Vauvakuumeilijoiden painonpudotusketju

Haaveiluketjussa tuli puheeksi painonpudotus, koska normaalipainosta olisi toki lisääntymispuuhissa hyötyä. Kaikki halukkaat mukaan :giggle:

Oma painoindeksi nyt 25,6 ja tavoitteena 24. Tsekkaan tänhetkisen painon aamulla, ja mittaan vyötärön, lisäilen mitat sitten tänne niin ei unohdu.

Painoa aion pudottaa:
+ syömällä vähemmän (syön nyt suht terveellisesti, mutta liian suuria annoksia)
+ syömällä säännöllisemmin (etenkin iltaisin saattaa ruokaväli kasvaa yli 6h --> pyrin 3-4h ruokailuväliin)
+ liikkumalla enemmän: olen nyt treenannut lähinnä aerobista n. 2h viikossa, nyt tavoite tammikuussa 2h punttisali ja 1h aerobinen
+ Lisäksi sain lapsettomuuslääkäriltä metforem-reseptin

Ajatuksena oli jakaa hyviä vinkkejä ja tsempata toisia (y)
 
  • Tykkää
Reactions: Lina87 ja mimmi92
Täällä painoindeksi reilu 24 ja tavoitteena n. 22. Vhh tyyppisellä ruokavaliolla tarkoitus pudotella.
Ylimääräiset kilot tulleet vuoden aikana pikkuhiljaa imetyksen loputtua. Liian isot annoskoot ja joka viikonloppuinen herkuttelu siis syynä.

Ja vaikka ei varsinaista ylipainoa olekaan niin olisi hyvä saada ennen raskautta painoa alhaisemmaksi kun todennäköisesti sitä tulee sitten taas 20-30kg :whistle:

Aion huomenna tarkistaa tämän hetkisen painon, sekä mitata vyötärön ja lantion, laitan myös mitat tänne ylös :) kerran viikossa ajattelin jatkossa käydä vaa'alla ja ottaa mitat.

Liikuntaa tulee arkisin askelia n. 15 000 työpäivän aikana ja illalla tarkoitus vähän yrittää kahvakuulalla ja vastuskuminauhalla jotain lihaskuntoa myös tehdä. Työt jatkuu vasta ensiviikolla, joten arki aktiivisuus huomattavasti alhaisempi näin kotona ollessa.
 
  • Tykkää
Reactions: Disco Volante
Minäkin taidan punnita vain kerran viikossa, ei mene tämäkin projekti sitten överiksi.

Moni vauvahaaveilija on puhunut gelee royalesta. Lueskelin nyt, mitä se tarkalleen on, ja selvisi että siitä voisi olla jotain apua myös verensokereiden tasaamisessa. Ja toisaalta, tutkitusti paras laihdutuslääke on placebo :D Eli ehkä ryhdyn noitakin nyt napsimaan ja kuvittelen että niistä on apua.

PS. Jos joku ei halua omia mittojaan tai painoaan laittaa tänne, niin ei todellakaan tarvitse. Tuli vaan mieleen.
 
  • Tykkää
Reactions: Ananas90
Mä oon vuosia sitten useamman kuukauden syönyt tuota gelee royalea, en enää muista oliko sillä itseeni mitään vaikutusta mihinkään :D En ainakaan raskaaksi silloin tullut.
Tällä hetkellä purkista menee Multivitamiini, foolihappo+D ja biotiini.
Tuosta biotiinista en tiedä saako sitä sitten enää raskaana ollessa syödä, täytyy selvitellä.
Muok. Siis tottakai saa syödä, mutta siis saako noin suuria määriä (5mg).

Ainakin kun yritin katsoa mistä sitä saa luonnollisessa muodossa niin taisi olla juuri tuo kuningatarhyytelö ;)
 
Viimeksi muokattu:
Hei, liityn mukaan. Ylipainoa on reilusti. Vauvaa yritetty nyt 7 kk, 1 keskenmeno ennen yrityksen alkua. Molemmat olemme ylipainoisia, mies minua enemmän, eikä ole kovin motivoitunut painon pudotuksesta.

Käytän multivita-raskaus- vitamiineja, d-vitamiinia ja foolihappoa päivittäin suositusten mukaisen annoksen.

