Vauva-ajan toimeentulo jos ei palkkatöissä

Ekaa odotan, enkä oikein ottanut neuvolan yleisoppaista selvää, että mitenkäs käytännössä nuo tuet yms. järjestyvät? Aika monet ohjeet perustuu siihen, että olisi palkkatöissä ja saisi äitiyslomaa.

Olen loppuvaiheen opiskelija, enkä ehdi valmistua ainakaan ennen kuin vauva olisi n. 6 kk (tai hiukan vanhempikin). En ole palkkatöissä ollenkaan, kuinka paljon euromäärissä siis olisi tällaisen alku-ajan avustus, kellään tietoa? Mitä, jos ei raha riitä, onko mahd. vapailla tehdä jotain muutaman tunnin työkeikkoja? Toimeentulotukea en voisi saada, kun asumme omistusasunnossa ja avopuoliso keskituloinen.

Miten kannattaisi järjestää, pitäisikö miehen olla heti alun äitiysvapaan (vai mikä olikaan nimeltään) kotona, jotta saisimme mahdollisimman paljon rahaa vauva-aikana?
 
Jos avopuolisosi on keskituloinen, eikö tulot riitä? Saathan äitiyspäivärahaa, joka on jotain 450e? kuukaudessa, jos on ollut ennen äitiyslomaa opiskelija tai työtön. Kelan sivuilla on laskuri. Sen lisäksi saat lapsilisää 104 euroa.

Kyllä te sillä pärjäätte :)
 
Öö, kun mun pitäis jotain 900 € / kk maksaa asuntolainaa + ruuat, vaatteet, kulkemiset yms. niin ei se 450 € riitä. Lapsilisä menee varmaankin vauvan kuluihin, eli omista tuloista lähinnä huoli... Ja miehellä kun kanssa saman verran asuntolainaa niin ei sekään riitä. Lisäksi en haluaisi olla riippuvainen toisen tuloista... meillä on ollut aikamoisia riitojakin rahasta, kun oon joskus joutunut hetkellisesti elämään toisen tuloilla. Nytkään meillä ei ole vuosiin ollut varaa lomamatkoihin, ja huomaa kyllä eron arjen jaksamisessa, kun ei lomalle pääse niin kuin normaali-ihmiset.

Eli tietääkö joku onko mahdollisia joitain satunnaisia päiviä tehdä keikkatyötä, jos mies esim. satunnaisesti saisi etäpäiviä järjestettyä? Vai onko pakko olla äitiysLOMALLA 100 % ajasta?