Venlafaxin, kokemuksia?

paniikkihärö
ite oon ottanu yli puolivuotta kyseistä lääkettä. aluksi 37,5mg ja sitten nostettiin 75mg/päivä. itsellä määrättiin paniikkihäiriön hoitoon. ja lääkkeen alaisena en saanut kohtauksia kun vain silloin kun 4 vuotta pitkä seurustelusuhde päättyi, jolloin lääkäri antoi luvan käyttää 150mg sen aikaa että saan elämäni kasaan. nyt puolen vuoden jälkeen koitin lopettaa, hiljalleen tiputin määrää pienemmäksi ja lopulta lopetin kokonaan. vieroitusoireet ovat todella *******. tunne kuin olisi kokoajan krapulassa. pää kipeä, ei nukuta ja oksettaa. sitten kun lopulta aineet alko lähteä kehosta ja tulla parempi olo fyysisesti niin kohtauksia tuli runsaasti takaisin, joten jouduin aloittamaan uudestaa. kuitenkin kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen lääkkeeseen kun se mahdollistaa normaalin elämän, josko hiukan puuduttavan tasaisen, mutta kuitenkin elämän missä ei tarvitse elää paniikkikohtauksien pelossa
 
"HannaK"
Mulla oli käytössä 75 mg/vrk pari vuotta synnytyksen jälkeiseen masennukseen, oli hyvä lääke mutta nuo vieroitusoireet oli mullakin aivan järkyttävän kauheat..Nyt maennukseen käytössä sertralin mutta harkitsen vaihtoa takaisin venlafaxiin, koska oli muuten parempi lääke kun tuo sertralin.
 
Hempukka89
Loistava lääke niin kauan kun sitä syödään. Tietenkään ei kannattaisi asiasta ensimmäisenä ehkä nettipalstoilta lukea. Tännehän ihmiset yleensä ne negatiiviset tarinat kertoilee. Mutta nyt kun kysyttiin ja itselläni lopetustilanne päällä,niin voinpa kai itsekin kertoa lääkkeestä omakohtaisesti. Venlafaxin on ollut käytössäni tammikuusta 2010, jolloin lääkkeestä ja sen vaikutuksesta mm. sikiöön ei tiedetty. Ilmeisesti oli silloin vielä varsin tuore lääke. Olen siis joutunut lopettamaan Venlafaxiinin 2 kertaa raskauden takia. 2010 kesäkuussa lääke ajettiin alas kuin seinään 1vk:n aikana 300mg:sta. Eli viikon verran käytin 150mg. Pikainen lopetus syystä ettei ollut näyttöä siitä miten lääke vaikuttaisi sikiöön. Olin raskaana viikoilla 8. Olin 2viikkoa kuin elämäni pahimmassa krapulassa, mitään ei jaksanut tehdä kun oo niin typerä olo päällä ja niin pahoja sähköiskumaisia tuntemuksia päässä suunnilleen joka kolmas sekunti, että kipu säteili molempien käsien "kiukkusuoniin" repivin tuntemuksin. Olo jatkui hieman lievempänä kaikkiaan 3kk ennen kuin olo palautui normaaliksi. Aloitin lääkkeen kuitenkin viime syksynä uudelleen masennuksen jatkuessa, lääkärin vakuuttaessa ettei lopetuksesta johtuvia sivuoireita tulisi kun loivennetaan kunnolla ja hitaasti. Ja lääkehän kuitenkin toimii aivan loistavasti. Mitä nyt tunteet pysyy tylsän tasaisina mutta auttaa ahdistukseen, masennukseen, paniikkikohtauksiin, jännittämisiin ym aivan loistavaksi. Olen sosiaalinen ja elämänmyönteinen lääkkeenvaikutuksen alaisena. Mutta nyt taas lopetus raskauden takia, nyt viikoilla 32 koska on lääkärin sanojen mukaan tutkittu ettei lääke aiheuta sikiölle mitään, paitsi kärsisi vieroitusoireita syntymän jälkeen, sen takia siis hyvä lopettaa. Nyt annos ollut puolen vuoden ajan 75mg ja lopetus taas puolitettuna lopetettu viikon sisään. Olo on hurja: paniikkikohtaukset päällä, sähköiskumaiset tuntemukset tekivät comebackin, itkettää , oksettaa, pelottaa ja hermo niin kireällä että tavarat lentelee ympäri taloa ja pelkään itseäni että jossain vaiheessa hermostukseni kohdistuu 1,5vuotiaaseeni poikaani.
 
"vieras"
Ei omakohtaista kokemusta, mutta miehellä oli käytössä. Hänellä siitä ei ollut kovin merkittävää apua (masennus, ahdistus ja itsetuhoajatukset eivät pysyneet kurissa), joten vaihtoi sitten lääkitystä. Onneksi, sivuoireetkin olivat tuossa ikävät(tosin onhan ne melkein kaikissa masennuslääkkeissä samantyyliset): unettomuus ja painajaiset, painonnousu ja turvotus, ejakulaatiovaikeudet... Viimeksi mainittu melkein käytännössä tappoi meidän seksielämän. Miehelle lääkäri määräsi lopetuksen 225mg:sta ja vaihdon uuteen lääkkeeseen kolmessa päivässä, ja mies oli tulla hulluksi... Aivan toddella jäätävät vieroitusoireet, hän oli täysin poissa peleistä. Joten hänen piti palata lääkkeeseen, ja nyt yrittää pikkuhiljaa vähentää määrää. Ei tosin edes ymmärretä miksi lääkäri alunperinkään määräsi noin nopean lopetuksen.
 
