vinkkkejä maidottomaan ja naudanlihattomaan ruokavalioon

Itse olin maidottomalla ja osin soijattomallakin ruokavaliolla pojun takia noin 4kk.

Sininen keiju on maidoton. Paljon söin myös yosa-jukurtteja. Ovat kaurapohjaisia ja hyviäkin. Kauramaitoa käytin leivonnassa maidon tilalta. Oatly-tuotteet ovat myös maidottomia. Löytyy kaurakermaa ruuanlaittoon ja jäätelöäkin. Ja jos soija käy, niin sieltäkin puolelta löytyy hyviä tuotteita. Gogreen tuotteet.

Valmistajien nettisivuilta löytyy yleensä listat, mitkä heidän tuotteistaan on maidottomia.

Lue tuoteselosteet tarkkaan ja pian opit, mitkä käy. Aluksi tuntuu hankalalta, mutta äkkiä siihen tottuu! =)
 
http://kotisivu.dnainternet.net/taunotu/ tuolta kun klikkaa tuotelistat ni löytyy paljon maidottomia elintarvikkeita..
Ja tuossa on aloitus allergisen elintarvikkeet, siel on kans paljon erijuttua, mitä ei tossa listassa ollu..
Ite oon ollu maidottomal himpun yli kk, ja nyt tähän rupee tottumaan. tuota alpron "maitoa" voi käytää kahvissa kunhan ensin laittaa maidon ja sit vast kahvin. Gogreenin maidon oon saanu vaan piimimään kuppiin ihan sama miten oon tehny kahvin.
Ja naudan voi korvata muilla lihoilla, esim. karjalanpaistiin voi laittaa lammasta/hirveä tilalle.
 
Tuossa edellä olikin jo hyviä vinkkejä. Oikeestaan kaiken voi korvata soija, kaura tai riisimaidolla. Olen leiponut pullia kaikista ed.mainituista ja hyviä ovat olleet. Toki pullat voi myös veteen leipoa. kesäkeittoa olen tehnyt soijamaitoon enkä ole eroa huomannut sen ja tavallisesta maidosta tehdyn kanssa. Nyt olisi tarkoitus kokeilla myös millaista tulee kauramaidosta, kun meille ei enään tuo soijamaito sovi (aika usein maitoallergiset herkistyvät myös soijalle). uusien perunoitten kanssa meillä on syöty maitokastiketta joka on tehty kauramaitoon, myös soijamaito käy mutta riisimaitoa ei kannata kokeilla tulee meinaan :x ite oon tehnyt karjalanpiirakoita, eli riisipuuronkin saa hyvin onnistumaan, kannattaa vaan olla varovainen silä helposti nämä ei eläinperäiset maidot palavat pohjaan. Enpä nyt ihan heti keksi että mitä noilla maidoilla ei voisi tehdä. Maitoallergia ei sinänsä yksinään ole vielä paha. Runsaasti löytyy vielä valmisruokiakin jos joskus haluaa niitä syödä, soijattomia ja maidottomia onkin sitten jo lähes mahdoton löytää :( Tuoteselosteet kannattaa lukea aina pariinkertaan läpi, yllättävistäkin jutuista löytyy maitoa.
 
meillä tehdään riisipuuro riisimaitoon, kiusaukset yms kaurakermaan. Lasagnea teen meidän maidottomalle laittamalla sen juustokastikkeen sijaan riisimaidosta tehdyn valkokastikkeen. Jauhelihamakaroonilaatikkoon laitan kasviliemen.
Jotakin marjapiirakkaa, joiden ohjeessa mainitaan maito, olen tehnty käyttämällä nesteenä jotakin mehua riippuen marjoista/mitä piirakan päälle tulee.
Täytekakun päälle olen laittanut ihan vaan marjat/hedelmät päällystettynä liivategeelillä ja liivategeelin avulla olen saanut kakun reunoihin "liimattu" hedelmäpaloja. KInuski onnistuu myös maidottomana.
Sunnuntailla on maidoton leivontamargariini.
Pizzaa teen maidottomalle ihan vaan ilman juustoa siihen päälle ja ehkä vähän kosteampana sen pohjan eli en esim valuta tonnikalan öljyä niin tarkkaan pois tai laitan vähän reippaammin tomaattisosetta.
Eli ei loppujen lopuksi mitään erikoisreseptejä vaan ihan tavallisia vähän soveltamalla.
Mitähän muuta? Nyt ei äkkiä tule mieleen, kun loppujen lopuksi on aika hyvin tuohon maidottomaan ruuanlaittoon tottunut (samoin kuin munattomaankin) ja periaatteessa koko perhe syö samaa poikkeuksena tuo lasagne tai munattoman oma viiräisenmunavoi karjalanpiirakoille. Portti muuten tekee maidottomia karjalanpiirakoita!

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.06.2006 klo 13:49 susu kirjoitti:
Hei! Kertoisitko miten teet maidottoman kinuskin? Kinuski on meinaan mun herkkua, enkä oo sitä syönyt aikoihin... =)
2 dl kaurakermaa
1 dl fariinisokeria
1 dl tavallista sokeria
keitä 20-25 min (sekoita välillä ettei pala pohjaan)
lopuksi 1-3 rkl maidotonta margariinia

Tuollasta olen tehnyt. Mielestäni tulee vähän löysempää kuin maidollinen tai sitten muistan vallan väärin mitä se maidollinen oli :)
 
helinä-5
Meillä maitoallerginen reagoi jopa muumi-kekseihin.
Sillä samalla linjalla/tehtaassa on käsitelty näitä allergisoivia tuotteita.
Nekin kannattaa tutkia tuoteselosteista, jos on erittäin herkkä maidonaine-osille :attn:
 

Yhteistyössä