Vapaapäivän kaaos!!!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Miten voi 5-vuotiaan jäljiltä olla koko talo kaaoksessa yhden vapaapäivän jälkeen? Siivoaako teillä 5-6v lapsi leikkinsä ennen uuden aloittamista? Meillä ei, jollei ole kokoajan vieressä muistuttamassa. Tyttö ei todellakaan kysele, mitä mä tekisin, vaan tekee oma-aloitteisesti kaikkea mahdollista, leikkii mielikuvitusleikkejä eläinlääkäristä prinsessoihin ja supersankareihin, askartelee kaikesta mahdollisesta löytämästään materiaalista mitä tahansa keksiikään paperinukeista koottaviin autoihin ja teippiä kuluu! Tottakai olen iloinen, että mielikuvitusta piisaa, mutta kun itsekin teen kotitöitä enkä vahdi vieressä, niin kaikki lelut ja kodin tavarat on olohuoneessa, ja sitä tavaraa riittää! Ehkä tuota tavaraa on liikaa joo, mutta toisaalta minusta pitää lapsen antaa tehdä asioita, jos luovuutta kerran löytyy. Lelujen siivoamisesta ja siitä, että olohuoneeseen ei niitä tuotaisi, on puhuttu lapsen kanssa, mutta se vaan unohtuu. Oisko vinkkejä?
 
vierailija
Sitäpä se on... mutta nyt on vanhemmat 5 vuotta saaneet harjoitella asiaa, niin ehkäpä ne lelut ja touhuamiset alkais pikku hiljaa pysymään lapsen omassa huoneessa. Vai?
Lapsi tekee tasantarkkaan sitä mitä sallitaan.
 
vierailija
Minusta useimmat lapset kyllä aina välillä yrittää tehdä muutakin kuin sallitaan :) Tarvitaan aika monta toistoa asioissa. Joo varmaan on itsessä vikaa, kun ollut tapana antaa touhuta liiankin kanssa omia juttujaan, koska pidän tärkeänä luovuutta. On tässä 15 vuotta jo saatu harjoitella, mutta ei ole kuopuksen kaltaista mielikuvitusta ollut toisilla lapsilla.
ap
 
vierailija
Jos jää kiinni siitä, että on aloittanut uuden leikin siivoamatta ensin pois vanhaa, niin seurauksena on se, että joutuu siivoamaan pois sekä vanhan että uuden leikin.

Ei poikkeuksia, paitsi silloin jos on etukäteen ja erikseen saanut luvan pitää esillä useampaa leikkiä.
 
vierailija
Jos jää kiinni siitä, että on aloittanut uuden leikin siivoamatta ensin pois vanhaa, niin seurauksena on se, että joutuu siivoamaan pois sekä vanhan että uuden leikin.

Ei poikkeuksia, paitsi silloin jos on etukäteen ja erikseen saanut luvan pitää esillä useampaa leikkiä.
Joo, tässä on varsin hyvä konkreettinen ajatus, kiitos! Varmaan ollut lipsumista tässä mun puolelta. Sen verran harvoin kokonaisia kotipäiviä, että unohtuu säännöt ja niistä kiinni pitäminen. Tyttö on vaan niin nopea liikkeissään, että keksii kokoajan uutta.

Ja toivoisi kyllä, että myös lapsen oma huone pysyisi järjestyksessä. Mites te muut, minkä verran vaaditte oman huoneen osalta? Jos lapsi sanoo, että ei jaksa siivota yksin, autatteko? Minä olen lepsu tässä asiassa, monessa muussa kyllä vaadin enemmän, ja tiukka myös ruutuajasta.
ap
 
vierailija
Lapsen huone on hänen oma alueensa. Jos ei jaksa siivota niin sitten ei jaksa, mutta minä en sitä ala siivoamaan. Yleensä siinä vaiheessa kun öisellä vessareissulla kompastuu leluihinsa niin muistaa seuraavana päivänä siivota.
Muut huoneet ovat eri asia. Esim muistutan, että täytyy siivota olohuoneesta leikin jälkeen (ellei erikseen sovita, että saa jäädä huomiseen).
 
vierailija
Minä autan siivoamisessa. 5 vuotiaalla voi jo ollakin "pidempiä" leikkejä, jolloin saa jättää leikin huoneeseensa mutta kohtuudella siivota se nätimpään läjään.

Autan, koska pidän tärkeämpänä rutiinien ja mukavan yhdessä tekemisen muistijälkeä kuin pahaa mieltä ja vihaa kotitöitä kohtaan. Ja autan, koska oletanhan että lapsikin auttaa minua muissa kotitöissä. Eikä se myöskään ole vaihtoehto että jättää kämppänsä hävityksen kaaokseen. Lapsi kuitenkin nauttii joka kerta siististä huoneestaan. Tottakai opetan hänelle tuota siisteydestä nauttimisen tunnetta ja sitä miten helpolla pääsee kun joka ilta siivoaa huoneensa. En myöskään aio loukata itseäni yöllä hänen leluihinsa.
Mutta jokainen tuntee lapsensa. Meidän ei selviäisi yksin siitä siivoamisesta.
Ai niin, ja meillä on poikalapsi ja itse vihaan siivoamista.
 

Yhteistyössä