Velkainen kuolinpesä ja oikeusaputoimiston kalleus, mitä tehdä?

  • Viestiketjun aloittaja auttekoo
  • Ensimmäinen viesti
auttekoo
Lainaus sivulta: http://www.oikeus.fi/5659.htm

"Mitä oikeusapu maksaa

Vähävaraisille oikeusapu on ilmaista. Muiden on maksettava se osittain itse. Hakijalta perittävät kulut muodostuvat oikeusapumaksusta ja omavastuuosuudesta.

OIKEUSAPUMAKSU
Maksu on määrältään 70 euroa. Maksua ei peritä, jos hakija saa korvauksetonta oikeusapua.

OIKEUSAVUN PALKKIOPERUSTE
Oikeusavun tuntipalkkio tai toimenpidepalkkio määräytyy palkkioasetuksen mukaisesti. Tuntilaskutusta käytettäessä tuntipalkkio on 100 euroa tunnilta. Oikeusavun saajan perus- ja lisäomavastuuosuus vaikuttavat siihen, minkä suuruiseksi perittävä palkkio muodostuu.

OMAVASTUUOSUUS
Oikeusavun saajan omavastuu voi muodostua kahdesta eri tavoin laskettavasta omavastuusta, perusomavastuusta, joka lasketaan hakijan käyttövarojen perusteella ja lisäomavastuusta, joka lasketaan talletuksista ja muusta helposti realisoitavasta omaisuudesta. Omavastuut ovat keskenään rinnakkaisia, toisistaan riippumattomia.

Omavastuun määrä vahvistetaan asian tultua hoidetuksi. Omavastuuosuudesta voidaan periä ennakkoa. Oikeusavun saaja maksaa omavastuuosuuden avustajalleen, joko yksityiselle avustajalle tai julkiselle oikeusavustajalle.

Perusomavastuu

Perusomavastuu on prosentuaalinen osuus oikeusavun kustannuksista, ja se määräytyy hakijan käyttövarojen perusteella seuraavasti:

Yksinäinen henkilö

enintään 700 euroa 0 %
enintään 900 euroa 20 %
enintään 1100 euroa 30 %
enintään 1300 euroa 40 %
enintään 1400 euroa 55 %
enintään 1500 euroa 75 %

Puolisoilla henkilöä kohden

enintään 600 euroa 0 %
enintään 700 euroa 20 %
enintään 850 euroa 30 %
enintään 1100 euroa 40 %
enintään 1200 euroa 55 %
enintään 1300 euroa 75 %

Puolison tuloja ei oteta huomioon, jos puolisot ovat toistensa vastapuolia (esim. avioeroasioissa).

Lisäomavastuu

Lisäomavastuu on 50 % talletuksista ja muusta helposti rahaksi muutettavasta varallisuudesta siltä osin kuin ne ylittävät 5 000 euroa.
Esimerkki: (talletuksia 25 000 euroa - 5000 euroa) x 50% = lisäomavastuu 10 000 euroa"


--


Eli kyseessä velkainen kuolinpesä ja olisi tarvetta köyhänä oikeusavulle selvittämään mitä pitää tehdä ja mistä perunkirjoitus maksetaan kun tilillä ei ole hautajaiskulujen jälkeen, jotka pankki maksoi kuitteja vastaan (halvin sossun hyväksymä hautaus) kuin muutama sata euroa. Mutta mitä se oikeusapu oikein tulee maksamaan? Puhelimitse antavat vain ajan ja vasta tapaamisessa kerrotaan maksuista jne. Oikeusapumaksu on 70 ?, ja se tulee varmasti maksuun jo siitä että käy ajanvarauksessa? Lisäksi 100 ?/tunti josta meidän tuloilla maksaa 20-30% itse, huh, huh! Ei ole varaa maksaa 70 euroakaan, saati enemmän.

