Vinkkejä ja neuvoja ristiäisiin?

  • Viestiketjun aloittaja ristiäiset tulossa
  • Ensimmäinen viesti
ristiäiset tulossa

Meillä ristiäiset tulossa. lapsi kastetaan kirkossa ja nimeä juhlitaan sitten kotona kahvittelun merkeissä. Kertokaa hyväksi kokemianne vinkkejä ja neuvoja tähän. Oisko jollain ihanaa runoa kutsukorttiin? Virsien valinta? Tarjoilu? Kukat? Millaiset ristiäiset teillä oli? Oliko jotain erikoista kenties, vaiko ihan perinteiset?

Kaikki hyvät neuvot ja vinkit nyt tänne ;)
 
Me saatiin papilta se kastekaava, jossa sai valkata millasella kaavalla mennään ja siinä oli niitä virsiäkin ehdotettuna. Meillä tais olla "maan korvessa kulkevi" ainakin toisena.

Ja jos vaan saat niin pyydä apua kahvittelun järkkäämiseen.

Me annettiin pitopalvelulle koko hoito (tarjottavat) ja sitten mun täti tarjoili kahvin.
Oli ihana kun ei tarvinut ite stressata järjestelyissä.
 
Ä06
Papilta saatavassa kastekaavassa on muutamia vaihtoehtoja ,joista voi mieleisen valita. Mielestäni on ihana se yhteinen rukous ,jossa pätkän lukee kummi, äiti ,isovanhempi ja olikohan se täti tai joku muu. Meillä myös evankeliumin luki yksi kummeista.

Käytännön vinkki itse kastetilaisuuteen ,että sovitte kuka ottaa valokuvat. Nykyisin ,kun kaikilla on digikamerat ,kuvia otetaan paljon, niin helposti menee koko kastetilaisuus, salamavalojen räiskeessä. Meillä yksi kuvasi ja me vanhemmat sitten teetimme kuvia kaikille tai lähetimme sähköpostilla. Myöhemmin kastejuhlassa sai ihan kaikki vapaasti kuvata.

Pitopalvelu tarvittaessa avuksi. Meillä halusi minun äiti järjestää koko juhlan ,josta olin kovin kiitollinen. Monesti on itse vielä niin vauvasta sekaisin , että ei muista mitään :LOL:
 
Meillä ristiäiset pidettiin kotona. Papilla oli pari eri vaihtoehtoa kaavaksi, toisessa mm. vanhemmat sanovat lapsen nimen. Virsinä meillä oli ystävä sä lapsien ja jumalan kämmenellä. Tarjoilu oli voileipäkakkuja, pikkupiirakoita+munavoi, täytekakku, kuivakakku, pullakranssi ja kahtia pikkuleipiä.
 
hikipeikko
vinkki B) vauvalle ei kannata laittaa liikaa päälle. kastemekko ja kummin/vanhemman lämmin syli on jo sinällään hiostava yhdistelmä...ja kylmä tuskin tulee vaikka olisi mekon alla ihann ilman "sukkiksia". Ohut lyhythihanen body vaan alle, niin usein riittää. Riippuu tietysti kastepaikasta, mut normaali huonelämpötilassa näin :saint:
 
Meilläkin vietettiin ristiäiset ihan vaan kotona molempien lasten kohdalla ja papilla oli vaihtoehtoja joista sai valita virret ja muut. Pappi kävi meillä kotona viikkoa ennen ja silloin niistä sovittiin etukäteen. Itselläni oli apuna oma äiti ja anoppi =) Äiti auttoi järjestelyissä ja toi paremmat astiat lainaan ja anoppi tilasi ristiäis kakun ja leipoi myös, joten olen itse päässyt melko helpolla molemmissa ristiäisissä. Meillä myös yksi vieras hoiti kuvaamisen joten niistä sai kaikki halukkaat valita haluamansa kuvat/kummeille laitoin niitä sähköpostiin. Meillä molemmat ristiäiset olivat myös melko pienimuotoiset,koska mielestäni niiden ei tarvitse olla kauhean suuret,mutta sehän on makuasia =)
 
Jos kirkkoon päädytte kastamaan, suosittelen että kastepuku puetaan vasta just ennen h-hetkeä päälle. Sitä ennen kannattaa imettää tai tarjota pullosta kunnon eväät että jaksaa sen pienen hetken rauhallisena.

