VIERAAN LAPSIA HOIDOSSA??

  • Viestiketjun aloittaja KATIAANA
  • Ensimmäinen viesti
KATIAANA
:attn: Elikkäs, oon miettiny semmosta vaihto ehtoo, ku ottaa muksuja hoitoon kotiin? Itsellä siis 2 alle koulu ikästä......
Mitä siit maksetaan ja saako omista kodinhoito tuen?
Kerro kaikkee, mitä mieleen tulee??? :wave: :wave: :wave:
 
Kristin
Jos kunnallisena alkaisit hoitamaan, niin tässäpä jotain tietoa:
Omien lasten lisäksi voit ottaa kaksi muuta lasta hoitoon ja saat palkan kahden lapsen hoitamisesta (jotain 700e paikkeilla). Omista alle 3 vuotiaista saat kotihoidontuen ihan normaalisti. Eli vaikka hoidat neljää lasta, niin saat palkan vain kahden lapsen hoidosta, kun omista ei saa mitään. Kysyppä lisää, jospas osaisin vastatakkin lisää :)
 
KATIAANA
kristin!
Kiitos tiedosta.... :hug:
Itse olen miettinyt että jos ottaisin sellaisen mitkä ovat osa aika hoidossa..... Vosisin saada liitosta sitten päivärahaakin..
Kun en jaksa kuitenkaan koko päivää hoitaa muiden lapsia.

Mutta töihin en haluaisi mennä ja olen jo ollut työtön vuoden. (kod.h.tuelle ei mahiksia rahallisesti jäädä..)
Niin tämä hoito juttu tuli sitten mieleen kun meidän kunnassa kovin vähän hoitajia..

Onko sulla lapsia hoidossa? onvatko kui pitkän päivän ja mitä olet tykännyt......
 
yksityisenä perhepäivähoitajana on helpompaa. voit valita lapset itse ja päättä pallkauksestakin. omista alle 3v saat kotihoidontukea. kela maksaa yksityisenhoidontukea sinulle 200-250e riippuen kunnasta ja vanhemmat sitten loput. kysele lisää jos kiinnostaa, olen itse yksityinen ja vastaan jos osaan!
 
Kristin
Olen kunnallinen PPH. Työpäivät ovat olleet aika vakiot viimesten vuosien ajan, kun on ollut samat lapset hoidossa,eli 7.30-16.30. On aika pitkiä päiviä, kun PPH:n normaali työaika on 8h40min. Vasta tuolta ylimenevältä ajalta saa ylityökorvauksia. Ja kun sitten pitää vielä työpäivän jälkeen siivoilla, valmistella seuraavan päivän ruokia ym.niin jää tuo oma aika vähille. Huonoja puolia työssä on juuri nuo pitkät työpäivät ja huono palkka. Hyviä puolia se, että ei tarvitse viedä vielä omaa lasta hoitoon, eikä tarvitse lähteä itsekkään aamuisin minnekkään.... eli työt tulee kotiin.
 
Kristin
Juu, kyllä joku koulutus pitää olla. Esim PPH:n ammattitutkinto. (Jonka voi käydä työn oheellakin). Meidän alueella on ainakin pari hoitajaa, joilla ei ole alalle soveltuvaa koulutusta, mutta heillä on itsellään lapsia ja kaikki asiat muutenkin ok. Ja nämä ihmiset opiskelevat työnsä oheella tuota ammattitutkintoa.

Ennen PPH:n työhön ryhtymistä käydään haastattelussa ohjaajan luona ja vastaavan PPH ohjaajan luona. Sitten pari ihmistä tulee katsomaan kotisi, että onko soveltuva lapsille yms. Ja mielellään tapaavat perheen muutkin jäsenet. Sitten he päättävät oletko sopiva hoitajaksi. Ettei sitä ihan heppoisin perustein hoitajaksi aleta... ainakaan meilläpäin.
 
katiaana
meidän kunnassa ei tarvii koulutusta. Riittää että on OMIA lapsia ollut useemman vuoden... että tietää "mitä on" hoitaa lapsia...

ja katsovat vaan kodin ja äidin, onko sopivaa hoitaa toisten lapsia. Ja kattovat onki itsellä tai perheen jäsenillä rikollis taustaa.........

