Vauvakutsut (babyshower) - voinko pyytää ystävää järjestämään itselleni?

  • Viestiketjun aloittaja "Morgan"
  • Ensimmäinen viesti
"Morgan"
Olen sukujuuriltani amerikkalainen (pohjois) ja meilläpäin on tapana järjestää odottavalle äidille babyshowerit. Minusta tapa on ihana - rentoa oleskelua naisten kesken, hyvää ruokaa ja jutustelua.

Olen itse tällä hetkellä raskaana ja haluaisin kovasti itsellenikin sellaiset :) Ongelma on se, että täälläpäin niitä ei juuri ole (?) tai sitten vain oma ystäväpiirini lapsettomana ei ole semmoisista kuullut. Olisiko teistä ihan ok jos pyytäisin yhtä läheistä ystävää järjestämään vauvakutsut minulle? Vaikkapa sitten ravintolaan jos tuntuu että kotona järkkäily on liikaa vaivaa? Heillä tosin on ihana puutarhakin jossa voisi kesällä oleilla..

Mitä mieltä olette, voiko toivoa tämmöistä?
 
"vieras"
Voithan kertoilla että teillä päin oli sellainen tapa, että olisi ihanaa jos täälläkin olisi, ja sä nauttisit niistä varmasti :) jos ei siitä tajua, niin sen suorempaa en itse ainakaan ilkeisi vaatia.
 
"niin"
Entä jos ehdottaisit että järjestäisitte yhdessä, esim. heidän puutarhassaan. Mutta niin että olet itse mukana suunnittelemassa ja tekemässä tarjoulua jne.

Mutta noin niinkuin yleensä, jos oma ystäväni kysyisi ja kertoisi mistä on kyse niin kyllä minä suostuisin ilomielin. Voi vaan olla, että kun tuo tapa ei ole suomalainen ja harva siitä välttämättä kauheasti tietää niin ihmiset saattavat vierastaa moisten kutsujen järkkäilyä.
 
cc
Voithan ehdottaa että järjestäisitte yhdessä? Jos et halua vieraille paljastaa järjestäväsi itsellesi niin ota kaveri siihen mukaan ja hän voi esittää emäntää ;) ei tule kaverillekaan liikaa paineita järjestämisestä kun sinä kuitenkin tiedät mitä vauvakutsuilla haluat mukaan. Ja kannattaa varmaan kaikista vaivattominta vaihtoehtoa suosia.. Tietysti sen mukaan kuinka ystäväsi asiasta innostuu
 
Miksi babyshowerit järjestetään? Eikö siinäkin ole ideana tuoda lahjoja lapselle? Ja sittne on vielä nimiäiset/kastajaiset ja taas tuodaan lahjoja? Eikö se tule ihmisille aika kalliiksi? Toisaalta, usassa elämä on ollut kait aikamoista kulutusjuhlaa
 
cc
Hei sähän osaisit neuvoa vähän vauvakutsujen järjestämisestä muutenkin!! Olen itse mukana järjestämässä kesällä kutsuja.. Onko kivoja vinkkejä? :) meillä kutsut menee valitettavasti aika lähelle la joten täytyy ottaa se huomioon.. ainakin tehdä äidille olo mukavaksi ja tarvittaessa tietysti perua koko juttu ja toimittaa onnittelut synnärille ;)

Mutta olisko sulla jotain ohjelmaideoita? tai ihan kaikkea muutakin, meillä on järjestelyt vielä aivan alkutekijöissä..
 
no jaa
Kohteliainta olisi varmasti ehdottaa, että kiinnostaisiko lähteä mukaan, että itse järjestäisitte. Paikasta voitte varmasti neuvotella sitten tarkemmin.