Mulla auttaa masennukseen tosi hyvin. Ahdistuneisuushäiriöön myös, mutta siihen on lisäksi rauhottavia rinnalla tarvittaessa. Annostus mulla on 150mg/vrk. Joskus ennen ollut 225mg. Lääke pitää ottaa melko tarkkaan ajallaan, itellä vierotusoireet tulee jos lääkkeen ottoaika heittää muutamalla tunnilla.
 
Uskallanko aloittaa...
jos lääkettä vertaa Cymbaltaan??? onko kokemuksia?? Itselläni cymbalta teki pään ihan sameaksi ja pöhnäiseksi, onkohan tällä lääkkeellä sama vaikutus kun saman ryhmän lääke???
 
Hempukka89
Cymbalta ei itsellä toiminut eikä tullut minkäänlaisia viekkareita, en muista tuliko siitä mitään oloja käytönkään aikana. Siitä itse joiduinkin vaihtamaan sitten venlaan..
 
"vierailija"
olen käynyt lääkärillä kun syön ko lääkettä ja suunnittelemme raskautta. lääkäri oli sitä mieltä ettei kannata lopettaa lääkettä koska se ei ole tutkitusti vaikuttanut sikiöön millään tavalla edes myöhemmissä tutkimuksissa. Ne säpsyt joita lapsi saattaa synnyttyään saada on juurikin niitä "sähkö iskuja" joita lääke aiheuttaa poistuessaan elimistöstä. En haluaisi niitä lapselleni mutta itse en kykene elämään jos en syö lääkettä. Lääkkeen liian nopea lopetus on se kamalin olo mutta lääkärin mukaan ei millään tavalla vaarallinen eikä lasta vahingoittava. Tiedä nyt sitten miten toimia kun lääketietokeskus sanoo toista ja lääkäri toista. Eikä ne säpsyt ole inustakaan kivoja saati sitten vauva joka ei ymmärrä mitään olostaan synnyttyään.
 
eroon yrittäjä
Yritän päästä lääkkeestä, vuosi 150mg takana ja nyt 4 viikkoa päivittäin 75mg. Tänään toinen päivä kokonaan ilman, ja sähkärit sitä tasoa että pari kertaa meinannut mennä jalat alta. Samaa tasoa kuin saada sähkölaitteesta 230 volttia, sekin on koettu. Vähän pelottaa lähteä autolla liikenteeseen...
 
blaahblh
Alkuperäinen kirjoittaja eroon yrittäjä;27641818:
Yritän päästä lääkkeestä, vuosi 150mg takana ja nyt 4 viikkoa päivittäin 75mg. Tänään toinen päivä kokonaan ilman, ja sähkärit sitä tasoa että pari kertaa meinannut mennä jalat alta. Samaa tasoa kuin saada sähkölaitteesta 230 volttia, sekin on koettu. Vähän pelottaa lähteä autolla liikenteeseen...
Miks lopetat suoraan siitä 75mg? mikset vielä puolita? Tai hae reseptiä pienemmästä mg;stä? Mä lopetin niin. Sitten vaan enää joka toinen päivä otat ja hups huomaatkin ettetn ookkaan viikkoon ottanu..

Mulla ainakin vierotusoireet pysynyt aisoissa kun tiputtaa maltillisesti. Tuleehan niitä aina mutta sitten kikkaillut lääkkeen kanssa niin että lopetus ollut iisi. Raskauden takia lopetettu.
 
Minkki-88
Itse söin 3 kk Venlafaxinia puoli vuotta sitten. Lääke ei ilmeisesti sopinut minulle, koska minulle tule tunne, että voin tehdä mitä vain. En nyt ihan kuitenkaan katolta olisi hypännyt kuvitellessani osaavani lentää, mutta silloin puhuin ystävilleni kaiken mitä mieleeni tuli ja tokihan ystäväni pahoittivat mielensä. Tarkoitan, että tuli suuruuden tunne. Tai jotain. Tuntui, että voin tehdä mitä vain ilman seuraamuksia.

Lisäksi tuli ikävä sivuvaikutus, että unohdin lähimenneisyyden ennen lääkkeen käytön aloitusta. Yritin pinnistellä muistiani, mutta jouduin myöntämään, etten muistanut muutamaa kuukautta ennen lääkkeen käyttöä.
Silloin tajusin, että lopetan lääkkeen. Se ei minulle sovi. Pidän kuitenkin "selvänä" olemisesta niin paljon. Noh, lopetin Venlafaxinin seinään. Eikä tullut mitään, ei mitään, vieroitusoireita!

Lääke voi sopia jollekkin muulle, mutta ei sopinut itselleni. Ainut iso positiivinen asia oli, että ahdistus lähti. Minulla kun oli sellainen ahdistus päällä, että en päässyt poistumaan kotoani. Jos postuin, niin saatoin kesken kauppareissun palata tyhjin käsin kotiin, koska ahdistus valtasi mieleni ja kehoni. Lääke tehosi siis ahdistukseen. Muuten en toista kertaa kyseistä lääkettä enää kokeilisi.

Huom! Aina kun sinulle määrätään uutta lääkettä niin aina kannattaa kokeilla. Lääkkeet toimivat kullekkin yksilöllisesti eli kukaan ei voi ennalta sanoa, miten lääke juuri Sinulla toimii.
Ja muistakaa, että lääke alkaa toimia vasta 2-4 viikon kuluessa. Itse tosiaan käytin sen 3 kuukautta, eli jos lääke olisi minulle sopinut, se olisi jo ehtinyt vaikuttaa.
 

Yhteistyössä