Voi tätä rumbaa!!!

Moikkis...
NÄin siinä kävi että tänään pojalle Neocate aloitetaan.... :/

Elikäs anamneesia..
Noin 7 kk iässä jatkuvan pulauttelun vuoksi lääkäriin ja aloitettiin soijamaito,tuntui sopivan vaan ei sitten juonut sitä.
Sitten Almiron pepti ja sitäkin joi vaan ei kunnolla.
Lääkäri totesi että sitten on Gerr ja aloitettiin Prepulsid lääkitys.Pulauttelut väheni ja pikkuhiljaa väheni maidon juontikin pojalla.
Kokeilin ilman Prepulsidia ja suunnilleen samanverran pulautteli ilman lääkettä.

Sitten teki poika n.2 vkoa lääkityksen lopetuksen jälkeen maitolakon.Sitä kestänyt noin kk.
Kokeiltiin tänään vedellä lantrattua tavismaitoa ja 2 ml jälkeen kasvot helakan punaiset ja 6 ml sain pakolla sisälle.Ripuloi ja itki noin pari tuntia sen jälkeen.

Lääkäri sanoi että osta Neocatea,painokäyrä on jyrkässä laskussa ja sanoi ettei poika saa tarvittavia vitskuja,proteiineja sun muita.

Jos ei syö Neocatea sitten mietitään mitä voi tehä...Mitähän sitä vois tehä??

Onni onnettomuudessa että poika syö hyvin ja kaikkea.

10 kk paino oli 8,4 ja pituus 75.
6 kk paino tais olla 8 kg...en tarkkaan muista mut jotain siihen malliin.
Neljässä kuussa vain 400 g painoa lisää.

Jätin viimeviikolla kaikki piilotetut maitotuotteet ja jauheet pois.POika alkoi nukkumaan yönsä samantien ihan putkeen.Ei heräilyn heräilyä!!
Siihen asti väänsi ja käänsi,ähisi ja itki sekä piereskeli unissaan.


On tä aika kivinen tie ollut ja ihan hukassa ite vähän väliä....


 
Aika selvä maitoallergia tuo on :/ Nyt vaan malttia sen Neocaten kokeilussa: toivottavasti alkaa pian pojalle se maistumaan. Saattaa poika aluksi aika pitkäänkin pelkkää tuttipulloakin hylkiä, koska hän muistaa ne "pahat" allergiaa aiheuttaneet maidot, joista kieltäytyi... Kannattaa sitkeästi vaan tarjota sitä Neocate-pulloa useampaan kertaan, välillä jopa kiinteitä hieman "pantaten", ettei mene ihan pelkkien soseiden syönniksi. Kyllä pieni nälkäkin edistää NC-pullon hyväksyntää.. Niin kuin lääkäri sanoi, soseet eivät ihan kuitenkaan riitä ravitsemuksen kannalta. Teillä taitaa poika jo syödä kiinteitä hyvin. Neocaten sisäänajon kannalta se on hyvä. Hyvä että yöt ovat rauhoittuneet maidon jättämisen jälkeen noin hyvin :)
 
Kyllä mustakin tuo on koko ajan kuulostanut vähän pahaenteiseltä tuon allergian suhteen..... :(

Toivottavasti teille nyt neocate sopisi! Onneksi kiinteitä on jo hyvin kuvioissa...

Kantsii varmaan kokeilla sekoitella tuohon neocateen sokuria hiukan alkuunsa, on aikas pahhoo ainakin äireen suuhun... :D

Tulepa kertomaan kuinka etenee! :hug:
 
Juu, hedelmäsokeria minä sekoittelin alkuun neocateen ja välillä vieläkin laitan, jos oikein juominen tökkii... Ei meilläkään parhaillaan neocatea mene kuin 3-4 dl päivässä, mut parempi sekin kuin pelkkä vesi... Vika voi kyllä olla siinä et annan aika isoja määriä kiinteitä, kun ne nyt tuntuu menevän, ehkä masu täyttyy niistä liiaksi...
 
