Vauvojen kasvukäyrät

  • Viestiketjun aloittaja finder
  • Ensimmäinen viesti
finder
Olen koittanut etsiä neuvolassa käytettäviä vauvojen kasvukäyräpohjia netistä huonolla menestyksellä. Muutenkin on tullu tunne kuin ne olisivat jotain huippusalaista. Mikä tässä on jujuna että tilanne on tämä ja mistä löydän ne pohjat?
 
Neuvolassa on käytössä sähköinen kasvukäyrä. Aikaisemmin käytettiin paperi-käyriä. Silloin oli omat käyrät pojille ja tytöille. Meidän käyrät on tehty suomalaisen lapsen keskivertopituudelle, eli jos lapsi on rodultaan muuta -> käyrät ei ihan täsmää MUTTA näkee kasvu/paino suunnan.
 
Terveydenhoitaja
Kannattaa kysyä neuvolasta, jos haluaa paperiversion johon voi piirtää kasvukäyrän. Monissa neuvoloissa on paperiversioita jäljellä. Niistä voi pyytää myös kopiota. Kannattaa kysyä myös korkeakouluista, joissa opetetaan tulevia terveydenhoitajia. Th:n on osattava merkitä käsin kasvukäyrään tulevat merkinnät.
 
Paparazzi
Jonkinlainen käyrä löytyy Pampersin sivuilta. Sinne voi tallentaa oman lapsen pituuden ja painon joka mittauskerralta. Meillä ei suostunut tallentaa kun meidän neiti ei mennyt ns. keskiverto vauvojen kanssa samalla käyrällä vaan on pikkuinen siro. Heitti vaan herjaa koosta.
 
"Paperina"
Mä olen ladannut ihan täältä WHOn sivuilta noi globaalit käyrät ja tulostanut paperille nätin pinkit tytön käyrät :D
Noita saa kai sähköisenäkin, mutta itse tulostin paperille, saa tytön lapsuutenikirjan väliin.


http://www.who.int/childgrowth/standards/en/
 

Yhteistyössä