Vinkkejä munattomaan leivontaan

  • Viestiketjun aloittaja Synttärit tulossa
  • Ensimmäinen viesti
Synttärit tulossa
Meidän tytöllä todettiin kananmuna- ja maitoallergiat. Lisäksi hieman myös vehnä, mutta vehnättömään ruokavalioon emme ole vielä siirtyneet. Tytöllä on 3-vuotissynttärit tulossa, ja kaipaisin kipeästi hyviä neuvoja herkullisten tarjottavien loihtimiseksi. Maidoton ei ole ongelma, sillä olen jo vuosia valmistanut ystäväni kyläillessä maidottomia tarjottavia. Munattoman täytekakun tekeminen vain tuntuu mahdottomalta. Kokeilin munatonta mansikkapiirakkaa, ja siitä tuli taikinaisen tuntuinen, kovahko lässähtänyt lätyskä. Ei se huonoa maultaan ollut, muttei ollut tyttären mieleen. Kertokaa siis ihmeesssä hyviä munattomia leivontavinkkejä. Tietysti voisin tehdä vain suolaisen pöydän, mutta jotenkin se ei tunnu synttäreiltä, ja tyttö tykkäisi niin täytekakusta.
 
munaton ja maidoton täytekakku

3dl sokeria
2dl sulatettua margariinia tai juoksevaa margariinia
4dl kauramaitoa
8dl vehnäjauhoja
4tl vaniliinisokeria
5tl leivinjauhetta

sekoita sula margariini ja kauramaito keskenään. lisää siihen sokeri ja lopuksi vehnäjauhoihin sekoitetut vaniliinisokeri ja leivinjauhe. levitä uunipellille ja paista 200 asteessa n. 40min
 
varsinaista täytekakkua en, mutta kuorrutetun piirakan olen tehnyt näin. Murskannut maidottomia + munattomia keksejä, siihen vähän maidotonta margariinia siteeksi. Mössö irtoreunavuokaan jääkaappiin jähmettyämään muutamaksi tunniksi. Kostutus jollakin mehulla. Päälle marjoja (tai hedelmiä) ja sitten liivateliemi päälle.
Sorry minulla ei ole määriä, mutta tuota margariinia juuri sen verran että saa vähän "muovailtavaa" massaa.<br><br>
 
maidottomat ja munattomat pullat onnistuu myös...
Maidon sijasta voi käyttää pullataikinassa ihan vaikka vaan vettä tai jos haluaa niin esim. kauramaitoa.
Kananmunan voi korvata taikinassa päärynäsose-purkilla.
Tietty sitten rasvana jotain maidotonta... itse käytän sinistä keijua
Pullat voi voidella vesi-sokeri liemellä tai vaikka kahvilla. Itse olen voidellut kahvilla johon olen laittanut reilusti sokeria.
Eipä oo kukaan huomannut mitään eroa koskaan ja hyvin ovat kauppansa pullat aina tehneet vaikken mikään hyvä leipuri ookkaan :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.07.2006 klo 00:46 piitu kirjoitti:
maidottomat ja munattomat pullat onnistuu myös...
Maidon sijasta voi käyttää pullataikinassa ihan vaikka vaan vettä tai jos haluaa niin esim. kauramaitoa.
Kananmunan voi korvata taikinassa päärynäsose-purkilla.
Tietty sitten rasvana jotain maidotonta... itse käytän sinistä keijua
Pullat voi voidella vesi-sokeri liemellä tai vaikka kahvilla. Itse olen voidellut kahvilla johon olen laittanut reilusti sokeria.
Eipä oo kukaan huomannut mitään eroa koskaan ja hyvin ovat kauppansa pullat aina tehneet vaikken mikään hyvä leipuri ookkaan :)
kananmunaa itse taikinassa ei tarvitse korvata millään, itse voitelen sokeriliemellä ja sitten raesokeria päälle. Ja pullan voi tehdä ihan veteen. Makua saa lisää jos tekee "korvapuusteja" ja laittaa sinne sisälle jotakin hilloa sen normaalin kanelisokerijutun sijaan
 
meillä näin
Murotaikina:

1 dl sokeria + 100 g laktoositonta margariinia sekoitetaan keskenään tasaiseksi massaksi
2 1/4 dl vehnäjauhoja + 1 tl leivinjauhetta sekoitetaan keskenään ja sekoitetaan edelliseen

Painellaan piirakkavuoan reunoille, täytteeksi esim. kevyesti sokeroituja marjoja (mansikka, viinimarja, mustikka, mansikka-raparperiseos), paistetaan 225 asteessa n. 20-25 minuuttia.
 
Synttärit tulossa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.07.2006 klo 10:42 meillä näin kirjoitti:
Murotaikina:

1 dl sokeria + 100 g laktoositonta margariinia sekoitetaan keskenään tasaiseksi massaksi
2 1/4 dl vehnäjauhoja + 1 tl leivinjauhetta sekoitetaan keskenään ja sekoitetaan edelliseen

Painellaan piirakkavuoan reunoille, täytteeksi esim. kevyesti sokeroituja marjoja (mansikka, viinimarja, mustikka, mansikka-raparperiseos), paistetaan 225 asteessa n. 20-25 minuuttia.
Kokeilin tuota mainitsemaani mansikkapiirakkaa juuri tämäntyyppisellä ohjeella, eikä tullut kovin hyvä. En tiedä, ovatko odotukseni liian korkealla munattomien leivonnaisten suhteen. Tai sitten tuohon lässähtäneeseen ja taikinaisen tuntuiseen lopputulokseen vaikutti sekin, kun leivon yleensä kaikki myös luontaisesti gluteenittomina, koska itselläni on lisäksi keliakia. Yleensä gluteenittomat leivonnaiseni ovat kuitenkin onnistuneet hyvin.

Kiitos kaikille tähänastisista vinkeistä. En ole vielä ehtinyt kuitenkaan reseptejä kokeilla, mutta kohta pitäisi alkaa tositoimiin. Olen kuullut, että pullat tosiaan onnistuvat aivan hyvin munattomina ja maidottomina. En kuitenkaan leivo pullia tavallisista vehnäjauhoista, koska en halua vehnäjauhonpölyä "gluteenittomaan huusholliini" =) Ja gluteenittomista jauhoista tehdyt pullat ovat sen verran erilaisia, ettei ne taida kelvata vieraille synttäripöytään. Gluteenittomat piirakat ym. ovat eri juttu, mutta pullasta on vaikeampi saada edustavan näköistä.

Kysyisin vielä, että voiko noita hedelmäsoseita käyttää esim. kuivakakuissa ja piirakoissa kananmunan tilalta? Tuleeko hyvä lopputulos? Entä mitä ovat kananmunankorvikejauheet? Ovatko ne hyviä leivonnassa.
 
Kokeiles tätä, helppo tehdä ja ihan hyväksi todettu.

MUNATON KAKKUPOHJA

2 prk kermaviiliä
150g margariinia
3 dl sokeria
5 dl gluteenittomia jauhoja esim.Semper
1 rkl vaniljasokeria
1 tl soodaa

Kuivat aineet sekaisin, lisää kermaviili ja margariinisula. Sekoita hyvin ja laita seos voideltuun kakkuvuokaan ja paista uunista riippuen 40-50 minuuttia 175 asteessa.
Eri varioita saat; lisää kanelia tai kardemummaa tai eri aromeja tai kuivattuja hedelmiä tai sitruunaa.

 

Yhteistyössä