Vauva-ajan toimeentulo jos ei palkkatöissä

Ekaa odotan, enkä oikein ottanut neuvolan yleisoppaista selvää, että mitenkäs käytännössä nuo tuet yms. järjestyvät? Aika monet ohjeet perustuu siihen, että olisi palkkatöissä ja saisi äitiyslomaa.

Olen loppuvaiheen opiskelija, enkä ehdi valmistua ainakaan ennen kuin vauva olisi n. 6 kk (tai hiukan vanhempikin). En ole palkkatöissä ollenkaan, kuinka paljon euromäärissä siis olisi tällaisen alku-ajan avustus, kellään tietoa? Mitä, jos ei raha riitä, onko mahd. vapailla tehdä jotain muutaman tunnin työkeikkoja? Toimeentulotukea en voisi saada, kun asumme omistusasunnossa ja avopuoliso keskituloinen.

Miten kannattaisi järjestää, pitäisikö miehen olla heti alun äitiysvapaan (vai mikä olikaan nimeltään) kotona, jotta saisimme mahdollisimman paljon rahaa vauva-aikana?
 
Jos avopuolisosi on keskituloinen, eikö tulot riitä? Saathan äitiyspäivärahaa, joka on jotain 450e? kuukaudessa, jos on ollut ennen äitiyslomaa opiskelija tai työtön. Kelan sivuilla on laskuri. Sen lisäksi saat lapsilisää 104 euroa.

Kyllä te sillä pärjäätte :)
 
Öö, kun mun pitäis jotain 900 € / kk maksaa asuntolainaa + ruuat, vaatteet, kulkemiset yms. niin ei se 450 € riitä. Lapsilisä menee varmaankin vauvan kuluihin, eli omista tuloista lähinnä huoli... Ja miehellä kun kanssa saman verran asuntolainaa niin ei sekään riitä. Lisäksi en haluaisi olla riippuvainen toisen tuloista... meillä on ollut aikamoisia riitojakin rahasta, kun oon joskus joutunut hetkellisesti elämään toisen tuloilla. Nytkään meillä ei ole vuosiin ollut varaa lomamatkoihin, ja huomaa kyllä eron arjen jaksamisessa, kun ei lomalle pääse niin kuin normaali-ihmiset.

Eli tietääkö joku onko mahdollisia joitain satunnaisia päiviä tehdä keikkatyötä, jos mies esim. satunnaisesti saisi etäpäiviä järjestettyä? Vai onko pakko olla äitiysLOMALLA 100 % ajasta?
 
Lainaerien summista on mahdollista neuvotella. Uusia vaatteita ei tarvitse ostaa jatkuvasti ja kirppikset on keksitty. Syödäkin voi edullisemmin laadusta ja monipuolisuudesta tinkimättä.

Määrittääkö lomamatkat normaalin ihmisen? Ei me olla miehen kanssa koskaan tehty yhdessäolon aikana mitään ulkomaan matkoja ja kotimaassakin vain sukulaisiin ja mökeille. Hyvin on arjen jaksaminen, joten taitaa olla asenteesta ja omista vaatimuksista kiinni. Jos rahatilanne on omasta mielestäsi heikko, noilla tuloilla ei milläään voi pärjätä ja matkoillekin pitäisi päästä, niin miksi olette päättäneet hankkia lapsen tuohon tilanteeseen? Itse otimme yli 100 000 € talolainaa minun ollessa ilman työtä ja tukiaisia, joskin mieheni tulot ovat hieman paremmat kuin sinun miehelläsi. Kyllähän tässä joutuu vähän miettimään mihin rahaa käyttää, mutta mistään ei olla jääty paitsi ja remonttiakin saatiin tehtyä. Tilillekin jäi vielä ylättäviin menoihin.

Ymmärrän, jos rahasta tulee riitaa lapsettomana parina, mutta lapsen synnyttyä ollaan perhe. Kun äiti on vauvan (tai myöhemmin taaperon) kanssa kotona, on miehellä päävastuu elatuksesta ja muista raha-asioista. Osa-aikaisesti voit kyllä työskennellä menettämättä ainakaan kaikkia tukia. Kela tietää kertoa lisää minkä verran töitä voi tehdä ja kuinka tulot vaikuttavat tukiin.
 
Hei!