Itse pidän tuollaisia babyshowereita vähän naurettavana akkain hössötyksenä ja en ikimaailmassa vapaaehtoisesti itselleni sellaisia haluaisi:D Ihmeellistä naiivia prinsessaleikkiä. Voihan sitä iltaa viettää muutenki yhdessä ystävien kanssa, en ymmärrä, miksi ihmeessä siihen pitää tunkea mukaan se vauvateema? Joo, kaikki tietää, että olet raskaana ja saat kohta vauvan, pitääkö sitä vielä erikseen mainostaa... EIkö tavallinen illanvietto olisi mukavampi ilman sitä vauvahössötystä?
 
sama kirj
Kohteliainta olisi varmasti ehdottaa, että kiinnostaisiko lähteä mukaan, että itse järjestäisitte. Paikasta voitte varmasti neuvotella sitten tarkemmin.

Itse pidän tuollaisia babyshowereita vähän naurettavana akkain hössötyksenä ja en ikimaailmassa vapaaehtoisesti itselleni sellaisia haluaisi:D Ihmeellistä naiivia prinsessaleikkiä. Voihan sitä iltaa viettää muutenki yhdessä ystävien kanssa, en ymmärrä, miksi ihmeessä siihen pitää tunkea mukaan se vauvateema? Joo, kaikki tietää, että olet raskaana ja saat kohta vauvan, pitääkö sitä vielä erikseen mainostaa... EIkö tavallinen illanvietto olisi mukavampi ilman sitä vauvahössötystä?
Siis tietysti, että yhdessä järjestäisitte, piti sanomani.
 
"vieras"
Miksi babyshowerit järjestetään? Eikö siinäkin ole ideana tuoda lahjoja lapselle? Ja sittne on vielä nimiäiset/kastajaiset ja taas tuodaan lahjoja? Eikö se tule ihmisille aika kalliiksi? Toisaalta, usassa elämä on ollut kait aikamoista kulutusjuhlaa
Ihan varmaksi faktaksi en tiedä,mutta mä olen kuullut että (alunperin) jenkeissä noiden kutsujen yks tarkotus oli tuoda äidille vauvanhoitotarvikkeita,siis aina kynsisaksista ja vaipoista lähtien. Niillä kun ei ole esim suomalaisille tuttua äitiyspakkausta,niin _kaiken_ joutuu hankkimaan itse. Eli babyshowerissa annettavat lahjat on enemmän käytännöllistä ja tarpeellista,ja vauvan synnyttyä sitten "lahja-lahjoja".
 
[QUOTE="vieras";25907264]Ihan varmaksi faktaksi en tiedä,mutta mä olen kuullut että (alunperin) jenkeissä noiden kutsujen yks tarkotus oli tuoda äidille vauvanhoitotarvikkeita,siis aina kynsisaksista ja vaipoista lähtien. Niillä kun ei ole esim suomalaisille tuttua äitiyspakkausta,niin _kaiken_ joutuu hankkimaan itse. Eli babyshowerissa annettavat lahjat on enemmän käytännöllistä ja tarpeellista,ja vauvan synnyttyä sitten "lahja-lahjoja".[/QUOTE]

Okei, eli siis käytännössä suomessa nuo olisivat täysin hyödyttömät juhlat? Itse olen vaan miettinyt sitä, ehkä tavallaan olisi voinut olla kiinnostavaa, mutta en halua että sukulaiset ja kaverit joutuvat kahteen kertaan maksamaan roinasta
 
"nanna"
mun mielestä vauvan tulo on iki ihana ja suuri juhlan aihe ja jos on tosiystävä niin osaa mennä mukaan ilolla ystävänkin vauvan odotukseen. Omasta mielestä jokavuotiset synttärihössäkät ja pakolliset joulut vois jättää väliin ja juhlittais todellista onnea eli vauvan tuloa! MUTTA en kyllä kehtais vaatia ketään pitämään mulle sellasia. Jos tuun joskus raskaaks niin oletan et ystävät kyllä tietää mitä haluan ja järjestävät jos heistä siltä tuntuu. Voithan toki viitata et on harmi ku suomessa ei oo samanlainen perinne yhtä vahvana
 
"vieras"
Kohteliainta olisi varmasti ehdottaa, että kiinnostaisiko lähteä mukaan, että itse järjestäisitte. Paikasta voitte varmasti neuvotella sitten tarkemmin.

