veritulppa tietäjät hoi!!

  • Viestiketjun aloittaja annukkapannukka
  • Ensimmäinen viesti
annukkapannukka
Missä kohtaa tuntuu veritulppakipu siis pohkeessa jos tulee niin mikä on se tyypillisin kohta? Kävin eilen lääkärissä kun pohje ja reisi ovat kipeät ja jalkaterä puutunut. Lääkäri laitto lihasrentoutus piikin ja kipulääkettä ja sano et hermosärkyä. Pahin kipu on levossa, ei niinkään tunnu liikkeessä. Ja yksi kipualue on pohkeen sisäsyrjällä. Mulla huoli veritulpasta vaikka lääkäri tutki ja sanoi ettei kyse olisi siitä. Ultrattu ei kuitenkaan. Pelottaa!
 
mul oli sektion jälkeen pistemäinen kipu pohkeen keskikohdalla.. sairaalassa ei otettu vakavasti, onneks omalääkäri otti.. verikokeella selvis et hyytymistekijät koholla ja päivystykses sitte ultrattiin. vaadi ihmeessä verikokeet ja ultraus!!
 
Mulla kahdesti epäilty tulppaa samassa jalassa. Keskellä pohjetta aika kova ja puristava kipu joka säteili sääreenkin. Kuvasivat molemmilla kerroilla eikä veressä mitään hyytymisongelmaa. Sain relaksanttia ja kipulääkettähiljakseen meni ohi. Erona se äidin tulppiin että hän ei kyennyt edes kävelemään tulppajalalla ja kipu vaan paheni+tuli turvotusta.
 
annukkapannukka
Sitä mieltä se lääkärkin oli et selästä vetää. Mut sklti pelottaa se veritulppa kun pohkeessa on se kipu ja lihas tjbtuu kireämmältä kuin toisessa jalassa. Varsinaista turvotusta ei ole. Mittasin pohkeet niin ehkä tämä kipeä jalka on 0.5-1cm paksumpi kuin toinen, mutta voihan se olla ihan normaalistikin. Ei ole punoitusta eikä kuumoitusta. Lääkärin mukaan varpaat ja jalkaterä hyvän väriset ja lämpöiset eli veri kiertää.
 
annukkapannukka
Niin ja sen unohdin mainita että jalka on siis ulkoreidestä kipeä ja polven sisäreuna ja pohje erityisesti sisäsyrjältä. Ja ihan kuin pohjelihasta nykisi aina välillä. Ja jalalla on lievä suonenvedon tunne ajoittain. Nivusesta varpaisiin.
 
Niin ja sen unohdin mainita että jalka on siis ulkoreidestä kipeä ja polven sisäreuna ja pohje erityisesti sisäsyrjältä. Ja ihan kuin pohjelihasta nykisi aina välillä. Ja jalalla on lievä suonenvedon tunne ajoittain. Nivusesta varpaisiin.
Juu, kuulostaa melko varmasti selkäperäiseltä jutulta. Ihan samoja oireita, kuin meidän isännällä.
 
annukkapannukka
Huojentavaa kuulla ettei veritulpalta kuulosta. Toki ei ne selästä johtuvatkaan "viat" niitä parhaimpia ole :/ välillä tuota pohjetta vihlaisee. Ehkä tosiaan jotain hermoperäistä kun niin puutuu tuo jalkaterä.
 
annukkapannukka
Hei nostanpa tätä vielä. Eli tossa kipeessä jalassa tuo pohjelihas on pinkeempi ku toisessa. Miten se jalan turvotus ja pinkeys veritulpassa ilemenee? Voih. Hulluksi tulen kun pelkään.
 
"..."
Ja vielä:

Jos sulla olis laskimoperäinen tulppa jalassa, sun jalka olisi turvoksisa selkeästi, se olisi myös kirkuvan punainen niiltä kohdin kun tukkeutunut suoni estää veren virtauksen.

Jos sulla olis valtimoperäinen tulppa jalassa, sun jalkas olis sininen, ja pienempi kuin toinen ja sä huutaisit tuskasta.
 
"..."
Ja se tosiaan ottaa pohjelihakseen ja vetää sitä pinkeeksi niinkö?
Kyllä, mulla koko jalan takaosa tuntuu todella kireältä, kauan kun istuu niin pohje on aivan saatanan kipeä, kosketusarka. Mulla on välilevyn pullistuma joka painaa oikealle iskiashermoa.

