Vauva nukkuu aina pää samaan suuntaan käännettynä...

  • Viestiketjun aloittaja "TMV"
  • Ensimmäinen viesti
"TMV"
Meidän 2,5 kk vanha vauva ei suostu nukkumaan kuin yksin päin. Pää kääntyy AINA oikealle, vaikka mitä tekisi. Olen yrittänyt nukuttaa vauvaa niin, että tämä katsoisi toiseen suuntaan, ettei kallo litistyisi niin kuin kaikkialla aina pelotellaan... mutta välillä tuntuu koko homma ihan toivottomalta. Päivä- ja iltaunille mentäessä vauva saattaa nukkua puoli tuntia tai tunnin pää toiseen suuntaan, ennen kuin kääntyy, mutta öisin ja aamuisin päätä saisi kääntää vaikka sata kertaa ja kuitenkin poju kääntää sen heti takaisin oikealle. Tai sitten herää. Ja vaunuissa ei suostu nukkumaan kuin yksin päin.

Rullatuista pyyhkeistä tms. kääntymisesteistä ei ole niistäkään hyötyä, kun vauva vain äheltää niitä vasten kunnes on onnistunut työntymään niin kauas että mahtuu taas kääntämään päätään...

Hereillä ollessa tämä ei onneksi ole ongelma, eli esim. lattialla poika suostuu katselemaan kumpaankin suuntaan. Kuitenkin huolettaa, että pikkuisen kallo menee ihan vinoksi tätä menoa, kun en voi kaikkia öitäkään valvoa päätä kääntämässä. : / Onko kellään ollut samanlaista?
 
Meillä vauva nukkui useamman kuukauden pää samaan suuntaan. Ihan pienelle alueelle kalloon tuli tasainen kohta, mutta enää sitä ei tunnu, tyttö nyt 9,5 kk. Onneksi ollut syntymästä asti paljon hiuksia :) Sen jälkeen kun oppi kääntymään viisikuisena, on nukkunut milloin missäkin asennossa, nykyään yleensä vatsallaan.
 
Pää jalkopäähän
Käännä vauva sängyssään niin, että pää on jalkopäässä tai käännä koko sänky toisinpäin. Pidä kuukausi näin, niin ehkä tavat muuttuu. Tää ohje mulle annettiin neuvolassa.

Me nukutaan perhepedissä ja lapsi oli tottunut nukahtamaan naama mua päin, vaihdettiin kuukaudeksi lapsi mun toiselle puolelle ja oppi nukkumaan toisinkinpäin.
 
"Tiksu"
Meillä perätilalapsi, joka oli selvästi kohdussa viihtynyt kippurassa pää oikealle kääntyneenä. Ihan sama ongelma, halusi myös nukkua aina pää oikealle kääntyneenä.
Vaunuissa tosin talvella nukkui seleäällään, kun oli tosi kylmä talvi ja piti pukea niin paljon, ettei päässyt käätymään (syntyi marraskuussa)
Kävimme osteopaatilla, jota tuttavani suositteli, lapsi oli tällöin ehkä noin pari kuukautta.. Tästä oli apua, perätilavauvoilla on myös monesti jännityksiä kehossaan, koska ovat olleet niin ahtaalla kohdussa.
Neuvolassa ohjeistivat myös tämän rullatun pyyhkeen, toimivaa oli se, että kun oppi olemaan vatsallaan, laitoin leluja ja kirjoja molemmille puolille, niin että joutui kääntelemään päätään.
Kun oppi kääntymään kyljeltä toiselle laitoin myös kirjoja ympärille, kääntyili itsekseen pitkiäkin aikoja ja katseli kuvia.
Jumppamatolla alkoi viihtyä 3kk iässä, mikä oli myös hyvää jumppaa..
Hakeutui pitkän aikaa, jos oli väsynyt tai kiukkuinen myös sylissä tähän samaan asentoon, kuin kohdussa, toi ilmeisesti turvaa..
Lapsi nyt 3.5v ja kallo ihan symmetrinen, eikä mitään muutakaan ongelmaa.
 
a.p.
Alkuperäinen kirjoittaja Pää jalkopäähän;28482518:
Käännä vauva sängyssään niin, että pää on jalkopäässä tai käännä koko sänky toisinpäin. Pidä kuukausi näin, niin ehkä tavat muuttuu. Tää ohje mulle annettiin neuvolassa.

Me nukutaan perhepedissä ja lapsi oli tottunut nukahtamaan naama mua päin, vaihdettiin kuukaudeksi lapsi mun toiselle puolelle ja oppi nukkumaan toisinkinpäin.
Mekin nukutaan öisin perhepedissä, mutta siellä on sama ongelma - vauva saattaa nukahtaa pää vasemmalle esim. imetyksen jälkeen, mutta kääntyy aina lopulta kuitenkin toisin päin. Eikä suostu kääntymään takaisin, vaikka kuinka yrittää. Nukkuu siis mieluummin vaikka kasvot musta poispäin, jos vain saa pitää päätään siinä lempiasennossaan.

Päiväunia meillä on nukuttu vaunuissa ja pinnasängyssä, täytyy kokeilla olisiko tuolla suunnan vaihtamisella esim. pinniksessä mitään vaikutusta. (Vähän epäilen, MUTTA eihän se mitään maksa kokeilla... :) )
 

Yhteistyössä