Vauva syö koko ajan! Milloin tuo alkaa nukkua pidempää pätkää?

Vauvalla ikää reilut 2 viikkoa. Nukkuu 1-2 tuntia putkeen ja roikkuu sitten rinnalla puolesta tunnista tuntiin. Pari kertaa vuorokaudessa killuu hereillä 3-4 tuntia putkeen ja sillon ois syömässä ihan jatkuvasti, tyyliin puol tuntia rinnalla, vaipanvaihto, taas puol tuntia rinnalla, 15min muuten vaan hereillä, taas rinnalle.. Saattaa nukahtaa rinnalle, mutta herää kitisemään taas heti kun yrittää siirtää muualle ja hiljenee vaan tissi suussa. Tällaisen pidemmän valvomis- ja tankkauspätkän jälkeen saattaa sitten nukkua vähän pitempään, jopa huimat 3 tuntia. Kauankohan tällasta kestää?

Alkaa itsellä kohta vipata päänupissa kun oma uni pätkiintyy minitorkkuihin sillon kun vauva suvaitsee nukahtaa. Pelottaa oma jaksaminen kun huomenna mieskin palaa töihin. Onneksi ei ole muita lapsia!
 
Hmm.. oisko ilmavaivoja? Meillä samaa settiä ilman jos ei laita vattalleen tai kapaloon, joka kerta kun vattassa kourasee niin vetää itteään nyrkillä naamaan ja taas on nälkä. Oonmyös antanut lisämaitoa välillä imetyksen päälle 60-90ml... nukkuu sitten ihan tyytyväisenä
 
Ihan normaalia vastasyntyneelle. Meillä pahin meni ohi noin 2 viikossa (juuri sopivasti kun mies palasi töihin) ja kunnon rytmi löytyi 2 kk iässä. Silloin 2-viikkoisenakin siis pisin unipätkä oli 2-3 tuntia, mutta yöllä nukkui näitä pätkiä 2-3 kpl niin että heräsi vaan syömään välillä. Päiväuniin tuli mittaa ja rytmiä vasta yli 2 kk iässä.
Syökö rinalla, vai lutkuttaako vaan? Kannattaa kuulostella nieleskelyä. Kun imetys alkaa sujua, voi nielemisen loputtua yrittää antaa tuttia rinnan tilalle. Vielä en tutille opettaisi noin pienenä, jos se ei ole jo käytössä. Kantoliinaa kannattaa kokeilla, jos on läheisyydestä nauttia vauva (niinkuin ne yleensä on).
Älä tuossa vaiheessa aloita korvikkeen antoa ellei ole aivan pakko. Vauva syö noin pienenä kerralla niin pieniä määriä kerralla, että oma maidontuotanto äkkiä hiipuu, jos osankin korvaa korvikkeella. Jos et ole innokas imettäjä niin silloin korviketta voi tietysti antaa.

Jaksamisia, tuo on raskas vaihe. Et ole vielä synnytyksestäkään toipunut.
 
Catida, meillä on ihan sama juttu valvomisen suhteen, mutta pelkästään öisin.. eli nukkuu päivällä hyviä pätkiä, mutta öisin valvoo ja voi kukkua neljäkin tuntia putkeen. Itse kans odotan sitä että tämä vaihe menee ohi ja alkais nukkumaan yöllä ja vaikka sitten valvomaan enemmän päivisin!
Otettiin heti tutti käyttöön koska imemisen tarve on valtava ja jatkuvasta maidon syönnistä tulisi hirveät vatsavaivat. Tyttö rauhoittuu tuttiin ja röyhtäisyt ja pierutkin irtoaa paremmin tutti suussa, kun hän rentoutuu silloin! :) Cuplaton otettiin myös käyttöön eilen.
 
Mä suosittelisin tohon levottomuuteen kokeilemaan kapalointia. Rauhoittaa aika monen vauvan huitomiset ja hillumiset. Ja tuttia voi sitäkin kokeilla sitten kun imutekniikka on vauvalla kunnolla hallussa, jos tuttia haluaa itse antaa vauvalle. Aika nopeasti tasoittuu syömistahti kun kasvaa. Yritä opetella nukkumaan vauvan kanssa vierekkäin. Mä totuin parissa yössä ja nukkui 6kk ikäiseksi saakka mun ja miehen välissä tyytyväisenä. Vieläkin nukutan siihen jos hampien tulo vaivaa tai on muuten kovin levoton. Päikkärit otetaan kanssa usein kimpassa. Katsot vaan ettei sängyssä ole paksuja peittoja tai irtotyynyjä tai mitään muutakaan hengitystiet mahdollisesti blokkaavaa materiaalia vauvan ulottuvilla tai niin, että heität unissasi pienen päälle mitään. Ja varmistat ettei pääse mistään kohtaa putoamaan alas etkä ikinä jätä yksin kuin pinnasänkyyn. Meillä tuo perhepeti rauhoitti yöt eikä hakenut kokoajan turvaa tissiä pyytämällä. Joskus lapsi huutelee vain läheisyydenkaipuuta jota saa tissillä ollessaan. Ja makuultaan on helppo imettää kun sen kerran opettelee. Menee jopa unikohmeessakin ;)
 