Kriittiset mitat tänään mitattuna:
paino 100.6 kg
Vyötärönympärys 2 cm navan yläpuolelta 106 cm,
vyötärönympärys enemmän kertyneen rasvan kohdalta 119cm,
Lantion ympärys 121 cm.
Bmi 34.0

Huomasin nyt mittoja ottaessa ja vaakalla käydessä että joulun aikaan paino noussut pari kiloa. Mittoihin tullut lisää n. 4 kk aikana 1-2 cm. Tarkoitus nyt mitata kerran viikkoon mitat.

Syödään kotiruokaa päivittäin, kasvikset olleet melko vähäisessä määrin, noin muutaman kerran viikossa töissä saattaa olla valmisruokaa eväänä. Annoskoko melko iso ollut tähän saakka. Herkkuja, eritoten suklaata ja irtokarkkeja mennyt luvattoman paljon ja lehtitaikinaleivonnaisia. Leipää myös tullut syötyä päivittäin n. Pari siivua.


Puolen vuoden tavoitteena:
- Paino lukema saa olla maksimissaan 90.0 kg
- ruoka- annoksen pienennys kaikilla aterioilla, muistaa myös, että ravintolassa ei ole pakko syödä sitä järkyttävän kokoista annosta kokonaan.
- pitsaa ja pikaruokaa (mm. Subway ja hampurilaiset) vähemmän kuin kerran kuussa.
-jos syö sipsejä, kohtuullinen annos, esim. Kourallinen kerralla/kerran viikkoon riittää, ei tarvitse puolta pussia.
- makeisissa pitää tehdä suuri muutos, vain kerran viikossa saan ostaa ja syödä yhden suklaapatukan (tähän mennessä syönyt n. 2 suklaalevyä +n. 10 suklaapatukkaa viikossa). Makeisten korvikkeeksi pitää tehdä kotona valmiiksi vihannestikkuja ja syödä ruoka riittävän usein.

- säännöllinen ruokailu : aina aamupala, ei sokeri jugurttia- puuro vähintään kerran viikossa, juo vettä vähintään 2 lasillista/ateria. Lounas joko kotona tai töissä, syötävä - ennen kun tulee kova nälkä ja herkkuhimo, välipala-hedelmä/2, kasvistikkuja, vettä, päivällinen oma tekemä kotiruoka- kohtuullinen annoskoko, jos päivällinen menee yli klo 18,muista syödä toinen välipala., iltapalalla leipä, kananmuna, tee ja hedelmä.

-työmatkat pyörällä, lisäksi vähintään kolme kertaa viikossa sauvakävelemässä 30-60 min kerralla. 1 kerta viikossa tunti sulkapalloa, 1 kerta viikossa 1/2 tuntia matkauintia ja 1/2 tuntia vesijuoksua.

Ja suurimpana tavoitteena on tietysti pysyvä elämäntapojen muutos ruolavalion ja liikunnan suhteen. Toiveena muutosten auttavan mahdollisuuden raskautumiselle parantuvan.
 
Vedenjuonti olikin itsellä päässyt unohtumaan! Lisäänpä myös omiin tavoitteisiin.

Unohtui mainita, että koirieni vuoksi kävelen lyhyitä lenkkejä 3 kertaa päivässä. Lisäksi työmatkan varrella kertyy muutama kilsa kävellen kulkuneuvosta toiseen. Nyt ajattelin, että yrittäisin vähän pidentää noita koiralenkkejä, tai edes yhtä niistä.

En muistanut mittailla tänään, voisin ottaa viikon mittapäiväksi sunnuntain.
 
Hei mä unohdin myös tuon veden juonnin! Töissä sitä menee aina 2-3litraa päivän aikana, mutta kotona ei paljoa, eli viikonloppuihin huomattavasti lisää veden juontia tavoitteeksi, jos se vaikka pitäisi herkuttelu himojakin kurissa.

Kahvin juontia pitäisi myös vähentää 6 kupillisesta 2, eli jatkossa juon vain aamulla kotona ja töiden jälkeen. Vihreää teetä ajattelin tilalle.
Myös light limuja menee viikonloppuisin liikaa, en usko että makeutusaineet pidemmän päälle kovin terveellisiä ovat. Ne voisin vaihtaa vaikka kivennäisveteen jos kuplivaa tekee mieli :D
Naposteluun sipsien ja karkkien tilalle pähkinöitä ja vihannestikkuja dipattavaksi.