Miten olet tullut toimeen opintotuella jos et tule toimeen äitiyspäivärahalla? Lainan maksua voi varmasti neuvotella pankin kanssa niin, että maksat vain korkoja äitiysloman ajan (tai lyhennät vähemmän). Kyllä töitäkin saa äitiyslomalla tehdä, en tiedä sitten, miten palkka vaikuttaa äitiyspäivärahaan.

Kai miehesi (lapsesi isä!) ymmärtää, että teet tärkeää työtä hoitamalla teidän YHTEISTÄ lasta, jolloin et voi hankkia rahaa samalla tavalla kuin sitten myöhemmin???
 
kamalasti maksatte asuntolainaa yhdessä O: 1800 yhteensä? Miten sulla on ollut opiskelijana varaa maksaa 900 euroa asuntolainaa? Eikö teidän rahajärjestelyt ole aika epäoikeudenmukaiset sua kohtaan? Lapsihan on yhteinen elätettävä. Mies kun voi vapaasti käydä töissä vaikka lapsi olisi vastasyntynyt. Meidän perheessä ainakin eletään yhdessä, eikä ns. "minä+lapsi" ja "mies".
 
Statukseltani olen opiskelija, mutta ei minulla olekaan lähiaikoina ollut varaa opiskella - opiskelelut hidastuneet... Helsingin keskustan tuntumassa juu sattuu olemaan kallista asua, emmekä olleet suunnitelleet raskautta tähän väliin. Mieluiten kuitekin maksaisimme lainaa normaalisti, vaikka sitten muuten kituuttaen.

Moralisoinnin sijasta mieluiten kuulisin vinkkejä äideiltä, jotka ovat tulleet toimeen sillä minimiäitiysrahalla (ilman hyväpalkkaista miestä), esim. sivutöitä tehden. Minkälaisia järjestelyjä teillä on ollut?
 
"Moralisoinnin sijasta mieluiten kuulisin vinkkejä äideiltä, jotka ovat tulleet toimeen sillä minimiäitiysrahalla (ilman hyväpalkkaista miestä), esim. sivutöitä tehden. Minkälaisia järjestelyjä teillä on ollut?"

Jos mies voi hoitaa lasta välillä niin voithan käydä töissä välillä.

"Voit työskennellä äitiysvapaasi aikana ja saada Kelasta äitiysrahaa. Palkan määrä ei vaikuta tukeen. Työskentelypäiviltäsi äitiysraha maksetaan vähimmäismääräisenä (ks. Määrä), muilta päiviltä saat täysimääräisen äitiysrahan. Työskentely sunnuntaisin ei vaikuta äitiysrahaasi, sillä äitiysrahaa maksetaan vain arkipäiviltä"

eli koska saat muutenkin äitiysrahasi minimimääräisenä, voit käydä töissä menettämättä äitiysrahoja.
 
just näin! Itel kans on miehen rahat ja omat rahat..on se vähä masentavaa joo... onneks asutaan vuokralla ja mies maksaa vuokran..muuten olisi iha masis.. Ite ostan kotihoidon tuel ja lapsirahal kotiin ruuat ja vaatteet perheelle.n. 500 € sitä saa helsingissä. Ja siis parempi kun mun opintotuki 200€.... Sen takia itsekään en ole vielä palaamassa kouluun, kun ei oo oikeen varaa ja en viel haluu laittaa lasta hoitoon...Miehet ei kyl oikeen enää ota tosissaan tätä perheen elatustehtävää jne.. luulen, et tää o iha meijä naiste oma vika ku ollaa haluttu olla nii "itsenäisiä"...
 
Hmm... miehen uudessa työpaikassa etäpäivät ei olekaan mahdollisia toisin kuin luultiin... Edelleenkin kuulisin siis mielellään, onko jollain ollut äitiysloman aikaisen työnteon suhteen jotain "luovia ratkaisuja"?

Mollin sivuillakaan ei voi enää hakea osa-aikaisia töitä, eikä niitä oikein missään näytä olevan tyrkyllä... :-/
 
Hei!

Minun kysymykseni on täysin päinvastainen kuin ketjun aloittaneella, en vain viitsinyt aloittaa uutta ketjua.

