Vauva säpsähtelee ja tärisee

  • Viestiketjun aloittaja "Huolestunut äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"Huolestunut äiti"
Onko kellään kokemusta tällaisesta. Minulla on kahden viikon ikäinen vauva, joka säpsähtelee mielestäni paljon. Säpsähtelyä tulee esim. imetettäessä ja nukkuessa jne. Lisäksi vauvan leuka ja toinen käsi tai jalka tärisevät muutaman sekunnin ajan ajoittain. On niin vaikeaa tietää mikä on normaalia, kun kyseessä on siis esikoinen. Kysyin jo neuvolasta ja lupasivat, että pääsemme neuvolalääkärille, mutta emme saaneet vielä aikaa. Mielessä pyörii kaikenmaailman epilepsiat ja CP-vammat ja pelottaa todella.
 
"vieras"
Meillä kanssa poika tärisi ja säpsähteli. Lisäksi häneltä poistuis refleksit hitaasti ja pään kannatus oli heikkoa. Kädet vispasi hallitsemattomasti vielä 1 vuotiaana. Kipeänä nämä kaikki vielä voimistui. Nyt poika on 6 v ja terve iloinen lapsi. Motorinen puoli vain kypsyi hitaasti. Toki onhan kaikkea aina hyvä seurata ja tutkia, mutta ei kannata kauheasti murhetta kantaa ja pilata vauva-aikaa, kun vauvoilla nyt sattuu olemaan kaikkea "outoa". Ihan kokemuksesta puhun, kun tuli monet itkut itkettyä.
 
"Hilma"
Mä veikkaan kanssa alhaista verensokeria, jolle ei periaatteessa tarvitse kotioloissa muuta tehdä kuin syöttää. Jos ei ala menemään ohi niin sitten lääkäriin, siis oikeelle, lapsista tietävälle lääkärille suosittelen.
 
"Huolestunut äiti"
Kyllä tärinä loppuu kun otan kädestä tai jalasta kiinni. Ja nuo tärinät ovat niin lyhytaikaisia (kestää muutaman sekunnin) ettei siihen aina ehdi edes itse reagoida. Alhainen verensokeri kävi itselläkin mielessä, mutta vauva syö usein ja todella hyvin, että ei ehkä siitä kyse?
 
"terkka"
[QUOTE="Huolestunut äiti";25460512]Kyllä tärinä loppuu kun otan kädestä tai jalasta kiinni. Ja nuo tärinät ovat niin lyhytaikaisia (kestää muutaman sekunnin) ettei siihen aina ehdi edes itse reagoida. Alhainen verensokeri kävi itselläkin mielessä, mutta vauva syö usein ja todella hyvin, että ei ehkä siitä kyse?[/QUOTE]

En jaksa uskoa alhaiseen verensokeriin, jos vauva syö hyvin ja usein. Mielestäni kuulostaa lähinnä keskushermoston kehittymättömyydeltä, joka on kovin yleistä vielä tuossa vaiheessa kun on noin pienestä kyse. Se, että vapistelut lakkaa kun raajasta ottaa kiinni, on hyvä merkki. Myös omalla lapsellani oli juuri vastaavaa.

Seuraile ja jos tuntuu, että oireet lisääntyvät niin tutkimuksiin viivyttelemättä. Mutta uskon, että kunhan pieni vähän kasvaa nuo oireet häviävät kokonaan.

Tsemppiä, koitahan olla murehtimatta liikaa. Vauvantuoksuisia hetkiä teille! :)
 
"Matilda"
Meidän pojalla oli vastasyntyneenä tullaista säpsähtelyä ja vaikka rintamaitoa tuli runsaasti+vauva söi hyvin niin neuvolasta neuvottiin antamaan vielä lisäksi lisämaitoa pullosta(luultavasti rintamaitoni ei ollut tarpeeksi "ravinnollista").Vauvan verensokeri mitattiin pari kertaa rintamaidon jälkeen ja oli matala.
Kannattaa varmaan soittaa neuvolaan asiasta.
Meillä säpsähtely loppui pullomaidon antamisen jälkeen ja vauvan verensokeri normalisoitui.
Verensokerin kanssa ei ole leikkimistä.
Tällä hetkellä poika reipas ja terve 8v:)
 

Yhteistyössä