Vesirokon tartuttaminen tahallaan?

[QUOTE="mää vaan";22821540]Itse pelkään ottaa "turhia" rokotteita. Eräs lääkäri sanoi, että ei voi varmaksi tietää jatkuuko vesirokkorokotteen teho koko eliniän ajan.[/QUOTE]

Mä kanssa miellän tän sarjaan turhat rokotteet =) Se olis rokoteohjelmassa, jos se haluttais kaikille.
 
[QUOTE="vieras";22821532]Voihan se siltikin tulle.
Tosin lievempänä.[/QUOTE]

Jeps. Rokotteen jälkeen sairastettuun vesirokkoon ei ole kukaan koskaan kuollut.
Normaaliin "kannattaa hankkia"-rokkoon kuolee Suomessa yksi lapsi vuodessa ja paljon useampi vammautuu.
 
"vieras"
Meille tuli päiväkodista, jossa melkein kaikki sen ryhmän lapset sai sen. Olisko ollu jotain 2-3v silloin kun oli. Meni nopeasti ohi ja helppo tauti oli. Toivoinkin sen tulevan niin ei tarvitse sen jälkeen pelätä milloin se tauti iskee ja paha jos ei sairasta ennen kuin isompana jolloin vaarallisempi.
 
"Lipsi"
Mä en vaan tajua tota tapaa, että väkisellään haetaan lapselle tauti. En sitä kiellä, hyvähän esim. vesirokko on sairastaa lapsena kuin aikuisena, mutta siltikään en sitä väkisellään lapsilleni olisi hakenut.

Tosin tartunta saatiin ennen joulua, mutta jos tuommosen taudin olisin väkisellään lapselleni hankkinut, niin kyllä olisi omaatuntoa soimannut kuopuksen 5v kohdalla. Lapsi oli ihan täynnä näppylöitä ja niitä oli päänahkaa, korvia, suuta, pippeliä myöten ja kutinakin sen mukainen. Myös kuumetta oli reilusti. Onneksi lapsi oli sentään jo tuonkin ikäinen, niin osasi olla raapimatta. Tuommoinen määrä näppylöitä olisi muuten tulehtuntu tosi herkästi. Niin ja vesirokkohan ei aina ole mikään harmiton tauti. Ystäväni lapsi sai verenmyrkytyksen vesirokon myötä.
 
rokko
Mummeliisa puhuu asiaa (ja puhuu kokemuksesta?, *hug). Ja kuka sanoo et lapsi kärsis vähemmän sairastaessaan vesirokkoa ku aikuinen..?
Yleensä lapsi kyllä sairastaa vesirokon huomattavasti lievempänä kuin aikuinen ja siis kärsii vähemmän, jos näin voi sanoa. Poikkeuksia toki on, lapsellakin vesirokko voi oireilla kovana. Mutta kaikki, joiden tiedän sairastaneen vesirokon vasta aikuisena, ovat poteneet kovia oireita. Heitä on useampia.

Meillä kuitenkaan lapselle ei hankkimalla hankittu eikä myöskään erityisesti ole vältelty rokkotartuntaa. Juuri äskettäin 6v. sen sairasti, päivähoidossa tauti kiersi ja sitä kautta lopulta tarttui. Minullakin jostain syystä on sellainen uskomus, että jokin "vahvempi" tauti olisi hyvä sairastaa itse. Näin elimistö oppii EHKÄ itse puolustautumaan taudinaiheuttajia vastaan ylipäänsä. Tiedä häntä, siksi sanonkin, että uskomus.
 
oikeesti
Oikeestiko joku tänä päivänä tämmösiä asioita miettii??? Se on ihan käsittämättömän TYHMÄÄ varta vasten hakea lapselle tauti. Hyviä perusteluja on jo tässä ketjussa esitettykin. Jos haluaa, että lapsi sen sairastaa niin odotelkaa rauhassa, kyllä se virus jossain vaiheessa teille tulee. Mutta että hakemalla haetaan, en käsitä. Miten sen kans vois elää, jos lapsi sairastuiskin vakavasti ja tietäis, että se on tahallaan aiheutettu?? Mummeliisa puhuu asiaa ja todellakin kokemuksesta. Vesirokko EI OLE aina mikään helppo nakki joka vaan sairastetaan ja that's it. Meillä esim. yks lapsista sairasti sen juuri ja oli lähes viikon 40 asteen kuumeessa ja sai rajuja kourustuskohtauksia (joita ei ennen ole ollut vaikka on kuumeillutkin). Juuri tällä viikolla työkaverini kerto, että heidän tutun lapsi on sairaalassa koska vesirokko jotenki muutti muotoaan ja aiheutti lapselle suuria PAISEITA ympäri kehoa ja näitä paiseita nyt kirurgin toimesta availlaan sairaalassa.