Tänään tuli ainakin käveltyä 8km lenkki reipasta vauhtia. Juoksuakin pari päivää sitten kokeilin pitkästä aikaa, mutta aika takkuavalta tuntui, ehkäpä sekin siitä taas lähtisi rullaamaan jos vaan pakottaisi itsensä säännöllisesti kokeilemaan ja joka kerta saisi vähän matkaa pidennettyä
 
  • Tykkää
Reactions: Disco Volante
Yyh paino oli taas edellisestä punnituksesta noussut, tosin tuo metforem turvottaa todella voimakkaasti (note to self, mitat otettu ison turvotuksen aikaan). Olen siis kyllä noiden myötä koko ajan turvonnut, että ei sillä väliä.

Paino 76,5kg (tavoite 74 helmikuuhun mennessä, 72 maaliskuuhun mennessä --normaalipaino, 70kg huhtikuuhun/toukokuuhun mennessä)
Vyötärö 80
Lantio 106
Reisi 63
Käsivarsi 32

Oon herkutellut melko satunnaisesti, mutta esim. aina leffassa. Nyt otan lakon tuonne helmikuun loppuun asti ja sen jälkeen maltilla, esim. pieni herkku silloin tällöin yms. Ruokavälien kanssa on vielä ollut vähän niin ja näin, skarppaan tämän suhteen.

Salilla tuli käytyä 1h puntilla, 1h spinningissä, lisäsin lenkkien pituutta vähän, tänään kaverin kanssa vielä pitkälle lenkille ja ehkä rappustreeniä.
 
@Disco Volante missä vaiheessa sulla oli kierto menossa, en yhtään muista? Sillä vaan että mulla ainakin paino nousee n. kilon päivää ennen menkkojen alkua ja turvottaa muutenkin.

Joo ja huomaa taas että viikonloppu, eilen meni norm ruokailujen lisäksi melkein puoli kiloja päivän aikana pähkinöitä. Enpä voi siis niitäkään kotiin ostaa kun ei riitä itsekuri pysyä kohtuudessa mihinkään mikä maistuu hyvältä. Yllättävää kyllä paino oli tippunut kilon. Käyn siis kyllä useammin kuin kerran viikossa vaakalla mutta en niitä välipunnauksia mihinkään ylös laita
 
Mun luomukierto on epäsäännöllinen ja hormonit heittelee kun on PCO. Nyt on periaatteessa kp 30, mutta aloitan nyt terolut-kuurin jonka myötä vuoto alkaa n. 10 päivän päästä. Turvotusta on mulla ollut muutenkin ajoittain, mutta tää metforem on aiheuttanut jatkuvaa, ajoittain jopa kivuliasta turvotusta. Paino on tän käytön myötä noussut 1,5kg.
 
Mä voisin lähteä tähän kans mukaan. Painoa olen koettanut pudottaa elokuusta lähtien ja jatkuu edelleen. Tai lähinnä tavoitteena on liikkuminen ja järkevä syöminen.

Bmi on nyt 34,3
Paino 93,4kg

Olen nyt saanut 5,2kg pudotettua ja ajattelin jatkaa samalla kaavalla kuin tähänkin mennessä. Eli:
Liikuntaa kolmesti viikossa, säännöllinen syöminen. Ruokana perus kotiruokaa. Tämä mun metformiini-lääkitys melkein tekee sen että keho ilmoittaa melko nopeasti kun en ole syönyt pitkään aikaan. :LOL: En myöskään ala isommalle dieetille tai lisää hirveästi liikuntaa, kun ne on aina jonkinasteinen kriisi kropalle, eikä se taas auta hedelmällisyyteen. Ja kun tuloksia on tosiaan tullut ihan tälläkin lailla.

Vielä olisi kiloja karistettavina, vielä olisi melkein se 15kg tavoitteena mutta katsotaan kuinka käy

Tsemppiä kaikille taipaleelle!
 
