Vertaistukiryhmä AD-HD lasten vanhemmille

  • Viestiketjun aloittaja mami29
  • Ensimmäinen viesti
mami29
Kirjoitin asiasta jo pari päivää sitten ja ajattelin nyt uusia viestini.
Eli..yritän tässä kovasti koota yhteen AD-HD lasten vanhempia vertaistukiryhmään.

Itselläni on 9 vuotias poika jolla diagnosoitiin ad-hd pari vuotta sitten.Arjen rutiinit takkuavat ja koulukaan ei ota sujuakseen kunnolla.Poika on nyt toista vuotta erityisluokalla ja jotain edistystä on tapahtunut.
Paljon on vielä töitä tehtävänä jotenka jo tämän takia etsin muita ad-hd perheitä jakamaan ilot ja surut sekä antamaan tukea ja neuvoja muille.

Laittakaa mailiosoitteenne yv:nä tai suoraan tänne palstalle niin otan teihin yhteyttä.

Voimia tämä vaatii,mutta muistakaa että ette ole yksin :hug:
Ja pidetään lippu korkealla.
 
Villinpojan äiti
Hienoa, tällaisia ryhmiä kyllä tarvitaan! Ilmoittautuisin mukaan, mutta oman lapsen diagnoosi ei vielä varma, selviää lähiaikoina, kai... Vielä tiedä onko ADHD, tai jotain muuta. Mutta etköhän porukkaa täältä löydä, ja tule taas sitten uudestaan huhuilemaan myöhemminkin, niin saatan myös liittyä tähän ryhmään.
 
mami29
Kiitos viestistäsi.Olin jo vaipua epätoivoon kun ei vastauksia alkanut kuulua. Ja olet erittäin tervetullut mukaan oli ad-hd tai ei.
Sillä tarkoitus on tukea toinen toisiamme ja vaihtaa neuvoja ja kokemuksia.
Laitan tähän mun mailiosoitteen niin voit ottaa yhteyttä aina kun haluat.

Jos vaikka tulee jotain kysyttävää ja mä käyn aika harvoin näillä sivuilla.

tuula_hautaniemi@elisanet.fi
 
mami29
Niin tarkoitukseni oli sanoa että vaikka ad-hd:ta ei olisikaan voi meidän muiden kokemuksista olla hyötyä oman lapsesi kanssa.Arjen rutiinit sujuu paremmin kun voi kysellä muilta apua tai neuvoja..ja niistä on myös myöhemmin apua..sen voin sanoa jo ihan omasta kokemuksestakin.
Joten jos voit niin laita mailia ja kerro vähän teidän tilanteesta ja katsotaan josko minä tai yksi jo mukana oleva äiti auttaa.
 
mami29
Minä nyt vastaan ja kysyn samalla kenen lapsesta kysyt..
Omani oli jo eskarissa villi ja ei totellut mitä hoitajat sanoivat.Sai myös raivokohtauksia ja kävi koko ajan ylikierroksilla.
Nyt meno jo vähän tasaantunut mutta ongelmia käytöksen kanssa viläkin ilmenee.
Jos epäilet lapsellasi olevan ad-hd niin suosittelen että otat minuun yhteyttä ensin yv:n välityksellä niin saat mailiosoitteeni.
 
Tietäähän kaikki että adhd-liitosta saa parhaiten tukea ja vertaistuki ryhmiä toimii jo todella monilla paikkakunnilla mutta ilmeisesti on nyt tarkoitus koota ryhmää tänne palstalle jos en väärin ymmärtänyt.
 
mami29
kyllä varmasti tietää..minä tiedän ainakin.
Ja tarkoitukseni oli muodostaa tukiryhmä tänne palstalle ja myös vaihtaa kuulumisia ja kokemuksia sähköpostin välityksellä.Niin kuim ollaan jo muutaman äidin kanssa tehty.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.09.2006 klo 17:51 mamma75 kirjoitti:
saanko kysyä, että minkälainen lapsesi on? meillä poika, kohta 9 v. elämä on mennyt aika mahdottomaks. ei tottele mitään, saa raivokohtauksia.. ja kaikkee muuta.
saapi kysyy.... meillä pojanlla oli kansa kamalia jopa 1h kestäviä raivokohtauksia noin 2-3v iässä kun ei saanut puhetta tuleen ulos......
nyt siis mennään diagnoosilla dyspraksia adhd tyyppisesti..... puhuun alkoi 4v6kk eli puhunut selkeämmin vuoden.....