Heippis!!Joo,huonosti uppoo tuokin,mutta eilen meni 20 ml ja tänään aamulla 40 ml!!
Mietin tuota hedelmäsokeria minäkin,voisin seuraavaan pullolliseen ajaa sitä josko maistuis vähän ees paremmin.
Viime yö oli selkeesti huonompi,siellä voi se kevytmaito tehä tekosiaan.RIpulia tuli kolmasti ja yölläkin.

Tiiättekö mitä sitten jos tä ei käy??

Kiinteitä syö tosi hyvin ja paljon.Oikeesti tällä syömisellä pitäis olla jättesuuri poju,vaan ei.
Kai se maito ja sen puute siellä tosiaan vaivaa.

Kiitos taas tuesta ja ohjeistuksesta!!
 
Jos on allerginen kaikille erityiskorvikkeille myös eikä niitä saada sopimaan edes anti-histamiinin kanssa, voidaan kokeilla antaa vitamiineja, kalkkia yms. purkeista. Mutta ne on todellakin toissijaisia vaihtoehtoja maitoallergikolle. Mun käsittääkseni 2-vuotiaaksi asti ainakin maito tai jokin erityiskorvike on lapsen ruokavalion selkäranka.

Tsemppiä ja sitkeyttä NC:n tarjoiluun. Kyllä se poika alkaa sitä juomaan ennen pitkään jos se vaan muuten sopii =)
 
Jos neocate ei käy ja tuo soija kuitenkin kävi vaikka vastentahtoisesti sitä joi, niin ehkä yrittäisin sitä soijaa uudelleen... Vaikka tekisikin sen kanssa stoppia, niin ehkä makuun totuttuaan alkaisi sitä juomaan.... :/

 
Tein seuraavat 60 ml jo jääkaappiin valmiiksi,hedelmäsokerilla höystettynä!!

Soijasta,luulen että Miska joi sitä siks aluksi hyvin että oli "parempi" vaihtoehto kuin korvike.Mutta kun lakkas senkin juomisen eli jos allergisoitui sillekin taikka emmä tiiä.

TOttakai parempi sitäkin kokeilla vielä.Tuntuu että on kaikki taas ihan päälaellaan.Hetki tuossa Prepulsidin kanssa iloittiin että nyt hyvä.

Mua ihmetyttää miten maitoallerginen juo 2 veeks erityiskorviketta kun "tavislapsi" siirtyy kevytmaitoon.Eihän siinä erityisesti ole juur mitään vitamiineja tms.
 
Neocaten kanssa voi olla alkuun tuota juomattomuutta. Se ei ole monenkaan mielestä kovin hyvää, ei mikään erityiskorvike minusta ole. Äkkiä lapset siihen tottuu, meillä lapsi juo sitä suurella innolla. Voi tosiaan kokeilla laittaa sitä sokeria. Minä käytän joskus lääkkeitten ja muitten kanssa ihan tavallista hienoa sokeria.

Meillä refluksin ollessa huonompana ja ruokatorven ollessa kipeänä, ekana kärsii nesteen juominen. Lapsi saattaa syödä sileitä soseita ihan hyvin, mutta juominen on selvästi vaikeampaa. Välillä pahan tilanteen jälkeen, jopa meillä varmasti sopiva NC alkaa nousta ylös kesken juomisen. Lapsi saa siis juotua parikymmnetä milliä ja alkaa kakoa tai sykiä tai sitten vaan itkee ja työntää pullon pois. Tässä vaiheessa mä nostan lääkitykset täysille ja odotellaan tuloksia, yleensä muutamassa päivässä palautuu normaalitilaan ja lääkeet voidaan laskea perusannokseen. Monilla saattaa olla valmiiksi myös tuota pullokammoa epäsopivista korvikkeista.

Tuo painon hitaampi kehitys voi johtua myös siitä, että suolisto on mennyt nyt hiukan huonompaan kuntoon ja ravinteet ei imeydy kunnolla. Usein se siitä sitten korjaantuu, kun on tuo korvike/ruokapolitiikka kunnossa.