Ei se mitään maailmaa kaada, vaikka vauva itkiskin koko ajan, mutta kaikin puolin kaikille mukavampi, jos pystyy seuraamaan tapahtuman kulkua. Jos videolle meinaa heteken ikuistaa, niin siltäkin kannalta on kiva jos kuulee jotain.
 
ristiäiset tulossa
Kiitos kaikille neuvoista ja vinkeistä, toki lisää otetaan vastaan. =) Meillä lapsi kastetaan kirkossa ja nimeä juhlitaan sit kotona kahvittelun merkeissä.

Esikoisen ristiäisten kanssa tehtiin samoin. Mun äiti auttoi silloin tosi paljon leivonnoissa ja kahvipöydän kattamisessa. Siis yhdessä laitettiin ja leivottiin. Anoppi tuli vaan ristiäisiin sit suoraan valmiiseen kahvipöytään. Nyt kun ilmoitin anopille että meillä silloin ja silloin ristiäiset niin totes vaan et appiukko voi sit ottaa esikoistamme hoitoon kun itse leivon
:eek: (huom! appiukko ei osaa kuin ulkoilla vaan esikoisen kanssa, ei vaihtaa vaippaa, ei antaa ruokaa) Ois kyllä ollut kiva jos anoppi olisi tarjoutunut auttamaan, mutta...

Pitopalvelusta... hieno idea minusta, mutta kun vain osaisikin turvautua sellaiseen. Itse kun ole sellainen että haluan kaiken tehdä ja leipoa itse niin tulee hyvää ja maukasta sekä mieluista varmasti. Omaa tyhmyyttä :ashamed:

Ongelmana meillä on vieraiden määrä. Kummit ja isovanhemmat toki tulee, mutta haluaisin kutsua myös sissarukset sekä miehen sisarukset perheineen, koska onhan ristiäiset perhejuhla. Jos kaikki kutsuu niin meitä tulee tosi paljon, miten voin kutsua vain osan sisaruksista ja toisia taas en???

Oisko väri ideaa, poika vauva kastetaan. Sinisiä ruusujahan on, mutta mielestäni ne on niin teennäisen näköisiä. Haluaisin jonkun herkän ja hennon kukkakimpun kahvipöytään.
 
Meidän pojan ristiäisissä kastepöydällä oli pieni kimppu valkoisia ruusuja, samoja ruusuja oli myös keittiön pöydällä, mihin osa vieraista mahtui syömään.

Tarjottavat olivat keittiössä tiskipöydillä ja apupöydillä, mihin oli laitettu liinat alle. Keittiön kaappien ovenkahvat oli koristeltu vaaleansinisin rusetein. Samoin kaste- ja ruokapöydän valkeat liinat oli koristeltu vaal. sin. rusetein, ommeltu liinan roikkuvaan osaan kiinni.

Kahviservetit oli myös vaal. siniset tuttikuvioiset. Ja tarjottavana muumikeksejä.

Tällaisia pieniä yksityiskohtia oli meillä.
 
Meidän tyttö kastettiin viime lokakuussa kotona ja vieras ongelma oli meilläkin... onneksi oli kaunis päivä ja pystyimme pihaa käyttämään. Itse juhlaan kutsuimme vain isovanhemmat ja kummit ja sitten illemmalla pidimme "toiset bileet" ystäville ym. TODELLA rankka päivä, mutta kyllä kannatti ja oli ikimuistoinen!

Leipomiset hoidettiin oman äitini kanssa kaksin. Tarkkaan kun oli suunnitellut mitä tekee niin nopsaan hoitui homma!

Nyt kun on kevät kauneimmillaan niin miten olisi luonnonkukat?? Sireeni, tuomi, kielot ym. kukkii jo kauniisti ja kestävät sen yhden päivän hyvin maljakossa!

Ristiäisis kutsussa meillä oli Hannele Huovin runo Kun on oikein pieni ja lisäksi Nalle Puhin viisaus...
Katso jälkiä sanoi Puh...kahden seuraan on liittynyt kolmas!
 
Käy tutustumassa vinkkeihin, jotka on sivullani.
Liittyy lähinnä pienen muistolahjan antamiseen kastetilaisuudessa kummeille ja isovanhemmille ja kiitoskortin tekemiseen.
www.brunni.fi
http://brunni.vuodatus.net/blog/category/Magneetti+-+Kastetilaisuus%2C+Syntym%C3%A4
 

Yhteistyössä