Odota vain, hetkenpäästä sulla tuntuu kipu reidessä ja pakarassa asti, varsinkin jos joudut istumaan kauan.

Oon niin onnellinen että meillä ei tänä vuonna oo juhlia jotka vaativat kirkossa istumista... Tää kipu on aivan tuskaa. Operaatiota odotelles.
 
annukkapannukka
[QUOTE="vieras";28585496]Huolestuttavaa, että uskot palstatohtoreita, mutta et lääkäriä...[/QUOTE]

Hahah ihana :) mulla mies sano samaa et hölmöhän sä oot jos et lääkäriä usko. Paniikki ku on ni tarttee vakuutteluja
 
annukkapannukka
siis tämä on jo varmasti naurettavaa mutta vielä panikoin täällä. Eli nyt on lisäksi alkanut sattua polvitaipeeseen. Kuulostaisiko sekin kuuluvan issiakseen vai jatkanko panikointia?
 
siis tämä on jo varmasti naurettavaa mutta vielä panikoin täällä. Eli nyt on lisäksi alkanut sattua polvitaipeeseen. Kuulostaisiko sekin kuuluvan issiakseen vai jatkanko panikointia?
Tota...jos sulla ois tulppa, et kyselis enää tänään täälä. Kyllä se sen verran paha tilanne on ja oireet sellaset että ei seuraavan päivänä jatketa enää arvailuja. Mut soita sinne lekuriin ihan oman mielesi takia.
 
annukkapannukka
sitä vaan ku nettiä selaa ni ihmiset ollut kumman vähäoireisia vaikka tulppa ollut jalassa joten se tässä vähän mietityttää. Kun en nyt uskalla tuota jalkaa venyttää jos se vaikka auttaisi kun joss se tulppa on ja lähtee likkeelle.
 
sitä vaan ku nettiä selaa ni ihmiset ollut kumman vähäoireisia vaikka tulppa ollut jalassa joten se tässä vähän mietityttää. Kun en nyt uskalla tuota jalkaa venyttää jos se vaikka auttaisi kun joss se tulppa on ja lähtee likkeelle.
Ja se kipu oli sellasta tosi paikallista kun tulppaa epäiltiin. Niinku joku ois kouralla rutistanu. Tekipä jalalla mitään tai ei. Silti nuo siun jutut kuulostaa hermoilta ja selältä.
 
annukkapannukka
okei.
Mä en ymmärrä miks mä näin oon paniikissa tästä koivesta ja pelkään sitä tulppaa. En oo tavallaan tällänen panikoija. On vaan tjo jalka niin ilkeen tuntonen ku särkee säärtä ja pohjetta ja pohje nykii ja varpaat on turrat ja polvitaipeeseen sattuu ja ja ja. Huoh. Ei kai se auta ku ootella miksi muuttuu. Kai se alkaa väriä vaihtaan jos se tulppa onki.
 
vierailija
Sekä iskias että veritulppa saattavat kumpikin oireilla myös epätyypillisesti. Kumpaankin voi liittyä voimakas kipu, mutta ei kaikilla. Äitini käveli vielä, vaikka oli veritulppa nivustason yläpuolelle. Edes jalan turvotus ei ollut massiivista. Itselläni on nyt iskias oire, ja oireilee eniten puutumisena istumisen yhteydessä, nimenomaan pohkeessa. Ostin sellaisen apuvälineen, joka parantaa istumisasentoa. Vähensi puutumista heti. Eli iskias voi oireilla ilman selkäkipua ja ilman huomattavaa jalkakipua. Puutuminen voi olla ainoa oire.
 
vierailija
okei.
Mä en ymmärrä miks mä näin oon paniikissa tästä koivesta ja pelkään sitä tulppaa. En oo tavallaan tällänen panikoija. On vaan tjo jalka niin ilkeen tuntonen ku särkee säärtä ja pohjetta ja pohje nykii ja varpaat on turrat ja polvitaipeeseen sattuu ja ja ja. Huoh. Ei kai se auta ku ootella miksi muuttuu. Kai se alkaa väriä vaihtaan jos se tulppa onki.
Issias hermo haarautuu polven alla juuri pohkeen yläosassa ja on sitte v. . Mäisen kipee. Venyttely varovaista.
Koko pohje/sääri kipee.
 

Yhteistyössä