Vielä ei nyt kannata murehtia Neocaten sopimattomuutta tai sitä, jos lapsi ei sitä alkuun oikein juo. Tuo maitokokeilu saattaa antaa itsestään oiretta vielä jonkun aikaa siellä taustalla. Useimmille NC sopii ja teillä lapsella ei välttämättä ihan älyttömän laajat allergiat ole, koska kiinteitä on jo kivasti ja ne oletettavasti sopivia (?) Kokeilisin siis nyt kaikessa rauhassa tuon Neocaten, enkä tekisi ihan hetkelleen korvike vaihteluja.

Monilla allergisilla on muitakin allergioita maidon lisäksi ja aika monella ongelmaa kasvun kanssa. Siksi on kai tuo erityiskorvike kahteen vuoteen saakka. Sillä turvataan riittävä ravinteiden saanti. Me lähdetään hakemaan jo jatkovuotta, jotta saataisiin korvattavuus 3 v saakka.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kata-74:
Tein seuraavat 60 ml jo jääkaappiin valmiiksi,hedelmäsokerilla höystettynä!!

Soijasta,luulen että Miska joi sitä siks aluksi hyvin että oli "parempi" vaihtoehto kuin korvike.Mutta kun lakkas senkin juomisen eli jos allergisoitui sillekin taikka emmä tiiä.

TOttakai parempi sitäkin kokeilla vielä.Tuntuu että on kaikki taas ihan päälaellaan.Hetki tuossa Prepulsidin kanssa iloittiin että nyt hyvä.

Mua ihmetyttää miten maitoallerginen juo 2 veeks erityiskorviketta kun "tavislapsi" siirtyy kevytmaitoon.Eihän siinä erityisesti ole juur mitään vitamiineja tms.
Mäkin luulen että soijamaidolle Miska saattoi allergisoitua :/ Muistelisin että kerrroit jossa vanhemmassa ketjussa, että ensin hän sitä niin hyvin joi ja runsaat pulauttelutkin taisi kadota ja sitten alkoi kieltäytymään soijamaidosta.

En tunne tuota maitoasian ravitsemuspuolta erityisen tarkkaan. Jääkaapissa olevassa kevymaitopurkissa lukee että se sisältää kalsiumia, B-vitamiineja ja proteiineja + lisättyä D-vitamiinia kalsiumin imeytymisen tehostamiseksi. Uskon kuitenkin että jos näiden ihan pikkuisten maitoallergia olisi hoidettavissa pelkillä tableteilla, niin varmaan niin tehtäisiin eikä Kela korvaisi kalliita erityiskorvikkeita :LOL: Toivottavasti joku tietäisi paremmin tätä ravitsemuspuolta.

Ai niin, onhan vielä olemassa kaupan riisi- ja kauramaidot. Ravitsemukselliset riisi- ja kauramaidot on aika köyhiä. Ne käsittääkseni edellyttävät jotain tiettyä ikää lapselta (olikohan se vähintään 1 v??) ja riittävän laajaa ruokavaliota muuten.

Tilastollinen todennäköisyys on onneksi teidän puolella! Neocate todennäköisesti kuitenkin teille sopii, kunhan alkuvaikeuksista päästään eroon. NallePuh82 kirjoittikin tuossa yllä hyvän yhteenvedon erilaisista syistä mitkä saattaa vaikuttaa Neocaten juomiseen.
 
Pakko hehkuttaa!!Se 60 ml meni!!
Ja poika pitkiin aikoihin ihan heilutti käsiään innoissaan kun tarjosin pulloa.
Tosi ihana.Meiltä on pullo ollut pois siis jo kk:n sillä huus jo kun näki sen.Ei vettä ees pullosta huolinut.
Mutta pullo olis helpoin tapa antaa isompia määriä kyllä ja toiv tä näyttäis nyt paremmalta.

