Viinien säilyvyys- heitänkö pois vai mitä teen?

  • Viestiketjun aloittaja oluen ystävä
  • Ensimmäinen viesti
oluen ystävä
eli ei olla miehen kanssa oikein viinin ystäviä ja meille on tässä vuosien varrella kertynyt varastoon joitakin pulloja. Tänään tyhjentelin kaappeja remontin takia ja sieltä löytyi viinejä (puna ja valko), joissa oli vuosimerkintöjä lähinnä vuosilta 1998-2000.

Mahtaako noita enää uskaltaa juoda tai antaa kenellekkään vai heitänkö surutta pois?
 
oluen ystävä
Alkuperäinen kirjoittaja hoh:
Kysytkö tosissasi? :LOL: Tänne vaan ne putelit!
Ihan tosissani kyselen!

Eli olenko nyt ymmästänyt ihan väärin, mutta koska luulen, ettö nuo meidän viinit eivät ole mitään kalliita "vuosikertaviinejä", niin jostain mulle on jäänyt kaikumaan sellainen, että ei ne ikuisuutta säily, eli vaan ne kalliit viinit säilyisi. Lienekö nyt pahasti väärässä? Ja kuinka kauan ne ihan oikeasti "kestää vanheta"?
 
Samperi harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja oluen ystävä:
Alkuperäinen kirjoittaja hoh:
Kysytkö tosissasi? :LOL: Tänne vaan ne putelit!
Ihan tosissani kyselen!

Eli olenko nyt ymmästänyt ihan väärin, mutta koska luulen, ettö nuo meidän viinit eivät ole mitään kalliita "vuosikertaviinejä", niin jostain mulle on jäänyt kaikumaan sellainen, että ei ne ikuisuutta säily, eli vaan ne kalliit viinit säilyisi. Lienekö nyt pahasti väärässä? Ja kuinka kauan ne ihan oikeasti "kestää vanheta"?
No voin testata onko ne vanhoja. :p
 
oluen
Alkuperäinen kirjoittaja Samperi harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja oluen ystävä:
Alkuperäinen kirjoittaja hoh:
Kysytkö tosissasi? :LOL: Tänne vaan ne putelit!
Ihan tosissani kyselen!

Eli olenko nyt ymmästänyt ihan väärin, mutta koska luulen, ettö nuo meidän viinit eivät ole mitään kalliita "vuosikertaviinejä", niin jostain mulle on jäänyt kaikumaan sellainen, että ei ne ikuisuutta säily, eli vaan ne kalliit viinit säilyisi. Lienekö nyt pahasti väärässä? Ja kuinka kauan ne ihan oikeasti "kestää vanheta"?
No voin testata onko ne vanhoja. :p
Tuossa on nyt on eteisen lattialla siistissä rivissä, tule hakemaan tiältä savon mualta!
 
vieras
Viinit pitää säilyttää kyljellään viileässä, pimeässä ja suht kosteassa. Kaikkia ei kannata säilyttää, vain harvat kaipaavat/sietävät vuosien säilytystä. Epäilen että ovat kaikki pilalla.
 
oluen ystävä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Viinit pitää säilyttää kyljellään viileässä, pimeässä ja suht kosteassa. Kaikkia ei kannata säilyttää, vain harvat kaipaavat/sietävät vuosien säilytystä. Epäilen että ovat kaikki pilalla.
Eli heitän ne pois! Harmi kun ei ole tullut aikaisemmin annettua niitä viinin ystäville!
 
Alkuperäinen kirjoittaja oluen ystävä:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
ovatko ne ns.kierrekorkkiviinejä?
Ovat kierrekorkkiviinejä, mutta se jo selvisi tuosta Alkon linkistä, että ovat ihan väärin säilytetty eli huoneen lämmössä ja pysty asennossa.
No kierrekorkkiviiniin (jos korkki muuten ok) ei pystyasento juuri vaikutta. Se ei ole niin herkkä korkkivialle, kuin luonnonkorkkiviini (korkin kuivumisriski). Peltikorkissahan on tiiviste, joka pitää tiivyeytensä kuivanakin.

Eivät tämän takia aivan välttämättä ole pilalla. Tosi ns. kierrekorkkiviinit eivät toki ole ns. laatuviinejä, eivätkä välttämättä parane ikääntyessään, mutta eivät sentään ole välttämättä vielä pilalla.
 

Yhteistyössä