Viikon vanha rahka jääkaapissa, mitä teen tuosta?

  • Viestiketjun aloittaja ei mitään ideaa
  • Ensimmäinen viesti
ei mitään ideaa
Hoksasin äsken että jääkaapissa on rahka joka on menny viikko sitten vanhaksi, se on vielä sellainen iso 500 gramman purkki. Ei varmaan voi syödä enää kuumentamatta. Mitä ihmettä tuosta vois tehdä?
 
bioteknikko
Rahka voi säilyä päiväyksen jälkeen hyvänä vielä vaikka puoli vuotta. Luottakaa omiin asteihinne. Haistakaa ja maistakaa. Näin neuvoii eräs elintarviketutkimuskeskuksella työskentalevä mikrbiolog TV:ssä taannoin. Hän kertoi, että oli käyttänyt juuri puoli vuotta vanhaa rahkaa.. Jos ok haju ja maku ovat ok, niin rahkaa voi huoletta käyttää. Viikossa se ei ole mennyt miksikään.

Itse leivoin juuri suklaakakun 4 kk vanhasta rahkasta. Ihan hyvänä oli pysynyt.
 
"aloittaja"
No kai se pitää sitten roskiin heittää kun ei oo myöskään margariinia tai kermaa ja kanamuniakin on vaan 3 kpl eikä leipominen tunnu siis onnistuvan. Oon vaan kuullu että ihmiset ois syöny rahkaa aika vanhanakin.
 
"aloittaja"
Miltä pilaantuneen rahkan pitäis maistua? Maistoin tuota teelusikallisen, ei maistunut minusta mitenkään erikoiselta, tosin ainahan rahka on pahaa ja hapanta, niin pahaa ja hapanta se oli nytkin. Tuo on ollut kyllä tosi kylmässä, sillä on ollut ihan jääkappin perällä ylähyllyllä koko ajan, melkein pakastelokerossa kiinni.
 
bioteknikko
[QUOTE="aloittaja";25254679]Miltä pilaantuneen rahkan pitäis maistua? Maistoin tuota teelusikallisen, ei maistunut minusta mitenkään erikoiselta, tosin ainahan rahka on pahaa ja hapanta, niin pahaa ja hapanta se oli nytkin. Tuo on ollut kyllä tosi kylmässä, sillä on ollut ihan jääkappin perällä ylähyllyllä koko ajan, melkein pakastelokerossa kiinni.[/QUOTE]

Pilaantuneen rahkan maistaa varmasti. Siitä tulisi yökkäysrefleksi. Ihan kelpoista tavaraa se vielä on. Käytä vaan hyvillä mielin.
 
ei mitään vikaa
Jos se ei maistu pilaantuneelle, eikä haise pilaantuneelle, eikä näytä pilaantuneelta, niin SE EI OLE PILALLA.

Ja parasta ennen päiväys laitetaan sellaiseksi, että se tuoteaivan 100% varmasti on silloin hyvää. Usein tuotteet säilyvät vielä kauan sen jälkeen (2kk vanhaa rahkaa voi hyvin usein käyttää ihan huoletta...)

Viimeinen käyttöpäivä taas tarkoittaa, että sen jälkeen ei saa käyttää...
 
siitä vaan
Ihan hyvin voit käyttää vaikka hedelmärahkana. Yksi työkaveri syö aina 1-2 viikkoa vanhoja jogurtteja ja ihan terve on ollut. Muut olisivat aina heittämässä työpaikan jääkaapista vanhat jogurtit pois, mutta hän estää. Minä leivon jatkuvasti vanhoista tuotteista tyyliin jauhot vanhentuneet puoli vuotta sitten ja munat kaksi viikkoa sitten, eikä meillä ole ripulia tai mahatautia kuin ehkä joka kolmas vuosi.
 
"mmm"
Todellakin mätät suusta alas! Haloo. Itse olen syönyt 1 kk vanhaa rahkaa, happamammaksi oli muuttunut, ei muuta. Ihmetyttää tää vohkaus näistä "vanhoista tuotteista" (juuri söin 3 pv vanhaa rosollia, hyvältä maistui).
 
"vieras"
Kuinka tyhmä täytyy olla, että heittää viikon vanhan rahkan roskiin? Hyvä ettei keskiyöllä olla kyttäämässä jääkaapilla, että mitkä elintarvikkeet ovat menneet minuutti sitten vanhaksi ja heitetä saman tien roskiin, ettei kukaan vaan vahingossakaan syö niitä ja kuole ruokamyrkytykseen tai istu vähintään kahta viikkoa vessassa ripuloimassa.
 
"Ninnu"
Hei, itse koemaistoin yli kuukauden vanhaa avaamattomana ollutta maitorahkaa ja tein juuri äsken ihanan rahka-murupiirakan. Hyvää on! Koemaistettuna pahka oli ehkä hieman happamampaa kuin tuoreempi rahka, mutta muuten käyttökelpoista.
 
"Kifa"
Kyllähän jopa normimaito säilyy tarpeeksi kylmässä jääkaapissa 4-5 päivää yli parasta ennen-päivän (eilen itse juuri join maitoa jossa parasta ennen 3 vrk aiemmin eikä edes juoksettunut kuumassa kahvissa vielä), rahkat ja jogurtit tosiaan viikkotolkulla yli sen.
 
"Kifa"
Ja täytyy sanoa että itse en kai kertaakaan elämässäni ole munista mitään parasta ennen -päivää syynännyt. Jos on pilalla niin kyllä sen siinä vaiheessa haistaa kun rikkoo.
 
"Ccc"
[QUOTE="Kifa";28284430]Kyllähän jopa normimaito säilyy tarpeeksi kylmässä jääkaapissa 4-5 päivää yli parasta ennen-päivän (eilen itse juuri join maitoa jossa parasta ennen 3 vrk aiemmin eikä edes juoksettunut kuumassa kahvissa vielä), rahkat ja jogurtit tosiaan viikkotolkulla yli sen.[/QUOTE]

Maidot menee viikon jollei ole avattu. Juu rahkat voi syödä kuukaudenkin yli päiväyksen.
 

Yhteistyössä