nyt ollaan vaiheessa et ei enäään uskota mitään / ne piuhat on liian pitkät et tehdään ennenkuin ehditään ajattelemaaan mitään.....

ihmettelen miksi ette te ole hakeneet apua ongelmiin luulis jo näkyvän nuo ongelmat koulussakin........
 
hei
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.09.2006 klo 09:35 pikkueppu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.09.2006 klo 17:51 mamma75 kirjoitti:
saanko kysyä, että minkälainen lapsesi on? meillä poika, kohta 9 v. elämä on mennyt aika mahdottomaks. ei tottele mitään, saa raivokohtauksia.. ja kaikkee muuta.
saapi kysyy.... meillä pojanlla oli kansa kamalia jopa 1h kestäviä raivokohtauksia noin 2-3v iässä kun ei saanut puhetta tuleen ulos......
nyt siis mennään diagnoosilla dyspraksia adhd tyyppisesti..... puhuun alkoi 4v6kk eli puhunut selkeämmin vuoden.....

nyt ollaan vaiheessa et ei enäään uskota mitään / ne piuhat on liian pitkät et tehdään ennenkuin ehditään ajattelemaaan mitään.....

ihmettelen miksi ette te ole hakeneet apua ongelmiin luulis jo näkyvän nuo ongelmat koulussakin........
Mun poika oli 5v vuotias ennen ku terkkari suostu lähettään mei puheterapeutille vaikka ei sillon oikeen mitään puhunu. No sit vaihdettiin paikkakuntaa ja siellä vasta asiat alko luistaan. Ja sillon todettiin sit keskivaikea älyllinen kehitysvammaisuus mikä tosin nyt vuosien varrella on muuttunu lieväksi. Ja nyt ennen kesäloman alkua koulusta todettiin sit tää adhd:kin tähän lisäks:S Tosin oon ny sit miettiny et onko aikasempi diaknoosi väärä kun jouduttiin eri lääkärille meneeen ku tää alkuperäinen ei ottanu kuuleviin korviinsakaan sanaa adhd vaan laittoi sen häiriökäyttäytymisen piikkiin:S Toinen lääkäri sit testas kyl kyselemättä. Ja koulussakin oltiin sen adhd:N ajatuksessa sanottiin siis et käyttäytyy niinkuin adhd lapsi ja ongelmia oli
 
mami29
Meinasin jo eilen vastata sinulle ja kysellä josko haluaisit liittyä joukkoomme kirjavaan..aina kun jotain kysyttävää kuitenkin tulee ja silloin samassa tilanteessa olevat ovat ehkä ne parhaimmat auttajat.

Jos kiinnostaa niin laita mulle yv:tä..niin saat mun mailiosoitteen.

Olen siis se äiti tämän vertaistukiryhmän takana ja aloittaja.
 
Hei
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2006 klo 22:13 mami29 kirjoitti:
Meinasin jo eilen vastata sinulle ja kysellä josko haluaisit liittyä joukkoomme kirjavaan..aina kun jotain kysyttävää kuitenkin tulee ja silloin samassa tilanteessa olevat ovat ehkä ne parhaimmat auttajat.

Jos kiinnostaa niin laita mulle yv:tä..niin saat mun mailiosoitteen.

Olen siis se äiti tämän vertaistukiryhmän takana ja aloittaja.
[/quote

Kysyy että kelle tämä vastaus oli?]
 
Minulla on poika jolla adhd,ikinä en ole saanut mitään tukea.Pojan koulu aika oli aivan kamalaa.Nyt poika on 20v ja kouluaikaisia traumoja hoidetaan edelleen.ADHDlapselle ja vanhemmille kaikki tuki on tarpeen. =)
 

saapi kysyy.... meillä pojanlla oli kansa kamalia jopa 1h kestäviä raivokohtauksia noin 2-3v iässä kun ei saanut puhetta tuleen ulos......
nyt siis mennään diagnoosilla dyspraksia adhd tyyppisesti..... puhuun alkoi 4v6kk eli puhunut selkeämmin vuoden.....

nyt ollaan vaiheessa et ei enäään uskota mitään / ne piuhat on liian pitkät et tehdään ennenkuin ehditään ajattelemaaan mitään.....

