Vauvoja yli 40-v.?

  • Viestiketjun aloittaja Perheellinen
  • Ensimmäinen viesti
Perheellinen
Ensimmäisen lapsen sain 33-, toisen 36- ja kolmannen 38-vuotiaana. Nyt olen 39-vuotias ja haaveilen vielä kahdesta lapsesta. Haluaisin kuulla ajatuksia raskausajasta sekä vauvanhoito- ja lapsenkasvatuskokemuksista teiltä, jotka olette yli nelikymppisinä synnyttäneet. Ja mikä olisi se viimeinen ikäraja, jolloin vielä voisi vauvasta haaveilla?
 
Minä en ollut yli 40 vaan 39 kuten sinä nyt kun sain tämän 4.nen.Sitten sairastuin rintasyöpään kun hän oli alle 1v.Nyt tuntuu että olen liian( vanha) ja väsynyt äidiksi.Mukavahan hänet oli saada, perheemme ainoa poika mutta nyt on 3v uhma päällä ja hän on tosi vilkas ja "ville vallaton" tyyppiä että on aina jotain kujetta keksimässä ja jne. ja tämä on minusta uuvuttavaa.Onneksi meillä ei ole muita poikia ajattelen nykyään päivittäin mutta minua kyllä "vanhensi" 10 vuotta tuo syöpä, vaikka onkin nyt hoidettu ja ennuste hyvä mutta kyllä mietityttää usein että kun tuon viimeisen saisi isoksi asti hoitaa ja siihen asti elää.Me ollaan 56 kun hän on 18 niin siitä kai sitä rajaa voi itsekukin miettiä että kuinka vanhana lapsia sais ja kuinka heidät jaksaa isoiksi huoltaa.Elämä vaan ei anna takuita mistään mutta tietysti on uskallettava ELÄÄ ne päivät mitä on annettu.Se ei pelaa joka pelkää....sanotaan joten onnellisia perhetapahtumia sinulle vain.
 
Ekan lapseni sain kun olin 38 ja päätettiin että toinen saa tulla jos on tullakseen ja nyt olen 40 ja raskausviikkoja 19 takana. Alun pahoinvointien jälkeen olo mitä mahtavin.
En usko että ikä vaikuttaa niinkään paljon, enemmän oma kunto, terveys ja elämäntavat sekä OMA ASENNE vaikuttavat jaksamiseen. Positiivisen mielen kun muistaa ja pitää mukana niin jaksaa paremmin silloinkin kun on raskasta.
Pelkkä ikä ei mun mielestä ole kriteeri olla hankkimatta lapsia jos muuten kaikki ok.
 
Minä sain iltatähtemme viime kesäkuussa ja ikää oli silloin 42(kuukausi vajaa).Nautin täysin siemauksin raskaudesta.Olin terve,ei edes flunssaa koko aikana.Synnytys oli nopea ja lapsi terve,voiko enempää toivoa.Minulla on ainainen vauvakuume,sillä kyllä voisin vieläkin ajatella...mutta meillä se on loppu nyt.Nauttikaa lapsista,raskaudesta,kaikesta...ikään katsomatta!!!!
 
Joidenkin mielestä lapsia ei pitäisi hankkia enää sen jälkeen kun on 35 tai 30 tai 28 v täyttänyt tai viimeistään 40 v täyttäneet pitäisi pakkosteriloida, niin miehet kuin naisetkin.
Joten ei kannata kysellä muiden mielipidettä "yläikärajaan" äitiyden ja vauvan teon suhteen.

Minä sain ensimmäiseni 20 vuotiaana, toista piti odottaa ja tehdä ihan tosissaan, hän syntyi kun ennätin täyttää 23 v.
Samana vuonna on kolmas syntyi, täysin 39 v.
Tämä kolmas raskaus oli hieman vaikeampi kuin kaksi aiempaa. Ikä varmaan vaikutti - toisaalta olen kuullut monen nuoren äidin kertovan hankalista raskauksistaan, joten ikä ei välttämättä tässä ollut se juttu. Kesä 03 oli hikinen ja kuuma, jos muistatte (kaivot kuivuivat ja pohjavesivarannot hupenivat).

