venlafaxin/efexor depot tai joku muu vastaava lääke...kokemuksia?

elikkä aloitin eilen tuon venlafaxin (efexorina tunnetaan paremmin),eka tabletti teki mulle sen että oksetti lääkkeen oton jälkeen jonkun aikaa ja sitten yllätyin, empä muistakkaan millon olisin noin pirteä ollut!nooh,hyvä vaan että pirteä olin paitsi että en sitten tietenkään meinannut saada unta ja untakun sain niin heräsin yöllä ja nukahtaminen oli vaikeaa.
olen yleensä hirveän herkkä kaikkien lääkkeiden sivuvaikutuksille.
mielenkiinnosta kyselen kokemuksia kyseisestä lääkkeestä??
 
ei nyt
Mulle tuli efexorista kaiken maailman pieniä sivuvaikutuksia kolmisen viikkoa, mutta siitä sitten hävisivät hiljalleen. Oli kuitenkin mielestäni sen arvoista, sairastin näet keskivaikeaa masennusta ja kun lääke alkoi purra tuntui kuin olisi herännyt unesta!
Lopettaminen oli ilkeää viekkarien takia, Tuntui kuin olisi saanut sähköiskuja vähän väliä, mutta se taitaa olla useimpien muiden masennuslääkkeiden vieroitusoire. Mulla efexor auttoi masennukseen ja ahdistukseen tosi hyvin ja jos vielä sairastuisin niin efexoria varmaan pyytäisin.
 
Minusta efexor teki vihanneksen, en tuntenut mitään eikä mikään kiinnostanut. Lopettaessa hirveät vieroitukset. Lopetin sen huolimatta siitä, että se poisti ahdistuksen (vakava masennus).
 
Minusta efexor teki vihanneksen, en tuntenut mitään eikä mikään kiinnostanut. Lopettaessa hirveät vieroitukset. Lopetin sen huolimatta siitä, että se poisti ahdistuksen (vakava masennus).
 
vieras
Aloittelin eilen tuon lääkkeen, joten en vielä tiedä auttaako. Kiinnostaisi kuulla, onko muilla auttanut vaikeaan paniikkihäiriöön? Toiveikkaana itse odottelen, joko vihdoin voisin toimia yksin...
 
mulle määrättiin efexor 150mg ja ne autto, tosin teki musta täysin tunteettoman, joka tietty siinä tilanteessa oli ihan hyvä asia, oli keskivaikea ahdistus ja masennus itsetuhoisilla ajatuksilla..
en nyt muista että olsi ollut mitään kummempia haittavaikutuksia, ehkä suussa outo maku..
 
hohoijakkaa
Hohhoijakka mitkä vieroitusoireet päällä, kun ajetaan venlafaxin lääke alas ja vaihdetaan toiseen uuden sairauden takia.. Pyörryttää ja itkettää ja ketuttaa ja ja ja aj... 2 viikkoa söin siis puolitus annosta ja nyt enää 37,5 mg ja viikko alkaa kohta oleen täynnä, että saan vaihtaa toiseen lääkkeeseen..
 
heippa
Mä mietin venlafaksin aloittamista tosin vain 37,5mg annoksella /ehkä/ kokeilla 75mg..Mitkä on teidän jotka pitempään syöneet kokemukset seksielämään(naiset), ootteko hankkinut vielä käytön jälkeen tai aikana lapsia..paljonko annos on ollut??

