Vauvan huudatusunikoulun aloitus, aikoo huudattaa yksin vaikka aamuun

  • Viestiketjun aloittaja harmaana nyt
  • Ensimmäinen viesti
harmaana nyt
Tuttuni kerhosta sanoi, että aikoo aloittaa 8 kk vauvalleen perinteisen huudatusunikoulun, koska vauva herää syömään öisin 2 h välein.

Kun kysyin, mitä hän tarkoittaa, hän vastasi, että aikoo laittaa vauvan pinnasänkyyn, lähteä huoneesta ulos ja ovi kiinni ja antaa huutaa yksin vaikka aamuun. Ja ei aio mennä välillä käymään huoneessa, sillä yksikin käynti pilaa koko unikoulun siltä yöltä ja sitten täytyy aloittaa taas lähtöruudusta, koska käymällä huoneessa vauva saa tahtonsa läpi, eikä opi nukahtamaan yksin. Hän aikoo tehdä sitä ainakin kolme viikkoa.

Kun sanoin varovaisesti (hän ei kuitenkaan ole kuin tuttu kerhosta), että eikös nykyään tassutella, niin vastasi, ettei tassuttelu auta, ovat kokeilleet pari viikkoa. Ja ruokaa haluaisi, muttei jaksa enää imettää ja tuon ikäinen pärjää ilman syöntejä. Eli lopettaa imetyksen ja tassuttelun kertaheitosta ja nyt alkaa perinteinen huudatusunikoulu, jonka aikana missään nimessä ei saa mennä käymään luona koko yönä.

Kyselisin, kuinka haitallista tuollainen tuntikausien huudatus on? Onko se haitallisempaa, mitä pidempään sitä jatkaa? Onko ok, että vauva tosiaan on sitten ypöyksin ja nukahtaa aina omaan itkuun? Onko teillä jotain faktaa tästä huudattamisesta, linkkejä??

Mitä tuolle voi sanoa enää, vai olenko puhumatta aiheesta, kun näemme seuraavan kerran? Kuten sanoin, hän ei kuitenkaan ole mikään hyvä kaverini, joten en varmaan kehtaa puuttua niin paljon heidän asioihinsa.
 
hmm
Minä olen huudatusunikouluttanut vauvan kahdessa yössä.
Tosin, kummallakin kerralla isä oli saatavilla samassa huoneessa.
Minun tarvitsi vain yksi yö viettää sohvalla nukkuen, kun vauva jo tajusi, ettei yöllä ole erityispalveluja.
Kas kummaa että sen jälkeen nukkui yöt läpeensä heräämättä enää vaatimaan mitään.
Imetys jatkuu edelleen päivällä.
 
No
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Minä olen huudatusunikouluttanut vauvan kahdessa yössä.
Tosin, kummallakin kerralla isä oli saatavilla samassa huoneessa.
Minun tarvitsi vain yksi yö viettää sohvalla nukkuen, kun vauva jo tajusi, ettei yöllä ole erityispalveluja.
Kas kummaa että sen jälkeen nukkui yöt läpeensä heräämättä enää vaatimaan mitään.
Imetys jatkuu edelleen päivällä.
Tää kuulostaa hyvältä idealta. Itse 9kk ikäisen (joka 2 tunnin välein tissillä) vieroitin tutilla. Tutti suuhun ja hyvin kelpasi.
 
vieras
Meillä on tietyllä tavalla kai käytetty tätä huudatusunikoulua. Viimeistään 10 minuutin päästä olen kyllä mennyt paikalle, mutta vaan laittaakseni lapsen takaisin makuuasentoon tms. En minä nyt tuntikausia huudattaisi, vaikkakin mun mielestä lapsi ei huutamisesta rikki mene.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on tietyllä tavalla kai käytetty tätä huudatusunikoulua. Viimeistään 10 minuutin päästä olen kyllä mennyt paikalle, mutta vaan laittaakseni lapsen takaisin makuuasentoon tms. En minä nyt tuntikausia huudattaisi, vaikkakin mun mielestä lapsi ei huutamisesta rikki mene.
Lisään vielä, että ymmärrän kyllä noinkin radikaalin ratkaisun, mikäli unet on jäänyt 8 kk aikana max 2 tunnin pätkiin.. Parempi sekin kuin äidin totaalinen loppuunpalaminen :(
 
jepulis
Kyllä oppaissa lukee, että tämän ikäistä lasta ei pitäisi jättää yksin itkemään päivällä tai yöllä, vaan lohduttaa. eri asia on antaako maitoa. Yksin itkemään jätetty alle 1-v menettää turvallisuuden tunteensa ja luottamuksensa ja sillä on ikäviä seurauksia aikuisiässäkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana nyt:
Kun kysyin, mitä hän tarkoittaa, hän vastasi, että aikoo laittaa vauvan pinnasänkyyn, lähteä huoneesta ulos ja ovi kiinni ja antaa huutaa yksin vaikka aamuun. Ja ei aio mennä välillä käymään huoneessa, sillä yksikin käynti pilaa koko unikoulun siltä yöltä ja sitten täytyy aloittaa taas lähtöruudusta, koska käymällä huoneessa vauva saa tahtonsa läpi, eikä opi nukahtamaan yksin. Hän aikoo tehdä sitä ainakin kolme viikkoa.

