vatsalihasten välinen rako

hei kaikille,

olen huolissani vatsalihasten välisestä raosta, joka on noin 2cm leveä ja 5cm pitkä. tiedän aika hurjasti aiheesta, mutta nyt haluaisin kuulla, kuinka nopesti muilla on umpeutunut eli löytyykö kanssasisaria, joilla rako umpeutunut hieman myöhemmin ja ehkä hitaammin toisen kohdalla? olen todella kiitollinen vastauksistanne.

:flower:
 
Mulla eka raskaus takana ja olen kanssa miettinyt tuota rakoa vatsalihasten välissä. Nyt 3kk synnytyksestä ja rako on sormen levyinen, navan kohdalta puolitoista sormea, eli olisko 1-1,5cm suunnilleen. Enää ei tule "harjannetta" kun kallistaa taaksepäin tai kun tekee (kevyesti vatsoja), mutta tulee edelleen jos teen rankemman liikkeen pinnallisii lihaksiin (olen kokeillut vasta). Mulla vatsa pömpöttää vielä aika lailla, tosin vatsanahkaa taitaa olla.. on sellainen "takina" tuo massu. Paino on sama kuin ennen raskautta, ja olen hoikka. Tässä mietin että jokohan voisi tehdä kaikenlaisia vatsoja, kun tähän mennessä olen tehnyt vain syviä ja poikittaisia/vinottaisia + kokeillut muutamia istumaannousuja varovasti. Rakohan kai käsittääkseni jää ja on kaikilla juuri tuo 1-2cm?! Luulen vaan että raskauden jälkeen vaikka rako olisi jo 1-2cm,niin silti kestää ennenkuin vatsa tuntuu "tavalliselta". Tiedä sitten.. pömppöä odotellessa poijes..
 
Mä olen kyllä ymmärtänyt, että raon pitäis mieluusti sulkeutua kokonaan, mutta joillekin ei näy käy jos on ollut iso vatsa, tiukat lihakset tai on aloittanut vatsalihastreenin liian aikaisin. Yksi lääkäri sanoi sen olevan pitkälti hormonaalista, mutta tiedä sitten. Sullahan on vielä paljon aikaa palautua, kun synnytyksestä on vasta 3kk. Mä olen kanssa hoikka ja vatsa pullottaa aika ikävästi, kun ekan kanssa melkein heti rako ja vatsa poistui. Mulle on ammatti-ihmiset sanonu, että pullotuksen aikaan saa venyneet vatsalihakset ja etenkin tuo rako. Mun rako ei oikein taida enää umpeutua, kun edistystä ei ole havaittavissa, mutta toisaalta palautumisaika käsittääkseni on jopa 1,5 vuotta, joten vielä on toivoa. Suoria vatsoja en aio tehdä ja vinoissakin täytyy olla tosi huolellinen, kun tuo suora tuppaa väkisin aktivoitua, mutta poikittaista voi huolettaa vääntää. Tsemppiä ja pitkää pinnaa sullekin!
 

Yhteistyössä