Liityn mukaan, painoa olen pudottanut kahden viime vuoden aikana 28 kg ja nyt viela tavoitteena pudottaa 20 kg. Painoni on nyt 99 kg ja tavoitteena siis ensin pudottaa alle 95 kilos ja sitten aina 79 kg:aan, jotta paasen normaalipainon piiriin (painoindeksi juuri alle 25:n). Painoindeksini on nyt vahan yli 31. En jaksa mitata ymparyksia, minua kiinnostaa lahinna kilojen lahteminen. :) Menen huomenna ravintoterapeutille, katsotaan, mita saan neuvoiksi. Tarkoituksena myos lisata kavelyja ja hyotyliikuntaa. Tuetaan toisiamme!
 
Mieki voisin osallistua!

Pudotin viime vuonna - 24kg icsiä varten (bmi alle 35). Nyt joulun alla tullut jonkin verran takapakkia ja nyt aloitin viime viikolla taas uudestaan. Tavoitteena nyt alkuun päästä taas tuon bmi 35 alle, kun helmi-maaliskuun vaihteessa uusi hoitokierros, mutta lopullisena tavoitteena päästä joskus alle bmi 30. (-18kg matkaa) ja saada pidettyä se paino siellä. :)
 
Minulla myös tarkoitus nyt hiukan pudottaa painoa. Paino nyt 72,0kg BMI 27, alkuun joulu(kuu)kilot pois eli alle 70:een tavoite ja sitten katsotaan mitä seuraavaksi. Lihas onneksi nostaa painoa niin hirmu kovaa tavoitetta painon suhteen en aseta. Täytynee enempi seurata vyötärönympärystä ehkäpä.

ruokavalio se pääasiassa kaipaa remonttia. Annoskokojen pienennystä ja herkuttelua maltillisemmin
Arkiaktiivisuutta täytyisi lisätä mutta en vielä tiedä miten, töihin hiukan liian pitkä kävelymatka ja työ on pääasiassa istumatyötä. Portaitakaan ei ole. Kävelylenkki illalle?

tsempit kaikille! :)
 
Mulla on ensisijaisena tavoitteena pudottaa rasvakudoksen määrää, koska sehän on tavallaan hormonaalinen elin joka vaikuttaa hedelmällisyyteen. Erityisesti tämän PCO:n kanssa jo 5% painonpudotus voi vaikuttaa kierron säännöllistymiseen. Ainakin hormonit voi tehota paremmin (y) Muoks. Ei mulla kyllä normaalipainoisenakaan oo koskaan ollut säännöllistä kiertoa, ylipainoa on ollut vain puolisen vuotta.

Aattelin käydä helmikuussa kehonkoostumusmittauksessa, ja verrata viime vuoden rasvaprosenttiin, mutta uskon että mun kohdalla painon tippuminen kertoo melko suoraan ihran poistumisesta. Siksi mittaan tavoitteita kiloissa. Mutta jos nyt kävisi niin ettei paino putoaisi, mutta mitat pienenevät, olen tyytyväinen. Ruokavalio ja treeni on lihasta ylläpitävä.
 
Mulla on ensisijaisena tavoitteena pudottaa rasvakudoksen määrää, koska sehän on tavallaan hormonaalinen elin joka vaikuttaa hedelmällisyyteen. Erityisesti tämän PCO:n kanssa jo 5% painonpudotus voi vaikuttaa kierron säännöllistymiseen. Ainakin hormonit voi tehota paremmin (y) Muoks. Ei mulla kyllä normaalipainoisenakaan oo koskaan ollut säännöllistä kiertoa, ylipainoa on ollut vain puolisen vuotta.

Aattelin käydä helmikuussa kehonkoostumusmittauksessa, ja verrata viime vuoden rasvaprosenttiin, mutta uskon että mun kohdalla painon tippuminen kertoo melko suoraan ihran poistumisesta. Siksi mittaan tavoitteita kiloissa. Mutta jos nyt kävisi niin ettei paino putoaisi, mutta mitat pienenevät, olen tyytyväinen. Ruokavalio ja treeni on lihasta ylläpitävä.
mainio suunnitelma (y) voisin itekin käydä kehonkoostumusmittauksessa pitkästä aikaa jos uskaltaa :D tänään ajattelin herkutella porkkanaa, kurkkua, juustoa ja dippiä iltapalaksi! Huomenna vielä lomapäivä ja sitten töihin.
 
