Vinkkejä yksinreissaamiseen

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olen kauhean arka lähtemään reissuun, mutta mieli tekisi. Ei ole ketään ystävää, joka haluaisi lähteä mukaan (kaikki reissaavat vain perheen kanssa).

Oletteko reissanneet yksin? Missä? Kotimaassa/ulkomailla?
Mitä pitää ottaa huomioon kun on vain yksin? Pelottaa yksinäisen turvattomuus. Toisaalta tuntuu ihanalta, ettei tarvitse kenenkään mielihaluja ottaa huomioon vaan voin mennä katsomaan juuri niitä nähtävyyksiä, mitä haluan.

Mietin myös sitä vaihtoehtoa, että ottaisin jonkin pakettimatkan joltain matkanjärjestäjältä.
 
M42
Olen kauhean arka lähtemään reissuun, mutta mieli tekisi. Ei ole ketään ystävää, joka haluaisi lähteä mukaan (kaikki reissaavat vain perheen kanssa).

Oletteko reissanneet yksin? Missä? Kotimaassa/ulkomailla?
Mitä pitää ottaa huomioon kun on vain yksin? Pelottaa yksinäisen turvattomuus. Toisaalta tuntuu ihanalta, ettei tarvitse kenenkään mielihaluja ottaa huomioon vaan voin mennä katsomaan juuri niitä nähtävyyksiä, mitä haluan.

Mietin myös sitä vaihtoehtoa, että ottaisin jonkin pakettimatkan joltain matkanjärjestäjältä.
Yksinmatkustaessa kannattaa tehdä tarkat suunnitelmat mihin on menossa ja kertoa ne lähiomaisille, Jos suunnitelmat muuttuvat, niin siitä sitten tietoa myös tietysti. Jos liikkuu tunnetuissa turistikohteissa, kannattaa vain muistaa olla normaalia huolellisempi arvo-omaisuuden käsittelyssä, varsinaista riskiä noissa kohteissa ei yksinmatkustaminen aiheuta. Toki ensikertalaiselle jokin pakettiryhmämatka voi olla hyvä vaihtoehto. Silloin ei vain ole niin vapaa liikkuumaan, miten mieli tekee.

Ja ei niille syrjäkaduille ei kannata mennä, vaikka liikkuisi miten isolla porukalla, eikä käyttää mitään epämääräisiä kulkuneuvoja tai lähteä paikallisten kanssa jonnekin.
 
Suosittelen yksin matkustamista, ei mitään pakettimatkaa! Kokeile vaikka jotain lähellä olevaa Euroopan maata. Mä oon reissannu suhteellisen paljo ja asunut yli kolmasosan elämästä ulkomailla, eri paikoissa. Siinä on tietynlainen vapaus ku voit tehdä ihan mitä huvittaa, ilman että tarvii joustaa toisen takia. Ja vaikka alkuun voi pelottaa liikkua yksin, niin äkkiä siihen tottuu :)

Voit oppia itsestäs uusia puolia ja kokea asioita, joita et välttämättä muuten kokisi, esim yksinolo pakottaa olemaan avoimempi ja saatat tutustua uusiin mielenkiintoisiin ihmisiin helpommin kuin muuten. Saat varmasti lisää itsevarmuuttakin.

Mutta valitse jokin turvallinen kohde, jossa riskit ei ole tarpeettoman suuret turistille, äläkä ota turhia riskejä tai suhtaudu ihmisiin liian luottavaisesti ettet tule höynäytetyksi. Jos haluat omaa rauhaa niin hotelli on hyvä vaihtoehto, mutta jos haluat halvan ja sosiaalisen matkan niin mene vaikka youth hostelliin, niissä on aina yksinreissaajia. Esim (manner-)Espanja on perinteisesti hyvä kohde; turvallinen, halpa ja turistille helppo paikka.
 
vierailija
Kilroylta voi ostaa kansainvälisten reissujärjestäjien (esim G Adventures ) ryhmäseikkailumatkoja. Näissä saa hyvin yhdistettyä omatoimireissaamisen että valmiin paketin. Parilla tällaisella ollut nuorempana kun ihan yksin reissaaminen ei napannut. Muutamia ystäviä, joita noilla reissulla sain, (norjalaisia, tanskalaisia, jenkkejä ja ausseja) on vielä nyt vuosien jälkeen yhteyksissä. Vietnamin reissulla meitä oli 8 parikymppistä yksinmatkustavaa, 2 kolmekymppistä pariskuntaa ja 2 eläkeläistä ystävystä. Ihan samaa reissua en enää löytänyt, mutta tämä vaikutti vastaavalta. http://travels.kilroy.fi/tour/vietnam-on-a-shoestring/95681/19721

Ja tiedän, että moni reissaa yksin noissa paikoissa, mutta ei vain ollut mun juttu. Oli kivaa, kun oli seuraa ja kaikki yöpymiset/siirtymiset oli hoidettu jo valmiiksi.
 
vierailija
Itse kävin ulkomaanmatkalla Tallinnassa ja pelkäsin koko ajan kovasti, kun olin yksin. :confused: Onneksi en eksynyt mihinkään syrjäkujille kun ties mitä siellä olisi voinut sattua. :eek:
 
vierailija
Ei se nyt niin kamalaa siellä "ulkomailla" ole, ainakin euroopassa voi ihan rauhassa matkustaa nainenkin yksin :D. Itse olen ollut amsterdamissa, prahassa, budapestissa, lontoossa ja useissa espanjan kaupungeissa yksin. Suosittelen että otat vain käsimatkatavarat (huomattavasti helpompi liikkua), ja ripottelet maksuvälineet + varapuhelimen kahteen - kolmeen paikkaan. Esim. yksi mukana, ja kaksi piilotettu hotelliin kahteen eri paikkaan.

Tutki etukäteen kohdekaupunkia, jos siellä on paikkoja/kaupunginosia mihin ei suositella mentävän. Jos liikut hiljaiseen aikaan/yöllä, älä mene kadulle jossa on vain miehiä (jos voit valita), vaan kadulle jossa liikkuu myös naisia/lapsia, tai sitten useampi miesjoukko (koska todnäk kaikki ne eivät ole rikollisia) mieluummin kuin kuja, jolla vain yksi joukko. Älä päihdy ainakaan liikaa. Ota tarpeeksi tyly asenne, esim. jokaiselle (= kenellekään) huutelijalle tai puhuttelijalle ei tarvitse vastata yhtään mitään, jos ei halua.

Eli ihan perusturvallisuussäännöt, samat kuin Suomessa.
 
vierailija
Ihan tosi, jos yksin menee niin voi tehdä niinkuin itse haluaa
Pakettimatkat ovat siitä hyviä, että kaikki on järjestetty valmiiksi ja siitä huonoja, että olet hiukan vangittu tekemään sen ohjelman mukaan.
Olen käynyt kolme kerätä pakettimatkalla Kuubassa.Yksin olen käynyt useita kertoja Amerikassa, kolmekertaa Portugalissa, kerran Israelissa
Ehkä, jos olet nainen niin on turvallisempi mennä kaverin kanssa etenkin ulkomaille.
Itse olen koiras.
 

Yhteistyössä