Varpajaisista (2Plus 11/04)

  • Viestiketjun aloittaja Tobbe
  • Ensimmäinen viesti
eliaksen iskä
Parikymppinen joo, mutta mitä se taas kertoo mistään mitään?

Ehkä sinä näet tämän sanomasi uudessa valossa parinkymmennen vuoden kuluttua. Minä olen sinua vanhempi, viisaudesta olet puhunut vain sinä. Yleensä kun ikää tulee, oppii asioita näkemään ja katsomaan ja ymmärtämään eri kanteilta. Kirjoituksesi kuvastavat ajatusmaailmaasi ja kärkkäyttäsi aika hyvin. Heität ilmaan vertailuja ja kysymyksiä ("viisauden mittareista") ajattelematta loppuun asti, etkä kuitenkaan vastaa kysymyksiin, jotka sinun heittojesi pohjalta esitetään.

Valitettavasti annat itsestäsi ylimielisen ja kaiken oppineen kuvan. Minä en sellainen ole ja pidän kyllä ainakin kaikki aistit valppaina ja haluan oppia uutta; elämästä, ihmisistä ja ennenkaikkea naisestani ja kasvavasta lapsestani!
 
äiti minäkin
[
Parikymppinen joo, mutta mitä se taas kertoo mistään mitään? Jos olisit pidemmän aikaa palstaillut tietäisit sen mitä muut täällä myös, mutta tässä ei ole enää mitään tarvetta alkaa parisuhteideni kiemuroita sinulle rakas ystävä paljastamaan. Rankka matka ollaan tultu tähän, sen sanon vaan. Mutta jos ikä on mielestäsi "viisauden" mittari, on sinullakin ehkä vielä jossain asioissa oppimista: voisit ehkä yllättyä.
[/quote]

Tällä hetkellä kertoo aika paljon...
(vastaus ekaan kysymykseesi)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2004 klo 14:18 eliaksen iskä kirjoitti:
Valitettavasti annat itsestäsi ylimielisen ja kaiken oppineen kuvan. Minä en sellainen ole ja pidän kyllä ainakin kaikki aistit valppaina ja haluan oppia uutta; elämästä, ihmisistä ja ennenkaikkea naisestani ja kasvavasta lapsestani!
Kaiken oppinut en ole, enkä aina viisaskaan, mutta itse ensimmäisenä vedit tämän ikäkysymyksen tähän nyt esiin: sekin melkoisen paljon kertoo sinusta itsestäsi. Ja siihen vastasin vaan että voisit yllättyä. Uutta oppii joka päivä meistä jokainen mutta siltikään ei voi iällä mitata sitä kuinka paljon joku asiasta ymmärtää mistä jollain toisella ei ehkä aavistustakaan ole. En oikein pidä siitä että ihmistä iän mukaan arvostellaan.
 
eliaksen iskä
. Ja kyllä mä ymmärrän, kiitos vaan kysymystä, miehen ajatusmaailmaa: siihen ei ole tarvittu kirjaa vaan paljon pidempi kurssi, mistä en ala tässä nyt sinulle kertoilemaan. Joten se siitä eikö? :wave:
[/quote]

Huhuhuh,
ei ne suuret puheet vaan ne teot, tässä tapauksessa kirjoitukset, kertovat sinusta aika paljon.
Ja profiilin mukaan olet parikymppinen - paljon pidempi kurssi? Sinulla on kuule vielä aika pitkä kurssi edessäsi ja todennäköisesti opit vielä aika paljon - siis jos uskallat avartaa maailmaasi ja ottaa oppia ja ymmärrystäkin vastaan (vaikkei sitä siis tällä hetkellä mielestäsi tarvittu).

Ja se kirja on oikeasti hyvä!
Ja pirun hauska! Jopa miehen luettavaksi!

:wave: :wave: :wave:
[/quote]

Kaikella ystävyydellä, kannattaisiko keskittyä luetun ymmärtämiseen? Eli lue kirjoitus ensin huolella ja vastaa sitten.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2004 klo 14:36 eliaksen iskä kirjoitti:
. Ja kyllä mä ymmärrän, kiitos vaan kysymystä, miehen ajatusmaailmaa: siihen ei ole tarvittu kirjaa vaan paljon pidempi kurssi, mistä en ala tässä nyt sinulle kertoilemaan. Joten se siitä eikö? :wave:
Huhuhuh,
ei ne suuret puheet vaan ne teot, tässä tapauksessa kirjoitukset, kertovat sinusta aika paljon.
Ja profiilin mukaan olet parikymppinen - paljon pidempi kurssi? Sinulla on kuule vielä aika pitkä kurssi edessäsi ja todennäköisesti opit vielä aika paljon - siis jos uskallat avartaa maailmaasi ja ottaa oppia ja ymmärrystäkin vastaan (vaikkei sitä siis tällä hetkellä mielestäsi tarvittu).

