Vastaystävällisempi lisärautavalmiste?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olen syönyt muutaman kuukauden rautalisää raskauden aikaisen anemian hoitoon. Eka määrättiin obsidan, makasin koko syömisajan sängyssä kun olo oli niin kauhea, vähensin yhteen tablettiin päivässä ja helpotti vähän. Ei kuitenkaan kauheasti kyennyt poistumaan kotoa jatkuvan oksetuksen kanssa ja sen tiedon että joutuu hyvin aika ajoin juoksemaan tyhjennykselle ja kun se aika tulee niin kiire on. :D Olin hetken aikaa syömättä mitään, kun arvot pysyivät hyvinä kuin myös olo! Ensimmäistä kertaa nautin raskaudesta täysin sydämin ilman mitään suurempia vaivoja. Sitten alkoi hempat taas laskea ja kokeilin ferrodan (mukana imeytymistä helpottava c vitsku) kun apteekkari suositteli ja tuossa kovasti kehutaan ettei ärsytä vatsaa. Ja paskat, kirjaimellisesti. Olo on vähintään yhtä paha, kun obsidanien kanssa, vaikka oon alusta asti syönyt vain yhden tabletin kahden päivän välein. Ihan kun olis oksennustauti kokoajan, ruoka ei maistu ja kaikki mitä syön tulee ulos toisesta päästä pienessä hujauksessa. Nyt oli vikatikki, kun paskoin pöntön tukkoon. Mietin että ehtiiköhän muhun imeytyä ollenkaan ruuasta mitään tarvittavia ravintoaineitakaan. Pahoittelut kielenkäytöstä, mutta oon melko loppu nyt asian kanssa. Haluan poistua kotoa vielä kun mahdollista ja valmistautua pienokaisen syntymään (la joulukuussa). Seuraava neuvola-aika mulla on vasta parin viikon päästä, enkä jaksa odotella kyselyhetkeä sinne asti.

Onko joku käyttänyt jotain oikeasti vatsaystävällistä rautavalmistetta? On mainittu että nestemäiset raudat olisivat semmoisia, mutta tehottomampia. Olis ihan mahtavaa löytää tämmöinen, koska oikeasti olo on sitä luokkaa että valitsen ennemmin pian sen suonensisäisen raudan tiputuksen sairaalalla :(
 
vierailija
Rauta imeytyy tehokkaimmin ruuasta, ja on samalla myös vatsaystävällisin tapa nostaa rauta-arvoja. Itse olen nostanut raskausaikana hb:tä toistakymmentä yksikköä viikossa syömällä 2-3 kertaa päivässä 3-4 verilättyä tuorepuolukkasurvoksen kanssa (runsaasti c-vitamiinia joka edistää raudan imeytymistä ja samalla saa kuitua, niin ettei verilätyt vedä vatsaa ummelle) ja hörpännyt päälle pari kertaa päivässä Beroccaa, jonka B12-vitamiini on tärkeä raudan imeytymiselle. Rauta + c-vitamiini+B12-vitamiinipläjäys on sellainen kombinaatio, että jos sillä ei saa veriarvoja paremmaksi niin sitten on jo imeytymispuolella häikkää. Maitotuotteita ei tietenkään saa syödä samalla aterialla.

Tietenkin, jos sulla on uskonnolliset syyt olla syömättä verivalmisteita, niin rauta on pakko ottaa purkista.
 
vierailija
Rauta imeytyy tehokkaimmin ruuasta, ja on samalla myös vatsaystävällisin tapa nostaa rauta-arvoja. Itse olen nostanut raskausaikana hb:tä toistakymmentä yksikköä viikossa syömällä 2-3 kertaa päivässä 3-4 verilättyä tuorepuolukkasurvoksen kanssa (runsaasti c-vitamiinia joka edistää raudan imeytymistä ja samalla saa kuitua, niin ettei verilätyt vedä vatsaa ummelle) ja hörpännyt päälle pari kertaa päivässä Beroccaa, jonka B12-vitamiini on tärkeä raudan imeytymiselle. Rauta + c-vitamiini+B12-vitamiinipläjäys on sellainen kombinaatio, että jos sillä ei saa veriarvoja paremmaksi niin sitten on jo imeytymispuolella häikkää. Maitotuotteita ei tietenkään saa syödä samalla aterialla.