Itse oisin rokotteen ottanu jos oltais ehditty ennenkuin tauti meille tuli.
Se, mitä kukaan ei vielä ole maininnut on että jos vesirokkoa ei sairasta niin myöskään myöhemmässä vaiheessa ei ole vaarana sairastaa erittäin kivuliasta vyöruusua.
 
[QUOTE="vieras";22821655]Meille tuli päiväkodista, jossa melkein kaikki sen ryhmän lapset sai sen. Olisko ollu jotain 2-3v silloin kun oli. Meni nopeasti ohi ja helppo tauti oli. Toivoinkin sen tulevan niin ei tarvitse sen jälkeen pelätä milloin se tauti iskee ja paha jos ei sairasta ennen kuin isompana jolloin vaarallisempi.[/QUOTE]

Ei se isompana ole sen vaarallisempaa ja kokemusta löytyy
 
näin
Ei se isompana ole sen vaarallisempaa ja kokemusta löytyy
Näin. Mistähän tuommonen uskomus on oikeen??

Se on täysin sattuma kuka sen sairastaa rajuna ja kuka ei. Ei siihen ikä välttämättä vaikuta yhtään.

Jos perheeseen tulee vesirokko niin monesti se joka sen sairastaa ekana pääsee helpommalla kuin ne jotka saa tartunnan tältä ensimmäiseltä sairastuneelta. Tääkään ei aina pidä paikkaansa mutta usein kumminkin.
 
vinkki
Ei se isompana ole sen vaarallisempaa ja kokemusta löytyy
Hyvä muistaa, että nuorilla ja aikuisilla vesirokko on lähes aina oireiltaan voimakkaampi sairaus kuin lapsilla aiheuttaen myös enemmän komplikaatioita. Raskaudenaikainen vesirokko on Suomessa harvinainen, koska aikuisväestössä on vähän niitä, jotka eivät ole sairastaneet vesirokkoa. Infektio on raskauden aikana keskimäärin rajumpi kuin samanikäisillä yleensä.
Vesirokkoon saattaa liittyä jälkisairauksia, kuten keuhkokuume (pneumonia), aivokuume (enkefaliitti) ja ihon bakteeri-tulehdukset
 
Älytöntä hommaa hakemalla hakea lapselleen tauteja. Kuten monet ovat tässä jo kirjoittaneetkin, niin vesirokko ei välttämättä ole mikään pikkujuttu. Meillä on tyttö rokotettu vesirokkoa vastaan. Hänellä on atooppinen ja allerginen iho, joten todennäköisesti tauti tulisi vaikeana.
 
oma kokemus
Hyvä muistaa, että nuorilla ja aikuisilla vesirokko on lähes aina oireiltaan voimakkaampi sairaus kuin lapsilla aiheuttaen myös enemmän komplikaatioita. Raskaudenaikainen vesirokko on Suomessa harvinainen, koska aikuisväestössä on vähän niitä, jotka eivät ole sairastaneet vesirokkoa. Infektio on raskauden aikana keskimäärin rajumpi kuin samanikäisillä yleensä.
Vesirokkoon saattaa liittyä jälkisairauksia, kuten keuhkokuume (pneumonia), aivokuume (enkefaliitti) ja ihon bakteeri-tulehdukset
Raskauden aikana vesirokko voi aiheuttaa sikiön vaurioitumisen. Itse en ole vesirokkoa sairastanut ja raskauksien ajan piti olla tarkkana jos joku sellainen joka on ollut kanssani tekemisissä kahden viikon sisällä kun on sairastunut vesirokkoon niin minun olisi pitänyt hakea välittömästi estolääkitys. Nyt olen ottanut vesirokkorokotteen +tehosteen ja suoja on 100%. Rahaa meni mutta oli sen arvoista!
 