Ja se kirja on oikeasti hyvä!
Ja pirun hauska! Jopa miehen luettavaksi!

:wave: :wave: :wave:
[/quote]

Kaikella ystävyydellä, kannattaisiko keskittyä luetun ymmärtämiseen? Eli lue kirjoitus ensin huolella ja vastaa sitten.



[/quote]
´

Mihin mä vastaan? Kysymykseen paljon pidempi kurssi?
Toiset ovat joutuneet (nuoresta iästään huolimatta) tilanteisiin joihin eivät muiden toivo joutuvan koskaan. Ja niitä tilanteita on selvitetty parisuhde terapiassa, joka oli pitkä, kivinen ja ajoittain todella väsyttävä taival. Siinä sivussa väksinkin oppii ymmärämään sukupuolten välisiä eroja (väitän, että paljon tehokkaammin kuin mistään oopuksesta), jos tämä nyt oli se mitä halusit kuulla.

 
merelle
no meillä mies on ehdottomasti perinteisiä varpajaisia vastaan, hänelle on tärkeämpää viettää sitä minun kanssani ja olen todella ylpeä ja kiitollinen hänelle, tehkää te mitä teitä lystää ja miten parhaaksi näette, ei vois vähempää kiinnostaa.
 
eliaksen iskä
Edelleen, olet kovin ylimielisen oloinen.

En kyseenalaista jo elettyä elämääsi, totesinpa vain että sinulla on vielä pitkä kurssi edessäsi ja ehkäpä (toivottavasti ainakin) näet monet asiat monipuolisemmin parinkymmenen vuoden kuluttua. Siitä sinulla ei valitettavasti ;) kokemusta vielä ole, vaikka kovasti kokemuksiasi elämästä jo hehkutatkin. Sinä olet kovin nuori vielä ja se kyllä näkyy kirjoituksissasi.
Tiedän kyllä parisuhdeterapiasta yhtä ja toista, en asiakkaana, mutta.. no, muuten. Enkä lainkaan kyseenalaista sen tuomaa kokemusta tai siihen johtaneita syitä. Mutta oli tausta mikä tahansa, parikymppisellä on edessään vielä pitkä kurssi!

Sinä sen sijaan pystyt jopa vähättelemään jotain kirjaa, edes tuntematta sitä. Tiesitkö, että sitä kirjaa tarjotaan lukemiseksi ihan ammattiauttajienkin taholta? Ja se on niin itse aiheesta ja hauskasti ja osuvasti kirjoitettu... mutta sinähän TIEDÄT ettei siinä ole mitään hyvää.

Miehen ajatusmaailmasta.. jos sinä kirjoitat, ettet todellakaan ymmärrä mitä juhlimista miehellä on miesporukassa vauvan syntymisessä (yleisesti siis) niin, täytyy sanoa, että kyllä sinulla aukkoja on miehen ajatusmaailman ymmärtämisessä. Koeta joskus, jos tilanne on, miesporukassa (ei omalta mieheltä) kysyä miksi varpajaisia vietetään, miten he sen näkevät. Koeta KUUNNELLA mitä heillä on sanottavaa. Miehen ajatusmaailmaa voi ymmärtää tai yrittää ymmärtää, vaikkei kaikkea miehen/miesten tekemisiä hyväksykään tai halua hyväksyä.
Ja niistä sinun heitoistasi; varpajaisista ja syntymäpäivistä... etkö edes itse tajua, minkä kuvan itsestäsi annat?


 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2004 klo 15:20 eliaksen iskä kirjoitti:
Edelleen, olet kovin ylimielisen oloinen.

