vatsalihasten jumppaaminen synnytyksen jälkeen?kuinka pian?

  • Viestiketjun aloittaja mamma
  • Ensimmäinen viesti
mamma
Miten se olikaan,kuinka nopeasti synnytyksen jälkeen sai tehdä vatsalihasliikkeitä?
Eikö se ollut niin että ei ihan heti sillä jotkut suuret lihakset erkaantuu toisistaan raskauden aikana kun maha kasvaa ja jos heti synntyksen jälkeen alkaa tekeen vatsalihasliikkeitä niin se väli jää siihen tai voi revetä...

ja minkähän ajan kuluessa siis vois niitä alkaa jumpaamaan...olikos se viikkoja vai kuukausia synnytyksestä?

olipas hankalasti kyselty mut kai joku ymmärtää ja toivottavasti osaa vastata:)
 
ja mulle on sanottu että syviä saa harjoittaa heti mutta pinnalla olevia (istumaannousut polvet koukussa) täytyy odottaa kauan, 5-6kk.muuten voi tulla patonkivatsa ja sellaista et varmaan ittellesi halua B)

hassua et ihan eri ohjeita ihmiset saanu.
 
eikös se ole 6kk synnytyksen jälkeen... Se on helppo ite testata: mene selälle makaamaan ja nosta päätä senverran että vatsalihakset jännittyy. Koita meneekö sormet vatsalihasten väliin= tuntuuko välissä kolo. Jos "koloon" menee 2 sormea niin ei kannata vielä treenata (tulee pomppomaha josta ei pääse ikinä eroon)
 
mamma
no kun mulla olis muistissa että noin 3kk pitäs oottaa ennen kuin saa kunnon istumajumppa vatsa liikkeitä alkaa tekeen..ja eilen meinasin mut alavatsalla tuntuu selvästi että vatsalihaksissa on rako välissä,joten en sitten uskaltanutkaan aloittaa...

joten lähdin sit vain kävelylenkille..

aattelin kysellä täällä jos joku tietäs paremmin...mikä toi patoki vatsa siis on?
 
Mulle sanottiin, että lantiopohjalihaksista pitää aloittaa ja vatsalihaksia vasta kun jälkitarkastus on ollut. Jos lantiopohjalihakset eivät ole kunnossa, kohdunlaskeuma voi tulla helposti vatsalihaksia tehdessä.
 
Ensin pitää alkaa harjoittaa niitä syviä vatsalihaksia ja niitä saa alkaa harjoittaa heti, kun itsestä vaan siltä tuntuu. Niiden syvien vatsalihasten pitää kuroutua umpeen sieltä ensin ennenkuin saa alkaa tehdä kunnon vatsalihaksia.

Ja jos meet ja teet niitä ennenkuin se vatsalihas sieltä on kuroutunut umpeen niin se on sitten siinä. Eli kuten joku ilmaisi niin saat patonkivatsan. En ole moista nimeä ennen kuullut mutta tarkoittanee sitä että se röllykkä jää siihen pysyvästi. Ja siihen ei auta enää kuin kirurgin veitsi sitten.

Sen tuntee itsekin, kun makaa selällään ja tunnustelee vatsaa. Siinä tuntuu synnytyksen jälkeen sellainen selvä kuoppa. Kun se on hävinnyt niin voi tehdä.

Mulla on joka kerta ennen jälkitarkastusta se kuroutunut umpeen, mutta olen tehnyt aika paljon esim.kävellessä niitä syviä vatsalihaksia aina. Nyt synnytyksestä 3kk enkä ole kyllä vielä tehnyt kunnon vatsalihaksia, koska mieluummin odotan hiukan ylimääräistä kun sössin mahani lopullisesti. :D
 
vieras

SYVIÄ vatsalihaksia saa ja pitää treenata heti synnytyksen jälkeen. tämä onnistuu esim siten että selinmakuulla polvet koukussa lähdetään nostamaan päätä/hartioita ylöspäin/etuviistoon siten, että "vedetään napaa lattiaa kohti" mahdollisimman paljon. puristetaan siis niillä syvillä lihaksilla napaa selkärankaa kohti.

SUORIA vatsalihaksia ei saa tehdä ennen kuin ovat palautuneet asemiinsa, tämä vie viikkoja/kuukausia normaalin alatiesynnytyksen jälkeen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tipsukka:
niit syviä vatsoja sit tehää..mä ilm tehny väärin koska pömppis on ja pysyy :(
Niitä voit tehdä esim. kävellessä samalla kun harjoitat vaikkapa lantionpohjan lihaksia. Eikö teillä synnärillä saanut opastusta tähän? Meillä on synnärillä fysioterapian tiloissa kaksi kertaa viikossa jumppa synnyttäneille.

No mutta joka tapauksessa niin, että vedät vatsaa kohti selkärankaa.
 

Yhteistyössä