Itse pidän tuollaisia babyshowereita vähän naurettavana akkain hössötyksenä ja en ikimaailmassa vapaaehtoisesti itselleni sellaisia haluaisi:D Ihmeellistä naiivia prinsessaleikkiä. Voihan sitä iltaa viettää muutenki yhdessä ystävien kanssa, en ymmärrä, miksi ihmeessä siihen pitää tunkea mukaan se vauvateema? Joo, kaikki tietää, että olet raskaana ja saat kohta vauvan, pitääkö sitä vielä erikseen mainostaa... EIkö tavallinen illanvietto olisi mukavampi ilman sitä vauvahössötystä?
Hmm.. Mulle järjestetty babyshower ei ollu mitään naiivia prinsessaleikkiä,vaan ihana yllätys. Parasta päivässä oli että juhlaan oli tajuttu kutsua muutama mulle todella läheinen ja tärkeä ystävä,jotka ovat ihan eri porukkaa juhlan järjestäneiden ystävien kanssa (ovat tavanneet muutaman kerran mun kautta,mutta eivät siis kuulu ns samaan jengiin). Oon ollu vuosien varrella mukana järjestämässä synttäreitä,vauvakutsuja ja muita yllätysjuhlia,ja aina salaa haaveillut että mullekin joskus järjestettäis yllätysjuhlat. Ja nää vauvakutsut oli todellinen yllätys!
 
"vieras"
Okei, eli siis käytännössä suomessa nuo olisivat täysin hyödyttömät juhlat? Itse olen vaan miettinyt sitä, ehkä tavallaan olisi voinut olla kiinnostavaa, mutta en halua että sukulaiset ja kaverit joutuvat kahteen kertaan maksamaan roinasta
Niin no,tavallaan hyödyttömät. Mutta,jos saisit tietää että sulle ollaan ko juhlia järjestämässä,niin voisithan esittää toiveen etteivät lahjat kuuluis mukaan vaan kaverit ja sukulaiset järjestäis mieluummin vaan rennon illan nyyttäriperiaatteella,ja sit jos haluaa niin vois olla jotain ohjelmaa..
 
uh
[QUOTE="nanna";25907288]Voithan toki viitata et on harmi ku suomessa ei oo samanlainen perinne yhtä vahvana[/QUOTE]

On muuten erittäin hieno asia, että Suomessa tuollaista perinnettä ei ole olemassa. Naiset tekevät itsestään naurettavia ja typeriä tuollaisella touhotuksella. Vauvan syntymä on hieno asia toki, mutta miksi ihmeessä silloin aikuisten naisten pitäisi taantua hössöttäviksi pikkutytöiksi.

Tuollainen touhu ei ainakaan edesauta siinä, että lapsen tuloa naisen elämään opittaisiin joskus pitämään normaalina osana ihmiselämää, jonka jälkeen voi edelleen olla oma itsensä.
 
"Stiina"
...Itse pidän tuollaisia babyshowereita vähän naurettavana akkain hössötyksenä ja en ikimaailmassa vapaaehtoisesti itselleni sellaisia haluaisi:D Ihmeellistä naiivia prinsessaleikkiä. Voihan sitä iltaa viettää muutenki yhdessä ystävien kanssa, en ymmärrä, miksi ihmeessä siihen pitää tunkea mukaan se vauvateema? Joo, kaikki tietää, että olet raskaana ja saat kohta vauvan, pitääkö sitä vielä erikseen mainostaa... EIkö tavallinen illanvietto olisi mukavampi ilman sitä vauvahössötystä?
Meillä ystäväpiirissä vauvakutsuja on järjestetty suomalaiseen tapaan jo monta vuotta, eikä ne todellakaan ole ollut mitään "naivia prinsessaleikkiä" :D Jos ottaisit selvää etkä (kateellisena?) olisi heti arvostelemassa, olisi sullekin ehkä kaverit keksineet jotain kivaa..