En kyseenalaista jo elettyä elämääsi, totesinpa vain että sinulla on vielä pitkä kurssi edessäsi ja ehkäpä (toivottavasti ainakin) näet monet asiat monipuolisemmin parinkymmenen vuoden kuluttua. Siitä sinulla ei valitettavasti ;) kokemusta vielä ole, vaikka kovasti kokemuksiasi elämästä jo hehkutatkin. Sinä olet kovin nuori vielä ja se kyllä näkyy kirjoituksissasi.
Tiedän kyllä parisuhdeterapiasta yhtä ja toista, en asiakkaana, mutta.. no, muuten. Enkä lainkaan kyseenalaista sen tuomaa kokemusta tai siihen johtaneita syitä. Mutta oli tausta mikä tahansa, parikymppisellä on edessään vielä pitkä kurssi!

Sinä sen sijaan pystyt jopa vähättelemään jotain kirjaa, edes tuntematta sitä. Tiesitkö, että sitä kirjaa tarjotaan lukemiseksi ihan ammattiauttajienkin taholta? Ja se on niin itse aiheesta ja hauskasti ja osuvasti kirjoitettu... mutta sinähän TIEDÄT ettei siinä ole mitään hyvää.

Miehen ajatusmaailmasta.. jos sinä kirjoitat, ettet todellakaan ymmärrä mitä juhlimista miehellä on miesporukassa vauvan syntymisessä (yleisesti siis) niin, täytyy sanoa, että kyllä sinulla aukkoja on miehen ajatusmaailman ymmärtämisessä. Koeta joskus, jos tilanne on, miesporukassa (ei omalta mieheltä) kysyä miksi varpajaisia vietetään, miten he sen näkevät. Koeta KUUNNELLA mitä heillä on sanottavaa. Miehen ajatusmaailmaa voi ymmärtää tai yrittää ymmärtää, vaikkei kaikkea miehen/miesten tekemisiä hyväksykään tai halua hyväksyä.
Ja niistä sinun heitoistasi; varpajaisista ja syntymäpäivistä... etkö edes itse tajua, minkä kuvan itsestäsi annat?
En ole sanonut ettei mainostamassasi kirjassa mitään hyvää ole. En mistään sellaista kohtaa löydä. En myöskään sanonut, että kokemusta löytyisi yhtään sen pidemmältä tai useammista asioista mitä tähän mennessä on tullut läpikäytyä. Ehkäpä olisi aika sinunkin, vanhemmasta iästä huolimatta, opetella lukemaan kirjoitettua...??

Ja, itseasiassa, minun ystäväni on aina olleet tietyistä syistä miehiä. Joiden kanssa olen ollut mukana niin varpajaisissa kuin muissakin menoissa. Ja täytyy sanoa, että jos niiden varpajaisten perusteella lähtisin kaikkia varpajaisia samanlaisiksi leimaamaan, olisi varpajaisten maine ihan yleisesti ottaen jo todella huono. Mutta koska tiedän että niitä eritavoin vietetään, monet ihan fiksusti, en niitä sen kummemmin huonoksi ajanvietteeksi leimaa. Minusta se vaan ei ole sopiva tapa juhlistaa vauvan syntymää, siitäkään huolimatta että se tehtäisiin fiksusti äiti ja vauva muistaen.
 
merelle
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2004 klo 15:20 eliaksen iskä kirjoitti:
Edelleen, olet kovin ylimielisen oloinen.

En kyseenalaista jo elettyä elämääsi, totesinpa vain että sinulla on vielä pitkä kurssi edessäsi ja ehkäpä (toivottavasti ainakin) näet monet asiat monipuolisemmin parinkymmenen vuoden kuluttua. Siitä sinulla ei valitettavasti ;) kokemusta vielä ole, vaikka kovasti kokemuksiasi elämästä jo hehkutatkin. Sinä olet kovin nuori vielä ja se kyllä näkyy kirjoituksissasi.
Tiedän kyllä parisuhdeterapiasta yhtä ja toista, en asiakkaana, mutta.. no, muuten. Enkä lainkaan kyseenalaista sen tuomaa kokemusta tai siihen johtaneita syitä. Mutta oli tausta mikä tahansa, parikymppisellä on edessään vielä pitkä kurssi!

Sinä sen sijaan pystyt jopa vähättelemään jotain kirjaa, edes tuntematta sitä. Tiesitkö, että sitä kirjaa tarjotaan lukemiseksi ihan ammattiauttajienkin taholta? Ja se on niin itse aiheesta ja hauskasti ja osuvasti kirjoitettu... mutta sinähän TIEDÄT ettei siinä ole mitään hyvää.

