Velkahelvetistä eroon - luottotietojen menetys?

  • Viestiketjun aloittaja typeryss
  • Ensimmäinen viesti
typeryss
Olemme aviomieheni kanssa olleet noin kolme vuotta todella ikävässä velkakierteessä. Taustalla työttymyyttä, älyttömän huonoa tuuria ja omaa typeryyttä. Pikavippejä on tullut otettua, ja löytyy jos jonkinmoista osamaksutiliä. Kaikenkaikkiaan velkaa ja maksamattomia laskuja on meillä yhteensä n. 15 000t, mukaan luettuna kaikki visat ja käyttöluotot. Osaa näistä ollaan pystytty lyhentämään hyvin. Suurin osa rahoista on mennyt aivan normaaliin elämiseen, mutta tarpeeksi säästäväisesti ei olle eletty vaan selvästi yli varojen. Vituttaa, ahdistaa, uni ei tule ja asia on mielessä koko ajan. Tilanteen menemistä tähän pisteeseen ei huomannut, ennen kuin oltiin jo korviamme myöten ongelmissa. Emme ole koskaan olleet hyviä rahankäyttäjiä, mutta oma mielikuvani velkakierteisistä on ollut aina joku alkoholiongelma, peliriippuvuus tai muu vastaava. Meillä ei mitään sellaisia ole, taustalla kuitenkin tälläinen salaisuus :( Harmittaa niin vietävästi, että miten antoi tämän tilanteen tapahtua ja oli vaan niin tyhmä.

Nyt on kasa laskuja perinnässä, niitä ei pystytä maksamaan. Alkuvuodesta asti ollaan koitettu elää ilman vippejä ja niitä ei olekaan muutamaa pientä lukuunottamatta ole tullut otettua. Vuokrat ollaan aina maksettu ajallaan ja tästä pidetään kynsin hampain kiinni. Olen niin väsynyt tähän tilanteeseen, ja alkaa tuntumaan siltä, että ehkä se luottotietojen menetys olisi sittenkin parempi ratkaisu.

Tällä hetkellä unelmani olisi se, että pääsisimme jonkun takuusäätiön "piiriin" ja makselisimme sinne pois niitä. Haluan maksaa velkani ja ryhdistäytyä tämän asian kanssa, mutta en tiedä miten toimia. Olen valmis elämään pari vuotta köyhyydessä, kunhan saamme jotain järkeä tähän tilanteeseen. Kunnallisille velkaneuvojille jonot on pitkät ja takuusäätiön asiakkaiksi emme oman työttymyyteni vuokse pääse. Haen työtä tosin tällä hetkellä aktiivisesti, en ole pitkäaikaistyötön.

En vaan tiedä nyt miten pitäisi toimia. Jatketaanko vielä "taistelua", ettei luottotiedot menisi? Olen pelännyt sitä niin paljon. Mitä asiaa tutkailin, niin ilmeisesti vaan päästämällä laskut (usemmat) ulosottoon tulee 4 vuoden maksuhäiriömerkintä. Haluaisimme kuitenkin hoitaa tämän asian kunnolla ja niin hyvin kuin se tässä tilanteessa on mahdollista. Se, että jättää vaan kaiken maksamatta ja antaa mennä ulosottoon ei tunnu oikealta ratkaisulta, mutta kun en tiedä miten pitäisi toimia! Ulkopuolisen apua kaipaamme ehdottomasti, koska omat yrityksemme on vain pahentanut tilannetta...
 