Minun kotikunnassakin saa näin hoitaa lapsia, ja tiedän pari muutakin pikku kuntaa, jossa näin tehdään, kun pula hoitajista.
 
Kristin
Näköjään "valintakriteerit" PPH:ksi erilaiset eri kunnissa. Toisissa löysemmät ja meilläpäin aika tiukat vaatimukset. Mutta jos hoitajaksi aikoo, niin kannattaa varmaan kysellä oman paikkakuntansa kriteereistä yms.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.12.2005 klo 20:41 Kristin kirjoitti:
Näköjään "valintakriteerit" PPH:ksi erilaiset eri kunnissa. Toisissa löysemmät ja meilläpäin aika tiukat vaatimukset. Mutta jos hoitajaksi aikoo, niin kannattaa varmaan kysellä oman paikkakuntansa kriteereistä yms.
Tuntuu kovin heppoiselta. Lapsia kun voi hoitaa niin monella tapaa. Joka tapauksessa omasta mielestäni esim. ravitsemustietous olisi tarpeen, samoin kuin lapsen kanssa olosta, turvallisuudesta ja kehityksestä. Kuitenkin kyseessä kunnan kautta järjestettävä hoito.
 
katiaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2005 klo 09:02 riitta kirjoitti:
Kuulostaapa heppoisalta ajatukselta, kun ajatus on etten jaksa koko päivää vieraan lapsia hoitaa. Koulutusta, koulutusta tarvitaan...rahasta lapsenhoitajaksi.
lähinnä tarkotan "jaksamisella" sitä, että kun on 3 omaa, ja yleensä pph on hoidokit jopa 10h! No, en jaksa niin en jaksa... :whistle:
Mutta kun lähinnä haluaisin olla kotona, mutta RAHALLISESTI se ei ole meillä mahdollista... Ehkä jonkun on sitä vaikea käsittää... :whistle:
Joten ajattelin mahdollisuutena tätä lasten hoito hommaa.
 
Olen miettinyt perheen ja työn yhdistämistä,minäkin.Olen terveydenhuoltoalalla,ja omia lapsia on kolme.En ole varma riittäisikö se perhepäivähoitajaksi ryhtymiseen,vai pitäiskö vielä opiskella jotain lisää?!Töihin lähtö ei oikein kiinnosta,kun lapset vielä pieniä ja olisin aika paljon pois kotoa,aamu,ilta ja yötyössä.
 
katiaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2005 klo 15:27 vieras kirjoitti:
Olen miettinyt perheen ja työn yhdistämistä,minäkin.Olen terveydenhuoltoalalla,ja omia lapsia on kolme.En ole varma riittäisikö se perhepäivähoitajaksi ryhtymiseen,vai pitäiskö vielä opiskella jotain lisää?!Töihin lähtö ei oikein kiinnosta,kun lapset vielä pieniä ja olisin aika paljon pois kotoa,aamu,ilta ja yötyössä.
Ainakaa meidän kunnassa ei vaadita mitään opiskeluja. Mutta nämäkin kunta kohtaisia asioita.
Mutta ei täälläkään saa lapsettomat hoitaa... Tottahan on että kyllä tää lastenhoito ala on käytännössä opittua... :x
Minustakin tuntuisi että ois mukava olla kotona, kun vanhin ekalla. Ja täällä ei ole koulu ikäisillä mahdollisuutta hoitoon.
 
Kristin
Ei tässä hommassa rikastumaan pääse, muuta jos haluaa työskennellä kotona ja haluaa olla vielä lastensa kanssa päivät ja haluaa lapsillensa kavereita, niin ei kun vaan kyselemään lisää asioista oman alueensa PPH ohjaajalta =)
Onhan tässäkin työssä hyvät ja huonot puolensa, niin kun varmaan missä tahansa muussakin työssä.
Todennäkösesti en aio itse jatkaa tässä työssä enää sen jälkeen, kun poikani menee eskariin tai ekalle luokalle. Ehkä sitten olisi itsekkin aika mennä jo "ihmistenilmoille" töihin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2005 klo 19:22 Kristin kirjoitti:
Ei tässä hommassa rikastumaan pääse, muuta jos haluaa työskennellä kotona ja haluaa olla vielä lastensa kanssa päivät ja haluaa lapsillensa kavereita, niin ei kun vaan kyselemään lisää asioista oman alueensa PPH ohjaajalta =)
Onhan tässäkin työssä hyvät ja huonot puolensa, niin kun varmaan missä tahansa muussakin työssä.
Todennäkösesti en aio itse jatkaa tässä työssä enää sen jälkeen, kun poikani menee eskariin tai ekalle luokalle. Ehkä sitten olisi itsekkin aika mennä jo "ihmistenilmoille" töihin.
No ei varmaan rikastumaan pääse,mutta kunhan tulot olis edes kohtuulliset.Jokaisessa työssä tietty puolensa.Elämäntilanteen kun ottaa huomioon,pph:n työt olis järkevin ratkaisu meidän perheelle.
 