Meillä tuleville mammoille ei ole ostettu mitään tavaraa, juurikin tuon äitiyspakkauksen takia, vaan yleensä jokin hoito; jalkahoito on ollut suosituin, kun kasvohoidossa asento ei yleensä ole se kaikista paras vatsa pystyssä heiluvalle :) Tulevan isän kanssa on sovittu päivä, kaverille on kerrottu että sulle on tilattu tällainen ja tällainen, ja sen hoidon jälkeen on tavattu kaveriporukalla joko ravintolassa tai jonkun kotona; syöty, juotu ja naurettu, sekä annettu kortti, josta löytyy kaikkien nimmarit ja (lyhyet) tervehdykset/onnittelut/lorut jne.

Olen itse ollut järjestämässä, ja minulle on järjestetty, ja kuinka ihanalta se on tuntunut, tavallaan koko päivä vain sinua varten :) Vaatii tietty hyvän kaveriporukan, mutta eiköhän sellainen kaikilta löydy :)
 
oikeinko
[QUOTE="Stiina";25907351]Meillä ystäväpiirissä vauvakutsuja on järjestetty suomalaiseen tapaan jo monta vuotta, eikä ne todellakaan ole ollut mitään "naivia prinsessaleikkiä" :D Jos ottaisit selvää etkä (kateellisena?) olisi heti arvostelemassa, olisi sullekin ehkä kaverit keksineet jotain kivaa..

Meillä tuleville mammoille ei ole ostettu mitään tavaraa, juurikin tuon äitiyspakkauksen takia, vaan yleensä jokin hoito; jalkahoito on ollut suosituin, kun kasvohoidossa asento ei yleensä ole se kaikista paras vatsa pystyssä heiluvalle :) Tulevan isän kanssa on sovittu päivä, kaverille on kerrottu että sulle on tilattu tällainen ja tällainen, ja sen hoidon jälkeen on tavattu kaveriporukalla joko ravintolassa tai jonkun kotona; syöty, juotu ja naurettu, sekä annettu kortti, josta löytyy kaikkien nimmarit ja (lyhyet) tervehdykset/onnittelut/lorut jne.

Olen itse ollut järjestämässä, ja minulle on järjestetty, ja kuinka ihanalta se on tuntunut, tavallaan koko päivä vain sinua varten :) Vaatii tietty hyvän kaveriporukan, mutta eiköhän sellainen kaikilta löydy :)[/QUOTE]

Kateuskortti on paras kortti, kun kapasiteetti ei riitä terävänäköisempään argumentointiin.
 
La Paset
Minusta ei olis pyytäjäksi. Nuo pippalot tunnetaan jo niin hyvin meilläkin, että jos joku haluaa, omasta tahdostaan, järjestää minulle juhlan, niin siitä vaan. Yleensähän odottajan tyttöystävät järjestävät ne porukalla.
 
"Morgan"
Miksi babyshowerit järjestetään? Eikö siinäkin ole ideana tuoda lahjoja lapselle? Ja sittne on vielä nimiäiset/kastajaiset ja taas tuodaan lahjoja? Eikö se tule ihmisille aika kalliiksi? Toisaalta, usassa elämä on ollut kait aikamoista kulutusjuhlaa
Babykutsujen idea (ainakin "meillä päin") on siis yhdessäolo, hyvä ruoka (paljon!) ja joku kiva teemaan sopiva juoma, vaikka kupliva alkoton booli tms.

Amerikassa ei ole sellaista äitiyspakkausta kuin täällä Suomessa, joten kyllä kuten totesit, myös lahjoja yleensä tuodaan odottavalle äidille vauvaa ajatellen. Tänä päivänä lahjat ovat kyllä enemmän menossa siihen suuntaan että tuodaan joku kiva hemmottelujuttu äidille (kuten jalkahoito tms. pedikyyri kun omia varpaankynsiä ei saa enää lakattua :) )

Ja kyllähän Amerikassakin on ristiäiset, johon tuodaan ristiäislahja.
 

Yhteistyössä