ihmettelen miksi ette te ole hakeneet apua ongelmiin luulis jo näkyvän nuo ongelmat koulussakin........
[/quote]
kun tää on ny pahentunut, ja paljon, poika aloitti kolmannen luokan ja on ollut vaikeeta niin kotona kuin koulussa. just puhuin open kanssa, keskittyminen on todella vaikeeta ja keksii kaikennäköstä pöllöilyä.. ollaan menossa tutkimuksiin. pojalla on noita raivokohtauksia ollu 2 vanhasta, huutaa ja riehuu jos ei saa periks tahtomaansa. ja on tosiaan kohta 9 vanha. sillon kun aloitti koulun, kävi psykologilla pari kertaa eikä ollut sen muijan mielestä aihetta enempiin tutkimuksiin. että näin..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2006 klo 09:42 mie vaan kirjoitti:
Tietäähän kaikki että adhd-liitosta saa parhaiten tukea ja vertaistuki ryhmiä toimii jo todella monilla paikkakunnilla mutta ilmeisesti on nyt tarkoitus koota ryhmää tänne palstalle jos en väärin ymmärtänyt.

Tietääköhän kaikki, että adhd-liitto on se vertaistukea antava taho.
ADHD-keskuskin on olemassa, jonka kautta saa myös sitä ammattimaista tukea oli diagnoosia tai ei.

www.adhd-center.com
adhd@adhd-center.com
 
Jonsered
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.09.2006 klo 14:47 Jätkä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2006 klo 09:42 mie vaan kirjoitti:
Tietäähän kaikki että adhd-liitosta saa parhaiten tukea ja vertaistuki ryhmiä toimii jo todella monilla paikkakunnilla mutta ilmeisesti on nyt tarkoitus koota ryhmää tänne palstalle jos en väärin ymmärtänyt.

Tietääköhän kaikki, että adhd-liitto on se vertaistukea antava taho.
ADHD-keskuskin on olemassa, jonka kautta saa myös sitä ammattimaista tukea oli diagnoosia tai ei.

www.adhd-center.com
adhd@adhd-center.com
Kaikki eivät välttämättä tiedä, mutta näin palstan puitteissa on hyvä saada vihjeitä ja tukea samassa tilanteessa olevilta ihmisiltä.

Eli kaikki te olette oikeassa. Täältä (palstalta) on helppoa saada rohkeeutta lähteä hakemaan ammattiapua, kun tietää, miten muut ovat menetelleet. Se kaiketi tässä ryhmän perustamisessa on takana. :D

 
Lisään vielä tuosta adhd-keskuksesta sen verran, että keskus palvelee vanhempia ja perheitä, joissa on aktiivisuuden ja tarkkaavuuden vaikeuksia, adhd tai Touretten syndrooma. Kohderyhmänä ovat myös päivähoidon ja koulun sekä sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö sekä muut asiasta kiinnostuneet. :attn:
 
meillä kans poika 8v ja tokalla ja käytös on koulussa törkeätä,muuten oppiaineet menee ihan jees mut käytös on niiiiiiiiin ala-arvosta että,käy toisten päälle esim...ja ei ole vielä diagnoosia mutta kohta varmasti on :\| ja siis tätä jatkunut jo pienestä asti..välillä hermo palaa :(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.09.2006 klo 17:52 muumitus kirjoitti:
meillä kans poika 8v ja tokalla ja käytös on koulussa törkeätä,muuten oppiaineet menee ihan jees mut käytös on niiiiiiiiin ala-arvosta että,käy toisten päälle esim...ja ei ole vielä diagnoosia mutta kohta varmasti on :\| ja siis tätä jatkunut jo pienestä asti..välillä hermo palaa :(
ja siis poika on pienryhmässä...onneksi!
 
hei!!

en tiä kuuluuko tää mun juttu tähän mut ajattelin et tääl voitas tietää eniten...

Siis neiti 5vee.
Hän on ollu todella helppo ja ihana vauva, alkoi puhumaan jo tosi aikasin ja selvää puhetta tuli heti. muutama vuosi meni mielestäni ok mut nyt on ollu jo ainakin pari vuotta ongelmia..