pph
Meillä ainakin kunta velvoittaa osallistumaan jatkuvasti koulutuksiin, joita on erilaisia, esim. ravintoasiat, työssä jaksaminen, työpajapäiviä yms. Koulutukset useinmiten lauantaisin ja niistä maksetaan palkka.
Kannattaa harkita kaks kertaa aloittaako hoitajana, jos tuntuu, ettei jaksa koko päivää. Tämä työ vaatii pitkää pinnaa ja kykyä rakastaa myös toisten lapsia. Mielestäni tämä on kutsumusammatti, jota ei voi tehdä ainoastaan rahan takia. =)
 
jepulis
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2005 klo 09:09 katiaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2005 klo 09:02 riitta kirjoitti:
Kuulostaapa heppoisalta ajatukselta, kun ajatus on etten jaksa koko päivää vieraan lapsia hoitaa. Koulutusta, koulutusta tarvitaan...rahasta lapsenhoitajaksi.
lähinnä tarkotan "jaksamisella" sitä, että kun on 3 omaa, ja yleensä pph on hoidokit jopa 10h! No, en jaksa niin en jaksa... :whistle:
Mutta kun lähinnä haluaisin olla kotona, mutta RAHALLISESTI se ei ole meillä mahdollista... Ehkä jonkun on sitä vaikea käsittää... :whistle:
Joten ajattelin mahdollisuutena tätä lasten hoito hommaa.
Just tämmösten takia en omaa lapstani perhep-hoitoon vie enkä hakenut vaan lapsi on päiväkodissa.
Kokemusta on pph:sta joka alkaa "hlppoon lapsenhoitohommaan" juuri noiden syiden takia: saa hoitaa omia lapsia itse, saa olla kotona ja sitten kun toisen lapsia tulee, saa siitä vähän rahaa. Se lapsenhoito sitten on sitä mitä on, eli ei oikein jakseta.
Ajatus on varmasti ollut, että tottakai tykkään toisenkin lapsista kun omistankin näin tykkään, mutta käytäntö on muuta, kun toisen lapsilla on niin kummat tavat, ne on niin outuja ja niiden vanhemmatkin on kummallisia.....

Ja koti ja omat lapset ja parisuhde pitäisi vielä myös hoitaa.,

En halua että oma lapseni on välttämätön paha siellä toisten nurkissa, lisäansioita vain tuomassa, ruokaa miniannokset eikä mitään askartelua kun niistä tulee kuluja..
 
Katiaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.12.2005 klo 13:38 jepulis kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2005 klo 09:09 katiaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2005 klo 09:02 riitta kirjoitti:
Kuulostaapa heppoisalta ajatukselta, kun ajatus on etten jaksa koko päivää vieraan lapsia hoitaa. Koulutusta, koulutusta tarvitaan...rahasta lapsenhoitajaksi.
lähinnä tarkotan "jaksamisella" sitä, että kun on 3 omaa, ja yleensä pph on hoidokit jopa 10h! No, en jaksa niin en jaksa... :whistle:
Mutta kun lähinnä haluaisin olla kotona, mutta RAHALLISESTI se ei ole meillä mahdollista... Ehkä jonkun on sitä vaikea käsittää... :whistle:
Joten ajattelin mahdollisuutena tätä lasten hoito hommaa.
Just tämmösten takia en omaa lapstani perhep-hoitoon vie enkä hakenut vaan lapsi on päiväkodissa.
Kokemusta on pph:sta joka alkaa "hlppoon lapsenhoitohommaan" juuri noiden syiden takia: saa hoitaa omia lapsia itse, saa olla kotona ja sitten kun toisen lapsia tulee, saa siitä vähän rahaa. Se lapsenhoito sitten on sitä mitä on, eli ei oikein jakseta.
Ajatus on varmasti ollut, että tottakai tykkään toisenkin lapsista kun omistankin näin tykkään, mutta käytäntö on muuta, kun toisen lapsilla on niin kummat tavat, ne on niin outuja ja niiden vanhemmatkin on kummallisia.....

