Vieläkö lukiossakin alusvaatteilla tarkastuksessa...

  • Viestiketjun aloittaja annalaura
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Kuopus on nyt lukion kolmannella ja yhden kerran ollut terveystarkastuksessa. Sekin silloin, kun tarvitsi lääkärintodistuksen kutsuntoja varten. Ei tarvinnut olla alusvaatteisillaa. Esikoinen kävi ammattikoulun eikä ollut mitään terveystarkastuksia koko opiskeluaikana.
 
ehh?
Mä en kertakaikkiaan ymmärrä mikä siinä riisumisessa sitten on niin kauheaa? Enkä sitäkään mikä gynen tarkastuksissa on niin hirveää?

No joo, itse olen hoitoalalla ja näen päivittäin ihmisiä alapää paljaana eikä se ihan oikeasti tunnu missään. Se on ihan sama onko ne vehkeet vai käsi paljaana. Huvittaa vaan tollaset jotka luulee itestään liikoja että heidän alapäänsä olisi jotenkin erityisen kiinnostava.
 
Terveydenhoitaja
Koululla, jossa minä olin th:na, oli ohjeena tarkastaa ryhti myös lukion tarkastuksessa, joten pyysin riisumaan alkkareille ja tytöt rintsikoille/alkkareille, koska muuten ei kunnolla ryhtiä saa tarkastettua! Näin näkee myös mahd. pahoinpitelyn jäljet ym.
 
"Elämä on"
Mä en kertakaikkiaan ymmärrä mikä siinä riisumisessa sitten on niin kauheaa? Enkä sitäkään mikä gynen tarkastuksissa on niin hirveää?

No joo, itse olen hoitoalalla ja näen päivittäin ihmisiä alapää paljaana eikä se ihan oikeasti tunnu missään. Se on ihan sama onko ne vehkeet vai käsi paljaana. Huvittaa vaan tollaset jotka luulee itestään liikoja että heidän alapäänsä olisi jotenkin erityisen kiinnostava.
Ei se varmaan siitä ole, että he kuvittelevat itsestään liikoja vaan siitä, että heidät on opetettu häpeämään itseään ja vartaloaan. Jotkut vanhemmat eivät ole ihan terveitä vaan puuttuvat lastensa painoon, ulkonäköön, rintojen, vatsan, reisien kokoon ja esittävät huomautuksiaan sekä kahden kesken että myös muiden kuullen ja toisiin verraten. Sellainen vuosikausia jatkunut piikittely jättää jälkensä. Olen 40 enkä ole koskaan oppinut olemaan sinut vartaloni kanssa, koska päässäni kaikuu edelleen äitini arvosteleva ääni.
 
"vieras"
Ei ole lukiossa ollut yhden yhtä terveystarkastusta, ainakaan pakollista. Enpä käynyt. Sitäpaitsi olin tuossa 16 ikäisenä jo ehkäisyneuvolan asiakas, joten eipä olisi ollut uusi tilanne näyttäytyä jollekin ilman paitaa , hah hah :D
 
Hmh
Asian sivusta, mutta mua ihmetytti joskus vajaa 10 v sitten YTHS:llä (siis yliopiston terveydenhuollossa) kun olis pitäny ennen terveystarkastusta täyttää nimellä lomake jossa kysyttiin esim. seksikumppanien määrää...en tajunnu mitä se kellekään kuuluu. Kun ei siis kondyloomaa tms.
 
myös YTHS:llä käynyt
Asian sivusta, mutta mua ihmetytti joskus vajaa 10 v sitten YTHS:llä (siis yliopiston terveydenhuollossa) kun olis pitäny ennen terveystarkastusta täyttää nimellä lomake jossa kysyttiin esim. seksikumppanien määrää...en tajunnu mitä se kellekään kuuluu.
Se on painettu vakiolomakkeeseen, jonka kaikki täyttävät jos menevät gynekologille YTHS:llä.
 
"vierailija"
Mulla oli lukiossa vain terkkarin tekemä tarkastus missä ei tarvinnut riisuutua yhtään. Painokin otettiin mun muistaakseni kaikki vaatteet päällä. Terkkari teki siihen vaatteista jonkun vähennyksen.
 
vakituinen
[QUOTE="vieras";22696651]Koululääkäri ei tee gynekologisia tutkimuksia normitarkastuksen yhteydessä, ei amiksessa eikä lukiossa.[/QUOTE]

Hyvä olisi, jos tekisi. Sehän olisi nuorelle ilmaistakin ja välttyisi yhdeltä käynniltä.
 
"Lissu"
Sellainen muistikuva on jäänyt, että lukiossa oli joku tarkastus jossa piti todellakin olla vain pelkillä alusvaatteilla. Se taisi liittyä just tohon ryhdin tarkastukseen. Siinä piti kumartua ja koskettaa varpaita. :)
 
Aiemmin lukiossa th:na
Terveystarkastus noudattaa lukiossa periaatteessa samaa linjaa kuin yläkoulussa. Fyysiseen kehitykseen ei uhrata enää niin paljon aikaa kuin yläkoulussa. Silti se kuitenkin pitäisi tehdä saman kaavan mukaan.

Olen ollut itse aikanaan muutaman vuoden lukiossa terveydenhoitajana ja silloin ohje oli, että potilas riisuutuu tarkastuksen ajaksi alusvaatteilleen.
 
"Suklaamousse"
Olen tokalla lukiossa ja meillä oli tällä viikolla terveystarkastus jossa piti riisuutua alusvaatteille. :( Eihän siinä mitään outoa ole mutta aikas erilaiset käytännöt on. Yksi kaverini on samassa kaupungissa toisessa lukiossa eikä heidän tarvinnut edes ottaa kenkiä pois kun kävivät tarkastuksessa.
 
"anskub"
[QUOTE="Suklaamousse";24738664]Olen tokalla lukiossa ja meillä oli tällä viikolla terveystarkastus jossa piti riisuutua alusvaatteille. :( Eihän siinä mitään outoa ole mutta aikas erilaiset käytännöt on. Yksi kaverini on samassa kaupungissa toisessa lukiossa eikä heidän tarvinnut edes ottaa kenkiä pois kun kävivät tarkastuksessa.[/QUOTE]

Oliko toi siis terkkarintarkastus vai lääkärin?
 
amikses
Mä kävin ammattikoulun eikä siellä ollut koskaa mitään tarkastuksia. Lukiossa on kaikki vaan paremmin. Olkaa tyytyväisiä vaan... turha panikoida jostain pitääkö riisuu siellä tmv
 
Jaa..
näin P-Pohjamaalla; ala-asteella tehtiin tarkastus, jossa piti olla vain alushousut jalassa, tarkistivat ryhdin tms. silloin. Yläasteella ja lukiossa ei ole tarvinnut enää riisuuntua sen kummemmin, ihan perustarkastukset on tehty, näkö ym. Olen vm-83.
 

Yhteistyössä