Itse asiassa olen miettiny tätä lapsen käyttäytymistä jo pitkään, mut en oo uskaltanu ajatella sitä ääneen ennekuin tänään oikeestaa.... :ashamed:

Siis tytölle laitettiin ekat putket korviin jo puolivuotiaana, korvalääkäri sanoi, että ei ihmekkään jos lapsi ei jokeltanu kun oli kuuro!!

No aika pian aloin huomata, että tytöllä on poikkeuksellisen hyvä hajuaisti. nyt myöhemmin ollaan korvalääkärin kanssa tultu siihen tulokseen, että kun kuulo oli vähän aikaa pois nii haju kehitty enemmän.

Nyt meillä menee mielestäni aika vaikeesti...siis vaatteiden kanssa on ollut jo jonkin aikaa isoja ongelmia (pari vuotta)!! :headwall:

mitään ei voisi pitää päällä! sukkahuosut ahistaa, pitkähihaiset ahistaa, huosut on liian löysät tai liian tiukat, sukat puristaaja paidat on liian paksuja... :headwall:
Siis ei mitään päälle pantavaa! olen oikein yrittäny ostaa tytölle laadukkaita ja hyvistä materiaaleista valmistettuja vaatteita (varojen mukaan tietty..).on myös noita siskolta vanhoja jotka on piettyjä ja pehmeitä..
Hiuksia ei voi harjata kun sattuu!!
Kun kotona ollaan neidillä on päällä pikkarit. Ei muuta!! Kerho aamuina kun pitäis pukee reippaasti, niin silloin on aina tappelu, kunvaatteet ei o hyvin enkä minä niitä hänelle osaa paremmin laittaa. (siis neiti pukee itse ja minä autan jos pyytää apua)

Tyttö puhuu käytännössä koko ajan huutamalla, tai ainakin isolle äänellä, pienistäkin vastoinkäymistä räävytään ja itketään.!!

Raivokohtauksia...siis jos kiellän jostain esim. nyt ei katsota vilmiä kun lähetään ulos..tai melkein mitä muuta vaan...niin siitä nousee kamala meteli!! tavarat lentelee, kaikki jotka on lähellä saa kyytiä, äiti/isä on tyhmä ja elämä muutenki aivan.... :headwall: :headwall:

Loppupelisä kun neiti ei rauhotu ainoa keino on ottaa syliin ja rauhoitella tuikassa otteessa. Kiukku kestää noin 15min-30min. Sen jälkeen aina puhutaan ja koitan kertoa typylle miksi mennään ulos tai mikä se nyt asia aina onkaan. ja puhutaan että mistä kiukkukohtaus tuli yms.

Nyt meillä on yksi poika hoidossa vielä 3-4 iltaa viikossa! Ne illat on aivan kamalia!! Heti kun hoitopoika astuu ovesta niin kiussaaminen alakaa!! Neiti ilkkuu, ottaa leluja kädestä ja huutaa ku jellona!! \|O \|O
En ole mitenkään epäreilu lastani kohtaan kun hoitolainen on meillä vaan olen tasapuolinen jopa mahdotonta tyttöäni kohtaan..

Meillä on siis yksi vanhempi tyttö (7v.) ja nuorenpi poika (1.8v) Heissä ei ole mitäänvastaavaa...siis vanhemmalla ei ole koskaa oollu mitään tällaista!! Nuoremmastahan ei vielä tiedä mutta on nyt ainakin tod. rauhallinen ja sopuisa poika, tottui hyvin hoitolaiseenkin.

tuntuu et tos mukulassa on vain kaksi ääripäätä!! Se osaa olla niin ihana enkeli! ja aivan mahtavakäytöksinen....Neiti voi katso kokonaisen lastenelokuvan ja tekee ihan hyvin palapelejä ja piirtää kauankin, että keskittymistä kyllä löytyy, mut jos joku ei onnistu, niin silloin lannistuu pian ja tavarat saa taas kyytiä. Siis tempperamenttinen neiti!!
nyt musta tuntuu, että olen aika hukasa tuon viisivuotiaan kanssa!! :'( :'( kuullostaako tuo ihan normaalilta uhmaiältä vai pitäskö sen kanssa tehä jotain?? Perheneuvolaa oon miettiny ja ihan tavallista neuvolaa,mut en tiä mitä tekis ja mihin ottais yhteyttä...
\|O \|O

Kiitos jos joku viitti lukea epämääräisen selostukseni... :\|
 

Yhteistyössä