Tänä vuonna muksu täyttää 2 v ja minä 41. Mies on samaa ikäluokkaa, vähän nuorempi ;)

Nuorimmaisen uhmaiät ovat meillä vielä edessäpäin, mutta en pelkää semmosia. Esikoinen on kyllä koulinut minut erittäin hyvin siihen, millaista voi olla. En usko, että tämä lapsi samaan kykenee. Ja jos, olen jo yhden koulun käynyt, olen vähän viisaampi. Lisäksi minulla on fiksu ja aikuinen mies rinnallani, eli siinä vaiheessa kun minun voimat ja kärsivällisyys hiipuu, mies astuu "kehiin" .. tai jo ennen sitä.

Esikoisen uhma- ja murrosiät ja mitä kaikenmaailman ikäkehitysvaiheita niitä lapsilla onkoaan - ne ovat kaikki olleet niin hirvittäviä, ne ovat uuvuttaneet minut hulluuden partaalle. Ja olin kuitenkin hyvin nuori!! Minun olisi siis pitänyt jaksaa, vaan kun en jaksanut!!

Joten nämä eivät minusta ole mitään ikäsidonnaisia juttuja.
Muutenkin olen äitiyttäni, vanhemmuuttani, naiseuttani ja ihmisyyttäni jaksanut elää kuten kuka tahansa, en todellakaan tunne itseäni miksikään vanhaksi tai ikälopuksi ämmäksi :p

Valvotut yöt ja kiukuttelevat tenavat rassaa jokaista, ikään ja sukupuoleen katsomatta.
Rakkaudettomuus ja huono parisuhde kuluttaa ja vanhentaa nuorenkin.
Sairaus, etenkin pitkäaikainen ja vakava sairaus on oma lukunsa. Se vie voimat jokaiselta, sekään ei ole ikään sidottu.
:flower: :heart:
 
Kullero
Hei!

Olen nyt itse 38-vuotias ja suunnittelen iltatähteä.

Oma äitini sai minut 43-vuotiaana ja mieheni äiti oli 42-vuotias hänet saadessaan.

En aikoinani ajatellut äitini olevan vanha. Valitettavasti äitini vain jatkuvilla "voi kun tuon sais aikuiseksi ennen kuolemaa"-hokemilla sai minut tuntemaan lapsena pelkoa äidin menettämisestä. Älkää siis hyvät äidit pienten lastenne kuullen pohtiko korkeaa ikäänne!

Rakas äitini oli kuollessaan 80-vuotias ja olin ennättänyt kasvaa aikuiseksi. Äitini kuolema tuntui hyvin luonnolliselta asialta. Mieheni äiti on vieläkin elossa.

Lapsia on tehty 50-vuotiaanakin. Se kyllä tuntuu turhan korkealta iältä, mutta esim. uskonnollisista syistä siinäkin iässä vielä tullaan äidiksi.

Joten eipä sitä ikää kannata mielestäni kovasti pohtia. Terveys, elämäntilanne ja parisuhde ratkaisevat. Eikä kannata unohtaa vauvan sisaruksia, joista on suuri apu. Ainakin meillä kysellään jatkuvasti milloin se pikkusisko tai -veli oikein tulee.
 
Perheemme sai kolmannen lapsen viime kesänä, kun olin jo 41 vuotta täyttänyt (mies saman ikäinen). Vanhemmat lapset olivat tuolloin 12- ja 10-vuotiaat. Voin erittäin hyvin koko raskauden ajan ja synnytys oli nopea ja "helppo". Olen kokenut tämän vaiheen elämässäni hyvin onnellisena vaikka välillä väsyttää. Toisaalta koen olevani pirteämpi kuin silloin, kun edelliset kaksi olivat pieniä. Uskon, että asenne ja elämänkokemus ovat avuksi arkipäivän jaksamisessa. Nyt ymmärrän, että aika kuluu todella nopeasi ihan oikeasti ja lapset kasvavat isoiksi pikaisesti. Pikkuisemme on tuonut koko perheeseen uutta hellyyttä ja hoivaamista. Kysymykseen, voiko lapsia yrittää saada yli nelikymppisenä vastaisin, että jokaisen on kuunneltava sydämen ääntä ja pohdittava arjen realiteetit myös. Hyvää jatkoa "kanssasisarille"
 