  • Tykkää
Reactions: Irish Coffee
"kohtalotoveri"
Ette ole ainoat, jos yhtään lohduttaa. Mulla on vielä pahempi tilanne kuin teillä, olen yksin veloissa, asuntolainan maksueräkin hoitamatta ja velkoja sen lisäksi vajaa 20000. Kaikki rahat menneet velkoihin jo monta vuotta, eikä sos.tsto ole auttanut joten olen joutunut ottaa jatkuvasti uusia velkoja elämistä varten ja vanhojen velkojen maksuun myös. Pelkäsin myös tosi pitkään luottotietojen menetystä, mutta nyt se on käynyt kun tuli rajat vastaan. Olen viimein hakenut apua velkaneuvonnasta, odottelen miten käy. Takuu-säätiön piiriin en pääse mutta ehkä käräjäoikeus voisi olla avuksi. Ulosottoonkin joudun aivan lähiaikoina vaikka sitä pelkäsin kuollakseni vuosikaudet, mutta niiden kanssa saa kuulemma sovittua maksuista
 
jokju
ainakaan ette päästä ulosottoon laskuja, se helposti kaksinkertaistaa velan määrän. fiksuinta olisi hakea yksi isompi laina pankista ja maksaa sillä kaikki pois. jos ette saa niin sitten teettte maksusopimukset perintätoimistoihin ja maksatte osissa velat pois. luottotietoja ei kannata menettää jos vaan mahdollista estää se.
 
"a p"
Mitä eroa maksuhäiriömerkinnällä ja ulosotolla oikein on, luulin että ne kuuluvat yhteen? (eli toisesta tulee merkintä ja toinen karhuaa niitä rahoja mistä merkintä tuli..).

Voisiko joku ystävällinen kertoa, että miten maksuhäiriömerkintä ja ulosottoon joutuminen oikein tapahtuu, siis järjestyksessä?

Ensin laskut on myöhässä ja ne siirretään perintään.. Ja perintätoimisto siirtää ne lopulta mihin? Mitä sen jälkeen on tehtävissä ellei merkintää halua, vai onko mitään?

Emme saa isompaa lainaa mistään.
 
Hei.

Itse elin todella todella todella typerästi nuoruuttani. Taistelin itse samojen asioiden kanssa ja yritin opetella käyttämään rahaa kunnolla mutta eihän siitä tullut mitään.

Nyt on luottotiedot menneet ja velkaa on. Mutta tilannehhan on omalla kohdalla niin että minä olen helpottunut että minulla meni luottotiedot pariksi vuodeksi mitä että olisin pystynyt vain lisää ja lisää ottamaan velkaa. Ensiksi tuli maksumuistutus kirjeet, sitten tuli perintäkirjeitä (joista ei vielä mene nimi). Perintä toimisto yrittää saada maksamaan laskunsa pois ja sinne kun en pystynyt maksamaan niin postilaatikosta alkoi tulla Käräjäoikeudesta "haaste-kirjeitä" ja allerkijoitan ne (eli todistan siinä sen että olen kyseiselle firmalle sen ja sen verran velkaa ja että olen vastaanottanut haasteen) sitten tulee ulosotosta kirjeitä että maksa siihen ja siihen eräpäivään mennessä vaanku ne ei voi kun odottaa että pikkuhiljaa makselen.

Saan pelkästään kelasta asumistukea sekä kuntoutusrahaa josta minun ymmärryksien mukaan ulosotto ei voi viedä. Laskuja tulee vinopino aina postilaatikkoon mutta minä makselen niitä aina pikkuhiljaa pois kuitenkin niin että jää peruselämiseen normaalisti rahaa. Tätä myöten olen oppinut elämään höllimmin ja mieltäni helpotti kovasti se ku annoin mennä ulosottoon sillä sairastan masennusta sekä kaksisuuntaista mielialahäiriöö ja kaksisuuntaisen ohella minulle tuli se että elin yli varojeni. Nyt minua helpottaa kun en saa tilattua mistään enään osamaksulla mitään.

