Voiko 12 vuotias tyttö olla jo hetken lähes 4 vuotiaan pikku

Mun mielestä voi olla, jos voit luottaa hänen toimintaansa...Kannattaa varmaan eka testata sillain, et oot ite kuulolla...ja jos esim käyt kaupassa niin sovi tytön kanssa, että heti pitää soittaa jos on ongelmia ja soita myös ite puolessa välissä reissua tarkistaaksesi tilanne.
 
Heips!
Minä olen kyllä sitä mieltä että voi. Itselläni pikkuveljeni kanssa ikäeroa n seitsämän vuotta ja tuossa iässä olin joskus pikkuveljeni kanssa yön kaksin. Asiasta oli tietysti ennalta sovittu ja naapurista olisi "mummola" löytynyt, mutta minä itse tahdoin ja koin että voin huolehtia rakkaasta veljestäni. Kysessä oli siis tapaukset että meillä oli esim. tuttava pariskunta iltaa istumassa(sovitusti) ja aikuiset sitten lähtivät ravintolan puolelle klo 23-24 aikoihin ja palasivat viim 4 aikoihin. Minulla oli mahdollisuus soittaa mummolle (joka oli ko järjestelystä tietoinen) jos jokin hätä tulee. Koskaan mitään ei sattunut ja koin tuohon ikään itseni erittäin tärkeäksi kun vastuuta minulle näin annettiin, tietenkin sillä määrällä mitä itse tahdoin ottaa.
 
no jos ei ihan avuton tapaus ole ja aika avuton pitäisikin olla.... Meillä tuonikäinen saattoi olla vauvan ja parivuotiaan kanssa elokuvareissunkin ajan ja hyvin meni, mutta silloin elettiinkin vielä viime vuosituhatta, liekö eroa sitten
 
Mä ainakin olin jo kovastikin lastenvahtina useammalle sisarukselle jo 10vuoden ikäisenä. Se tuntui tosi vastuulliselta silloin... kävin 12vuoden iässä jo tuttavaperheilläkin "lastenlikkana". Eikun jätä vaan pieniksi pätkisi alussa, ja sit myöhemmin voi olla kauemmin. Kerro ensin kuitenkin miten saa soitettua jos tulee hätä, plus että vieraille ei aikaista ovea lukosta jne. turvallisuusohjeet. Eka kerroilla on hyvä luvata myös pieni "palkka" jolloin tehtävä tulee otettua TOSISSAAN (tuntee olevansa lähes aikuinen)
 
Katjuska71
Ilman muuta mielestäni voi olla, jos on jo vastuullinen. Itse olen hoitanut naapurin pienempiäkin lapsia ja vauvoja jo nuorempanakin aikoinaan.

Meillä on jätetty kolmeksikin tunniksi 1,5 vuotiaasta lähtien 13-vuotiaan poikani kanssa pientä. Syöttämiset tosin vähän hankalia hänelle tuon ikäisen vaikean syömärin kanssa, mutta ajoitetaankin yleensä kaikki niin, että ei tarvi sitä tehdä.

Keskimmäinen on 10-vuotias ja ihan eri luontoinen, kun vanhempi, hänelle en ihan heti jättäisi, hyvä, kun pyykit voin viedä alakertaan, että ei ole kohellettu.
 
Kyllä mun 11-vuotias on toiminut lapsenvahtina joko 4-vuotiaalle siskolleen tai sit ollut vähän aikaa tuon vähän päälle vuoden vanhan tytön kanssa. Miksei voisi vähän aikaa vahtia? Kasvaa vastuullisuuteen ja oppii huolehtimaan muistakin.
 
Caroline
Mielestäni voi olla. Onhan 12-vuotias jo aika iso ja hoidettavakin jo 4 v.

