Vas vai tays?

Hei, voisikos jokun viisaampi valaista minua sairaaloiden eroista....kuulin juuri että voin noiden välillä valita kumpaan haluan synnyttämään - jos siis kaikki hyvin menee loppuun asti.

Ja tietysti tuoreita kokemuksia kaivataan, vas:sta jotain vanhoja keskusteluita löysinkin.
 
ite 1,5v sitten vassissa synnyttäneenä voin suositella paikkaa, mukavan pieni ja "kotoisa" ja tän jälkeenhän nuo huoneetkin vielä on rempattu kuulemma paremmiksi, synnytys sujui hyvin ja vaikka samaan aikaan oli synnyttämässä kaksi muutakin äitiä ei missään vaiheessa tullut sellanen olo että olisin jäänyt yksin tai mitään huoneessa oli melki koko ajan joku hoitaja ainakin jos ei kätilö ollut paikalla, muutenkin henkilökunta mukavaa ja auttaa tarvittaessa paljon ja kaikessa, ei tullu missään vaiheessa sellaista oloa että anteeksi olenko vähän tyhmä kun tällasta kyselin, oltiin vassissa ma-pe kun pe jouduttiin lähteen tayssiin oltiin siellä viikonloppu ja palvelu oli ihan toista luokkaa, apua joutui pyytämään monta kertaa esim imetyksessä ja monessa muussakin pikku jutussa ja usein vastaus oli että anna pumpattua maitoa niin vauva on tyytyväinen ja siellä oli kyllä sellanen olo että anteeksi kun olen olemassa, ja aina kun pyysi hoitajaa paikalle ne oli jo sen olosia että mitä nyt taas?!?! joten mä suosittelen kyllä vassia ja se tosiaan panostaa imetyksen opetteluun paljon enemmän mielestäni kun tayssi! niin ja esikoisesta oli kyse..
 
Kiitos "Liisa" vastauksestasi! Näin mäkin olen ymmärtänyt vanhojen keskustelujen perusteella. Entä mitenköhän ne lääkäripäivystykset menee, jossain sanottiin ettei siellä ole aina lääkäriä paikalla...? No selviää kai valmennuksessa, mutta tämmöisen ensisynnyttäjän pää on pyörällä kaikesta muustakin, olin aivan ajatellut tuota taysia mut nyt alkoi kiinnostaan kovasti toi vas.
 
Onhan tuo Vas varmasti vauvamyönteisempi paikka synnyttää, kun siellä ei ole niin kiire, mutta mitäs jos synnytyksessä tuleekin komplikaatioita ja pitäisi saada vauva nopeasti ulos? Silloin yliopistosairaalassa on paljon paremmat edellytykset synnytykselle ja lääkäri koko ajan paikalla. Itse olen synnyttänyt kolme kertaa Taysissa, enkä kertaakaan ole saanut huonoa tai epäystävällistä palvelelua, päinvastoin. Itsekin mietin kolmannen lapsen synnyttämistä vas:ssa, lähinnä perhehuoneen takia, mutta päädyimme kuitenkin Tays:iin.
 
Marzan kommenttiin on pakko lisätä et mua nyppii toi epäluulo vassia kohtaan. Siellä ON valmiudet toimia samalla tavalla kun taysissa joten kannattaa tutustua faktoihin.

Itse olen synnyttänyt kaksi lasta vassissa ja ensimmäinen oli vielä nkomplikaatiosynnytys etuajassa mutta mitään pahaa sanottavaa ei ole. Mahtava paikka, ihana henkilökunta ja hyvä ruoka :)
 
siis ainakin silloin kun mä siellä olin niin siellä on valmiudessa aina se päivystävä lääkäri, mutta se siis saattaa olla kotonaan ei välttämättä paikan päällä sairaalassa koko aikaa, lähinnä vissiin viikonloppuisin toi että saattaa olla kotonaankin, kun mä muistelisin että kun olin osastolla jo ennen tytön syntymää viikonverran ja viikonloppuna tuli joku juttu mihin hoitajat halus lääkärin kattoon ja ne soitti sille kotiin että tuleppa tänne, mua vähän harmitti että toinen sillai joutuu kotoonsa lähteen mun takia,kun ei edes ollu mikään hätä, mutta se on niitten työ ja vaikka ei edes ollu kiire niin lääkäri oli sairaalalla 10 minuutissa joten kuinka nopeesti se pääsee tuleen jos on kiire?
 
Päiviä!
Odotan itse ensimmäistä lastani ja oletin automaattisesti, että menisin Vas:iin synnyttämään ja kaiken sen hyvän kuuleman perusteella halusin sinne enemmän kuin Tays:iin. Sitten tuli mutta; minulla on epilepsia, joten en (mieluusti) saa mennä Tays:n sekä Vas:n omien lääkäreiden määräyksestä Vas:iin synnyttämään, vaikka se on paljon lähempänä.
Syy tähän on se, että siellä ei ole valmiuksia leikkauksiin ja äidin hyvinvointiin tai kipujen lievityksiin osaavaa lääkäriä kuin "päivävuorossa".