Kyse on velkaisen kuolinpesän perunkirjoituksesta ja kuolinpesän konkurssihakemuksen jättämisestä tai mitä sitten tarvitaankin, eli epätietoisuudesta miten tässä tilanteessa toimia. Puhelimessa ei saa tarkempaa tietoa otetaanko tällaisessa tapauksessa myös muiden pesän osakkaiden tulot huomioon? Minun perheeni laitettiin hakemaan oikeusapua koska tulot pienimmät, tosin toiset asuntovelallisia, joten ei heilläkään varaa paljon rahaa laittaa apuun. Ei olisi varaa maksaa senttiäkään kun toinen on taloudessa työmarkkinatuella ja toinen osapäivätyössä ja saa soviteltua päivärahaa lisäksi ja nettotulot ovat yhteensä noin 1200-1400 ?/kk, kaksi lasta elätettävänä.

Onhan minulla oikeusturvavakuutuskin perus-kotivakuutuksen yhteydessä mutta sen omavastuu on 200 ? + 15% kuluista. Ei ole varaa maksaa.


Olisiko parempi kieltäytyä perinnöstä ja lähettää lappu siitä jonnekin, minne?

lainaus:
"Perillisellä ja testamentinsaajalla on oikeus luopua oikeudestaan perittävän kuoltua, jolleivät he ole jo ryhtyneet sellaisiin toimiin, että heidän on katsottava ottaneen perinnön vastaan. Luopuminen on tehtävä kirjallisesti. Luopumisen sitovuudesta perillisen ja testamentinsaajan velkojiin säädetään konkurssisäännössä ja ulosottolaissa."


Kaikkein mieluiten hoitaisin asian niin että minun ei nyt osallistuttuani hautajaisiin(maksettu vainajan tililtä) ja muistotilaisuuteen(omin rahoin) tarvitsisi enää olla missään tekemisissä kuolinpesän kanssa tai hoitaa asioita, ei siis tarvitsisi hankkia maksua vastaan oikeusapua tiedon hakemiseen mitä tehdä, ei perunkirjoitusta tai tyhjentää asuntoa, vaan sen saisivat tehdä muut rintaperilliset tai jos hekin kieltäytyvät niin yhteiskunta saisi hoitaa velkaisen kuolinpesän ja konkurssin.

Eli mitä minun pitää tehdä että voi pestä käteni jatkotoimista eli osallistuminen perunkirjoitukseen, kuolinpesän konkurssihakemuksen tekoon ja asunnon tyhjentämiseen ilman että tarvitsee saada kallista neuvoa persaukisena oikeusaputoimistosta tai joltain kalliilta lakimieheltä, saati että pitäisi järjestää vielä perunkirjoittaja hoitamaan pesää?
 
soittelemaan vaan
Perunkirjoituksen saa hautaustoimistosta. Ostaisin sen sieltä ja kysyisin samalla siltä lakimieheltä miten pesästä pääsee eroon. Pitääkö se hakea konkkaan vai voiko vaan jättää luopumisilmoituksen. Pitäähän se nyt siihen perunkirjaan kirjoittaa, että luopuu perinnöstä.
 
auttekoo
"Vähävaraisille oikeusapu on ilmaista."

Kysyn vaan että kenelle oikeusapu mahtaa olla ilmaista sillä perheemme saa sossusta toimeentulotukea työmarkkinatuen ja 4,5 tunnin 7,50?/h + sovitellun päivärahan lisäksi ja silti tulot ylittävät ilmaisen oikesapurajan ja omavastuu on: 70 ? oikeusapumaksu + 20-30% tuntipalkkiosta??? Miten pienimmillä mahdollisilla tuloilla, siis minimitoimeentulorajalla kitkuttelevat joutuvat vielä maksamaan oikeusavusta jonka pitäisi olla köyhälle ilmaista. Meinaan kenenkään ei edes pitäisi elää suomessa alle minimitoimeentulotukirajan sillä sen verran jokainen on oikeutettu saamaan toimeentulotukea. Ilmainen oikeusapu Suomessa on siis periaatteessa ja käytännössä pelkkää kusetusta, oikeusavun tulorajat on laitettu niin pieniksi ettei sitä saava voi käydä käytännössä lainkaa töissä, ei edes osapäivätyössä.
 
