Vauva pienessä kaksiossa - mitä luovia sisustusratkaisuja?

Vauvan syntymään olisi vielä 5,5 kk, mutta nyt jo pitäisi tehdä ratkaisuja käytännön järjestelyistä kun on sisustusprojektit päällä... Kuulisin mielelläni kokeneemmilta, mitä mieltä olette alustavasta suunnitelmastani, ja mielläni kuulisin myös miten itse olette ratkaisseet vastaavat tilanteet.

Vauvalle ei olisi omaa huonetta, asumme Helsingissä pienessä kaksiossa... Eikä aikaisempaa kokemusta vauvoista, joten kaipaisin mielipiteitä. Pinnasänky ei mahtuisi makuuhuoneeseemme, koska siellä on jo parisänky ja miehellä ja minulla molemmilla omat työpisteet - edes sängyn viereen ei mahtuisi. Ainoa vaihtoehto olisi siis sijoittaa pinnasänky olohuoneeseen. Muutto ei myöskään ole optio, sillä olemme juuri ostaneet asuntomme ja siinä on asuttava itse vähintään kaksi vuotta välttyäkseen varainsiirtoverolta. Meillä ei myöskään olisi tällä hetkellä varaa isompaan asuntoon. Olen tottunut nikkaroija, ja aikaisempiin kämppiin itse jotain väliseiniäkin värkännyt... mutta nyt sekään ei ole optio, sillä olohuoneemme muotoon ei väliseinä kertakaikkiaan sovi.

Mitä siis olette mieltä sellaisesta ratkaisusta, yhdelle seinustalle kulmaan tulisi pinnasänky, siihen päälle seinäkaappeja, ja sivulle myös korkea pystykaappi seinälle. Näin vauvalla olisi vähän omaa "soppea". Ääniltä ei oikein voisi suojata, mutta valolta ehkä hiukan, kun laittaisi kaapin alareunaan pimennysverhon kiskoilla. Pitäisi tietenkin jotenkin niin hoitaa, että vauva ei voisi jostain raosta vetää verhoa pinnojen välistä ja tukehduttaa itseään. Hiukan myös ilmanvaihto huolettaa jos paksut verhot päällä, mutta ehkä pitäisi toisesta reunasta hiukan auki jättää vauvan nukkuessa.
 
Meillä on lähes sama tilanne, joten odotan innolla vastauksia myös. Raskaus on ensimmäinen, aika alussa, eikä lainkaan suunniteltu "lähitulevaisuuteen", jos edes milloinkaan tähän perheeseen. Mutta tosin kävi. Olemme juuri ostaneet pienen kaksion ja tarkoitus ei ole hetkeen tästä muuttaa.

Meillä mahtuu makkariin pinnasänky, "just eikä melkein"- malliin mitoitettuna. Vaatekaapin alimmilla hyllyillä käynti tulee olemaan hankalaa, mutta eiköhän se siitä...laitetaan sinne vaikka sitten jotain sellaista jota ei ihan kokoajan tarvitse.
Kaikki lastentarvikkeet muutenkin tulisi olla mallia kokoontaitettava. Syöttötuolija ym. sellaisena löytyykin. Ja juuri kun harmittelin minne ihmeeseen tulemme tunkemaan lapsen kylpyammeen, niin löysin senkin kokoontaitettava. Meille tulee siis ehdottomasti tämä: Flexi Bath - Lasten Kylpyamme
Hoitopöytää emme voi hankkia ollenkaan,sille ei ole mitään paikkaa. Edes seinään kiinnitettävälle Ikea mallille. Mutta oleellisempi on kuulemma hoitoalusta.

Ja vaunut...niitäkään emme voi tuoda kotiin. Pakko säilyttää pyörävarastossa. Asumme hissittömän talon ylimmässä kerroksessa, ja eteiseenkään ei vaunut mahdu.

