Vestibulaarineuroniitti -> AIVOKASVAIN, pelottaa!

  • Viestiketjun aloittaja help!
  • Ensimmäinen viesti
help!
Hei,

Viikko sitten torstaina päivä meni hyvin, lasten kanssa touhuilua ja muuta normaalia. Sitten illalla alkoi pyörryttää, huimata kun pääsin sohvalle iltapalani kanssa. Oli pakko mennä pitkälleen kun huimasi niin paljon. Sain syötyä ja ennen nukkumaan menoa kävin suihkussa. Suihkussa meni ok, ei huimannut niin paljon, mutta suihkun jälkeen sama taas jatkui. Lähdin nukkumaan. Yöllä lapsi herätti itkullaan eikä puhettakaan, että olisin päässyt sängystä ylös, koko maailma pyöri silmissäni. Pelottava tunne. Oli myös paha olo, en kuitenkaan oksentanut. SEuraavana päivänä kävin terveyskeskuksessa ja lääkäri kertoi kyseessä olevan vestibulaattineuroniitti = välikorvan tulehdus. Huimaus paheni kun vaihdoin asentoa, mutta rauhoittui suht pian. Hän määräsi huimauslääkettä, mitä en kyllä ole ottanut. Nyt viikko tuon kohtauksen jälkeen, joka päivä särkee päätä. Ei kovasti, mutta vähän. Eniten takaraivolta. Pelkään ihan hirveästi, että kyseessä onkin aivokasvain! Lääkäri ei laita tutkimuksiin eteenpäin, ellei oireet pahene. Tämä on aivan kamalaa!
 
ap.
Lääke on määrätty silloin otettavaksi kun huimaa. En ole ottanut kun huimaus ei ole enää voimakasta vaan sellaista pientä, mutta silti tunnen sen. Päätäni voi särkeä stressistä, mutta liittyy tähän diagnoosiin. Olen vain sellainen ihmisenä, että pelkään aina kaikkein pahinta ja nyt sitten päässäni pyörii vain aivokasvain.

Asentohuimausta ei kuulemma ole vaan tämä toinen vaihtoehto eli tuo vestibulaarineuroniitti - on aika lähellä asentohuimausta, mutta lääkärin mukaa tämä ei ole sitä.
 
ap.
Leijona76, siis mitä muita oireita äidilläsi?

täytyypä lukea tuosta kiertohuimauksesta, tietoa etsimääns siis...

Lääkärini sanoi, ettei ole lääkärinä huolissaan, mutta silti minä pelkään. Eihän lääkärit aina oikeaan osu diagnooseissaan :(
 
jaahas :(
onko ollut huonovointisuutta? oksentelua? kuumetta? se tosiaan se aivokasvain on sulla, jos on pääkipua, oksentelua ja kuumetta. ja jos silmäsi harottavat kun joku tekee sormilla sulle haroitustestin. sitten vaan heti magneettikuvauksiin. paska lääkäri jos ei tehnyt edes harotustestiä.
 
vieras
Mulla kävi joskus niin, että nostin TODELLA painavaa pakettia, jonka jälkeen minulla alkoi järkyttävä huimas, pahaolo, oksetus kohtaukset. Luulin kans jo pahinta, mutta kakki tämä johtuikin siitä, kun nostin painavaa pakettia. Tarkkaa en tiedä mitä silloin tapahtui, mutta siitä se johtui.
 
ap.
Kävin terveyskeskuksessa, mutta ko. lääkäri on yleislääketieteen erikoislääkäri ja hyvin pätevä kuulemma. Hän määräsi lääkkeet, että silloin vain jos alkaa huimaamaan. Käsitin, että silloin kun kunnolla huimaa, pitäisi ottaa. Tällaista pientä jatkuvaa en ajatellut hänen tarkoittavan.

Tuohon huimauskohtaukseen viikko sitten liittyi huonovointisuus, mutta en oksentanut, oli vain todella paha olo. Kuumetta ei ole ollut vaikkakin on välillä palellut, mutta palelen helposti.

