vauva 45-vuotiaana?

Paras aika elämässäni on nyt. - Mitään muuta aikaa en voi elää, - en olla reipas tai väsynyt etukäteen tai jälkikäteen. Eteen tulevat asiat ovat tässä ja nyt, ja ohi mentyään tulee taas uutta.

Elämänkokemuksen myötä aina vain useammin saan huomata, että "Voi se olla niin, tai voi se olla näinkin".

:hug: Kiitos Siskot kirjallisista lahjoistanne! Kokemuksia ja ajatuksia jakaen auttaa toinen toistaan enemmän kuin ikinä arvaakaan. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.02.2006 klo 10:08 Vieras kirjoitti:
Jokaisen oma asia!
Riskit lisääntyy iän myötä, joten miettikää tarkkaan..jaksaisitteko hoitaa esim.vammaista lasta tuossa iässä?Entäs sitten jos kuntonne huonontuu..Kuka hoitaa vammaisen lapsen?Laitosko?
voi se vammainen lapsi syntyä vaikka olisit nuorikin äiti :eek:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.02.2006 klo 10:47 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.02.2006 klo 10:08 Vieras kirjoitti:
Jokaisen oma asia!
Riskit lisääntyy iän myötä, joten miettikää tarkkaan..jaksaisitteko hoitaa esim.vammaista lasta tuossa iässä?Entäs sitten jos kuntonne huonontuu..Kuka hoitaa vammaisen lapsen?Laitosko?
voi se vammainen lapsi syntyä vaikka olisit nuorikin äiti :eek:
Tottakai voi, mutta älä anna järjen sumentua tiedon edessä..Kyllä vanhemmalla iällä synnyttävillä on erilaisia riskejä!En sano tätä pahalla..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.02.2006 klo 10:51 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.02.2006 klo 10:47 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.02.2006 klo 10:08 Vieras kirjoitti:
Jokaisen oma asia!
Riskit lisääntyy iän myötä, joten miettikää tarkkaan..jaksaisitteko hoitaa esim.vammaista lasta tuossa iässä?Entäs sitten jos kuntonne huonontuu..Kuka hoitaa vammaisen lapsen?Laitosko?
voi se vammainen lapsi syntyä vaikka olisit nuorikin äiti :eek:
Tottakai voi, mutta älä anna järjen sumentua tiedon edessä..Kyllä vanhemmalla iällä synnyttävillä on erilaisia riskejä!En sano tätä pahalla..
niin ja myös mahdollisuus kokeisiin :) eli päätä saa käyttää :whistle: ;)
 
Ja päätä kyllä käytetään... Riskit tiedostetaan ja tarkkaan harkitaan, silti ei anneta mustavalkoisten kommenttien lannistaa. Jos uskoo kaiken mitä kuulee, ei taatusti uskalla elämässään yhtään mitään. Valitaan vaan ihan itse omat a j a t u k s e t ja a s e n t e e t. B)
 
carita-69
mie olen jo 2-kymppisenä suunnitellut perustavani perheen yli 40-vuotiaana.
Iän karttuessa olen vakuuttunut päätöksestäni.40+ on mielestäni sopiva ikä saada lapsi,oma tai adoptio-pikkuinen.
Elämänkokemusta täytyy äidillä olla, miten muuten lapsi voisi oppia pärjäämään tässä muuttuvassa maailmassa?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.02.2006 klo 10:08 Vieras kirjoitti:
Jokaisen oma asia!
Riskit lisääntyy iän myötä, joten miettikää tarkkaan..jaksaisitteko hoitaa esim.vammaista lasta tuossa iässä?Entäs sitten jos kuntonne huonontuu..Kuka hoitaa vammaisen lapsen?Laitosko?
Totta on, että riskit lisääntyvät, mutta toisaalta, jos tarkastellaan pelkästään kromosomipoikkeavuuksia, niin 45-vuotiaalla naisella on tilastollisesti yli 94% mahdollisuus saada kromosomistoltaan täysin normaali ja terve lapsi. Minusta tämä mahdollisuus on kohtalaisen suuri. Riski synnyttää Down-vauva on kyllä selvästi kohonnut, mutta monien muiden kromosomipoikkeavuuksien riski on sama kuin nuoremmilla äideillä. Nykyään suurin osa Down-lapsista syntyy nuoremmille synnyttäjille, koska heille ei tehdä kromosomitutkimuksia.
 