Tätä pikku kaksiota on asuttamassa vielä pari koiraakin, joten haasteita tulee tilan puolesta, mutta onneksi yksi vuosi kuluu jo melkein tähän raskausaikaan. Joten "pakko" tässä ei ole varainsiirtoveron vuoksi asua kuin siihen asti kun lapsi täyttää vuoden. Mutta kun tykkäämme asunnosta sen verran paljon, että ehkä yritämme haasteista huolimatta pärjätä pidempään :)
 
Meillä taas on se tilanne, että tykätään kanssa asunnosta ja ympäristöstä niin paljon, että mieluiten yritetään, josko menisi vähän kauemminkin kuin 2 vuotta... luovaa ajattelua kehiin siis! ;)

Olohuoneessa on jo yksi läppärityöpiste - olisikin helppoa, jos tarvittaisiin vaan molemmat ns. toimistotyöpisteet, mutta kun molemmilla on tilaavievät harrastukset, jotka tarvii omat työpisteet. Makkarin työpisteissä esim. sähkörumpuja, kiippareita, isoja monitoreita, ompelukoneita...

Kiitos Vinttis vinkistä taitettavasta ammeesta - en ole osannut vielä noita tarvikkeita ajatellakaan! Hienoa kuulla, että on olemassa taitettavia ammeita ja syöttötuolejakin. Lisää vinkkejä myös tilaasäästävistä lastentarvikkeista kaivataan! ;)

Jos teillä tulee pinnis vaatekaapin eteen, kannattaisi varmaan ottaa joku pyörällinen pinnasänkkymalli, että voisi tarpeen mukaan helpommin siirtää. Sitten niitä on jotain pienempimittaisiakin kun ne perussängyt, olen nähnyt metrin pitkiä sen perus 120 cm pitkän sijasta (olisiko ollut 60 cm leveä?). Ja jos mahd. kaapit seinälle ylös, jolloin niiden alle jää tilaa esim. pinnasängylle paremmin.

Sitten tietysti aikuisten kalusteissakin voi miettiä tilansäästöä - parvisänky kehiin, seinälle nostettava kaappisänky tai sänky, jonka alla säilytystilaa - joko vetolaatikoita tai niin, että patjat kaasujousialustalla jolloin alla erityisen paljon säilytystilaa.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä nyt 3.5kk vanha poika ja kaksiossa asutaan. Pinnasänky viritettiin ns. sivuvaunuksi parisängyn viereen. Jälkikäteen ajateltuna pinnasängyn olisi voinut ostaa myöhemmin, sillä uniongelmien vuoksi vauva nukkuu vieressäni patjalla olohuoneessa. Alkuunhan vauvan kannattaa antaa nukkua siinä äitiyspakkauksessa, niin selviää millainen nukkuja on ja mitä järjestelyjä tulette tekemään.

Pinnasängyn päälle ostimme hoitotason Baby Stylestä. Sen voi tarvittaessa nostaa pois sängyn päältä ja käyttää muuallakin. Säästää huomattavasti tilaa, eikä tarvitse kiinnittää mitään seinään. Edelleen vauvan pään taakse jää tilaa pesulapuille ja paperille. Nämä siis ovat siinä käden ulottuvilla säilytyksessä.

Vaatteita varten ostimme Ikeasta pienimmän Trollfast rungon (46x30x94cm) ja siihen vetolaatikoita/hyllyjä. Rungon päälle laitoimme koriin voiteita, vaippoja ym. Ikeasta myös löytyy erilaisia pyörällisiä runkoja/hyllyjä.

Jossain näin myös kuvan vaatetangosta pyörillä. Siihen oli mahdollista laittaa kahteen tasoon vaatteita henkareissa roikkumaan. Oli kätevän näköinen.

Baby style: Lastentarvike Baby Style Oy

Ikea: Säilytyskalusteet - Hyllyt & kaapit & Lipastot - IKEA
 
Hyviä vikkejä tullut tähän pinoon. Me asuimme myös kaksiossa lapsen syntyessä ja muutimme isompaan (joskin aluksi kaksioon ennen kolmion vapautumista) lapsen ollessa 2½-vuotias. Hyvin mahduttiin. Keittiö ja makuuhuone olivat ahtaita, mutta olohuoneessa hieman enemmän tilaa. Kylppäri oli talavahko, mutta epäkäytännöllisen muotoinen.