Tietenkin, jos sulla on uskonnolliset syyt olla syömättä verivalmisteita, niin rauta on pakko ottaa purkista.
Ei ole mitään uskonnollisia syitä! :-D Mustamakkara vois kyllä olla vaihtoehto ainakin noita verivalmisteista, mikäli sitä saa syödä.. Lättyjä en ole ikinä edes maistanut, pitääpi ottaa testiin. Puolukkasurvosta äitimuori uhkasikin tuovansa seuraavalla kyläilyllään juuri tätä varten :) Tuntuu vaan, ettei maha siedä kunnolla edes noita rautapitoisia ruokia. Ei edes pinaattia tai ruisleipää...
 
vierailija
Ei ole mitään uskonnollisia syitä! :-D Mustamakkara vois kyllä olla vaihtoehto ainakin noita verivalmisteista, mikäli sitä saa syödä.. Lättyjä en ole ikinä edes maistanut, pitääpi ottaa testiin. Puolukkasurvosta äitimuori uhkasikin tuovansa seuraavalla kyläilyllään juuri tätä varten :) Tuntuu vaan, ettei maha siedä kunnolla edes noita rautapitoisia ruokia. Ei edes pinaattia tai ruisleipää...
Ei minullakaan vatsa kestänyt raskausaikana ruisleipää tai pinaattia ilman karseaa närästystä. Eihän ne verilätytkään herkkua varsinaisesti ole, mutta ne on äkkiä syöty kuitenkin. Ja tosiaan, vatsa sulattaa ne kuten normaalin ruuan, jos huolehtii että juo riittävästi ja ottaa kasvisperäistä kuitua kaveriksi. Minullakin tuli aivan karsea ripuli rautavalmisteista, ei sen kanssa vaan voinut elää.
 
vierailija
Minkälaista suolaa käytät? Katso, ettei siinä ole paakkuuntumisenestoaineita. Ne voivat estää raudan tarttumisen hemiin - enkä osaa selittää, miten se tapahtuu, mutta ihan looginen asia, jos tuntee kullan erottamista yhtään...:

"Syanidion hyvin toksista

ja se voi inaktivoida mitokondrioissa

hengitysketjuentsyymin sytokromioksidaasin.

Elimistö pystyy käsittelemään pieniä määriä syanideja (0,003-0,005 g) vaarattomiksi,

mutta hengenvaarallinen syanidiannos on 0,1-1 g.

Kroonisessa syanidimyrkytyksessä oireina ovat mm. keuhko-oireet ja äänen käheys.

Syanidin enimmäispitoisuus talousvedessä on 0,05 mg/l."

Teollisuuden käyttämässä suolassa on usein paakkuuntumisenestoainetta E535, - lainalause tuolta-
 
vierailija
Ei minullakaan vatsa kestänyt raskausaikana ruisleipää tai pinaattia ilman karseaa närästystä. Eihän ne verilätytkään herkkua varsinaisesti ole, mutta ne on äkkiä syöty kuitenkin. Ja tosiaan, vatsa sulattaa ne kuten normaalin ruuan, jos huolehtii että juo riittävästi ja ottaa kasvisperäistä kuitua kaveriksi. Minullakin tuli aivan karsea ripuli rautavalmisteista, ei sen kanssa vaan voinut elää.
Mulla vatsa ei ole sietänyt noita ikinä, itseasiassa paremmin nyt raskaana ollessa kun ennemmin. Täytyy tosiaan kokeilla noita suosittelemiasi vinkkejä! Kuitenkin aina parempi saada tarvittavat ravintoaineet ruuasta kun tableteista, onhan se syöminen mukavampaakin :)
 
vierailija
Sun olis luettava heti yks juttu... Vanha, mutta toistuu aina vaan uudelleen:-(
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00923

"Ascorbic acid may cause acidosis or haemolytic anemia in certain individuals with a deficiency of individuals with a deficiency of glucose 6-phosphate dyhydrogenase.

