villakoira ja allergia

  • Viestiketjun aloittaja kukka68
  • Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2006 klo 15:09 kukka68 kirjoitti:
onko totta että sellainen kääpiö villaklira ei aiheuta allergiaa onhan silläkin kikkara karvat ja hilsettä ihossa????
KAIKKI koirat (ja muut karvaelukat) hilseilevät enemmän tai vähemmän, ainakin joskus. Samoin joillekin koiran sylki ja/tai virtsa voi aiheuttaa pahoja oireita, niissähän on myös allergeeneja. Ei ole olemassa mitään takuuvarmaa rotua, josta voisi sanoa, ettei se aiheuta koskaan kenellekään allergiaa. Roduissa on toki eroja, mutta myös ihmiskohtaisesti eli yksi ihminen pystyy olemaan yhden rotuisen koiran kanssa ilman oireita, mutta sitten taas toinen ihminen ei pystykään. Eroja on jopa yksilöissä, yhdestä samanrotuisesta koirasta oireita voi tulla, toisesta ei.
 
skyline
onhan noita "allergiaystävällisiä" rotuja mm.villakoira, vehnäterrieri, bishon frise... en tiedä mikä niistä tekee allergiaystävällisiä rotuja, mutta kuitenkin.
 
Itse olen allergikko ja omista villakoiran. Tosi hyvin on mennyt. Toi allergiaystävällisyys johtuu koiran turkista, joka on paksu ja siinä on hyvä pohjavilla, ettei se hilse pääse pölyämään, niinkuin lyhempikarvasilla.

Siis eihän tota voi yleistää, että villakoirat sopivat kaikille allergikoille, mutta minä olen sen kanssa pärjännyt.
 
Toiset allergiset reagoivat villakoiraan, toiset ei. Oireet voivat alkaa jopa kahden vuoden päästä koiran hankkimisesta! Jos olet hankkimassa koiraa niin harkitse asiaa pitkään. Minä olen myös allerginen eläinrakas, mutta en ole ikinä edes haaveillut koirasta, koska allergia on ja pysyy. Pystyn elämään ilmankin.
 
Meillä on kans toyvillakoira ja itsellä on atooppinen iho ja siitepöly allergiaa yms. Koirille ja kissoille olen allerginen. Mutta ku serkulla oli kans villakoira enkä siitä oireillut ajattelin itse kokeilla. Olihan se sinänsä pieni riski et jos allergiaa oliskin tullut olis joutunut luopumaan tosta suloisesta vauvasta. Asiat oli kyllä jo vähä etukäteen sovittu että veljeni tai vanhemmat olis antanut uuden kodin koiralle :) ja oman koiran tultua en enää kavereiden luonakaan oireile eläimille.. en tiedä onko ollut jotain siedätyshoitoa vai mitä on ollut. mutta kaikkihan me olemme erilaisia.
Se kyllä vähän jännittää ku olen raskaana rv 10+4 että jos vauva on allerginen, toisaalta olen kyllä jostain lukenut että perheet joilla koira niin lapsilla vähemmän allergiota ku perheillä joilla ei koiraa.. tiedä tosta sitten.
mutta onko kokemuksia koirasta ja vauvan allergiasta onko yhteistä???
 

Yhteistyössä