Miehen ajatusmaailmasta.. jos sinä kirjoitat, ettet todellakaan ymmärrä mitä juhlimista miehellä on miesporukassa vauvan syntymisessä (yleisesti siis) niin, täytyy sanoa, että kyllä sinulla aukkoja on miehen ajatusmaailman ymmärtämisessä. Koeta joskus, jos tilanne on, miesporukassa (ei omalta mieheltä) kysyä miksi varpajaisia vietetään, miten he sen näkevät. Koeta KUUNNELLA mitä heillä on sanottavaa. Miehen ajatusmaailmaa voi ymmärtää tai yrittää ymmärtää, vaikkei kaikkea miehen/miesten tekemisiä hyväksykään tai halua hyväksyä.
Ja niistä sinun heitoistasi; varpajaisista ja syntymäpäivistä... etkö edes itse tajua, minkä kuvan itsestäsi annat?
minä myönnän olevani vielä melko nuori ja kokematon monissakin asioissa, minusta on mielettömän hassua että edes odotetaan enemmän kokemusta ja elämän ja iän tuomaa viisautta kun sitä ei millään voi olla. tekstistäsi kuvastaa kummasti ajattelemattomuus ja typeryys, onko sinusta halveksuttavaa olla nuori? kannatko kaunaa nuorempaa henkilöä kohtaan? miksi sinun on jatkuvasti tuotava esille tuota ikä kysymystä? etkö keksi muuta vai oletko katkeroitunut? jokaisessa taloudessa eletään tavallaan ja toivottavasti myös yhdessä sovituin pelisäännöin, meillä näin. emme juo, polta, käy baareissa ym. ym. näin meillä ja tuntuu omalta jutulta,
 
Ja neiti näsäviisas nasu,mitenhän pystyt sulattamaan viinan kittaamisen miehes rallireissuilla?Mun mielestä viina ja autot sopii yhtä huonosti yksiin kun sun pointtis vauvoista ja viinasta. \|O
 
Ja kirja on siis Naiset ovat Venuksesta, miehet marssista. Kuinka moni muu on lukenut? Saa nauraa vedet silmissä! Ja monen asian ymmärtää toisessa valossa kun kirjaa lukee...
Se kirja on siis John Grayn "Miehet ovat Marsista, naiset Venuksesta". Hyvä kirja oli, hieman liian jenkkimäinen joiltakin osilta, mutta olihan siinä asiaakin. Suosittelen kyllä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2004 klo 11:46 Juha kirjoitti:
Ja neiti näsäviisas nasu,mitenhän pystyt sulattamaan viinan kittaamisen miehes rallireissuilla?Mun mielestä viina ja autot sopii yhtä huonosti yksiin kun sun pointtis vauvoista ja viinasta. \|O
Juu no harvemmin sitä ennen rallia viinaksia otetaan, kuin ei tuo myöskään alkomahoolia veressä lähde töihin ikinä (ajaa ihan autoa työkseen). Jälkeen sitten, ellei joudu kotio ajamaan, tai jos tulevat vasta seuraavana iltana. Ja viinaksistahan tässä ei ollut kyse. ;)
 
Isäksi tuleminen on harvinainen, ainutkertainen tapahtuma kerta kerran jälkeen. Suotakoon isille juhlansa, kuka ne haluaa. Tämähän vaan on sellainen ikiaikainen perinne... Hassua höpsöä väittelyä ja tappelua tuollaisesta. Jokainen taaplaa tyylillään... ;)
 
1972
Minusta tämä on kans kiva perinne, en näe varpajaisissa mitään pahaa. On ihanaa, kun omistaa ystäviä ja voi tällaiset järjestää.....ja kyllä suurin osa miehistä tykkää jutella myös vauvoista...lapsista. Ja mikäs sen parempi tilaisuus vaihtaa kokemuksiaan kuin varpajaiset.
(eipä ole naiset puhumassa päälle koko ajan ja saavat kerranki miehet puhua keskenään..)