Kettiöön mahtui ruokapöytä tuoleineen juuri ja juuri niin, että kulkemaan mahtui. Kuudelle hengelle levittäessä olikin sitten ahdasta, joten teimme niin vain pako edessä. Makuuhuoneessa oli parisängyn lisäksi pinnis ja lapsen tavaroille lipasto. Omat vaatteet olivat pienessä vaatehuoneessa. Tilaa jäi kulkuväylien verran.

Olohuoneessa oli työpisteet molemmille, saman hieman isomman pöydän ääressä. Lemmikkien häkit veivät oman tilansa, samoin tietenkin olohuoneen varsinainen kalustus. Sohvalla oli tilaa vain kolmelle eikä tuoleille ollut tilaa (paitsi työpisteen tuolit). Vaunut sopivat parvekkeen oven viereen, onneksi. Eteisessä oli kyllä neliöitä, mutta mitenkään järkevästi sitä ei voinut pitkulamaisuutensa vuoksi käyttää. Kapea käytävä vain, jossa yhdessä kohtaa mahtui pitämään pientä lipastoa asusteille yms pikkutavaroille. Hoitotaso oli pesukoneen päällä kylppärissä ja amme säilytettiin saunassa. Kylppärin seinällä oli sitten lapsen hoitoon tarvittavat tarvikkeet.

Hyvin pärjättiin eikä oikeastaan tuntunut edes kovin ahtaalta. Kaipasin kyllä lisää tilaa, mutta kaikki tarpeellinen mahtui. Siivoaminen vain oli hankalaa samoin kuin pyykin kuivatus.

Itse ehdottaisin myös tuota seinätilan hyödyntämistä ja tarvittaessa parvisänkyä. Voisiko osan harrastusvälineistä siirtää muualle? Itse pidin aikanaan ompelukonetta kaapissa ja nostin sen sitten keittiön pöydälle käyttöä varten. Ei ollut iso vaiva, mutta pieni mukavuuskysymys kylläkin. Kaikenhan ei tarvitse olla koko aikaa käsillä, varsinkaan jos ovat kätevästi saatavilla. Käytännöllisillä säilytysjärjestelmillä ja seinätilan käytöllä tämä on mahdollista.

Lapsi ei tarvitse omaa soppea huoneesta puhumattakaan. Makuuhuoneeseen voi hankkia pimennysverhon, jos valoisuus haittaa nukkumista, mutta paras olisi totuttaa siihen, että nukkuu äänistä ja valoista huolimatta. Helpottaa omaa ja lapsenkin myöhempää elämää huomattavasti.
 
Kun esikoisemme syntyi, asuimme yksiössä. Alkuunhan sitä pinnistä ei tosiaan edes tarvitse. Meillä oli ensimmäiset 4kk vauvansänkynä äitiyspakkauksen laatikko. Siitäkin tuli tosi soma, kun saatoin laittaa pahvilaatikon päälle sellaisen kangasverhoilun. Mummoni oli aikoinaan teettänyt sen omaa vauvasänkyäni varten. Onneksi pakkauksen laatikon koko on säilynyt samana. Jotkuthan ovat nikkaroineet laatikolle myös erilaisia sängynjalkoja tai kehdonjalaksia. Vauvahan voi myös nukkua ihan vieressäkin. Nämä nukkumaratkaisut ovat tietysti toisaalta sellaisia, että sen näkee vasta sitten kun vauva on syntynyt, mikä omalla kohdalla tuntuu luontevimmalta. (Toisille esim. on luontevinta pitää vauva vieressä, toisille ei.)

Yhtenä tilansäästövinkkinä haluaisin mainita sängynaluslaatikot. Niihin saa parisängyn alle aika mukavasti tavaraa mahtumaan.
 