auttekoo
Alkuperäinen kirjoittaja soittelemaan vaan:
Perunkirjoituksen saa hautaustoimistosta. Ostaisin sen sieltä ja kysyisin samalla siltä lakimieheltä miten pesästä pääsee eroon. Pitääkö se hakea konkkaan vai voiko vaan jättää luopumisilmoituksen. Pitäähän se nyt siihen perunkirjaan kirjoittaa, että luopuu perinnöstä.
Kyse on nyt siitä että minulla ei ole enää mitään haluja hoitaa perunkirjoituksen järjestämistä ja todennäköisesti maksaa siitäkin taas kun vainajan tili on tyhjä. Olemme jo hautajaiset järjestäneet hautajaistoimiston kanssa, maksullista perunkirjoitusta ei ole varaa ottaa konbtolleen. haluan siis pois vastuusta järjestää perunkirjoitus tai osallistua sen maksamiseen tai mihinkään muuhunkaan kuluun nyt kun hautajaiskulut ja itse maksettu muistotilaisuus on pidetty. Ne tekivät jo sen verran suuren loven persaukisen kukkaroon + se että vainajalta löytyi maksamattomia puhelinliittymämaksuja ja perintätoimistokuluja allekirjoittaneen omaistamalle liittymälle jonka haltija vainaja oli. Laskut ja perintäkulut olivat tulleet kyllä nimelläni mutta vainajan osoitteeseen, joten luulin asioiden olevan kunnossa. Velkaisena vainaja kun ei saanut eläessään aukaistua liittymää niin rintaperillisenä suostuin se ottamaan nimiini. No tyhmyydestä sakotetaan ja todennäköisesti saan maksaa nämäkin maksut.

 
Miä
Meillä oli kuolinpesässä pelkkää velkaa. Se perunkirjoitus on kuitenkin hoidettava. Siellä käytiin kuulemassa miten se kilometrin pitkä lista veloista luetellaan ja selvitellään että rahaa ei ole kenellekkään ja missään. En tiedä maksoiko se oikeusapu, tuskin kovin paljon koska meillä ei siihen myöskään varaa ollut, sisko hoiti sen.
 
auttekoo
Vainaja liittymän haltija minä omistaja

Voiko mitään tehdä kun vainaja on ollut haltijana puhelinliittymässä jonka minä omistan, ja hän jätti maksamatta laskuja liittymästä jotka ovat tietämättäni siirtyneet perintätoimistoon? Laskut löydetty vasta nyt kuoleman jälkeen.

Sekä laskut että perintälaskut ovat tulleet nimelläni mutta vainajan osoitteeseen, ja olen uskonut hänen sanomiseensa että kaikki on kunnossa ja maksettu, koska liittymä on jo viime vuonna lopetettu. Rintaperillisenä autoin lähiomaista joka ei velkojen takia saanut puhelinliittymää avattua, no tyhmyydestä sakotetaan.

Tiliotteista näkee että vainaja on maksanut aiemmat laskut tililtään, siis ne jotka eivät jääneet maksamatta ja siirtyneet perintään. Lisäksi liittymää on käytetty vainajan puhelimella ja soitettu vainajan puhelut, tämä voidaan todistaa puheluerittelystä. Vainaja on myös puhelinyhtiön sopimuksessa merkitty virallisesti liittymän haltijaksi kun itse olen omistaja.

Eli onko minulla mahdollisuutta saada maksettua rahat kuolinpesästä, jossa on riittävästi rahaa tilillä, mutta toisaalta velkaa huomattavasti ulosottoon sekä eri tahoille?

 
auttekoo
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Meillä oli kuolinpesässä pelkkää velkaa. Se perunkirjoitus on kuitenkin hoidettava. Siellä käytiin kuulemassa miten se kilometrin pitkä lista veloista luetellaan ja selvitellään että rahaa ei ole kenellekkään ja missään. En tiedä maksoiko se oikeusapu, tuskin kovin paljon koska meillä ei siihen myöskään varaa ollut, sisko hoiti sen.
Kyllä sen perunkirjoituksen pitäisi hoitaa joku sossu tai vastaava jos omaiset sitä eivät tee, vaan jo ennen perunkirjoitusta luopuvat perinnöstä ja osuudesta pesään, siis pesevät kätensä koko jutusta.