Mikä riski on down vauvan saamisessa? Eihän se ole sen kummempaa kuin saada vaaleahiuksinen tai tummahiuksinen tai huononäköinen tai atooppinen ym ym vauva. Mitä ihmeellisen kummallisen kamalaa on down lapsen saamisessa?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 23:00 piipi kirjoitti:
Mikä riski on down vauvan saamisessa? Eihän se ole sen kummempaa kuin saada vaaleahiuksinen tai tummahiuksinen tai huononäköinen tai atooppinen ym ym vauva. Mitä ihmeellisen kummallisen kamalaa on down lapsen saamisessa?
Vastaus:
Anteeksi ilmaisuni! Voihan sen sanoa niinkin, että TODENNÄKÖISYYS saada Down-vauva on kohonnut. Tai vielä positiivisemmin, että MAHDOLLISUUS saada Down-lapsi on suurempi. Mutta on se sentään harvinaisempaa kuin saada vaaleahiuksinen tai atooppinen vauva. En ottanut viestissäni kantaa siihen kuinka kamalaa se on vaikka käytinkin negatiivista ilmaisua RISKI. Sitä käytetään yleisesti. Ei ruveta hiuksia halkomaan.
 
kit
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.02.2006 klo 21:11 piipi kirjoitti:
Yleisesti ottaen siis voidaan kysyä: Miksi täytyy mainita todennäköisyys/ mahdollisuus/ riski saada down-vauva? Mitä merkitystä sillä todennäköisyydellä on?
Kyllä kai sillä on merkitystä, jos todennäköisyys/riski, yms. on huomattavasti suurempi kuin nuoremmilla synnyttäjillä! Kyllä siinä varmasti harkitsee, uskaltaako vanhana enää harkita lapsen tekoa. Minä en ainakaan haluaisi tietoista riskiä saada sairas lapsi, anteeksi vaan ne, jotka ei siitä välitä. Ajattelen nyt lapsen parasta tässä!! Nyt varmaan kysytään, että mikä se lapsen paras sitten on, ym. hiusten halkomista ja saivartelua.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.02.2006 klo 22:16 piipi kirjoitti:
Downin syndroma ei ole sairaus. Se on vain ominaisuus ihmisessä. Downin syntymä ei ole mikään riski eikä onnettomuus.
Downin syndroomaan liittyy valitettavasti usein sairauksia. Esim. synnynnäinen sydänvika on noin 40 kertaa yleisempi kuin muilla lapsilla ja rakenteelliset poikkeavuudet ovat tavallisia muissakin elimissä. He tarvitsevat yleensä erityisopetusta kuten puheterapiaa.
 
maukunen

Itse en enää siinä 45v, iässä hankkisi lasta, mutta jokainen tekee niinkuin tykkää, eikä niitä lapsia noin vaan tehdä, ne tulee jos tulee.............

Nostan hattua kuitenkin jos vielä yli nelikymppisenä lapsia hoitaa jaksaa, siis vauvoja. Itse en enää jaksaisi yövalvomisia olen saanut onneksi isoiksi nuo kolme poikaani, 7, 13, ja 15vuotiaat. :heart: :heart:
 
Karhuemo

Jokainen kait tekee ja tykkää niinkuin tahtoo, luonto ei aina tahdo.
Jos yli nelikymppinenkin saisi lapsen se voi olla hänelle ensimmäinen ja kenties ainoa......

Älkää toiset, tuomiko lapsi on LAHJA, mutta ne jotka eivät ole esim, kokeneet lapsen menetystä, eivät tiedä mitä se on................. :heart: :heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.02.2006 klo 21:16 kit kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.02.2006 klo 21:11 piipi kirjoitti:
Yleisesti ottaen siis voidaan kysyä: Miksi täytyy mainita todennäköisyys/ mahdollisuus/ riski saada down-vauva? Mitä merkitystä sillä todennäköisyydellä on?
Kyllä kai sillä on merkitystä, jos todennäköisyys/riski, yms. on huomattavasti suurempi kuin nuoremmilla synnyttäjillä! Kyllä siinä varmasti harkitsee, uskaltaako vanhana enää harkita lapsen tekoa. Minä en ainakaan haluaisi tietoista riskiä saada sairas lapsi, anteeksi vaan ne, jotka ei siitä välitä. Ajattelen nyt lapsen parasta tässä!! Nyt varmaan kysytään, että mikä se lapsen paras sitten on, ym. hiusten halkomista ja saivartelua.
 
Down lapsi ei tosiaankaan ole sama kuin sairas lapsi. Minulle on niin itsestään selvää, että downin saaminen ei ole yhtään sen ihmeellisempi asia kuin lapsen saanti yleensäkään, että vaan aina ymmärrä noita riskijuttuja.
 

Yhteistyössä