Vauvan syömisestä

Meillä 6vko:n ikäinen poika syö vuorokaudessa 900-1000ml korviketta ja määrä tuntuu suurelta. Onko se? Tämäkin määrä on "säännöstelty", 120ml kerrallaan noin 2h välein. Välillä menisi enemmän ja välillä menee vähemmän. Yleensä vauva jää tyytyväiseksi 120ml jälkeen.
Jo sairaalassa hoitajat sanoivat vauvalla olevan kova imemisen tarve... Vauva ei pulauttele usein eikä ole mahakipuinen. Syömisen jälkeen masu tuntuu pinkeältä. Nukkuu yöt niin että herää kerran syömään.
Lopettaako vauva selkeästi imemisen pullosta kun on täynnä eikä huoli pulloa sen jälkeen? Imeekö vauva vaikka on täynnä?
Anteeks, kyllä osaa syöttäminen hankalaa.. :unsure:
 
Oletko jutellut tästä neuvolassa? Kuulostaa tosi isolta määrältä ja käsittääkseni noin isot määrät korviketta voi rasittaa munuaisia tms. Näin olen lukenut, tiedä sitten. Meillä meni melkein litra korviketta ennen 4kk ikää ja siksi saimme käskyn aloittaa vellit ja sitten varsinaiset kiinteät mutta 6vkon vanhalle niitä ei kyllä anneta.
Niin ja ainakin meidän poika lopettaa pullosta ruokailun ollessaan kylläinen. Tuttia imemisen tarpeeseen. Tämäkin vesseli oli rinnalla synnärillä 24/7 (rinta oli siis tutti).
 
Olen jutellut neuvolassa ja sielläkin sanottiin määrän olevan aikas iso tämän ikäiselle ja sen takia se 120ml kertamäärä on...
Munuaisjutusta olen itsekin lukenut, mutta en miltään "viralliselta" sivulta eikä neuvolassakaan siitä puhuttu. Tuttuken kanssa juteltu ja ennenkin on annettu lasten syödä pullosta niin paljon kun jaksavat. Mutta silti olen vähän huolissani tuosta määrästä.. :(
 
1477789_728654467251082_2264053250219999323_n.jpg Tuossa on kuva, joka pätee muistaakseni myös korvikeella syöviin vauvoihin, eli ei nyt niin hurja määrä ole kuitenkaan. Meillä oli ohjeislappunen neuvolasta v.2016 jossa oli korvikemäärät tunneittain ja vuorokausittain! Sun kannattaa kysyä tätä lappua, mutta saa mennä yli 1000ml. Mutta usein 4kk iässä ruvetaan syöttämään soseita vauvoille, jotka syövät korviketta, juurikin tämän munuaisjutun takia. Se määrä menee siinä iässä jo niin suureksi, että rasittaa munuaisia ja soseet pienentävät korvikkeen syönnin määrää ja näin ollen munuaiset ei rasitu :) Lapsentahtinen ruokinta auttaa myös siinä, että vauva ei ylensyö. Mutta jos ei puklaile tms. niin silloin harvoin on ylensyöntiä :) Voit netistä etsiä tietoa tuohon lapsentahtiseen pulloruokintaan jos ylensyönti huolestuttaa. Usein saattaa kyllä olla nämä ohjeet imetykseen liittyvillä sivuilla, mutta lapsentahtinen pulloruokinta pätee myös korvikkeeseen. Tsemppiä, näitä on itekkin miettinyt joskus vaikka tissiä lapsi söikin pääsääntöisesti :D
 
  • Tykkää
Reactions: Janma
Kiitos tyttönen vastauksedta, tuli helpottuneempi olo. :)
Meillä tosiaan syyään lapsentahtisesti, mutta tuo tuntuu olevan kellontarkka tapaus..:D
Juttelen taas aiheesta seuraavan kerran neuvolassa. Tilanne kuitenkin on se et pitää tuolle pienelle maitoa antaa jos sillä nälkä on.:p
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttönen93

Yhteistyössä