Verta imevä hämähäkki Suomessa??!

  • Viestiketjun aloittaja ^vierailija^
  • Ensimmäinen viesti
^vierailija^
Siis miten on mahdollista että tällaista tietoa ei oo ennen tullu vastaan *shock* :O

RS: Varo t

"Hyönteistutkija Juhani Itämies varoittaa suomalaisia yöllä sängyssä vaanivasta verenimijähämähäkistä.

– Palloristihämähäkki on arka ja piilotteleva otus, joka hakeutuu mielellään vanhoihin asuntoihin. Se on liikkeellä öisin ja saattaa tulla imemään verta nukkuvasta ihmisestä. Puraisu on melko huomaamaton, mutta puremajälki voi kutittaa päiväkausia. Mitä ankarammin sitä raapii, sitä suurempi todennäköisyys on infektiolle, hän sanoo Raahen Seutu –lehden haastattelussa.

Itämies kertoo epämiellyttävän esimerkin tuttavastaan, joka sairastaa psoriasista. Hänen jalkansa turposivat pahasti.

– Kun näin puremajäljet hänen nilkoissaan, kehotin häntä tutkimaan sängynaluksensa pimeimmät nurkat tarkkaan. Sieltä löytyi neljä erittäin tuhdissa kunnossa olevaa hämähäkkiä, jotka olivat imeneet itsensä täyteen verta, hän sanoo lehdelle.

Palloristihämähäkkiä löytyy etelästä, mutta Oulun korkeudeltakin sitä on tavattu.

Palloristihämähäkki on väriltään kiiltävän mustanruskea ja sen takaruumis on pallomaisen pyöreä."
 
Esa M
Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;24528977:
Ja muuten kutisee!
Toista viikkoa jo raapinu paukamia, olettaisin että on tämä niiden takana :mad:
Vasta jokunen päivä tälläisen bongasin - ja liiskasin.
Tämän uutisen jälkeen jokainen tuntee kutinaa kaikkialla ja tappaa kaikki mahdolliset hämähäkit. Nehän voivat tulla imemään verta.
 
Mä oon aina pelänny, inhonnu ja kammonnu hämähäkkejä! Tiesin, että se ei oo turhaa!! Kukaan ei usko mua, kun mä sanon, että ne puree ja sitä paitsi kaikki hämähäkit on myrkyllisiä! (ei tietenkään vaarallisessa määrin ihmiselle, mutta silti!)
 
itähämähäkkimies
Varo tätä uutista - iskee tietämättömiin!

Valitettavasti tämä uutisankka on levinnyt jo useampaankin mediaan.


Jutun virheet:

1. Hämähäkit eivät ime verta, koska niillä ei mm. ole imukärsää tähän tarkoitukseen. S.bipunctata kutoo seitin jolla se pyydystää saalishyönteisiä. Miksi hämähäkki kutoisi seitin ja lähtisi seitin ääreltä sitten nukkuvia ihmisiä vaanimaan?

2. S.bipunctata on yksi yleisimmistä hämäähäkeistä Suomessa, kuin myös muualla Euroopassa. Minkäänlaista tieteellistä todistetta, tai itseasiassa edes tieteellistä väittelyä ei ole käyty lajin "veren imemisestä" ikinä. Maapallolta ei ole tähän päivään mennessä löytynyt yhtään verta imevää hämähäkkiä - eikä sellaista varmasti ole löytänyt herra Itämies. Ps. saako jo nauraa?

3. Steatoda Bipunctata ei ole "palloristihämähäkki", eikä edes "ristipallohämähäkki", vaan kuuluu ihan puhtaasti pallohämähäkkien (Theridiidae) heimoon. Mistä Itämies nämä lapsuksensa keksii, ei ainakaan luonnontieteellisistä julkaisuista?

4. Juttujen valokuvissa esiintyy joko Araneus diadematus, aitoristihämähäkki, tai sitten Araneus marmoreus, marmoriristihämähäkki. Eivät liity Itämiehen uutisankan hämähäkkiin millään tavalla.

Uutinen on todettu jo valheelliseksi:
http://yle.fi/alueet/turku/2011/09/hamahakit_eivat_ime_verta_2846096.html
 
pallopääötökkä
On se vaan kumma miten ne hämähäkit yhtäkkiä ilmestyy jokapaikkaan, heti kun jossain on vaan juttu "verta ilmevästä hämähäkistä".
Sieltä ne tulee taloihin ja sänkyihin niinkun tietokoneviruksetkin, kun vierailee väärillä sivuilla.
Jättäkää lukematta tuommoset jutut niin ei myös tule kaikenlaisia kummajaisia imeksimään verta.
 
"Kokkola"
Minkä näkönen on sen purema ku mulla on tullu muutaman yön aikana 8 punasta ympäri kroppaa (4 niistä on nilkoissa) oon nyt raapinu niitä päivän verran ja nytte sattuu koskeakki :(
 

Yhteistyössä