämällä raskausajan, ja jätän lapseni synnytyksen jälkeen muiden huostaan että saan jatkaa nuoruuttani. aika monelta sain kommenttia myös siitä, kuinka nuorena on synnyttäminen niin hankalaa, ja riskit valtavat kun latio on kehittymätön.

eli kyllä ihmiset on vastuuttomia kun tekevät lapsia niiden ikärajojen ulkopuolella, jotka suppeakatseiset kanssaihmiset on meille asettanut. :kieh:

nimim. väärälle palstalle eksynyt :ashamed:
 

Yhteistyössä