Hyvin on samankuuloista meilläkin ollut nämä alkuajat, päivisin syödään tunnin välein hereillä ollessa ja hereilläolojaksoja on pari lyhyempää ja vähintään yksi tai kaksi pitempää n. 3-5h jaksoa. Päivisin hereillä ollessa alkaa känistä, hamuta ja imeä nyrkkiä sekä maiskutella heti puoli tuntia edellisen syömisen jälkeen, mutta olen sitkeästi tunkenut tutin vaan suuhun saadakseni syöttövälin edes tunniksi. Joskus menee jopa 1,5t jos on oikein "kivaa" tekemistä ja tutti maistuu. Tuo kyllä aika selkeästi kertoo sitten kun tutista ei enää iloa irtoa ja pyytää rinnalle. Syö joka kerta hyvällä halulla ja tehokkaasti sen yhden tissin verran (mitä sinne nyt ehtii tuossa tunnissa kertyä) ja lopettaa syömisen tyytyväisenä joten uskon hänen oikeasti tarvitsevan noin usein ihan sitä syömistä ja juomista. Kakkaa ja pissaa paljon ja kasvaakin kovaa vauhtia.

Öisin vetää ensin 3-5h unta ja sitten taas n. klo 1 eteenpäin 2h välein imetellään. Nukkuu kuitenkin omassa sängyssään eli olen nostanut viereeni syömään ja syömisen jälkeen eleettömästi vaan takas omaan sänkyynsä. Toistaiseksi ei ole protestoinut (nyt ikää 3 vkoa ja risat). Varmaan tuohonkin vielä voi tulla muutosta ikävaiheiden myötä eli en luule ollenkaan, että näin helpolla selvittäisiin :).

Nuo pidemmät yöjaksot tai siis tuo yksi jakso on tullut mukaan kuvioihin vasta tässä ihan tämän viikon aikana, samalla kun hereilläolojaksot ovat pidentyneet. Koitamme pitää selkeästi päivällä valoa ääniä ja seurustelua, sitten yöunille johdatteleva syöntikerta tai kerrat pidetään hämärässä ja seurustelu lopetetaan yöksi. Vaippaakaan en vaihda öisin, ellei ole aivan pakko. Saan onneksi itse unen päästä kiinni heti kun palaan omaan sänkyyni. Vauvan sänky on siis samassa huoneessa, mutta en itse pysty nukkumaan perhepedissä rennosti. Öisin vauva ei syö tuttia, se auttaa vain päivällä syöttövälien pidentämisessä ja päiväunille rauhoittumisessa ilman tissiä. Myös iltaunille saattaa kaivata välillä tuttia, vaikka olisi juuri syönyt kylläiseksi tissistä.

Neuvolassa sanoin, että minusta tuntuu ihan kuin vauva söisi jatkuvasti. No terkka oli sitä mieltä, että hieno homma kun syö ja hyvin on kasvanut ja hienosti olen jaksanut imettää. Eli pelkästään hyvää palautetta tästä saatiin!
 
Nyt kun ikä lähestyy neljää viikkoa niin on parina viime päivänä nukkunut pikkasen pidempiä pätkiä, n. 2,5-3h. Harmi vain, että vastapainoksi on alkanut iltakärtyksi. Eilenkin valvoi klo 20-01:30 vuorotellen syöden, kitisten ja raivoten suoraa huutoa pää punaisena. Kuvittelen että jonkunlaisista vatsavaivoista on kyse, mutta miksi ne tuntuu ajoittuvan nimenomaan iltaan? :( Röyhtäytän syötön aikana useamman kerran ja röyhtäsee kyllä hyvin, mutta silti myös paukuttelee paljon, joten kai sitä kaasua sit riittää.. Pitää kokeilla tuota pystyasennossa pitämistä syömisen jälkeen. Ole

Korviketta ei olla nyt enää paljon käytetty, useimpina päivinä pärjätään pelkällä rintamaidolla.