Olen palkkatyössä oleva henkilö ja ehdinkin käydä jo Kelan sivuilla laskemassa mitä tukia saisin yksinhuoltajana, kun semmoinen mahdollisuus on mikäli raskaaksi tulen.

Elikkä minulla on hyvät tulot mutta haluan jäädä kotiin kasvattamaan lastani ainakin muutamaksi vuodeksi ja kiinnostaisi tietää että paljon tulot tippuvat...

Laskin että saisin
-lapsilisää 152,74
-Elatustukea 147,96
-Asumistukea 346e (saatan olla väärässä)
-Tulojen perusteella vanheimpainrahaa n.1500e.

yhteensä olis 2146euroa kuukaudessa.

Ei ollenkaan huono, ehkä jopa parempi kuin kuukausittainen palkkani.
Silti tuntuu että joku tossa nyt on laskettu väärin kun työkaverin kanssa laskettiin tää joskus yhes ja saatiin tulokseks n.1500e.

Asuntolainan kulut vastikkeineen on kuukaudessa aika paljon siksi kiinnostaisi tietää.. toki asioilla on tapana järjestyä enkä halua turhaan stessata.
 
En ihan ymmärtänyt, että mistä sinä nyt saat sen 900 euroa kuussa, jos et ole töissä.

Mutta minä olen myös asuntolainainen opiskelija ja opinnot jäävät tauolle äitiyslomani ajaksi. Olen maksimoinut äitiyspäivärahani tekemällä mahdollisimman paljon töitä tämän 6 kk ennen äitiysvapaan alkamista, joten äitiys/vanhempainpäiväraha maksetaan sen mukaan. Lisäksi olemme tietenkin säästäneet (lähinnä sitä aikaa varten, kun lapsi hoidetaan kotihoidontuella). Meillä tosin ei siis ole tuota tilannetta, että olisi erilliset rahat.

Saat ilmeisesti lapsen ensi vuonna? Onko sinulla ollut palkkatuloja vuonna 2011? Laske kelan laskurilla, paljonko saisit sen perustella äitiyspäivärahaa.

Äitiyslomalla saa tehdä vapaasti töitä sunnuntaisin, ilman että se vaikuttaa äitiyspäivärahaan. Jos teet muina päivinä töitä, niin saat äitiyspäivärahan miniminä.

Voit myös opiskella äitiysloman aikana ja nostaa opintotukea. Mutta jaksatko sitä todella, jos mies ei hoida lasta?

Älä huoli, kaikki järjestyy. Ja hyvä, kun mietit etukäteen.
 
Ja hyvä, kun mietit etukäteen.
Minusta tuo on aika myöhäinen ajankohta miettiä. Nuo asiathan olisi pitänyt keskustella miehen kanssa aikaa sitten, jo ennen kuin lapsi sai alkunsa. Vanhempainvapaalla ja hoitovapaalla varsinkin rahatilanne on niukka, se pitäisi olla kaikille selvä. Jos ei halua olla äitiyslomalla ja hoitovapaalla riippuvainen miehen tuloista, niin pitäisi säästää ennakkoon. Itse en sellaiselle miehelle lasta edes päästäisi alulle, joka ei ymmärtäisi rahatilanteen muutosta lapsen tulon myötä. Päävastuu raha-asioista on töissä käyvällä, sillä lapsen myötä ollaan perhe. Nainen tekee oman osuutensa kotona lapsen luona, mies hoitakoon sen taloudellisen puolen tai sitten pitää vaihtaa osia.
 
Macy Gray, aloittaja Mikmik toivoi muunlaisia vastauksia kuin "moralisointia". Vaikka en henkilökohtaisesti ymmärräkään sitä, miksi joissain perheissä toinen (yleensä äiti) hoitaa "ilmaiseksi" perheen yhteistä lasta samaan aikaan kun toinen (yleensä isä) kasvattaa omaa omaisuuttaan tai "elää leveämpää elämää". (Eikö sen työssäkäyvän pitäisi sitten maksaa palkkaa kotona olevalle, jos kummallakin on omat rahat ja ei itse osallistu lapsen hoitoon). Tällaisia perheitä kuitenkin on ja se on meidän muiden vain hyväksyttävä. Eihän se muille kuulu.