Itse olen ajatellut, että meillä isoveli (täytti juuri 8 v.) voi varmaan parin vuoden päästä olla hetkiä pikkusiskon (nyt 2 v.) kanssa - siis siinä vaiheessa, kun veikka on n. 10 v. ja sisko 4 v. Meillä poika on aika vastuullinen ja rauhallinenkin pojaksi. Nyt on ollut joskus illalla n. puoli tuntia niin siskonsa kanssa (olemme olleet miehen kanssa yhdessä lenkillä), että sisko on nukkunut jo yöunta ja velipoika katsellut videota tai telkkaa. Myös saunassa olemme käyneet miehen kanssa niin, että poika on jäänyt "vahtimaan" nukkuvaa siskoaan. Hereillä ei ole vahtinut siskoaan, kun tyttö on aika temperamenttinen tapaus ja heillä tulee helposti riitaa keskenään - ja nimenomaan niin, että 2-vuotias aloittaa tuon riitelyn.

Ja aina olemme kysyneet pojalta, haluaako olla hetken siskonsa kanssa. Ja aina on itse ollut suostuvainen.
 
Kyllä varmaan!
Olen antanut vastuuta isommalle vauvan syntymästä alkaen, minuuteista lähtien, pikkuhiljaa lisää koko ajan.
Nyt isompi 8,5 ja pienempi 3 ja ovat pari tuntia olleet kahden, tosin avunsaanti on varmistettu kaksinkertaisesti!
Kumpikin ovat kilttejä ja aina sujunut hienosti. Sopimuksista on pidetty kiinni, kuten normaalisti muutenkin. Lapsiamme ei koskaan ole erityisesti kiehtonut "tehdä pahaa", toki vahinkoja voi aina sattua. Meillä ainakaan ei muutenkaan koko ajan lapsia "vahdita"!
 
omituinen
Hei, kyllä mielestäni voi jo 12 vuotias vahtia nuorempaa sisarusta. Itselläni on 4 nuorempaa sisarusta, ja muistan lapsuudesta, että jo 10 vuotiaana vahdin sisaruksiani kun isä ja äiti kävivät kaupassa. Siinä oli jo tekemistä. :D Muistan myös sen, että joskus 14 vuotiaana äiti pisti minut kauppaan (n.5 kilometrin päähän sijaitsevaan prismaan) ostamaan maitoa ja muuta ruokaa.. Se ei ollut hirveän helppoa tuoda pyörällä 10litraa maitoa ja leipää ym.ym. Että ehkä siihen ei tarvitsisi pienen lapsen lähteä.

Mutta ilman muuta, jos 12vuotias haluaa vahtia, niin anna hänelle mahdollisuus.
 
meillä 7,5v 6v ja 4v ovat myös keskenään välillä kun käyn kuopuksen kanssa lähikaupassa.(johon matkaa n. 200m) katselevat videota ja kännykkä kahdella vanhimmalla on että kyllä jos siinä 15-20minuutissa ehtii hätä tulemaan niin osaavat soittaa. että eiköhän tuo 12v siihen myös kykene. itse olin myös tuon ikäisenä (11v) lapsenvahtina tuttavaperheissä useita tunteja, esim. aamusta iltaan. ja jostain 8v ikäisestä 2v pikkusiskoa vahtinut pienempiä aikoja.
 
suurperheellinen
Meillä ei oo vielä ihan yksin jätetty 9v:tä pienempien kanssa(6v,4v,2v)mutta navetalla käyn noin puolen tunnin pätkissä töissä..ja navetta ihan talon vieressä.
 
Mä olen jättänyt vauvan 8v:n kanssa kotiin sillä aikaa, kun olen hakenut keskimmäisen eskarista. Käyn siellä autolla, reissu kestää n. 10-20min.
8v:lla on puhelin ja olen aina sanonut ajan, eli jos en tule määräaikaan mennessä (esim. kolarin takia), niin soittaa anopille.

Anoppi on aina "joutilaana" eli pääsee heti auttamaan.
Ja jätän aina vauvan lattialle, ettei pääse tippumaan mistään tms.
Esikoinen jaksaa ja pystyy myös kantamaan vauvaa, jos jostain syytä tarvitsisi lähteä ulos (tulipalo tms.)

Kyllä mulla tosin vähän sydäntä kylmää, mutta kun jatkuvasti rahtaan ja puen vauvaa tuota lyhyttä reissua varten, niin käytän kyllä helpotusta, kun siihen on tilaisuus :ashamed:
 

Yhteistyössä