Mä siltikin laittaisin ne työ- ja harrastuspisteet sinne olohuoneeseen. Erottaa niille sen oman nurkkauksen eikä vauvalle.. Saa olla itse vapaammin, kun vauva nukkuu makkarissa, eikä verhon takana. Yöllä ei tarvitse lähteä toiseen huoneeseen vauvaa kurkkaamaan/hakemaan/ruokkimaan. Aluksi tietty vauva nukkuu helposti äitiyspakkauslaatikossa ja sen nyt voi laittaa mihin vain. Pinnikseen jos sen laittaa ja pinniksen päälle hoitotason ja reunoihin roikkumaan juttuja , niin saa kaikki vauvan tavarat pinniksen tilaan. Hylly yläpuolelle ja koreihin vaatteita, niin siinä se.

 
Vauva olohuoneessa vs. vauva makuuhuoneessa... Jos miettii hetken käytännöllisyyden kannalta, niin tulee mieleen molemmista hyviä ja huonoja puolia. Mitä mieltä olette te, joilla kokemuksia vauvasta pienessä kämpässä? Onko alla olevat huolenaiheet "oikeita", minkälaisia kokemuksia?

Vauva makuuhuoneessa:

+ ei tarvitse olla niin hissukseen kun vauva nukkuu
- vauva ei välttämättä tottuisi nukkumaan häiriötekijöiden kanssa ja saattaisi olla herkkäunisempi
- mies (jonka täytyy käydä töissä) ei saisi äitiysloman aikana öisin niin hyvin nukuttua
- en saisi itse todella herkkäunisena välttämättä niin hyvin vauvan kanssa nukuttua jos esim. tuhisee
- kun alkaa ymmärtämään jotain joutuisi kuitenkin siirtämään olohuoneeseen (ei muuten "aikuisten intimiteettiä"...)

Vauva olohuoneessa:

+ jos itse väsynyt yöheräilystä, voisi itse ottaa välillä makuuhuoneessa torkkuja rauhemmassa, jos mies kotona
+ tottuisi ehkä nukkumaan äänien kanssa paremmin, eikä tarvitsisi olla niin hissukseen vaikka vauva nukkuisi (tarvittaessa sängyn viereen voisi vauvalle laittaa hiljaista rauhoittavaa musiikkia, jos vaikuttaisi häiriintyvän puheesta)
+ nukkuisin itse tod.näk. paremmin eri huoneessa
- jos vauva ei tottuisi häiriötekijöihin samassa huoneessa joutuisi olemaan hissukseen
- ongelmia nukutuksen tms. kanssa jos kavereita nukutuksen aikaan käymässä - joutuisi joskus mahd. viemään pinnistä väliaikaisesti makuuhuoneeseen
- mahdollisesti enemmän ongelmia vauvan kasvaessa ja jos nukkuminen olohuoneessa silloin mahdotonta rauhoittumisen kannalta joutuisi mahd. kuitenkin siirtämään makuuhuoneeseen (2-4 vuotta ainakin pitäisi tässä kämpässä mennä)
 
Jos teillä tulee pinnis vaatekaapin eteen, kannattaisi varmaan ottaa joku pyörällinen pinnasänkkymalli, että voisi tarpeen mukaan helpommin siirtää. Sitten niitä on jotain pienempimittaisiakin kun ne perussängyt, olen nähnyt metrin pitkiä sen perus 120 cm pitkän sijasta (olisiko ollut 60 cm leveä?). Ja jos mahd. kaapit seinälle ylös, jolloin niiden alle jää tilaa esim. pinnasängylle paremmin.