Tämän kolmannen syntymän jälkeen mieheni POMO innostui niin, että järjesti saunaillan miehelleni ja hänen kavereilleen. Oli kaikki asiaan kuuluvat syömiset ja juomiset!!! Minusta se oli todella hienosti ajatellu. Kävin siellä paikanpäällä vauvan kanssa ja täytyy sanoa, että mulle tuli tosi liikuttunut olo, kun pomo halasi minuakin ja kukkapuskan sain onnitteluna!!!!
Minusta jotkut naiset ovat vaan kateellisia teille miehet!!!! ;) ;) Kyllähän naisetkin voi juhlia niitä "imetysjuhlia"!!!
Minä ainakin olen ne juhlinut......oli todella ihanaa olla välillä ystävien seurassa!!!! Vaikka perhe olisikin ykkönen niin ilman ystäviä elämä olisi aika tyhjää ja köyhää!!!!!
 
skribentti
Alkuperäisen jutun kirjoittajana haluaisin vain todeta, että varpajaiset voi pitää ihan miten mielii - mutta mitään järkeä ei ole mielestäni siinä, että ihan väen väkisin on pakko pitää samana iltana, kun lapsi on juuri syntynyt. Itse olisin sammunut ensimmäisen lasin ääreen. Enkä ymmärrä, miksi näin vapaamuotoisisista juhlista pitäisi tehdä kauhean rutiininomainen tapahtuma muka-pakollisine konjakkeineen sikareineen. On muitakin tapoja olla mies kuin äijä- ja jätkämäisyys.

Ja vielä ihan henkilökohtaista: jos ei juo kaljaa eikä ikinä katso lätkää telkkarista, niin miksi niitä pitäisi harrastaa kun on varpajaiset? Kaljan unohtaminen tarjoomuksista oli tietysti vähän hölmöä, mutta tarjottu calimocho on sekin hyvää ruokajuomaa minkä tahansa naposteltavan kanssa!
 
No sellaista tulin kirjoittamaan, että tosiaan varpajaiset ja muutkin juhlat tilanteen mukaan. jos äiti tai lapsi on teholla tai muutenkin vaan huonossa kunnossa, osoittais se kyllä aikamoista mauttomuutta, jos sellaisessa tilanteessa lähtis juhlimaan. Ite loukkaantuisin kyllä hirveästi, jos toinen huolen ja "rukoilemisen" sijaan reagoiskin tavallaan asian pakenemisella. Kerran kaverini oli raskausmyrkytyksen ja keskosena syntyneen vauvansa kanssa kuolemankielissä eikä hänen miehensä tuntunut tajuavan ollenkaan asian vakavuutta. Silloin otti kyllä todella paljon sellainen piittaamattomuus päähän.
 
Nikitön
Tässä ei varmaan ole yhtä "oikeaa" tapaa. Jos osataan juhlia fiksusti niin mikäs siinä, mutta ymmärrän hyvin että jos on historiassa örvellystä, pettämistä tai muuta vastaavaa niin ei varpajaisiakaan hyväksy. Ja tämä on silloin miehen itsensä oma vika kun ei kerran ole osannut käyttäytyä!
Meillä mies olisi saanut ja saa järjestää jos haluaa, mutta meidän kaveripiirissä ei ole ollut tapana. Vaikka paljon on syntynyt vauvoja tässä vuosien varrelle, vain yksi isä on juhlinut varpajaisia.
Eli kukin tyylillään, ei mollata toisia suotta.
 
-peukku-
No. minun mielestäni tärkeintä on, että mies voi juhlia isäksi tuloaan ja tuoretta perheenjäsentä tavalla, joka häntä itseään miellyttää. Varmasti myös synnytys on isällekin iso asia, vaikka naista aina ylistetään työn tekijänä.

Huomioon on hyvä ottaa sekin, että isin vapaat tyssäävät siihen, kun äiti ja vauva kotiutuvat. Jos lapsia on perheessä jo ennestään, ei vapaata ole isällä ollut sitäkään vähää.

Niin, mitä sitten varpajaiset voisivat pitää sisällään? Halpaa ja mielikuvituksetonta minun mielestäni on mennä kavereiden kanssa ravintolaan ja vetää pää täyteen. Itse jos mies olisin, haluaisin ehkäpä
juhlia jotenkin persoonallisemmin. Toisaalta pari olutta rentouttaa isänkin siitä stressistä, joka vihdoin on lauennut: Terve lapsi ja vaimo voi hyvin... nyt voi hiukan hengähtää... :wave:

Totta on kyllä, että en minäkään haluaisi mitään möykkäävää ukkolaumaa sikaria polttelemaan ja viinaa kippaamaan kotiimme.... :eek:
 

Yhteistyössä