Kiitokset taasen!!! =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kata-74:
Pakko hehkuttaa!!Se 60 ml meni!!
Ja poika pitkiin aikoihin ihan heilutti käsiään innoissaan kun tarjosin pulloa.
Tosi ihana.Meiltä on pullo ollut pois siis jo kk:n sillä huus jo kun näki sen.Ei vettä ees pullosta huolinut.
Mutta pullo olis helpoin tapa antaa isompia määriä kyllä ja toiv tä näyttäis nyt paremmalta.

Kiitokset taasen!!! =)

Hienoa!! Hyvä merkki jatkon kannalta kun näkee lapsen iloitsevan jo pullon nähdessään =)

 
Moiks!
Tänään ei ole uponnut kuin 30 ml...
Ja yö oli levotonta.
Kitisee kun näkee pullon,en tiiä johtuuko siitä että haluais juoda sitä vaiko siitä että kitisee kun joutuu juomaan...

Voi jehna..
Kurjaa.On kiinteitäkin syönyt tänään tosi huonosti,kitisee siitäkin.En tiiä mikä nyt siinä riivaa.Unille nukahti vaunuihin kovalla huudolla,ihan kuin sattuisi jonnekin.
 
Huomenta.
Yö oli rauhallisempi,ei illalla enää huolinut maitoa.Aamu 6 jälkeen kiehnäs mutt
nukkui 8 asti.
60 ml joi aamulla!!!Ja alkoi kaameella kitinällä ja huudolla,mutt joi kuitenkin!
On tä omituista mutta eipä luovuteta.tarjottu on ja hukkaan menee maidot,se vähän kismittää kyllä.
Tänään ois voinut juoda enemmänkin mutta tein vaan tuon 60 ml.Sitten lisää ei enää huolinut.

Huomenna soitan lekurille katotaan mitä sanoo!!
 
Me ollaan oltu ilman pahaa maitoa jo tosi pitkään.Taikka niitä piilomaitoja oli jonkun aikaa,mutta edellistorstaina ne jätin kokonaan pois.
Siitä alkoi ihanat,pitkät yöt ja poika oli hyvin tevännyt ja erityisen nauravainen.

Tä piereskely öisin ja itkuisuus on nyt samantyylistä kuin oli kun piilottelin maitoa ruokiin.
Ja eilen ei mennyt kuin aamu 60 ml.

Kahen tunnin välein heräs yöllä.Ja välissä itkua ja kitinää,pieremistä.
Mikä kumma voi olla.
Kun ei juo ja kun tekee tuota masuvaivaa.

Harmillista.TÄnään soittoaika lääkärille.
 
Toivottavasti saatte lääkäriltä vinkkiä jatkoon. Teillä on onneksi aika hyvin noita kiinteitä, joten periaatteessa ei ole maailman loppu, jos sopivaa korviketta ei löydy. Voisi siis olla mahdollista jäädä kalkille ja D-vitamiinille. Juoko lapsi kuitenkin vettä mielellään? Neocatella ei ole enää mitään tekemistä maidon kanssa eli joku muu ainesosa siinä aiheuttaa oireilua.

Toivottavasti lääkärillä on vinkkejä jatkon suhteen. Onko hän ehdotellut tähystystä tms? Tulehan kertomaan, mitä neuvoja saitte jatkoon.
 
No voi pöh...lääkäri sanoi kyllä tuota samaa että maitoallergiaa ei välttämättä jos NC:llä oireilee.Sanoi että antaisin nyt tuon nc:n loppuun ja kokeillaan kauramaitoa.
Ja se altistus pitää sitten tehdä että nähtäisiin mikä on.

Mä oon tuon maidon suhteen ollut kokoajan skeptikko ja miksi poika nukkui ekat 6 kk niin hyvin?
4 kk sai tissiä vaan...
Kuun lopulla lääkäriaika ja katotaan kuinka kasvu kehittyy.Ja kuinka maidot uppoo.
En tiiä aika harmillista tä on.