Olen paininut ihan samojen asioiden kanssa. Tsemppiä sinne suunnalle paljon ja yrittäkkää saada asiat sille mallille ettette ressaisi ihan kuitenkaan hiuksia päästä :( :)
 
jiojoih
ensin maksamaton lasku menee perintätoimistoon (jonne voi neuvotella maskusopimuksen, eli maksatte velkaa tietyn summan kk, tää mahdollisuus kannattaa hyödyntää) ja laskun päälle tulee perintäkulut. jos laskua ei vieläkään makseta niin sitten lasku menee ulosottoon käräjäoikeuden päätöksellä ja tällöin tulee maksuhäiriömerkintä eli luottotietojen menetys. ulosoton kulut ovat todella isot (oikeudenkäyntikulut käräjäoikeudessa)
 
"a p"
Kohtalotoveri ja Tinjuska, kiva että joku ymmärtää tilanteen. Ei tätä kyllä kellekkään toivoisi, mutta silti on helpottavaa kuulla toisista samassa tilanteessa oleville. Häpeä on aivan mieletön. Kun kotiimme tulee vieraita, piilotan aina laskut kaappiin. Ei kukaan tiedä tilanteestamme. Eniten itseäni harmittaa kuitenkin se, että olemme vaan käyttäneet rahaa niin huolimattomasti. Osteltu kaikkea, vaikka rahaa ei todellakaan olisi. Meidän tapauksessa ei puhuta mistään 2000€ televisioista, mutta kuitenkin on tullut kulutettua aivan liikaa rahaa mitä ei edes ole.

Nyt on tilanne todellakin se, että mielummin otan merkinnän ja olen pari vuotta köyhä kuin kirkonrotta. Haluan vaan takaisin jaloilleni, unelmoin säästötilistä ja omasta asunnosta. Maksuhäiriömerkinnässä vaan harmittaa se, jos merkintä tulee neljäksi vuodeksi! Se on pitkä aika. Laskeskelimme, että saisimme velkamme maksettua n. kahdessa vuodessa, jonka jälkeen haluaisin alkaa säästämään omaa asuntoa varten.

Olen kuukausia nukkunut vain pätkiä, koska asia tulee koko ajan mieleen. Avaamattomat kirjekuoret pyörii mielessäni koko ajan...
 
Blue
[QUOTE="a p";28496267]Kohtalotoveri ja Tinjuska, kiva että joku ymmärtää tilanteen. Ei tätä kyllä kellekkään toivoisi, mutta silti on helpottavaa kuulla toisista samassa tilanteessa oleville. Häpeä on aivan mieletön. Kun kotiimme tulee vieraita, piilotan aina laskut kaappiin. Ei kukaan tiedä tilanteestamme. Eniten itseäni harmittaa kuitenkin se, että olemme vaan käyttäneet rahaa niin huolimattomasti. Osteltu kaikkea, vaikka rahaa ei todellakaan olisi. Meidän tapauksessa ei puhuta mistään 2000€ televisioista, mutta kuitenkin on tullut kulutettua aivan liikaa rahaa mitä ei edes ole.

Nyt on tilanne todellakin se, että mielummin otan merkinnän ja olen pari vuotta köyhä kuin kirkonrotta. Haluan vaan takaisin jaloilleni, unelmoin säästötilistä ja omasta asunnosta. Maksuhäiriömerkinnässä vaan harmittaa se, jos merkintä tulee neljäksi vuodeksi! Se on pitkä aika. Laskeskelimme, että saisimme velkamme maksettua n. kahdessa vuodessa, jonka jälkeen haluaisin alkaa säästämään omaa asuntoa varten.

Olen kuukausia nukkunut vain pätkiä, koska asia tulee koko ajan mieleen. Avaamattomat kirjekuoret pyörii mielessäni koko ajan...[/QUOTE]

Merkintä ei estä säästämästä omaa asuntoa varten. Kaksi vuotta kun säästätte niin sitten teillä on heti merkinnän poistuttua kiva pesämuna asuntoa varten.
 