Renal failure can occur with ascorbic acid overdose.

Gastric lavage may be given if ingestion is recent otherwise general supportive measures should be employed as required."
11.7.1986 Ascorbic acid tablets
stearic acid
e223
e460
http://www.actavis.co.uk

Tuolta kopsattu tuo pätkä.
 
vierailija
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00923

"Ascorbic acid may cause acidosis or haemolytic anemia in certain individuals with a deficiency of individuals with a deficiency of glucose 6-phosphate dyhydrogenase.

Renal failure can occur with ascorbic acid overdose.

Gastric lavage may be given if ingestion is recent otherwise general supportive measures should be employed as required."
11.7.1986 Ascorbic acid tablets
stearic acid
e223
e460
http://www.actavis.co.uk

Tuolta kopsattu tuo pätkä.
Ja spc fimea sivuilla lukee, ettei saa ottaa yhtään, jos on hemolyyttinen anemia.
Ei sovi muutenkaan vaikkei ole sitä vaivaakaan. Olen tiennyt tuon kauan, mutta kerrottakoon nyt muillekin, kun on niin suuri vastustus...
 
Olen syönyt muutaman kuukauden rautalisää raskauden aikaisen anemian hoitoon. Eka määrättiin obsidan, makasin koko syömisajan sängyssä kun olo oli niin kauhea, vähensin yhteen tablettiin päivässä ja helpotti vähän. Ei kuitenkaan kauheasti kyennyt poistumaan kotoa jatkuvan oksetuksen kanssa ja sen tiedon että joutuu hyvin aika ajoin juoksemaan tyhjennykselle ja kun se aika tulee niin kiire on. :D Olin hetken aikaa syömättä mitään, kun arvot pysyivät hyvinä kuin myös olo! Ensimmäistä kertaa nautin raskaudesta täysin sydämin ilman mitään suurempia vaivoja. Sitten alkoi hempat taas laskea ja kokeilin ferrodan (mukana imeytymistä helpottava c vitsku) kun apteekkari suositteli ja tuossa kovasti kehutaan ettei ärsytä vatsaa. Ja paskat, kirjaimellisesti. Olo on vähintään yhtä paha, kun obsidanien kanssa, vaikka oon alusta asti syönyt vain yhden tabletin kahden päivän välein. Ihan kun olis oksennustauti kokoajan, ruoka ei maistu ja kaikki mitä syön tulee ulos toisesta päästä pienessä hujauksessa. Nyt oli vikatikki, kun paskoin pöntön tukkoon. Mietin että ehtiiköhän muhun imeytyä ollenkaan ruuasta mitään tarvittavia ravintoaineitakaan. Pahoittelut kielenkäytöstä, mutta oon melko loppu nyt asian kanssa. Haluan poistua kotoa vielä kun mahdollista ja valmistautua pienokaisen syntymään (la joulukuussa). Seuraava neuvola-aika mulla on vasta parin viikon päästä, enkä jaksa odotella kyselyhetkeä sinne asti.

Onko joku käyttänyt jotain oikeasti vatsaystävällistä rautavalmistetta? On mainittu että nestemäiset raudat olisivat semmoisia, mutta tehottomampia. Olis ihan mahtavaa löytää tämmöinen, koska oikeasti olo on sitä luokkaa että valitsen ennemmin pian sen suonensisäisen raudan tiputuksen sairaalalla :(
Apteekista se nestemäinen rautavalmiste, toimii.
 
Hellouta
KELASIN rauta! Apteekit ja luontaistuotekaupat.

Aminohappoihin sidottu rauta, imeytyy siksi hyvin ja on hellä vatsalle. Annostus on 1tabl. päivässä (9mg) mutta kovassa tarpeessa esim. anemiassa ottaisin kaksi. Voi kysyä myös lääkäriltä annostusohjeita.