Poika ei tykkää pullosta oikein ollenkaan.Vesi ei uppoo juurikaan kuin mukista muutaman hörpyn ottaa.
VOisko olla kurkussa tms jotain?
Miehellä on joku "vika" kurkussa kun ei pysty juomaan selällään yhtään mitään.MÄ monasti (varsinkin krapulassa,no,en usein ole mutta jos oon niin) juon pullosta suoraan ja selälläni.Mies jaksaa ihmetellä kuinka en tukehdu!!
:D

Eli nyt vaan jatketaan...Mä kyllä olisin samaa mieltä että kalkkilisää vaan.
Tä soittoaika on aina vähän pööö sillä ei lääkärillä oikein ole aikaa kunnolla keskustella.
Voi pah.
 
En nyt sanoisi, että ei olisi maitoallergiaa, vaikka Neocatella nyt lapsi oireilee. Aina ei vaan löydy sitä sopivaa erityiskorviketta :/ Voi olla myös että erityiskorvikkeen "sisäänajo" on hiukan vaikeampaa, jos se ruokatorvi on jo päässyt ärtymään.

Miten muuten olikaan se Prepulsid-lääkitys? Onko se vielä käytössä vai onko se jätetty pois? Prepulsid muistaakseni auttoi ainakin aluksi. Voisikohan Neocaten juonti onnistua paremmin lääkityksen avulla..?

Nukkumisesta sen verran että meidänkin maitoallergikko nukkui pahimpina maitoallergiaoireilujenkin aikana yönsä hyvin. Meillä ei vieläkään yöunet ole mittari allergiaoireilusta.

Toivottavasti joku hyvä ratkaisu maidon puuttumiselle löytyy :hug:

Ai niin, kannattaa myös niitä kiinteitäkin hieman tarkkailla, jos siellä sittenkin on joukossa jotain epäsopivaakin.
 
Jätettiin prepulsid pois kun lääkäri sanoi että voi kokeilla miten se vaikuttaa.Ei vaikuttanut mitenkään eli sama vaikutus oli, antoiko lääkettä vaiko ei.
Pulauttelu oli kuitenkin jostain syystä vähentynyt.
Lääkkeen lopetuksesta noin 2 viikon päästä alkoi poika karsastamaan korviketta,semperiä sai.VÄhensi ja vähensi pulloa ja mä piilotin ruokiin jauhetta.

Mä kun luulen että ruokatorvi ei tässätilanteessa ollut ainakaan ärtynyt sillä noin 2 kk on ollut pulauttematta ja 1,5 viikkoa ihan ilman maitoa kun aloitettiin NC.

Eli tilanteen piti olla aika rauhallinen.
Ja tuo reilu viikko kun oltiin ilman maitoa,poika todellakin nukkui yöt läpeensä ja päivisinkin oli rauhallisempi ja iloisempi nassikka.

Mun tekis mieli heittää se NC kaivoon...
Mutta ilman maitoa ei pärjää.
Jotain pitäis saada!!

 
Mä en pitäisi yhtään huonona vaihtoehtona kokeilla Prepulsidia Neocaten tukena, tietysti lääkärin kanssa asiasta sopien. Jotain apua siitä Prepulsidista oli selvästi kuitenkin. Musta maitoallergia on aika selviö asia, niin selvät reaktiot tuli kun kokeilitte tauon jälkeen maidon.

Aina ei muuten se pulauttelun määrä kerro refluksin vakavuudesta. Meillä ei olla koskaan pulauteltu normia enempää vaan refluksioireilu oli sitä silent-tyyppiä, jossa vatsahapot seilasivat edestakaisin ruokatorvessa. Ja meillehän pojalle kehittyi ruokatorven tulehdus :/

Jotenkin musta tuntuu, niin kuin vähän jo itsekin totesit, että teidän lääkärillä ei ole aikaa (tai osaamista...) miettiä Miskan tilannetta. Olisiko teillä mahdollisuus mennä yksityisen lasten allergologin puheille? Aika pattitilanne kuitenkin on tällä hetkellä :/
 

Yhteistyössä