Akka
Minä olin 18 kun sain ensimmäisen lapseni. Vieressäni oli 42v. äiti joka sai myös ensimmäisen lapsensa. Arvatkaa oliko sellainen olo että olen liian nuori ja kokematon ja olinhan minä. En vieläkään ole superäiti mutta nyt olen sitä mieltä että lapsen voi tehdä missä iässä haluaa tai voi. Ei äitiys ole iästä kiinni kyllä se riippuu ihan muista asioista. Voimia kaikille. 28v ja syksyllä 5 poika(?) :flower: =) :flower:
 
Rappio-optimisti
Toivon kaikille vauvoja ikään katsomatta. Kun tulen vanhaksi Suomessa on veronmaksajia jotka takaavat ihmisarvoisen vanhuuden. Haluan kirjoitella näillä palstoilla kannustavia asioita äitiydestä, risukasojenkin keskellä. Elämässä on muutenkin liikaa pahaa oloa. Hetkenkin hyvin voiva äiti antaa lapselleen hymyn, joka on rakkautta muistoissa.
 
Ihaninta elämässä
Olin 43- vuotias, kun ensimmäinen lapseni syntyi ja täytin heti kohta 44 vuotta.
Olin niin onnellinen lapsestani, että alun yövalvomisetkin menivät ihan omalla painollaan. Välillä tietysti väsyttää, kun olen yksinhuoltaja, ollut siitä asti, kun lapsi oli puolivuotias.
Oli pakko lähteä töihin äitiysloman jälkeen, ja lapsi sai tietysti päiväkodissa kaikki mahdolliset taudit ja korvatulehdus kierteen. Tällä hetkellä on mahtava uhmaikä, mutta olen silti joka päivä onnellinen lapsestani ja siitä että olen hänet saanut. Onnellisia odotuksia vaan kaikille, jotka lapsia haluatte.
 
Äiti x 4
:LOL: Jaksan sitten ihmetellä tätä jatkuvaa pähkäilemistä, missä iässä niitä lapsia "saa" tehdä. Luuletteko, että luonto olisi tehnyt virheen kun nainen voi tulla raskaaksi vielä yli nelikymppisenä, vai olisi tarkoitus , että niin kauan niitä lapsia saa tehdä, kun munasoluja kehittyy ja irtoaa? Kyllä se luonnolla on suurempi päätäntävalta koska ne lapset tehdään kuin esim. tämän palstan pohtijoilla. Lapsia on aina tehty sekä nuorena että iäkkäämpänä, ei sitä millään kielloilla voi poistaa. Suvaitsevaisuutta rakkaat ystävät, eletään ja annetaan toistenkin elää. Toivoisin että tällä palstallakin aiheet olisivat joskus jotain muuta kuin onko äidit 40+ edes oikeutta olla olemassa ja tehdä niitä lapsia. Hyvää äitienpäivää kaikille äideille ikään katsomatta :flower:
 
Mun äitini oli 44 vuotta ja isä 60 kun synnyin, isä kuoli kun olin 18-vuotta ja äiti elää edelleen on jo 85 vuotta, pirteä ja terve. Itse olen nyt 41 vuotias. Ei minusta 40-kymppinen ole vanha saamaan lapsia kun on terve. Itsekkin olen iltatähdestä haaveillut kun lapseni ovat jo 18, 16 ja 14 vuotiaat.
 
:flower:

Hih teidän kanssanne! Täytin juuri 49 v. enkä käytä ehkäisyä. Menkat olivat alkuvuodesta säännölliset, mutta nyt niitä ei ole kuulunut. Mieheltä kysyin, kannattaisiko testata, mutta hän siihen, että ei sitä nyt tarvitse yhtä mittaa testailla. Tervetullut olisi kyllä. Eli ei se ikä, ei hyvänen aika sentään. Joku raja teoretisoinnilla pitää olla. - Juu ja ainokainen on 7 v.

Kukkia kaikille aikuisille äideille :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower:
 
Täällä suur-perheen äiti...lapsia yhdeksän nuorin 6kk itselläni ikää 45-vuotta...kaksi nuorinta lasta olen saannut yli 40-vuotiaana...hyvin on odotukset ja synnytykset menneet...ehkäpä vielä :flower: ja loppuvuodesta ensimmäinen lapsenlapsi näkee päivänvalon :heart: :heart: hyvää kesän odotusta kaikille :flower: :flower: :flower:
 
kommentti vaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2005 klo 22:08 napoleon4 kirjoitti:
Mun äitini oli 44 vuotta ja isä 60 kun synnyin, isä kuoli kun olin 18-vuotta ja äiti elää edelleen on jo 85 vuotta, pirteä ja terve. Itse olen nyt 41 vuotias. Ei minusta 40-kymppinen ole vanha saamaan lapsia kun on terve. Itsekkin olen iltatähdestä haaveillut kun lapseni ovat jo 18, 16 ja 14 vuotiaat.
Äitini taisi oll 18 v kun hänen ensimmäinen lapsiensa syntyi ja 22 v kun minä synnyin, pari vuotta myöhemmin syntyi perheemme kuopus. Isä oli samoja ikiä, vuoden tai kaksi nuorempi.