  • Tykkää
Reactions: Mielensäpahoittaja
pläh
Mulla oli sama tilanne reilu vuosi sitten, pitkäaikaistyötön, sillä hetkellä työharjoittelussa. Pikavippejä oli pakko ottaa että pääsin kulkemaan harjoitteluun ja syömään. Sossusta ei apua tullut ja en päässyt ajallaan palkalliseen työsuhteeseen vaan harjoittelua jatkettiin vielä 3kk. Olin laskenut että saan kaikki hoidettua, mutta tuo 3kk jatkoharjoittelu pilasi kaiken! Myöskään kun pääsin palkalliselle en saanutkaan täysiä viikko tunteja. Kävin velkaneuvojalla, tässä vaiheessa laskuja 8000e edestä, mutta kun ei vakituista työpaikkaa ollut en päässyt takuu-säätiön piiriin ja velkaneuvojakin hyvin tylysti ilmoitti että ei voi tehdä mitään, pitää vaan antaa edetä siihen että menevät ulosottotoimistoon ja menetän tietoni. Hyvin kannustavaa. Ja kaikki mitä velkaa olin tehnyt meni puhtaasti elämiseen ja siltikkin oli aikoja ettei ollut ruokaa. Bensaa oli pakko olla että pääsi kulkemaan töihin (tai siis palkkatuettuun työhön) tai muuten olisi pamahtanut karenssi päälle jos olisi lopettanut. Ulosotossa velat melkeimpä triplaantunut ja kaikki mahdolliset paikat kävin läpi että olisin saanut velkani maksettua ettei tiedot olisi menneet. Vakituista työtä en ole saanut ja velkasaneeraukseen ei ole mitään mahdollisuutta päästä. Tässä sitten kituutetaan ja mihin kaikkeen luottotiedottomuus vaikuttaa: asunnon saaminen (ainakin yksityisiltä vuokraajilta), vapaaehtoisten vakuutusten saaminen, jos esim pesukone tai joku muu kallis laite hajoaa se pitäisi saada ostettua käteisellä koska osamaksusopimuksia et saa ym.. näin ainakin kun työtön, työssä käyvä voi saadakkin. Ehkä 20v päästä saan luottokelpoisuuteni takaisin, ehkä.
 
"vakkari harmaana"
Itsellä kanssa nuoruudessa tullut tyhmäiltyä, otettua hulluna opintolainaa yms juttuja ja jäivät sitten maksamatta. Pahimmillaan 23000e on ollut ulosotossa. Soittelin tässä joku aika sitten ulosottomiehelle kysyäkseni että josko voisin itse ruveta makselemaan lyhennyksiä kun nykyään töissä käyn ja tulot vaihtelee kuukausittain reilustikin. Itkuhan siinä tuli kun uo-mies totesi että "eihän tätä velkaa ole enää kuin 1600e" eli kahdessa kk maksettu loputkin pois. Joten kyllä se aurinko sinne risukasaankin paistaa, töitä olen pyrkinyt tekemään koko ajan ja palkasta on koko ajan ulosmitattu maksimit. Eli kouraan rahaa on tullut siinä 1000€/kk mutta sitkaasti olen töissä käynyt vaikkei tuo raha niin iso ole ollut. Velat on kuitenkin tänä aikana siis lyhentyneet melkein kokonaan pois.
 
"Vieras"
Pankkilaina, se pelasti meidät tuhon kierteeltä. Kohta neljä vuotta maksettu ja vuoden päästä helpottaa. Eli yksi laina, jota hoidetaan. Pois kaikki ylimääräinen kuten lehtitilaukset, kanavapaketit... Luottokortit saksilla poikki, ei pikavippejä. Itse oli tietämätön mieheni rimpuilista raha-asioiden kanssa. Sain kunnon herätyksen ulosoton uhatessa.
 