Ja koti ja omat lapset ja parisuhde pitäisi vielä myös hoitaa.,

En halua että oma lapseni on välttämätön paha siellä toisten nurkissa, lisäansioita vain tuomassa, ruokaa miniannokset eikä mitään askartelua kun niistä tulee kuluja..
JUST NÄIN... :\|
En omiakaan halua pph viedä. Ja tässä myös tiivistettynä miksi en HALUA koko päivä hoitajaksi rueta... :headwall: tunnustan..
Mutta moni on pakosta töissä, eikä halua viedä lapsia päiväkotiin, jos on vaan kyse 2-4h. Ja sinä aikana tuskin kauheita virikkeitä tarttee.
Mutta tosiaan, suljin jo pois ajatuksen että ottaisin jonkun lapsen meille.Se olikin lähinnä ajatus........
 


JUST NÄIN... :\|
En omiakaan halua pph viedä. Ja tässä myös tiivistettynä miksi en HALUA koko päivä hoitajaksi rueta... :headwall: tunnustan..
Mutta moni on pakosta töissä, eikä halua viedä lapsia päiväkotiin, jos on vaan kyse 2-4h. Ja sinä aikana tuskin kauheita virikkeitä tarttee.
Mutta tosiaan, suljin jo pois ajatuksen että ottaisin jonkun lapsen meille.Se olikin lähinnä ajatus........
[/quote]


Tuo 2-4 tuntia hoitoa on aika minimaalinen osa-aikatyöksi. JA matkoineen päivineen.
 
pph
Lueskelin tosi kummia ajatuksia tuossa edellä. Minun lasten vanhemmat ovat joutuneet viedä lapset varahoitoon päiväkotiin minun kesäloman ajaksi. Ensimmäiset päivät lapset olivat nälässä, ennenkuin saatiin isommat annokset. Meilläpäin pph lähtee päiväkotiin hommiin jos jonain päivänä on vain yksi lapsi hoidossa ja pk:lla on hoitajapulaa.Omien hoitolasteni loman aikana olin viikon pk:ssa. Viikon aikana ei tehty yhtään yhteistä juttuja lasten kanssa. Ruuat oli tosi vaatimattomia verrattuna kotiruokaan. Kerran viikossa päiväruokana pelkkää puuroa, ei leikkeleitä/ juustoa leivälle. Uskallankin väittää, että pph:ssa lapset saavat monipuolisempaa ja parempaa ruokaa. Tätä mieltä myös hoitolasteni vanhemmat. Meille tulee myös kunnalta ruokalistat, samat kui pk:lla, mutta jos vain sen mukaan tekis, niin voi voi! =)
 
Äidin mietteitä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2005 klo 19:08 KATIAANA kirjoitti:
kristin!
Kiitos tiedosta.... :hug:
Itse olen miettinyt että jos ottaisin sellaisen mitkä ovat osa aika hoidossa..... Vosisin saada liitosta sitten päivärahaakin..
Kun en jaksa kuitenkaan koko päivää hoitaa muiden lapsia.

Mutta töihin en haluaisi mennä ja olen jo ollut työtön vuoden. (kod.h.tuelle ei mahiksia rahallisesti jäädä..)
Niin tämä hoito juttu tuli sitten mieleen kun meidän kunnassa kovin vähän hoitajia..

Onko sulla lapsia hoidossa? onvatko kui pitkän päivän ja mitä olet tykännyt......
Minusta Sinun ei kannata ryhtyä perhepäivähoitajaksi, koska motiivisi hoitajaksi ovat aika heppoiset :( . Haluat liiton päivärahat ja samaan aikaan haluat hoitaa toisten lapsia osa-aikaisesti? Miten olet ajatellut saada liiton päivärahaa, jos teet samaan aikaan työtä? Olen ymmärtänyt, että työttömyyspäivärahat maksetaan vain kokoaikatyöttömille.