Joskus söin n.vuoden efexoria, mutta samaan aikaan oli toinenkin lääke.
 
male-63
Aloitin toukokuussa cipralexilla jotka sain työterveyslääkäriltä. Liian harvojen kontrolli kertojen, lääkkeen aiheuttaman ahdistuskohtauksen seurauksena vakava itsetuhoisuus vietti. Sairaalassa vaihdettiin Venlafaxiin. Aloitus 37,7mg noin 2-3 viikon välein nosto 37,5mg kunnes saavutettiin 150mg/vrk. Sivuoireina epätodellista oloa, huonovointisuutta, virtsaamis ongelmia, sydänmen tykytystä, kohonnutta verenpainetta, seksuaaliongelmia jne. Tiivis seuranta ja terapiat ovat kuitenkin auttaneet jaksamaan. Nyt vajaa 3kk myöhemmin olo on jo todella selvästi parempi. Sivuoireet on hävinneet lukuunottamatta seksuaaliongelmia. Monissa tapauksissa lääkkeiden sivuoireiden ja vakavan masennuksen aiheuttamia ongelmia on vaikea eroittaa toisistaan. Esim väsymys, huonovointisuus, haluttomuus/kyvyttömyys seksiin tai edes läheisyyteen voi olla niin lääkkeen kuin masennuksenkin aiheuttamaa.
Parasta terapiaa on ollut kun on sukulaisille, kavereille ja työpaikalla suoraan kertonut mikä vaivaa. Silloin ei tarvi keksiä mitään tekosyitä miksi joku juttu ei kiinnosta tms. Masennuksen myöntäminen on oikeastaan edellytys paranemisprosessin käyntiin lähdölle.
Masennuksesta toipuminen vaatii pitkäjänteisyyttä. Lääkkeiden haittavaikutuksen väistyvät pikku hiljaa ja teho tuleen näkyviin vasta parin kuukauden käytön jälkeen. Näin siis minulla, vaikutukset toki voivat olla yksilöllisiä. Lääkkeen nostoa vielä tuosta 150mg ylöspäin harkitaan, jotta aloite- ja keskittymiskyky paranisivat.
Ihan lievän masennuksen kanssa ei ehkä ensimmäisenä kannata lääkkeita aloittaa. Kannattaa hankkia tietoa ko sairaudesta ja keskustelu apua jos on vaan suinkin jostain saatavilla.
 
[QUOTE="ihmettelen";24566392]oonko mä väärällä palstalla palstailee... kuuluuks masennus näin voimallisena laspsiperheiden arkeen?synnytys-sellaistako?[/QUOTE]

Hoitamattomana pahaksi päässyt synnytyksen jälkeinen masennus.
Mä olen taipuvainen olemaan sitä mieltä, että nykyisin kun asutaan aj oleillaan kaukana perheestä ja suvusta, ei ole sitä sellaista avun verkkoa mitä oli vielä jokuja vuosia sitten. Masentuneita äitejä on ollutm aailman sivu, mutta vaatimusket nykyisin äideillekin äitiytensä, kodin ja työn kanssa ovat kohtuuttomia toisinaan. Vuonna nakki ja kaivo hypättiin sinne kaivoon, nykyisin syödään lääkkeitä.
 
"loco"
mä oon nyt syöny tätä lääkettä (venlafaxin 37,5mg) 4 pv. on sairaat olot!! hikoilen ahistaa enemmän kun ennen..jotenkin henkikää ei kulje...menin sairaanhoitajan puheille..sanoi minulle että syö se illalla ennen nukkumaan menoa????? no kokeillaan nyt sit sitä...nii ja sit on nämä käsien tärinät!
 
"pipsa"
Heips!

Niinku aiemmin joku mainitsi, lääkkeitten vaikutus alkaa pikkuhiljaa, siis se, et ne tehoo ja helpottaa oloo. Sulla pitäis olla nyt jo vähän parempi olo, ainaki pikkiriikkisen... kuis oot alun jaksanu? Kertoks se sairaanhoitaja, et menee jonku aikaa et helpottaa? Ja et joku tukihenkilö olis hyvä olla, et kun on joku päivä huonompi olo, niin et oo sit siin ihan yksin...tsemppii
 
"xxx"
Säin Efexoria aikas monta vuotta sitten yli vuoden. Muuta en muista, kun että ruokahalu meni ja oli tosi vauhdikas olo. Laihduin todella paljon (Remeronilla lhotut kilot pois ja vähän päälle), mutta muuten auttoi. vieroitusoireet olivat hirveät. Senpä jälkeen ei ole mitään mielialalääkkeitä syödä :)
 