...

Eli lopettaa imetyksen ja tassuttelun kertaheitosta ja nyt alkaa perinteinen huudatusunikoulu, jonka aikana missään nimessä ei saa mennä käymään luona koko yönä.
Siten niin.
 
hohoijaa
Sattaa olla, että joku muu menee vauvan huoneeseen, vaikka ap:n kaverin hermot kestäisivät. Kuka naapuri kestää kuunnella itkua yöt läpeensä - ei montaa yötä ja sossut tilataan paikalle.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hohoijaa:
Sattaa olla, että joku muu menee vauvan huoneeseen, vaikka ap:n kaverin hermot kestäisivät. Kuka naapuri kestää kuunnella itkua yöt läpeensä - ei montaa yötä ja sossut tilataan paikalle.

Täällä oli aiemmin ketju, että vauvan itkua tulee naapurien sietää, vaikka se kestäisi tuntikausia. Se luetaan normaaliksi elämään kuuluvaksi meteliksi. Kuka soittaa sossut tai poliisin??? Aika harva?
 
kamalaa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hohoijaa:
Sattaa olla, että joku muu menee vauvan huoneeseen, vaikka ap:n kaverin hermot kestäisivät. Kuka naapuri kestää kuunnella itkua yöt läpeensä - ei montaa yötä ja sossut tilataan paikalle.

Täällä oli aiemmin ketju, että vauvan itkua tulee naapurien sietää, vaikka se kestäisi tuntikausia. Se luetaan normaaliksi elämään kuuluvaksi meteliksi. Kuka soittaa sossut tai poliisin??? Aika harva?
Ap:n tuttu oli uhannut antaa lapsen itkeä aamuun asti ja vaikka kolme viikkoa yhteen soittoon. Minä en kuuntelisi seinän takana sitä, tai pitäisi normaalina "vauvankasvatuksena". heitteillejättö se olisi
 
Sokeritoppa
Siis perinteinen huudatus unikoulu ei todellakaan tarkoita sitä, että huudatetaan aamuun asti. Välillä pitää käydä rauhoittelemassa.
Jos lapsi herää nälkäänsä yöllä, kannattaa varmistaa, ettei oikeasti ole nälkäinen. Eli kunnon iltapala tuon ikäiselle. Puuroa yms!!!
 
vieras
Eikö tällaista huudatusta muka kukaan tee?????? Eikö tämä ole ollut ihan normaalia vauvankasvatusta? Kuulemma vielä 2003 on ollut ihan neuvolassa ohjeet tällaisesta huudatusunikoulusta. Eihän se vauva muuten opi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kamalaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hohoijaa:
Sattaa olla, että joku muu menee vauvan huoneeseen, vaikka ap:n kaverin hermot kestäisivät. Kuka naapuri kestää kuunnella itkua yöt läpeensä - ei montaa yötä ja sossut tilataan paikalle.

Täällä oli aiemmin ketju, että vauvan itkua tulee naapurien sietää, vaikka se kestäisi tuntikausia. Se luetaan normaaliksi elämään kuuluvaksi meteliksi. Kuka soittaa sossut tai poliisin??? Aika harva?
Ap:n tuttu oli uhannut antaa lapsen itkeä aamuun asti ja vaikka kolme viikkoa yhteen soittoon. Minä en kuuntelisi seinän takana sitä, tai pitäisi normaalina "vauvankasvatuksena". heitteillejättö se olisi
Ainahan sitä saa uhkailla jos on ihan loppu, tuskin tekee kuitenkaan..

 
vieras
Perinteisin malli, jota usein kutsutaan huudatusunikouluksi, lähtee siitä, että lapsen yöllinen heräily ja lohdun tai avun vaatiminen on manipulatiivinen yritys ottaa tilanne hallintaan. Kieltäytymällä kuulemasta lapsen "vaatimuksia" vanhemmat "näyttävät hänelle kaapin paikan" eli opettavat, että vanhemmat määräävät ja lapsen on sopeuduttava riippumatta siitä, miltä se lapsesta tuntuu. Jättäessään lapsen yksin huutamaan huoneeseen, kun hänen on vaikea saada unta, vanhempi ajattelee auttavansa lasta itsenäistymään. Useissa tapauksissa tämä toimii ja parin kolmen yön jälkeen lapsen heräily vähenee.