Kokemuksesta sanon Sinulle, että lastenhoito on aika ajoin myös raskasta. Minulla on 6 omaa lasta, ja monenlaisia tilanteita tulee päivän mittaan ratkaistavaksi. Lastenhoito on sitovaa, ja vaatii hoitajalta kärsivällisyyttä, arjen sietokykyä ja monenlaisia käytännön taitoja.

Jos tarvitsisin päivähoitoa, hakisin lapseni todennäköisesti kylämme pieneen päiväkotiin hoitoon. Perhepäivähoitajilla on hyvin sekalainen koulutus ja työhistoria. Monelta puuttuu hoitoalan koulutus kokonaan, ja heillä ei ole edes perhepäivähoitajan tutkintoa suoritettuna. Myös motivaatio opiskeluun ja oman alan koulutukseen on osalla hoitajista hyvin huono. Koulutukseen lähdetään vain pakosta - ei omasta halusta.

Motiivit perhepäivähoitajaksi ryhtymiseen ovat monella mitä sattuu. Se, ettei huvittaisi lähteä töihin kodin ulkopuolelle, ei minusta riitä kasvatusalan työssä toimimiseen. Perhepäivähoitajalta vaaditaan hoito- ja kasvatustyöhön sopivaa persoonaa, koulutusta, käytännön taitoja, sopivaa kotia ja turvallista leikkiympäristöä hoitolapsille =) .
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.12.2005 klo 20:34 Äidin mietteitä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2005 klo 19:08 KATIAANA kirjoitti:
kristin!
Kiitos tiedosta.... :hug:
Itse olen miettinyt että jos ottaisin sellaisen mitkä ovat osa aika hoidossa..... Vosisin saada liitosta sitten päivärahaakin..
Kun en jaksa kuitenkaan koko päivää hoitaa muiden lapsia.

Mutta töihin en haluaisi mennä ja olen jo ollut työtön vuoden. (kod.h.tuelle ei mahiksia rahallisesti jäädä..)
Niin tämä hoito juttu tuli sitten mieleen kun meidän kunnassa kovin vähän hoitajia..

Onko sulla lapsia hoidossa? onvatko kui pitkän päivän ja mitä olet tykännyt......
Minusta Sinun ei kannata ryhtyä perhepäivähoitajaksi, koska motiivisi hoitajaksi ovat aika heppoiset :( . Haluat liiton päivärahat ja samaan aikaan haluat hoitaa toisten lapsia osa-aikaisesti? Miten olet ajatellut saada liiton päivärahaa, jos teet samaan aikaan työtä? Olen ymmärtänyt, että työttömyyspäivärahat maksetaan vain kokoaikatyöttömille.

Kokemuksesta sanon Sinulle, että lastenhoito on aika ajoin myös raskasta. Minulla on 6 omaa lasta, ja monenlaisia tilanteita tulee päivän mittaan ratkaistavaksi. Lastenhoito on sitovaa, ja vaatii hoitajalta kärsivällisyyttä, arjen sietokykyä ja monenlaisia käytännön taitoja.

Jos tarvitsisin päivähoitoa, hakisin lapseni todennäköisesti kylämme pieneen päiväkotiin hoitoon. Perhepäivähoitajilla on hyvin sekalainen koulutus ja työhistoria. Monelta puuttuu hoitoalan koulutus kokonaan, ja heillä ei ole edes perhepäivähoitajan tutkintoa suoritettuna. Myös motivaatio opiskeluun ja oman alan koulutukseen on osalla hoitajista hyvin huono. Koulutukseen lähdetään vain pakosta - ei omasta halusta.

Motiivit perhepäivähoitajaksi ryhtymiseen ovat monella mitä sattuu. Se, ettei huvittaisi lähteä töihin kodin ulkopuolelle, ei minusta riitä kasvatusalan työssä toimimiseen. Perhepäivähoitajalta vaaditaan hoito- ja kasvatustyöhön sopivaa persoonaa, koulutusta, käytännön taitoja, sopivaa kotia ja turvallista leikkiympäristöä hoitolapsille =) .
Täysi peesi =)
 

Yhteistyössä