"vieras"
Jos on maksuhäiriömerkintä ollut, ei varmastikaan saa pankkilainaa omaa asuntoa varten niin helposti, vaikka se olisi poistunutkin. Kannattaa hakea lainaa nyt ja maksaa sillä kaikki pois, jää maksettavaksi vain yhdet korot. Myöskin säästäminen voi olla vaikeaa, kun periaatteessa ulosottomiehellä on oikeus ottaa tililtä rahat, jos niitä sattuu olemaan (yli suojaosuuden). Yhtä lainaa maksamalla pystyisitte varmaan säästämäänkin :)
 
"vieras"
[QUOTE="a p";28496267]Kohtalotoveri ja Tinjuska, kiva että joku ymmärtää tilanteen. Ei tätä kyllä kellekkään toivoisi, mutta silti on helpottavaa kuulla toisista samassa tilanteessa oleville. Häpeä on aivan mieletön. Kun kotiimme tulee vieraita, piilotan aina laskut kaappiin. Ei kukaan tiedä tilanteestamme. Eniten itseäni harmittaa kuitenkin se, että olemme vaan käyttäneet rahaa niin huolimattomasti. Osteltu kaikkea, vaikka rahaa ei todellakaan olisi. Meidän tapauksessa ei puhuta mistään 2000€ televisioista, mutta kuitenkin on tullut kulutettua aivan liikaa rahaa mitä ei edes ole.

Nyt on tilanne todellakin se, että mielummin otan merkinnän ja olen pari vuotta köyhä kuin kirkonrotta. Haluan vaan takaisin jaloilleni, unelmoin säästötilistä ja omasta asunnosta. Maksuhäiriömerkinnässä vaan harmittaa se, jos merkintä tulee neljäksi vuodeksi! Se on pitkä aika. Laskeskelimme, että saisimme velkamme maksettua n. kahdessa vuodessa, jonka jälkeen haluaisin alkaa säästämään omaa asuntoa varten.

Olen kuukausia nukkunut vain pätkiä, koska asia tulee koko ajan mieleen. Avaamattomat kirjekuoret pyörii mielessäni koko ajan...[/QUOTE]

Ei se auta, että ottaa maksuhäiriömerkinnän ja siitä selviäminen ei ole pari vuotta, koska ne velat eivät maksuhäiriömerkinnällä häviä minnekään. Velat häviävät vain maksamalla tai sitten käräjäoikeuden vahvistamalla velkajärjestelyllä, jossa joutuu maksamaan osan veloista ja se kestää viisi vuotta minimissään. Ei ole helppoa tietä velkakierteestä eteenpäin, ellei suostu todellakin muuttamaan elämäntapojaan ja taloudenpitoaan.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";28496353]Jos on maksuhäiriömerkintä ollut, ei varmastikaan saa pankkilainaa omaa asuntoa varten niin helposti, vaikka se olisi poistunutkin. Kannattaa hakea lainaa nyt ja maksaa sillä kaikki pois, jää maksettavaksi vain yhdet korot. Myöskin säästäminen voi olla vaikeaa, kun periaatteessa ulosottomiehellä on oikeus ottaa tililtä rahat, jos niitä sattuu olemaan (yli suojaosuuden). Yhtä lainaa maksamalla pystyisitte varmaan säästämäänkin :)[/QUOTE]

Tuo lainan saanti vaan mietityttää. Itse olen tällä hetkellä työtön, mutta mies käy töissä. Voiko yksi ihminen saada n. 2200€ nettotuloilla 15000€ vakuudetonta lainaa? Auttaisiko lainan saantiin se, että lupaa pankille tekevänsä omaehtoinen luottokiellon? Voiko pankissa ylipäänsä kertoa hakevansa lainaa velkakierteen katkaisemiseksi? Kyllähän ne näkevät ne pikavipit siellä tilillä, ja sen että rahatilanne ei ole ollut hyvä...
 