Mallin ongelmana on ensinnä se, että temperamenttisesti hyvin vahvat lapset jaksavat protestoida yksin jättämistä tuntikaupalla ja harvan vanhemman vaistot antavat myöden näin selkeälle lapsen viestille. Siinä joutuisi kieltämään itseltään sen perusajatuksen, että lapsen viesti omasta kokemuksestaan on todellinen ja siihen kuuluu ainakin jollakin tasolla vastata. Toinen ongelma on kiinnittymistutkimusten havainto siitä, että lapset yleistävät kokemuksensa vanhempien tavasta vastata heille heidän tarvitessaan apua tai lohtua.

Toistuvissa kokemuksissa, joissa vanhemman vastaus on torjuva tai hylkäävä, lapsi kehittää välttelevän kiinnittymissuhteen, jolloin merkittävä osa hänen omasta kokemuksestaan jää jakamatta vanhempien kanssa. Näiden lasten sisäinen maailma kehittyy kognitiivista hallintaa korostaen vailla yhteyttä suureen osaan lapsen omia tunteita, erityisesti pienuuden, avuttomuuden, pelon ja lohdun tarpeen tunteita.
 
Ei hitto, ei tiä pitäiskö itkeä vai nauraa. Vauvankasvatusta? Ei hyvää päivää.... Mitä vieras kuvittelet vauvan oppivan siitä, että hänen itkuunsa - ainoaan avunpyyntökeinoonsa - vastataan täydellisellä ignooraamisella?


Btw, 8kk ikä ei ole mikään tae siitä, etteikö olisi yöllä nälkä.
 
Mila
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö tällaista huudatusta muka kukaan tee?????? Eikö tämä ole ollut ihan normaalia vauvankasvatusta? Kuulemma vielä 2003 on ollut ihan neuvolassa ohjeet tällaisesta huudatusunikoulusta. Eihän se vauva muuten opi.

Näin meillekin ihan neuvolasta opastettiin 2003 :)
Ja huudatusunikoulua pidin myöskin tälle kuopukselle, tosin niin, että vauvan sänky oli meidän sängyn vieressä, mutta en vain noussut rauhoittelemaan vaan tasasin väliajoin hyssyttelin ja sanoin, että nyt nukutaan. Ei siinä montaa yötä mennyt, kun alkoi nukkumaan täydet yöt.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö tällaista huudatusta muka kukaan tee?????? Eikö tämä ole ollut ihan normaalia vauvankasvatusta? Kuulemma vielä 2003 on ollut ihan neuvolassa ohjeet tällaisesta huudatusunikoulusta. Eihän se vauva muuten opi.
Ei koko yön huudattamista vaan näin:
"Suomessa paljon esitelty unikoulumalli on kuvattu Mannerheimin Lastensuojeluliiton julkaisemassa kirjasessa "Unikoulu kotona". Se lähtee yllä mainittujen unihäiriöiden hoidon perusperiaatteista mutta painottaa vahvasti, ettei yli puolivuotiaan vauvan yöllistä hätää tule missään tilanteessa hoitaa ruualla. "Yli puolivuotias lapsi ei tarvitse yösyöttöä". Oman sängyn ja oman huoneen merkitystä lapselle korostetaan perustellen, että lapsen on hyvä herätä yöllä samassa paikassa, jossa on itse illalla nukahtanut.

Lapsen yöllinen vaativuus kehotetaan tässäkin mallissa torjumaan, mutta ei yhtään samalla vahvuudella kuin ensin kuvatussa. Lapsen luo voidaan siinä mennä toteamaan, että on yö ja aika nukkua. Lapseen suoran kontaktin ottamista on kehotettu vahvasti välttämään. Pulmana on tilanne, jossa lapsen hätä on niin suuri, että vanhemman sanallinen rauhoittaminen ei lainkaan auta. Myös yli puolivuotiasta lastaan imettävän äidin on vaikea toteuttaa tätä unikoulumallia. "
 
ap
Oli kyllä aivan tosissaan. On muutenkin sellaisen jämäkän ja periksiantamattoman tuntuinen ihmisenä. Eli uskon tosissaan, että aikoo tehdä tämän. Mutta kannattaako sille mitään sanoa?? Ja mitä?
 

Yhteistyössä