Tutista ei paljon välitä, joskus kun on hyvin syönyt niin tutti saattaa auttaa nukahtamaan, mutta muulloin sylkee tutin pois ja jatkaa huutoa. Huutaessaan huitoo käsillään muksien itseään naamaan. Kapaloimista yritin muutaman kerran, mutta se tuntu vain kiihdyttävän itkua: raivoaa selkä kaarella ja käsillä "tappelee" kapaloa vastaan. Kantoliinassa sama raivoaminen ja tappelu.. Joskus kyllä taintuu aikansa riehuttuaan ja nukahtaa, joskus taas raivoaminen vaan jatkuu ja jatkuu. Huoh, sillon kun toi kärttyaika iskee, niin siihen ei tunnu auttavan mikään :( Loppuajasta vauvasta näkee että on jo ihan väsynyt, mutta ei vaan silti nukahda kunnolla. Moneen kertaan näyttää jo nukahtavan, mutta parin minuutin "nukkumisen" jälkeen huuto alkaa taas.

Rinnalla yleensä imee kunnolla, paitsi sit kun on jo ihan väsyny niin menee lussuttamiseksi.

Vauva nukkuu omassa sängyssä (tai toistaiseksi vielä äitiyspakkauksen laatikossa), joka on kiinni meidän sängyssä. Mun on muutenkin usein vaikea nukahtaa, niin ajatus että pitää varoa vauvaa samassa sängyssä tekis nukkumisesta vielä hankalampaa.
 
Ihan normaalille kuulostaa! Vauvat on sellaisia, illat natistaan ihan ilman syytä. Helposti tulee syytettyä mahaa yms mutta parhaiten auttaa ajatus siitä, että sellaisia ne vaan on ja aika auttaa.. Lueppa tämä Vauvan kello

Mun vauva on 1,5kk ja edelleen päiviä kun asuu tissillä. Saattaa syödä/lussutella tunninkin ja hermostuu jos otan pois. Syö. Kitisee. Syö. Torkahtaa. Siirrettäess herää heti ja tosiaan välillä näyttää nukahtavan mutta silmät rävähtää auki minuutin päästä. Väkttämättä ei tule ainoatakaan pitkää unipätkää, öisin korkeintaa 2h pätkiä. Nukutus on työn ja tuskan takana, illat kiukkuaa rinnalle yliväsyneenä ja toisaalta siks ku maitoa tulee kun haluaisi vain lussuttaa. Sillo pitää vaihtaa vaippa ja syliä ja imettää ja kävellä niin torkahtaa hetkeksi jonka jälkeen taas syöttö sujuu. Välttis ei ole ollenkaan nälkä koska herumisen alettua ei syö ku hetken. Kyllähän se meinaa välillä turhauttaa ja itkukin on päässy kun pitäs esikoisen kanssa jaksaa, mutta jostain aina saa voimaa ajatella, että joskus tääkin loppuu :)

Ja se kantsii pitää mielessä että toiset vauvat on kovia imutarpeisia. Ne tyydyttää nälän lisäks myös sitä rinnalla. Mun kavereilla on samassa perheessä saman äidin tisseillä monenlaista vauvaa ollu, yks syö 5min ja thats it ja toinen on roikkunu 24/7 rinnalla lussutten. Tuttia voi kokeilla avuksi, toisille se ei kelpaa.

Eipä silti, on meilläki mahavaivaa ja yöt joskus hulinaa, vaikka olen karsinut sipulit ja kahvit sun muut pois. Mutta välissä on taas hyviä päiviä ja nukkuu kantoliinassa jopa 1-2h kerrallaan ;)

Muoks. Ja jos sun vauva kasvaa hyvin, pissaa ja kakkaa, niin maidon riittävyyttä sun ei tarvii pelätä . mäkin luulin esikoisen kans et noi ilta ja tissiraivot oli maidon riittämättömyyttä kunnes jvasta jälkeenpäin luin että ne olis ollu normaalisti kasvavalle vauvalle täysin normaaleja juttuja :)

Ja muoks muoks. Vauvalla on ns tiheän imun kausia! Jolloin se ei tee tosiaan muuta ku roikkuu ja nukkuu pätkiä. Sanotaan että etenkin ekat 3vk on sellasta, toisilla sinne 6vk saakka yhtä soittoa :) meillä on ainakin ollu näin synnäriltä saakka. Ja vauva kasvaa plussilla eli maito kyllä riitttää. Kova on vaan imemisen tarve.
 
Viimeksi muokattu:
. Vielä en tutille opettaisi noin pienenä, jos se ei ole jo käytössä. Kantoliinaa kannattaa kokeilla, jos on läheisyydestä nauttia vauva (niinkuin ne yleensä on).
Älä tuossa vaiheessa aloita korvikkeen antoa ellei ole aivan pakko. Vauva syö noin pienenä kerralla niin pieniä määriä kerralla, että oma maidontuotanto äkkiä hiipuu, jos osankin korvaa korvikkeella. Jos et ole innokas imettäjä niin silloin korviketta voi tietysti antaa.