Lääkäri teki neugologisia testejä, mutta en niistä sen enempää ymmärrä. Eikä millään viivaa pitkin kävelyllä ja sormen nenään viemisellä silmät kiinni tällaisia asioita ratkota, mielestäni.
 
pääkipuinen
Mulla on sellaisia jaksoja, et mulla on pää kipeä joka päivä koko ajna esim 2 viikkoa putkeen. Mikään ei oikein auta siihen kipuun. Sit hoksaan vaan joku pvä, et hei ei oo enää pää kipeä. Mulla näitä tosi usein, on ollut myös migreeniä ja pari kertaa avh-oireita.

Päästä otettu kerroskuvat, mutta mitään ei löydy mistään ja kaikki arvot täysin kohdillaan. Kyllä itelläkin aina välillä käy mielessä, et onko mulla joku isokin vika päässä ja kauanko tässä enää eletään, mut eipä sitä voi alkaa liiaksi murehtimaan.
 
ap.
Tuo kiertohuimaus liitetään juuri tähän vestibulaarineuroniittiin. Eli käsittääkseni puhumme samasta asiasta.

Lääkäri kyllä sanoi, että heikko olo saattaa kestää muutaman viikon. Nyt ollut siis viikon, mutta kun luonne on tämä, että sitä alkaa miettimään kaikkea pahaa. Ja etsii netistä tietoa. Nyyh, haluaisin eri luonteen!
 
ap.
Nostan vielä tämän kun asia vaivaa niin paljon. Olen nyt miettinyt ja lukenut mm. cancer.fi sivustoa ja sieltä aivokasvaimesta. Yleensä tällaisella oireella ei kasvainta ole, epileptinen kohtaus yleensä aloittaa. Eikös? Koko ajan mietin ja pelkään. Hain tänään tuota lääkettä, mutta en nyt uskalla ottaa kun olen illan/yön yksin lasten kanssa. Eikä mua nyt niin huimaakaan, tasainen päänsärky vaan on :(
 
"hermanni"
Mul on sama pahempana.Raju tajuttomuus ja oksennus johti sairaalaan tiputukseen.Lääkäri sanoi et olis Vestibulaarineurootti,olin tipassa vuorokauden.Kuulo meni toisesta korvasta.Nyt huimaa päivittäin joskus öisinkin.Käyn fyssällä asentohuimaus hoidossa,eipä tunnu auttavan.4 kuukautta on nyt menny ja päivittäin on oireiluu.....oon epätoivoinen.Töissä yritän käydä,muu aika menee lepäämiseen.Onks kellää samaa....????
 
vestibulaarineuroniitti
vestibulaarineuroniitti ei todellakaan ole mikään välikorvan tulehdus, vaan tasapainohermon tulehdus. Itse olen saanut lisäseurauksia, joista kärsin nyt jo toista vuotta! Tuntuu jalkojenkin lihaksissa, silmissä.... Tsemppiä kaikille!
 
Kärsivä
Minullakin varmastikkin vestibulaarineuroniitti. Minulla on ollut noin 4 äkillistä, hyvin voimakasta kohtausta nyt 3 vuoden aikana ja tämän sanotaan toistuvan vuosien saatossa. Tänään alkoi varmaan näistä 4 kohtauksesta toiseksi pahin, joka iski kuin salama kirkkaalta taivaalta kun olin syömässä ulkona ravintolassa. Tätä ennen täysin normaaliolo. Pahin kohtaus isku kerran koulussa, luokassa, jolloin oksensin melkein samantien huimauksen alettua.
Mutta tänään tosiaan oli aivan sanoinkuvaamattoman karmea kokemus joka alkoi pienestä huimauksesta noustessa, mutta kehittyi 2 minuutissa niin sietämättömäksi pahaksi oloksi, että teki mieli huutaa. En kuitenkaan viitsinyt julkisella paikalla. Tästä järjetön hikoileminen ja pian kylmyyden tunne. Oli pakko jättää ateriointi kesken ja päästä makuulle. Onneksi oltiin autolla liikkeellä ja isä kuskina. Menin vänkärinpuolelle makuuasentoon niin nopeasti kun suinkin pystyin. Olo helpotti välittömästi ja varsinkin kun sulki tai peitti silmät jollain. PIENIKIN, sentinkään pään kallistus toi ikään kuin "pahanolon aallon" ja oksetti välittömästi.