Sitten tietysti aikuisten kalusteissakin voi miettiä tilansäästöä - parvisänky kehiin, seinälle nostettava kaappisänky tai sänky, jonka alla säilytystilaa - joko vetolaatikoita tai niin, että patjat kaasujousialustalla jolloin alla erityisen paljon säilytystilaa.
Pinnis tulisi itseasiassa seinän ja parisängyn väliin. Olisi aivan sentilleen kiinni molemmissa. Mutta parisänkyä pitää tuupata sen verran lähemmäksi vaatekaappia, että siksi alimmilla hyllyillä käynti tulee vaikeaksi. Kaappi sentään onneksi on seinään upotettu ja peili liukuovilla. Kaappi ei siis vie tilaa huoneesta yhtään, ei edes avattavien ovien vertaa. Mutta huone muuten on pieni kuin mikä. Parvisänkyä ei oikein voi ajatella, koska se tulisi pakostakin ikkunan eteen osittain..tai aika paljonkin. Ja se taas ei esteettisessä mielessä miellytä omaa silmää ;) Kun osittain tässä on tarkoitus löytää tilaa säästäviä, käytännöllisiä, mutta lopputulokseltaan kauniita ratkaisuja :)

Yhtään uutta kaappia tai säilytys ratkaisuakaan ei ole tilaa hankkia. Kaiken olisi pakko mennä jo olemassa oleviin. Sängynalustan hyödyntäminen kiinnostaisi, mutta nykyinen jenkkisänky on todella matala. Epäilen, että mahtaako sen alle mahtua laatikkoa tms. Ja toisaalta taas lattiapinta-alaakaan ei jää paljon jäljelle sen avaamiseksi...Hankalaa, mutta eiköhän tässä jotain tule keksittyä :)
 
Pinnasänky on turhan iso vastasyntyneelle, yksi hyvä vaihtoehto alkuun voisi olla sellainen vuokrattava vaavi-sänky, vastaava kuin sairaalan vauvasängyt ja siinä on siis pyörät alla. Sitten muutaman kuukauden iässä näkee vähän millainen nukkuja vauva on ja tietää minkälainen sänky kannattaa hankkia.

Ihan pieni vauva yleensä nukkuu vähän missä vaan, tosin monet vauvat on sellaisia että eivät oikein osaa nukkua kuin ihan äidin lähellä.

Jos pinnasängyn paikkaa miettii, niin alkuun se on kiva olla ihan oman sängyn lähellä, että kuulee yölläkin että vauva on edelleen elossa jne. Ihan oikeasti, useimmat äidit ei halua jättää vauvaa kauaksi itsestään, sitä ei välttämättä tajua etukäteen.. Ja osa vauvoista syö yöllä kerran-kaksi, osa syö suunnilleen tunnin välein. Tai ei ylipäänsäkään nuku yöllä - sitä ei voi tietää. Aika moni päätyy ottamaan vauvan viereen, kun se vaan on helpompaa niin. Osalla tietty vauva nukkuu heti alusta pinnasängyssä eri huoneessa.

Mutta kun mietit tuota, että isomman vauvan laitatte pois makkarista että saatte puuhastella sängyssä - se ei välttämättä ole kovin hyvä idea. Se vauva menee todennäköisesti nukkumaan pari tuntia aikaisemmin kuin te ja jos asutte kaksiossa, niin melkein pakkohan se vauva on laittaa makkariin nukkumaan että voitte sitten itse tehdä jotain muuta vielä illalla. Muksut on uteliaita ja touhukkaita, aika harvaa vauvaa voi nukuttaa jossain olkkarin nurkassa samalla kun itse touhuilee jotain muuta - vauvakin tarvitsee rauhaa yöllä. Helpompaa vaan itse harrastaa niitä ns. petipuuhia vaihteeksi jossain muualla kuin makkarissa :D

Useimmat miehet kyllä tuntuu oppivan sujuvasti nukkumaan vaikka vauva huutaisi pääpunaisena vieressä...

Oma vauva on nukkunut vieressä, äitiyspakkauslaatikossa, vaunujen kantokopassa, pinnassängyssä sivuvaunussa jne. Kaikkea on kokeiltu tilanteen mukaan, että kaikki sais nukuttua edes jotenkin kunnolla. Meille sopi parhaiten pinnasänky sivuvaununa > itse saa kääntyillä rauhassa, vauva on kuitenkin kädenulottuvilla jos pitää silittää, antaa tuttia, imettää jne. Sitten kun vauva oppi ryömimään niin laitettiin laita paikalleen ja siirrettiin pinnis vähän kauemmaksi.
 