Tää oli hyvin sanottu, tosin nyt vauvasi taitaa olla jo isompi ja voit tuttia harkita jos haluat. Ja tosta lisämaidosta samaa mieltä ellei kasvussa ole ongelmia. Vauvat syö toki lisämaidon ja nukkuvat "paremmin" koska korvike sulaa hitaammin ku äidinmaito. Ei se syntiä tietenkään ole mutta etenkin tiheän imun kaudella runsas korvike on poissa sun tilauksesta jolloin sun oma maito ei nouse tarvittavalle tasolle.
 
Kiitos vastauksista, etenkin Tammitytön kommentti toi lohduttavaa vertaistukea. En sinällään ajatellutkaan, että tää olis mitään epänormaalia, mietin vaan kauanko kestää ennen kun alkaa helpottaa.

Nyt vauvalla ikää kuukausi ja sama tyyli jatkuu. Korvike on edelleen käytössä välillä kun mies hoitaa vauvaa että mä saisin nukkua edes muutaman tunnin putkeen. Musta ei vaan oo valvomaan viikosta toiseen olemattomilla unilla, kun normaalisti nukkuisin n. 9 tuntia yössä...
 
Kyllä se helpottaa usko pois. Meillä yöt on edlleen samaa tiheeää syöntiä mutta välillä hyvänä yönä ja ilman mahaoireita tai kakantarvettq nukkuu jopa 3h putkeen. Päivällä taas olen nukuttanut nyt vauvan johdonmukaisesti pihalle . Vaunuissa saa heijattua rivakasti edes takas vauvan uudelleen uneen kun meinaa havahtaa. Aamupv nukkuu pidemmästi 2-3h hyvällä tuurilla, etenkin jos kävelisi. Iltapv ei nuku sitte ku hetkiä, 30min tai tuurilla 1h kerrallaan. Sisällä ei nuku edelleenkään ku torkkuja 5-15min. No, joskus on raskaita päivoä ja torkkuu vaan kaikesta huolimatta. Mutta maidosta se ei oo ainakaan meillä kiinni koska kykenee myös hyvänä hetknä nukkumaan "pitkään".
Olen huomannu myös sen, että vauva tarvii myös seurusteluhetkensä vaikka vaikuttaa väsyneelle. Nukahtaminen on helpoa kun vaihtaa vaippaa, seurustelee, syöttää ja vauva on valveilla n.1,5h. Jos yrittää joka haukotteluun nukuttaa niin torkkuu vaan just sen 5min. En toki tarkoita että väkisin pidetään vauvaa herillä.
Tsemppiä. Ei tää ikuisesti jatku....hope ;)
 
Rintavauvat ovat monesti tommoisia. Kamalaa, jos jo nyt alkaa vipata, kun vaavi saattaa jatkaa samanlaista elämää vielä monta kuukautta.:) En mielellään suosittele korviketta, mutta siitä saattaa olla apua. toisilla vauva silloin monesti tulee kylläsemmäksi.

yritä nukkua silloin, kun vauva nukahtaa. Muista itse syödä terveellisesti, että jaksat.
 
Kommentoinpa nyt itse tähän vähän tilanneraporttia, jos joku muu on samanlaisessa tilanteessa. 8kk ikään mennessä lapsi oli nukkunut muistaakseni kaksi kertaa neljä tuntia putkeen, ja ehkä max 20 kertaa kolme tuntia putkeen. Usein saattoi herätä noin tunnin välein läpi koko yön. "Parhaimmillaan", kun rotavirusrokote aiheutti vatsavaivoja ja hampaitakin pukkasi samaan aikaan, nukkui vuorokauden aikana yhteensä 8 tuntia, tunnin pätkissä. Kyllä alko itsellä olla aivot aika höttöä ja tuntu että järki lähtee. Mutta jotenkin sitä kuitenkin jaksaa, tiedoksi kaikille epätoivoisille unettomuusuran aloittelijoille. Pari kertaa, kun oikein meinas vipata nupista, kävin kaverin luona nukkumassa yhden yön, ja mies valvo vauvan kanssa.

Lapsen ollessa 8kk lopetin yöimetyksen kokonaan ja siirsin lapsen taas omaan sänkyynsä nukkumaan. (Välissä nukkui mun kanssa samassa sängyssä, kun en enää jaksanu nousta sängystä kymmenen kertaa yössä imettämään...) Tämän jälkeen yöunet on olleet paremmat, useimpina öinä lapsi on nukkunut yhden 5h tai joskus jopa pidemmän pätkän. Tämä tuntuu jo ruhtinaalliselta aiempaan verrattuna.
 

Yhteistyössä