Esim. OBsidanissa on 100mg rautaa, ja siitä imeytyy hyvällä tuurilla n. 10mg. Vatsa saa kuitenkin yrittää pärjätä sen 100mg jättiannoksen kanssa, ei ihme että tykkää huonoa.
 
vierailija
Ensinnäkin: rauta EI imeydy tehokkaimmin ruuasta, ruuasta imeytyy ehkä vain noin 10-20%. Jos ostatte lisärautaa, ei kannata ostaa esim. rautasulfaattia, joka ärsyttää vatsaa tosi paljon. Aminohappoihin sidotut raudat ovat tehokkaammin imeytyviä (niinkuin joku mainitsikin yllä), esimerkiksi rauta-bisglysinaatti, joista imeytyy jopa 50-90%. Ne eivät myöskään ärsytä niin paljoa maha-suolikanavaa, kuten muut rautamuodot. Rautalisät kannattaa ottaa aterioiden välillä pari tuntia ruokailun jälkeen tai ennen sitä. Alle 25mg rautaa sisältävät valmisteet ovat melko turhia, varsinkin jos on tarkoitus nostaa hemoglobiinia.

t: Neuvola-täti
 
vierailija
Ensinnäkin: rauta EI imeydy tehokkaimmin ruuasta, ruuasta imeytyy ehkä vain noin 10-20%. Jos ostatte lisärautaa, ei kannata ostaa esim. rautasulfaattia, joka ärsyttää vatsaa tosi paljon. Aminohappoihin sidotut raudat ovat tehokkaammin imeytyviä (niinkuin joku mainitsikin yllä), esimerkiksi rauta-bisglysinaatti, joista imeytyy jopa 50-90%. Ne eivät myöskään ärsytä niin paljoa maha-suolikanavaa, kuten muut rautamuodot. Rautalisät kannattaa ottaa aterioiden välillä pari tuntia ruokailun jälkeen tai ennen sitä. Alle 25mg rautaa sisältävät valmisteet ovat melko turhia, varsinkin jos on tarkoitus nostaa hemoglobiinia. t: Neuvola-täti
Onko todellakin neuvolatädillä aikaa lueskella kaksplussaa virka-aikana?????
Taidat vaan olla lobbauksen uhri - minkä, en voi tietää. Sori vaan:-(
 
vierailija
Kräuterblutsaft, ostin luontaistuotekaupasta, pelasti kolme raskauttani ja myöhemmätkin "anemiahetket". Hyvä maku, eikä mitään vatsaongelmia, ja vaikutus tosi nopea.
 
vierailija
Tämä näyttää olevan Mainos ja peloittelupalsta,
jotain mikä on asiaa saa etsiä suurennuslasilla.
Ja kysyttiin mielipidettä muiden hyväksi kokemista rautavalmisteista. Mites ilman kaupallista nimeä kertoisit asian? Juu semmonen ruskea lasipullo tai olisiko läpipainopakkauksessa ja punertavia pyöreitä pilleriä...
Painas ctrl + tai levitä peukalolla ja etusormella ruutua isommaksi, ei tartte suurennuslasia.

Jos ei muuten rautaa saa imeytymään, niin valurautapannulla paistele riistakäristettä ja puolukkahilloa kaveriksi. Hyvää on, jos ei muuta iloa.
 
vierailija
Tämä näyttää olevan Mainos ja peloittelupalsta,
jotain mikä on asiaa saa etsiä suurennuslasilla.
No kun ruoasta saa sen raudan. Viljan fytaatit estävät sen imeytymisen, on tiedetty kauan. Monesti ongelma ratkeaa pelkästään jättämällä viljat pois ja syömällä lihaa ja kananmunia - ilman B-12-vitamiinia ei rauta imeydy ja senhän saa lihasta. Maksaa ei kannata syödä, koska se kerää kaikki lääkejäämät ja ympäristömyrkyt, mitä eläin on saanut elinaikanaan.
Suurennuslasia tarvitaan kyllä:
http://www.raisio.com/fi_FI/digital-foods-business-startup-kaynnistyy-turun-yliopiston-kanssa

Neonikotinoidijäämiä on siinä kotimaisessa rypsiöljyssä. Odotusaikana kaikii sellainen täytyy karsia minimiin - tai siis ei niitä tarvi sietää kenenkään, ei ollenkaan!
 

Yhteistyössä