Onneksi selvisin kotia ja oikopäätä sängylle pigkälleen nukkumaan. Nyt olen vain maannut liikkumattomana ja nukkunut noin 8 tuntia. Oli pakko käydä vessassa ja huimaus ja pahoinvointi alkaa välittömästi uudestaan kun päätä kallistaa tai saati sitten kun nousee seisomaan.

Viimekohtaus kesti muistaakseni noin 3-4 päivää ja kohtaus alkoi VÄLITTÖMÄSTI aamulla herätessä ja noustessa. En ole siis koskaan lääkärillä käynyt ja nyt tutkin tätä asiaa tarkemmin. Mitään omaa lääkäriä ei saisi koskaan leikkiä, mutta olen lähes 100% varma, että mulla on näitä tulehduksia. Muutenkin minulla herkästi muitakin korvavaivoja ja tulehduksia.

Mutta tässä raskaimmat ja todistettavimmat syyt VESTIBULAARINEURONIITTILLE:
1. huimaus on aina pyörivää liikettä.
2. Tasapaino pettää niin, että kaatuu kävellessä helposti sairaan korvan puolelle.
3. Kohtaus alkaa hyvin nopeasti, eikä mene mene päivässä ohi, niin kuin esimerkiksi asentohuimaus
4. Potilas tuntee olonsa niin huonoksi ja heikoksi, että tuntuu, ettei selviä siitä.
5. Makuuasento helpottaa välittömästi ja pienet pään liikkeet laukaisevat kohtauksen uudestaan.
6. Korvissa ei ole suhinaa, tinnitusta tai muuta kuuloon liittyvää vaivaa. (Kuten esimerkiksi Ménièren taudissa)
7. Runsas hikoilu ja kylmyyden tunne.
8. Potilas ei halua eikä voi tehdä muuta kuin olla makuullaan, että olo helpottaisi. Liikkeelle lähteminen tuntuu pelottavalta.
9. Yleensä myös tätä ennen ollut myös muu tulehdus elimistössä tai flunssaa. (Mitä minulla on ollut.)
10. Kohdepotilaina ovat juurikin perusterveet nuoret aikuiset, jolla on taipumusta korvaongelmiin. (Minä ole nyt 20-vuotias)
11. Kohtaukset toistuvat yleensä vuosittain. Eikä ne yleensä vaadi hoitoa.
 
tyytyväinen.
Olisko aika käydä korvalääkärillä tai neurologilla.Itselläni oli samat oireet,sanottiin ensin että on hyvänlaatuista kiertohuimausta mutta kun oireet pahenivat jokavuosi niin vihdoin pääsin mangneettikuvaukseen niin löytyi 1,5 cm kuulohermokasvain joka on melkein aina hyvänlaatuinen. Kuuloni myös huononi toisesta korvasta vähitellen. Tämä on hyvin harvinainen kasvain,"lottovoitto"Minut leikattiin Tampereella ,leikkauksesta toipumisen jälkeen huimaukset jäivät pois,joten kaikki vaivat johtuivat kasvaimesta.Pieniä tasapainovakeuksia jäi jotka eivät juurikaan haittaa elämääni.Leikkaukseta on nyt 5 vuotta. Huimausoireet kestivät 15 vuotta 5-7 kohtausta vuodessa kestäen joskus 5vrk -2 viikkon huimausta ja pahoinvointia. Oireet alkoivat aina aamulla.Minun kohdallani lääkäri sanoi että jos kasvainta ei leikattaisi niin se kävisi vaaralliseksi.Leikkauksen jälkeen sain "elämäni" takaisin.
 

Yhteistyössä