Heippa!
Minäkin tulen mukaan. Tykkään juoksemisesta ja suklaasta sekä toffeesta.
Viimeisen 6kk aikana suklaa ja toffee on vieneet voiton juoksuista, joten paino on noussut rytinällä.
Aloitin siis viime keväänä ensimmäisessä oman alan työpaikassa, joten lapsiperhearkeen ja opintoihin yhdistettynä ei vain ole aika eikä energia riittäneet liikkumiseen.

Mulla normaalipainon raja on noin 62kg ja se olisikin eka tavoitteeni. Aamulla vaakaperkele näytti 74kg.

En osaa oikein tehdä mitään kohtuudella, vaan aina joko tai.
Eli gfg-dieettiä mukaillen menen tammikuun ja sitten katson tilannetta uudelleen. Eli kanaa, rahkaa ja raejuustoa :ROFLMAO: (kärjistetysti)
Otin myös 1000km juoksutavoitteen tälle vuodelle. Takana jo 20km :ROFLMAO:

Vuonna 2015 pudotin 73kg->58kg, mutta sitten tuli 2019, joka oli melko rankka vuosi :confused:
 
Sen on kyllä iän myötä oikein hyvin huomannut, että liikunta, uni ja hyvät ruokailutapa jää ihan hävyttömän helposti vähemmälle heti, kun elämässä tapahtuu jotain isompaa. Siis niistä alkaa jostain syystä liian helposti tinkimään, vaikka tiedostaa niiden olevan jaksamista edistäviä asioita.
 
  • Tykkää
Reactions: Ananas90
Jee, nyt lähti turvotus ja vatsakivutkin loppuivat (aiheutuneet metforemista). Paino tippui kerralla 1,3kg, eli mun tän viikon sunnuntainen punnitus tulee olemaan vääristynyt. Mulla on tähtäimessä pudottaa korkeintaan 1kg viikossa, oon varautunut siihen että aluksi lähtee nopeasti ja sitten vauhti hidastuu kun kroppa tottuu uuteen meininkiin.
 
Tervetuloa mukaan kaikki!

Täällä itsekuri pitänyt ihan hyvin, sokeria ei ole edes tehnyt mieli ollenkaan. Toivottavasti vaakakin on samaa mieltä perjantaina, ellei menkkaturvotus iske jo silloin. Vkl pitäisi alkaa, huomenna jo alan testaamaan. Kohta kotijumppaa tekemään :)

Muok niin joo ja onkos muilla ajatuksena jatkaa painon tarkkailua, mikäli plussa tulee?
Minä aion pysyä sokerilakossa ja tarkistaa annoskoot, en siis enää laihduttaa, mutta kivahan se olisi estää ylimääräinen lihominen, mulla kun edellisistä raskauksista on tullut painoa 28kg, 22kg ja 26kg. Nyt toiveena kunhan ensin edes raskaaksi tulisi niin max 20kg
 
Oon nyt huomannut, että oma sokea piste on ollut napostelu (n) Siis ei mitään mättöä välttämättä, vaan pähkinää, hedelmiä, leipää... On varmaan osittain johtunut siitä, että iltaisin ruokaväli on usein venähtänyt pitkäksi. Mutta oon onnistunut pitämään nyt ruokavälin 3-4 tunnissa.

Hmm, raskausajan kilot - jotenkin niin kaukainen ajatus! Kun sais ensin ees sen plussan testiin :D Mut joo, varmasti hyvä ajatella asiaa edes vähän, ettei tilanne pääse karkaamaan käsistä. Sikiökin kai hyötyy säännöllisistä ruokailuväleistä.
 
Se olisi huomenna viikon mittojen otto. Luulen että vaaka ei ole heilahtanut mihinkään, koska vatsa ei ole jostain syystä toiminut moneen päivään. Kasviksia menee kuitenkin yli puoli kiloa päivässä ja lisäksi olen psylliumia lisännyt ruokavalioon. Ja muistanut juodakkin paljon. Onko se sitten tämä kahvinjuonnin vähennys syynä?
Todella turvonnut olo ainakin, vaikka varmasti on koko viikko mennyt kalorivajeella, vaikka en niitä varsinaisesti laskekkaan.
 

Yhteistyössä