Tässä tapauksessa olin lukevinani rivien välistä, että lapsi oli "vahinko", joten etukäteen on ollut vaikea varautua. Ja ihan oikeasti, olen törmännyt jopa sellaisiin perheisiin, joissa vauva-ajan taloutta on pohdittu vasta vauvan synnyttyä, joten siihen verrattuna Mikmik oli ihan ajoissa. Tosin vastaukseni oli kyllä myöhässä, kun keskustelu on aloitettu jo heinäkuussa.
 
Piia-Liisa > Miksi ihmiset eivät keskustele tämmöisistä asioista jo suhteen alussa siltä varalta, että vahinko käy? Nämähän ovat juurikin niitä asioita joilla punnitaan ollaanko samoilla linjoilla toimintatavoista ja onko yhteiselossa mitään järkeä. Olen kyllä huomannut, että pariskunnat ovat tunteidensa vietävissä ja viis välittävät selvittää ovatko tärkeissä asioissa samaa mieltä. Se vaan on sitten ikävä itkeä ongelmien ilmaantuessa, varsinkin kun asioista heti alkuun keskustelemalla olisi ne itkut voinut välttää. Ei ihme, että eroja tulee paljon, kun ihmiset eivät edes viitsi tutustua kumppaniinsa. kannattaisi ottaa ne vaaleanpunaiset lasit pois päästä ja ymmärtää, ettei kumppani muutu unelmapuolisoksi toivomalla. Hän on omanlaisensa persoona ja jos on epäsopiva, niin kannattaisi jatkaa sopivan etsintää heti kättelyssä.
 
Hei Piia!

laskin kaikki nuo laskurilla. Minulla on ollut tuloja vuonna 2011 ja vauvan laskettu aika jos kaikki menee putkeen olisi 2013 vuonna. Joten laskin niillä vuosituloila mitkä mulla on olleet samat jo useamman vuoden n.30 000e (-verot). Eli ainoa mikä tossa aiemmin kirjoittamassani muuttui oli asumistuki joka olisikin 106euroa eikä 326 perustuen kuukausittaisiin asunnonlainan korkoihin.

Eli toki tulot vaihtelisi ekan vuoden aikana aika paljon mutta silti laskin että saisin n.1800-1900e kun lapsi olisi jo yli 9kk.
 
Opintotuki olisi kiva mutta olen jo sen verran "vanha" että haluaisin käyttää kaiken ajan lapsen kanssa. Varsinkin kun sain juuri maksettua viimeiset erät opintolainasta niin huokaisin helpotuksesta että opiskelut ovat takana päin :)
 
Meillä on vähän erilainen suhde. Nimittäin me tehdään lapsi yhdessä mutta emme ole muulla tavoin yhdessä. Tää on vähän tämmönen erikoinen tilanne. Toisin sanoen olen hyväksynyt sen että hän ei tule olemaan taloudellisesti minun tukenani.
 
Ja siis tilanteeni on mielestäni tosi hyvä. Tuloni ja tulevat tuet. Huonomminkin voisi olla! En siis koskaan epäröisi lapsen hankkimista.

Jos rupee miettimään, että milloin on oikea aika opiskelujen, työn, uran, parisuhteen kannalta lapsen tekoon niin sitä oikeaa aikaa ei välttämättä koskaan tule. Mutta on mielestäni järkevää, että ennen kuin lapsi on edes tekeillä on säästöjä ja on selvittänyt itselleen tuet. Minulla kyse ei ole vahingosta ja olen pärjännyt tähän asti erinomaisesti yksin taloudellisesti, pärjään varmasti lapsenkin kanssa. Silloin rahani menevät vain ensisijaisesti lapseen ja tingin muista asioista joita ei kyllä pahemmin edes ole.. nää on itsestään selviä asioita.

Kaikki riippuu siitä että kui paljon sitä lasta haluaa ja kui paljon on valmis lapsen eteen ”uhraamaan”. Minulla se on kaikki. Haluan lasta niin paljon että olisin valmis luopumaan mistä vaan.
 
Hei Helena! Pitää vielä tarkentaa, että mun vastaushan oli tuohon Mikmikin tilanteeseen, en edes tarkemmin lukenut tuota sinun kirjoitustasi. :D Huomasin sitten myöhemmin, että aloittaja oli kirjoittanut jo tekstinsä heinäkuussa, joten vastaukseni ei ollut oikein ajankohtainen.
 

Yhteistyössä