Villi koiranpentu

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Meillä on 9 viikkoa vanha irlanninsetterin pentu. Kuulin kyllä etukäteen rodun vilkkaudesta ja pennut on tietty villejä muutenkin. Kuitenkin pieni yllätys on, että pentu ei tee mitään muuta, kuin riehuu ja puree kaikkea mitä näkee. Tietty nukkuukin välillä ja syö. Aiemmin oli noutaja, joka myös oli pentuja villi, mutta esim.nukahti itsekseen kun väsytti. Tämä ei meinaa millään malttaa edes nukahtaa. Olen onneksi monta viikkoa lomalla, muuten ei jaksaisi, kun pentu herää viimeistään klo 5 aamulla. Kovasti on sitä aktivoitu, pidempiä lenkkejä tuon ikäisen kanssa ei vielä kannata tehdä. Sekin helpottaa, kun voi päästää suoraan ovesta ulos, kun pihalla on aita. Ei tosin ole yhtään yksin ulkona, vaan alkaa raapia pontevasti ovea. On alkanut myös nylkyttää jalkaa (uros).
On se kivakin ja lutuinen, toinenhan on vielä vauva ja kai tämä joku päivä rauhoittuu.
 
kuulostaa ihan normaalilta vilkkaalta koiranpennulta ! kyllä se siitä rauhottuu, oletko koittanut opettaa pieniä temppuja esim makupalojen avulla, meillä yksi koirista oli tavattoman villi pienempänä, onneksi se oli sillon vähän marsua suurempi otus, mutta aina oli nilkoissa :D
Sen opetin noin 10viikkoisena "tekemään tempun" ensin se pyörähti nopeasti ympäri ja sitten kävi istumaan naama minua kohti. Olin tuolloin töissä sellaisessa paikassa jonne koiran sai ottaa mukaan, ja tuo meidän "maskotti" on ollut siellä "ihmeellinen sirkuskoira Nuppu" :D eli ole onnellinen että pentu on vilkas, silloin se on terve. Tuo pureminen on rasittavaa, sitä pitää kieltää tekemästä, eli napakka ote esim löysästä niskanahasta ja tiukka sana EI. tuntuu ettei heti tehoa mutta kyllä se siitä, usko pois.
Ja kun kaikki penturokotukset on annettu ja varoaika mennyt, voit osallistua esim paikallisiin tottelevaisuuskoulutuksiin, koira rauhottuu kun saa aivoilleen tekemistä.
 
Greippi
Veljeni perheessä on irlanninsetterinarttu, joka on kohta 2-vuotias ja edelleen todella levoton verrattuna esimerkiksi omaan koiraani. Hösöttää jatkuvasti eikä oikein osaa rauhoittua. Onko muuten teille annettu minkälaisia ohjeita pennun irti pitämisestä ja luoksetulon opettamisesta?
 
Koiramme lehdessä
oli joskus artikkeli että koiran voi opettaa rauhoittumaan. Juuri vilkkaat pennut pitäisi sen mukaan rauhoittaa välillä, että lepäisivät tarpeeksi. Ihan järkeen käypää, muuten on elukka ylikierroksilla kokoajan.
 
:LOL: Onnea! Ei se rauhoitu I-KI-NÄ! :p Mun adhd-setterilapsi kyttää juuri nyt kyllä ihmeen rauhallisesti ikkunasta ulos. Mutta noi tekee jatkuvasti jotain. JATKUVASTI. Levittää, sotkee, rymyää, poukkii, häärää, tekee kiusaa, pussaa, halaa, ON LÄSNÄ. Joka paikassa. Jatkuvasti. Aina. Joka sekunti.

Mullekin oli rehellisesti sanottuna pieni yllätys, että miten villi voi pentu olla. Ja mulla on kokemusta MONISTA villeistä pennuista. Setterin vertaista säätäjää en ole vielä aiemmin tavannut!
 
Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen saanut ohjeita, mutta silti pennun tolkuton tohotus yllätti.
Kysyin siksi, kun veljelle antoi kasvattaja ohjeeksi, että pentua ei voi pitää irti, koska karkaa. Jäi sitten luoksetulo opettamatta ja tuloksen voi arvata kuka vaan...
 

Yhteistyössä