Päivystävä lääkäri saattaa olla kotonaan niin kuin AliceInWonderland sanoi. Vas:n oma lääkäri kertoi minulle, että tämän päivystävänlääkärin paikalle saaminen saattaa kestää vajaan tunninkin, koska saattaa asua niin kaukana.

Tämä on siis kerrottu minulle 2 kuukautta sitten tapaamisessa Vas:n lääkärin ja kätilön kanssa.

Toivottavasti oli jtn apua ja tsemppiä odotukseen :)
 
Vammalassa on vähemmän synnytyksiä ja päivystävä on usein paikalla sairaalassa kun synnytys käynnissä. Siksi sinne käsketään mm. lähdettäessä soittaa etukäteen, että on lääkäri tarvittaessa odottamassa, eikä lähtenyt juuri kotiin. Lisäksi siellä ei ehkä anneta tilanteiden mennä niin pitkälle kuin sellaisissa sairaaloissa joissa on kaikki valmiudet, vaan esim. sektio päätös voidaan tehdä aiemmin tarvittaessa.
 
vammalan valmennuksessa sanottiin että lääkäri on koko ajan paikalla kun on synnyttäjäkin. leikkaussali porukka on päivystävänä, mutta hälytetään paikalle jos on pientäkään epäilyä että jotain ekstraa tulee.

tuli ihan kiva olo siitä sairaalasta, että ehkäpä se ois sitten se meidän juttu.
 
Pakko kehua Vassia.Olen siellä työharjoittelun aikanaan tehnyt ja aivan ihana paikka. Lähinnä siellä ei ole mahdollisuutta vastasyntyneen tehohoitoon, sen takia esim. tietyn raskusviikon (Oisko alle 35) ei sinne saa mennä synnyttämään. Tai jos on epäilyä, että voi olla komplikaatioita. Muuten aivan ihana paikka, osaava henkilökunta ja kivasti tilaa TAYSiin verraten. Mielikuvani on, että äitiä myös kuunnellaan paremmin synnytystoiveissa. Kannattaa myös muistaa, että Vassista siirretään tarvittaessa vaikka ambulanssilla Taysiin, jos jotain pahempaa komplikaatiota ilmenee.

Taysissa olen omat lapseni synnyttänyt, eikä ole ollut valittamista. Palvelu on ollut hyvää ja ystävällistä ja kuopuksen synnytykseen sattui vielä kätilö, jonka kanssa olin aivan samalla aaltopituudella. Omia huoneita on Taysissa turha toivoa, mutta sieltä pääseekin sitten nopeasti kotiin, heti kun vain vähänkin vihjaa, jos kaikki on hyvin.
 
Mohis
Itse synnytin muutama viikko sitten Vas:ssa. Sain aina apua esim. imetyksessä kun pyysin. Ja aina autettiin hyvällä mielellä eikä ikinä tullut sellainen olo, ettei ehdittäisi auttamaan. Henkilökunta oli todella ystävällistä ja sain henkilökunnalta "omakohtaisia" vinkkejä imettämiseen ja muutenkin lastenhoitoon.
Hoitajat myöskin ottavat vauvan mielellään lastenhuoneeseen hoitoon. Pääsin käymään pihalla kävelyllä, kun vauva oli hoitajien kanssa.

Puhuin yhden äidin kanssa ja hän oli synnyttänyt Taysissa muutamaa viikkoa ennen minua ja joutunut nukkumaan ja imettämään käytävällä, koska ei ollut tilaa...

Onneksi menin Vas:n synnyttämään jäi todella hyvä mieli itselle. Olen kuullut aika paljon huonoja kokemuksia Tays:sta.
 
Kyllä Taysissa ainakin sain oman huoneen sekä apua imetyksessä ja kaikessa missä tarvitsin :eek: Mutta täyttähän siellä tosiaan oli, joku joutui odottamaan käytävällä huoneen vapautumista, ei varmasti mitenkään mukavaa saati rauhallista..

Itsellä on ainoastaan positiivistä kokemusta Taysista ja siellä haluaisin kaikki muutkin lapseni saada, ikävä kyllä olen muuttanut toiseen kuntaan :(
 
Aika vanha ketju, mutta kyllä tätä varmasti vielä pohditaan. Eli TAYSissä kerran synnyttäneenä voin sanoa, että osastolla oli oikein mukavia hoitajia, ottivat pienen vauvani sinne hoitajien huoneeseen muutamaksi tunniksi, että sain nukuttua. Sain aina apua imetyksessä, ja muutenkin hyvää ja ystävällistä palvelua.
Nykyäänhän TAYSissä toimii myös synnyttäjille se potilashotelli, joten tilaa on vähän enemmän. :)
 

Yhteistyössä