Mietin tuota "useimmat vauvat eivät osaa nukkua kuin äidin vieressä" -kohtaa. Onko niin, että jos vauva nukkuisi ihan vieressä se tottuisi tällaiseen herkemmin? Itse kun en oikeastaan haluaisi sellaista riippuvuussuhdetta, että vain äiti kelpaisi. Olisiko niin, että jos olisi alusta asti tottunut nukkumaan eri huoneessa, ja että välillä isäkin voisi yöllä ruokkia, olisi vauvalla turvallisempi olo myös isän tai isovanhempien hoidossa? Voi nimittäin olla, että käytännön syistä jo joskus vauva-aikana voisimme haluta isovanhempien silloin tällöin muutaman yön pitävän yökylässä (tai niin, että isä vauvan kanssa muutamia päiviä myös vauva-aikana), meillä molemmilla saattaisi olla muutaman päivän työkeikkoja toisella paikkakunnalla.
 
Kokeile, sillähän te sen näette mikä teidän vauvan kanssa toimii :)

Itse totesin sen jälkeen kun vauva oli syntynyt, että en pystyisi laittamaan vauvaa laatikkoon toiseen huoneeseen nukkumaan, en vaan kertakaikkiaan olisi voinut nukkua kun oma mieli oli sellainen että vauva on saatava pitää koko ajan lähellä. Hormonit tekee kaikenlaista ja sittenhän se näkee mitkä omat reaktiot on.

Mutta väittäisin että ihan pientä vauvaa on melko mahdotonta opettaa nukkumaan, ne toimii niin kuin toimii synnynnäisesti. Toiset ei rauhoitu kuin syliin ja heräävät heti kun siirretään, toiset nukkuu missä vaan jne. Isompaa vauvaa voi toki unikouluttaa, mutta ihan pienen kanssa siitä tuskin on hyötyä ja harvalla on sydäntä itkettää pientä vauvaa.
 
No ei sitä vauvaa kannatakkaan ääniltä suojata. Parempi totuttaa nukkumaan vaikka meteliäkin. Ihan pöhköä hiipiä ja varoa aina kun vauva nukkuu, sekun nukkuu ja paljon! Meillä vauva nukkuu aika paljon meidän välissä. Eli en osaa pienen puolesta sanoa mistä se siinä sitten riippuvaiseksi tulee, mutta meillä sujuu hyvin näin ja kyllä mä jätän sen isän hoitoon oli riippuvainen musta tai ei. Siinähän se tottuu sitten olemaan isän kanssa, kun antaa isän hoitaa, eikai se nukkuminen siihen niin radikaalisti vaikuta? Ei se yksin nukkuminen sitä vauvaa opeta olemaan muiden kanssa. Kyllä se muiden kanssa oleminen siihen totuttaa enemmän, jos nyt vastasyntynyttä niinkään voi edes sen suuremmin totuttaa.. Ei meidän likka ainakaan vielä välitä kenen sylissä se on, kunhan on sylissä. Ja helpompi se tuossa vieressä on ja kuuleekin paremmin, kun herää. Mä en varmaan öisin edes heräisi kovin helposti, jos tuo nukkuis jossain eri huoneessakin ja raskastakin se on ravata edestakaisin, jos on herkkäuninen vauva joka valvoo paljon öisin.
 
Meillä on onneksi tilava kaksio (63m) ja tälläkin hetkellä meillä on makkarissa että olkkarissa sänky (nukumme olohuoneessa, makkari on vielä vierashuone).

Sit kun joskus vauva meille tulee niin ei muuta kuin muuttamaan makkari vauvanhuoneeksi vaikka ensimmäiset kuukaudet nukutaan samassa huoneessa.
 

Yhteistyössä