"a p"
[QUOTE="vieras";28496380]Ei se auta, että ottaa maksuhäiriömerkinnän ja siitä selviäminen ei ole pari vuotta, koska ne velat eivät maksuhäiriömerkinnällä häviä minnekään. Velat häviävät vain maksamalla tai sitten käräjäoikeuden vahvistamalla velkajärjestelyllä, jossa joutuu maksamaan osan veloista ja se kestää viisi vuotta minimissään. Ei ole helppoa tietä velkakierteestä eteenpäin, ellei suostu todellakin muuttamaan elämäntapojaan ja taloudenpitoaan.[/QUOTE]

Tarkoitinkin sitä, että häviääkö merkintä kun velat on maksettu - eli oletuksena se, että velat saa maksettua pois tässä ajassa.
 
vierailija
Minä hölmöilin omat rahahommat silleen, että nyt on 375e vippi, 2100e vippi, 250e vippi, sekä 500e vippi. Tuossa 2100e vipissä on vuosikorko 235%. Laskin tuossa että jos työllistyn ni rahahuolet on pankkilainan turvin ohi, jolla yhdistän nuo lainat. Työttömyyskorvauksella jotenkuten kykenee noita lyhentään vielä, mutta nimenomaan köyhänä kuin kirkonrotta. Pelottava tilanne. Velkaneuvontaan on lähdettävä, jos en pääse työhön, oon hakenu jopa kassatyötä sekä siivoustyötä. Olen yksin asuva ja vuokra on 730e, en haluaisin asua näin kalliissa kämpässä, mutta varsinkin täällä etelässä ei ole halvempiakaan pikkusia koppeja.
 
vierailija
Minä hölmöilin omat rahahommat silleen, että nyt on 375e vippi, 2100e vippi, 250e vippi, sekä 500e vippi. Tuossa 2100e vipissä on vuosikorko 235%. Laskin tuossa että jos työllistyn ni rahahuolet on pankkilainan turvin ohi, jolla yhdistän nuo lainat. Työttömyyskorvauksella jotenkuten kykenee noita lyhentään vielä, mutta nimenomaan köyhänä kuin kirkonrotta. Pelottava tilanne. Velkaneuvontaan on lähdettävä, jos en pääse työhön, oon hakenu jopa kassatyötä sekä siivoustyötä. Olen yksin asuva ja vuokra on 730e, en haluaisin asua näin kalliissa kämpässä, mutta varsinkin täällä etelässä ei ole halvempiakaan pikkusia koppeja.
Ihan taatusti on täällä etelässä halvempia asuntoja kun 730 euron lukaalit ja mitä tarkoitat kun sanot että olet hakenut JOPA kassa/siivoustyötä onko ne jotenkin huonompia kun muut työt? Jotenkin tuntuu ettei sulla oo oikein elämänasenne ja arvoy kohdillaan. Terve menoo ulosoton piiriin niin laskeudut pilvilinnastas.
 
Täällä kans
Meillä pääsi miehen kanssa kertymään miehen kanssa vuoden aikana velkaa 16000... oltiin jo viittävaille ulosotossa, kun koko ajan piti ottaa lisää lainaa edellisen maksuun..kaikki oli aivan solmussa. Kuin ihmeen kaupalla saimme eilen juuri sen summan millä saimme velat maksettua :) summasta ei jäänyt kyllä ylimääräistä mutta eipä se haittaa kun nyt aloittaa alusta velattomana ja tekee asiat järkevämmin.
 
vierailija
Teidän tavoitteena pitää olla, että luottotiedot säilyy. Niiden menettäminen tietää todella vaikeuksia pitkäksi ajaksi. Kertomuksestasi päätellen teidän ongelmana on ettette välitä itsestänne. Vipit eivät ole ongelma, ne ovat seurausta asenneongelmastanne. Ottakaa itseänne niskasta kiinni ja muuttakaa asenteitanne, koska se on ainoa keino. Tähän kun pystytte löydätte varmasti keinot, miten selviätte taloudellisesti. Kaikki lähtee ajatuksistanne!
Laina , joka auttaa tällaisessa tilanteessa on ns. yhdistelylaina. Ottakaa sellainen, ja sille pitkä takaisinmaksuaika ja maksakaa sillä kerralla pois kaikki kalliimmat pienlainat. Vielä tärkeämpänä apukeinona on tehdä 12 kuukauden kuukausikohtainen budjetti, jota seuraatte ja korjaatte niin kauan, että saatte sen vuorenvarmasti toimimaan. Ja vielä: olkaa itse aloitteellinen ja ehdottakaa maksuaikoihin pidennyksiä. Nyt täytyy siirtyä itse oman elämän kuljettajan paikalle!
 