Hullua
Aivan älytöntä edes harkita hakevansa lapselle tautia tahallaan!! Monia perusteluja jo tullut onneksi tässäkin ketjussa. Kyllä pitää olla vanhemman tyhmä että moista tekee! Suurimmalla osalla kohtuullisen harmiton tauti, mut mitä kun sattuu huonompi tuuri? Serkkuni sai jälkitautina enkefaliitin ja sen seurauksena kuuroutui. Ja on nyt myöhemmin sairastunut myös skitsofreniaan... Ja tosiaan tähän lapsia myös kuolee. Omalla esikoisellani on jo rokotus ja nyt tarkoitus rokottaa myös kuopus, toivottavasti ei ehdi saada mistään ennen sitä.
 
Juu, mä olen pitänyt sitä aina vaarattomana sairautena. Mutta nytpä tiedän että ei ole :/
Ei nyt lähdetä sitä hakemaan, mutta en myöskään rokota. Sairastetaan se jossain vaiheessa. Oma mies on aikuisena sairastanut sen tosi lievänä, mutta mistäs sitä koskaan tietää minkälaisena se kenellekään tulee.
 
v
Odotan mielenkiinnolla kun saadaan parin kymmenen vuoden päästä tutkimustuloksia siitä, kumpi oikeasti on turvallisempi, se rokote vai itse sairaus. Ei se rokotekaan nimittäin mikään vaaraton ole.
 
rokote!!!
ite ajattelin joskus että haetaan rokko jostakin,mutta nyt kuitenkin kaikki neljä on rokotettu ja tuo kuopuskin sitten kun vuoden täyttää.Tuo vesirokkorokote on ainut ylimääräinen mikä lapsille otetaan.
 
Vanhanaikaista tuo vesirokon hakeminen taloon.

Missään nimessä en hakisi mitään tautia tietoisesti lapsilleni.

Vesirokko voi olla myös kohtalokas. Mites sitten suu pannaan kun lapsi sairastuu vakavasti.
 
"sofia"
Yritin etsiä linkkiä, mutten löytänyt. Sellaisen luin vesirokosta aiemmin, että siihen kuolee vuosittain yksi lapsi Suomessa. Itse en hakisi missään nimessä sitä tahallani lapselle. Kyllä se tulee, jos tulee, mutta ehdoin tahdoin lapsen sairastuttamista en ymmärrä. Rokotus meillä vakavassa harkinnassa.
 
"öö"
meillä on parhaillaan vesirokko. Nuorempi 3v on selvinnyt vähemmällä kuin vanhempi 5v, jota on kutittanut aivan sietämättömästi ja ollut korkeessa kuumeessa jo kolmatta päivää. Kun taas nuoremmalla ei ole kuumetta lainkaan.
 
teisu harmaana
Näin mäkin olen aina ajatellut, mutta nyt tosipaikan tullen aloin empimään, että onko sittenkään järkeä??
no, kyllä siinä hieman epäillytti öisin.. ei saanut nukuttua ku tunnin pätkiä kutinan takia.. rasva ei auttanu niin piti mennä suihkussa käymään, että pystyi taas nukkumaan sen tunnin.. ja meillä oli pahimmat kutinat vaipan alueella.. joka paikka oli ihan täynnä näppyä...
 
mut äiti sai vesirokon aikoinaan multa. Sano et ei ikinä ikinä suosittele sitä sairastamaan aikuisiällä. Oli erittäin kovassa kuumeessa ja oli kauttaaltaan näppyjen peitossa. Tuli se sit meillekki.

Me yritettiin hakea sitä aikoinaan tytölle mut ei se koskaan tarttunu. Kerran erään kyläilyn jälkeen saatiin puhelu et perheen pojalla oliki sitten noussu näppyjä. ei kuumetta ei mitään.

Meilläkään ei kuumetta ja näppyjä aika normiverran ja meni hienosti ohi eikä jälkitauteja.

Monella taudilla on jälkitauteja, monella rokotteella on jälkiseurauksia.. Se et osuuko ne kohille on arpapeliä.

Itse olen tyytyväinen et se sairastettiin nyt eikä sit teininä tai aikuisena. Rokote ei anna kuin 85% suojan. Se et onko se 85% elinikäinen nii..
 

Yhteistyössä