"loco"
lopetin kokonaan tän lääkkeen käytön, kun ei mulla ollu yhtään oma olo!! mun vaan pitää totee et ei käy kaikille/mulle..nostettiin annos 70,7mg, mut huh hu...ei käy niin ei käy!!!
 
viekkarit
Mulla nyt lopetus menossa ja huhhuh kun humahtelee ja suhisee pahasti päässä,ei helkkari pakko varmaan pyytää saikkua,eihän tästä töihin pääse kun pää sekoaaa...Söin 2 vuotta cipralexia ja vaihdettiin lihomisen takia lennosta venlafaxiniin,joka osoittautui tosi huonoksi lääkkeeksi siinä mielessä että väsyttänyt vaan koko ajan aivan tuhottoman paljon.Ei mikään tavallinen väsynyt vaan ihan tappoväsymys koko ajan,eikä ihan oikeasti mikään kiinnosta.Nyt lääkäri sanoi,että aloita voxra kun lasketaan venla alas..mutta en varmasti aloita,se on amfetamiinin johdannainen ja nostaa pulssin...Paniikkihäiriön kanssa ei ois hirveän toivottavaa,että alkaa vielä enemmän pumputtamaan :(
En jaksa enää näitä lääkkeitä,kun olo vaan pahenee ja eristäydyn kaikesta kun ei jaksa mitään.
Lasken nyt tän alas vaikka ottaa kyllä aikamoisia iskuja päähän :/ Toivottavasti vielä palaudun entiselleni,kestän sitten sen paniikinkin mielummin kun tällaisen ihan SAIRAAN väsymyksen...
 
  • Tykkää
Reactions: seya
Hei vaan
Mukava että löysin jonkun kohtalotoverin tuon Venlafaxinin vieroituksen suhteen. Olen pari vuotta niitä napsinut 150mg päivässä. Sitä ennen meni cipralexia pari vuotta .Nyt kolmisen viikkoa sitten aloin ajaa lääkettä alas ihan omin konstein. Nyt olen suunnilleen puolella annoksella. Tuntuu että palkaisin taas elämään omaa elämää, kun aiemmin olin vähän kun sivustaseuraaja tunteeton olio. Vakava masennus taustalla. Maha on ajoittain sika kipeä ja säikyn vähän pienestä. Pelottaa kyllä sivuoireet, onkohan kellään kokemuksia vieroitus oireiden lievityksistä esim. akupunktiota tai muuta??
 
"jaska"
venlafaxin...jooo no.alottelin sen käytön pari viikkoa sitte ja enpä ole ainakaan vielä riemastunu ja pomppinu kattoon!vitynmoisia sätkyjä tulee välillä...naurattaa kun ei voi hallita niitä..saatanan kuuma
ja ruokahalut melkein nollassa.mut katotaan nyt viel pari viikkoa prkl!!
 
näin
Itse syön tota lääkettä 375mg/pvä, enkä huomannut senkummempia sivuoireita. Tosin vakavassa masennuksessa niitä oireita on niin paljon, että mikä on mitäkin? On auttanut niin, ettei mielialat pompi ylös ja alas. Lääkettä pitää käyttää parantumisen jälkeenkin vielä kuukausia, näin on useampi hoitava taho sanonut
 
Käyttänyt
En suosittele kyseistä lääkettä kenellekään. Osalle käyttäjistä tulee aivan kamalat vieroitusoireet lääkettä lopetettaessa ja näistä lääkärit harvemmin kertovat etukäteen kenellekään (minulle ei ainakaan kerrottu, vaikka olen alle 25 ja lääkettä ei yleisesti edes suositella ikäisilleni).. :( Huonoista kokemuksista voi lukea esim. http://keskustelu.suomi24.fi/node/8696639
 

Yhteistyössä