vierailija
Mulla luottotiedot meni vuosia sitten (palannevatkin pian) ja ei ole ollut haittaa vaikka niin luulin. Vakuutukset säilyneet ennallaan ja pankkilainat ja puhelinliittymät. Mitään ei irtisanottu. Uusia voi olla vaikea saada tietysti. Paitsi nettiyhteyden sain ongelmitta kyllä.
 
vierailija
Olemme aviomieheni kanssa olleet noin kolme vuotta todella ikävässä velkakierteessä. Taustalla työttymyyttä, älyttömän huonoa tuuria ja omaa typeryyttä. Pikavippejä on tullut otettua, ja löytyy jos jonkinmoista osamaksutiliä. Kaikenkaikkiaan velkaa ja maksamattomia laskuja on meillä yhteensä n. 15 000t, mukaan luettuna kaikki visat ja käyttöluotot. Osaa näistä ollaan pystytty lyhentämään hyvin. Suurin osa rahoista on mennyt aivan normaaliin elämiseen, mutta tarpeeksi säästäväisesti ei olle eletty vaan selvästi yli varojen. Vituttaa, ahdistaa, uni ei tule ja asia on mielessä koko ajan. Tilanteen menemistä tähän pisteeseen ei huomannut, ennen kuin oltiin jo korviamme myöten ongelmissa. Emme ole koskaan olleet hyviä rahankäyttäjiä, mutta oma mielikuvani velkakierteisistä on ollut aina joku alkoholiongelma, peliriippuvuus tai muu vastaava. Meillä ei mitään sellaisia ole, taustalla kuitenkin tälläinen salaisuus :( Harmittaa niin vietävästi, että miten antoi tämän tilanteen tapahtua ja oli vaan niin tyhmä.

Nyt on kasa laskuja perinnässä, niitä ei pystytä maksamaan. Alkuvuodesta asti ollaan koitettu elää ilman vippejä ja niitä ei olekaan muutamaa pientä lukuunottamatta ole tullut otettua. Vuokrat ollaan aina maksettu ajallaan ja tästä pidetään kynsin hampain kiinni. Olen niin väsynyt tähän tilanteeseen, ja alkaa tuntumaan siltä, että ehkä se luottotietojen menetys olisi sittenkin parempi ratkaisu.

Tällä hetkellä unelmani olisi se, että pääsisimme jonkun takuusäätiön "piiriin" ja makselisimme sinne pois niitä. Haluan maksaa velkani ja ryhdistäytyä tämän asian kanssa, mutta en tiedä miten toimia. Olen valmis elämään pari vuotta köyhyydessä, kunhan saamme jotain järkeä tähän tilanteeseen. Kunnallisille velkaneuvojille jonot on pitkät ja takuusäätiön asiakkaiksi emme oman työttymyyteni vuokse pääse. Haen työtä tosin tällä hetkellä aktiivisesti, en ole pitkäaikaistyötön.

En vaan tiedä nyt miten pitäisi toimia. Jatketaanko vielä "taistelua", ettei luottotiedot menisi? Olen pelännyt sitä niin paljon. Mitä asiaa tutkailin, niin ilmeisesti vaan päästämällä laskut (usemmat) ulosottoon tulee 4 vuoden maksuhäiriömerkintä. Haluaisimme kuitenkin hoitaa tämän asian kunnolla ja niin hyvin kuin se tässä tilanteessa on mahdollista. Se, että jättää vaan kaiken maksamatta ja antaa mennä ulosottoon ei tunnu oikealta ratkaisulta, mutta kun en tiedä miten pitäisi toimia! Ulkopuolisen apua kaipaamme ehdottomasti, koska omat yrityksemme on vain pahentanut tilannetta...
 

Yhteistyössä