Äitini kuoli hieman alle 40 vuotiaana, minä olin tuolloin vajaa 16 v. :ashamed:
Hän ei siis koskaan ennättänyt mummoksi asti, lapsenlapset eivät ole häntä nähneet. Isä ennätti nähdä 3 vanhinta lapsenlastaan, mutta hänkin kuoli alle 50 vuotiaana.
Eivät he mitään sairaita tai raihnaisia olleet, kuolema tuli ja korjasi yllättäen molemmat.

Vanhemmat ovat aina vanhoja, sillä tavalla iättömiä lapsen ja nuoren/teinin silmissä ja mielessä.
Vasta jälkeenpäin, aikuisena, lapsuusajan valokuvia katsellessa, olen ollet lähes järkyttynyt siitä, miten
nuori äitini olikaan !!

 
Rappio-optimisti
Synnytin sektiolla luomulapsen 42 v. Olen ollut energinen ja onnellinen. Asiaan voi vaikuttaa myös tasapainoinen ja hyvä avioliittoni. Edellisessä avioliitossani 30v kahden lapsen kanssa olin täysin loppuunpalanut ja väsynyt.

Luomu raskaudet ovat hyvin yksilöllisiä tiedän lähipiiristäni 3 klp yli 40v ja 2 kpl 50v luomuraskautta. Lapsettomuus klinikoilla on ikärajat 45-50v. Yleensä yli 45 vuotiaille suositellaan luovutus-soluhoitoja. Jonot ovat pitkät, poikkeuksen tekee AVA klinikka, jolla on hedelmöityshoitoklinikka Venäjällä, siellä munasolujen luovuttajille toden-näköisesto maksetaan. Samoin Virossa Tarton Elite klinikka on yksityinen ja hoitoon pääsee heti. Enemmän tietoja löytää www.google.com ja laittamalla etsintäsanat IVF estonia. Klinikalla on luovuttajista kuulemma aika hyvät tiedot. Kokeile googlesta myös mothers 40 ja löydät asiaa käsitteleviä hyviä sivuja.
 
pk ope
Olen päiväkodissä tössä ja tapaan paljon eri ikäisiä äitejä.Minusta on hienoa että naiset uskaltaa tehdä lapsiayli nelikymppisinä.Nämä kypsemmän iän äidit ovat todella rauhallisia ja onnellisia lapsistaan. Itsekin pyöraytin kolmannen yli 40 vuotiaana ja kyllä myös pohdin ikää, mutta lähinnä, että "mitäköhän ihmiset ajattelee" en niinkään, että olen mielestäni vanha.Ja en kadu pyöräytystäni!
 
Mä ajattelen myös niin ja tiedän omasta kokemuksestani ,että olen hyvän ikäinen saamaan toisen lapsen hiukka yli 40v. Olen onnellinen ensimmäisestäni jonka sain 35v. ja olen todella paljon paremmin jaksanut iloita hänestä sekä murheineen että iloineen.
 
Hei! Minä olen nyt 42v. ja viiden lapsukaisen äiti, heistä vanhin on nyt 14v. ja nuorin hiukan yli 1v. Lisää vielä haaveilen lapsia saavani (en tunne itseäni "ikälopuksi") ;) , vaan kun siihen olis ensin meihenkin (hänelle ikää enemmän kuin minulla) suostuttava. :ashamed:
Olen tuota joskus miettinyt jotta minkä ikäisiä ollaan kun nuorin on sen ja sen ikäinen. Vaan miksi miettimään? Sillä eihän kukaan ikäänsä voi ennalta teitää. Ei tänne ole ikuisiksi ajoiksi tultu, jokaisen vuoro tulee aikanaan lähteä. Niin kuin joku tuolla aikaisemmin totesi; kyllä tuo luonto rajoittaa lasten saantia.
 

Yhteistyössä