Mulla ei ole enää mitään haluja tuhlata rahaa lisää kun olen saanut kuraa jo ihan tarpeeksi asian tiimoilta.

Eli riittääkö että jossain maistraatissa tai kihlakunnanoikeudessa jättää perinnöstä kieltäytymisestä kirjallisen todistuksen, vai pitääkö johonkin vielä ilmoittaa että hoitakoon muut pesänselvityksen ja perunkirjoituksen?

Ilmaista laki- tai oikeusapua asiasta kun ei tahdo saada, enkä tahdo mitään sanktioita siitä että olen hoitanut asian väärin niin että saan jotain sanktioita tai kuluja perunkirjoituksen viivästymisestä tai muusta. Kuluja en tästä kuitenkaan enää ota oikeusaputoimiston, lakimiesavun tai perunkirjoituksen järjestämisen muodossa se on vissi!
 
Hmmm
No sinuna ilmoittaisin muille perillisille, että aiot luopua perinnöstä ja et tee mitään toimia sen perinnön tai kuolinpesän hyväksi.
Eli vetäydyt hankkimasta perunkirjoitusta ja olet vain.

Sitten kun muut perilliset ovat järjestäneet kaikki asiat, menet perunkirjoitukseen ja annat esim. tälläisen tai vastaavan lapun perunkirjoituksen pitäjälle:
http://koulut.tampere.fi/materiaalit/laki2/tyrsky/tyrsky5a.html

Sitten et ole mitenkään osallisena kuolinpesään.
 
auttekoo
"Sitten kun muut perilliset ovat järjestäneet kaikki asiat"

Ei kai sarkasmia? Meinaan olen köyhin kuolinpesän osakas, ollut mukana hoitamassa hautajaiset ja muistotilaisuuden johon muut sukulaiset eivät erästä toista perillistä lukuunottamatta laittaneet juuri tikkuakaan ristiin kustannuksiin tai järjestämiseen, ja kaiken lisäksi vainaja teki temput jättämällä maksamatta omistamani liittymän laskuja, liittymän jossa hän oli haltijana, perintälaskuja siis todennäköisesti joudun makselemaan ihan tarpeeksi. Tässä on ollut osalleni aivan tarpeeksi stressiä ja rahanmenoa joten jätän mielelläni loput muille.
 
Hmmm
Alkuperäinen kirjoittaja auttekoo:
"Sitten kun muut perilliset ovat järjestäneet kaikki asiat"

Ei kai sarkasmia? Meinaan olen köyhin kuolinpesän osakas, ollut mukana hoitamassa hautajaiset ja muistotilaisuuden johon muut sukulaiset eivät erästä toista perillistä lukuunottamatta laittaneet juuri tikkuakaan ristiin kustannuksiin tai järjestämiseen, ja kaiken lisäksi vainaja teki temput jättämällä maksamatta omistamani liittymän laskuja, liittymän jossa hän oli haltijana, perintälaskuja siis todennäköisesti joudun makselemaan ihan tarpeeksi. Tässä on ollut osalleni aivan tarpeeksi stressiä ja rahanmenoa joten jätän mielelläni loput muille.
Sarkasmia?

Ei. Kirjoitin noin koska on parempi, ettet tee mitään toimia tämän perinnön hyväksi ja asioiden etenemiseksi jos aiot luopua perinnöstä.

Kopioitu laki 24 sivustolta http://www.laki24.fi/pepe-perinnostaluopuminen-perillinen.html

"Perittävän kuoltua perillinen tai testamentin saaja voivat tehokkaasti luopua oikeudestaan perintöön, jolleivät he ole jo ryhtyneet sellaisiin toimiin, että heidän katsotaan ottaneen perinnön vastaan. Perinnöstä luopuminen tarkoittaa siis kuolinpesästä vetäytymistä perintöön ryhtymättä. Perintöön ryhtymiseksi katsotaan perinnön vastaanottotahdon ilmaisevat toimet kuolinpesässä."

Perintöön ryhtyminen on juuri tätä perunkirjoituksen ja muun selvittelyä ja järjestelyä
 

Yhteistyössä